Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ztam

Problem med båtverkstad och vinteruppläggning

Rekommendera Poster

Hej

Jag vill varna för oseriösa företag inom båtbranschen.

2014 tog Servicevarvet Rosättra upp min båt på min trailer. När dom gjorde detta knäckte dom två axlar på trailern.

Enda sedan dess har jag försökt få dom att laga densamma men utan framgång. Dom kom med ett förslag om att dom skulle ge mig en axel som dom hade liggande men det hjälper ju inte upp situationen. Jag var tvungen att laga den med hjälp av ett annat företag och det kommer nog att kosta mig närmare 20.000.-.

I år försökte jag få hjälp av dom att ta upp båten ur vattnet och jag försökte nå dom per telefon men kom till en telefonsvarare . Efter några timmar fick jag följande svar via sms,  "På grund av tidigare kontakt med dig vill jag aldrig ha någon kontakt med dig i någon form på eller utanför varvet".

Jag vill nu varna er för att komma i konflikt med detta varv. Dom behandlar sina kunder på ett minst sagt obehagligt sätt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar också på varför du går dit igen.

Du förklarar inte heller hur de kunde knäcka två axlar... Jag förstår inte riktigt hur man kan lyckas med det om grejerna var okej och rätt dimensionerade. Och om de nu anser att det var trailern det var fel på och du bråkar om att de skulle reparera skulle jag nog inte heller vilja ha dig som kund igen.

 

Nu ska jag inte klanka ner på dig då jag inte vet hur allt gick till, men inte skulle jag vidarebefordra en varning för en firma baserat på denna information.

Berätta gärna mer!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många är dom som lagt in ett enda inlägg om hur dåligt något/någon är är utan att nånsin följa upp och förklara. 

Så bli inte alltför ledsen om vi verkar en aning skeptiska.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om mycket som hittills skrivit och försöker göra en sammanfattning av det TS skrivit.

  1. För två år sedan blev TS trailer skadad, enl. uppgift av varvet i samband med upptagning. Oklart vad som hänt.
  2. Under två år har TS försökt få varvet att laga trailern.
  3. TS har blivit erbjuden reservdelar, men inte accepterat detta. Oklart varför, men kanske för att det bara var en axel som erbjöds och inte två.
  4. TS har lagat trailern för nära 20 000:- kr. Låter dyrt, men jag vet ju inte vad som var trasigt.

Nu två år senare vill TS få hjälp av samma varv att ta upp båten , men varvet meddelar att de inte vill ha mera kontakt med TS. Kanske var sättet att göra det på inte det bästa, men det var ju i alla fall tydligt.

 

För mig är det tydligt att varvet inte har samma uppfattning som TS om vad som hänt och vem som bär ansvaret för att trailern skadats. Uppenbarligen har det skurit sig ordentligt och varvet har ju sin fulla rätt att välja kunder.

 

Det skulle vara intressant att få lite mera kött på benen från TS och kanske även se vad ARN sagt om detta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagat?

"Jag var tvungen att laga den med hjälp av ett annat företag och det kommer nog att kosta mig närmare 20.000.-."

 

Blivit tvungen..? Är det gjort?

Kommer att kosta... tyder ju på nåt som ska inträffa.

 

Fattar inte heller hur och varför axlar havererat.

Fattar inte heller varför, när man ruttnat så, själv är villig att anlita samma företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en vagn går sönder när man ställer båten på den är det ju fel på vagnen. Fel dimensionerat eller trasigt...

 

Eller menar du att varvet klantade sig när de lyfte båten, hur gjorde de i så fall? Släppte ner båten på vagnen från ett par meters höjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog betta en slant på att TS aldrig kommer att återkomma i detta ärende, varför vi bör låta tråden dala ner i "de mindre lyckade trådarnas källare" och låta den stanna där.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog betta en slant på att TS aldrig kommer att återkomma i detta ärende, varför vi bör låta tråden dala ner i "de mindre lyckade trådarnas källare" och låta den stanna där.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rosätra har väl annars ett väldigt gott rykte i branschen som jag uppfattat det? Vore som tidigare skribenter sagt, intressant med mer förklaring från TS.

Driver själv företag, dock i en annan bransch. Visst har det funnits tillfällen när man haft kunder som man absolut inte vill ha att göra med igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm undrar när denna tråd tas bort likt min där jag varnade för en marina som till och med fick en dom emot sig gällande mitt ärende....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rosätra har väl annars ett väldigt gott rykte i branschen som jag uppfattat det? Vore som tidigare skribenter sagt, intressant med mer förklaring från TS.

...

Tror inte det är Rosättra Servicevarv som har det goda ryktet. Det är grannen Rosättra Båtvarv, som tillverkar Linjettbåtarna, som har ett utmärkt rykte. Verkar inte som de två företagen har mer gemensamt än namnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt.men varför försöker du anlita samma företag igen?

godtrogen, trodde inte dom skulle göra rätt för sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar också på varför du går dit igen.

Du förklarar inte heller hur de kunde knäcka två axlar... Jag förstår inte riktigt hur man kan lyckas med det om grejerna var okej och rätt dimensionerade. Och om de nu anser att det var trailern det var fel på och du bråkar om att de skulle reparera skulle jag nog inte heller vilja ha dig som kund igen.

 

Nu ska jag inte klanka ner på dig då jag inte vet hur allt gick till, men inte skulle jag vidarebefordra en varning för en firma baserat på denna information.

Berätta gärna mer!

Dom tog kurvorna för snävt och därmed knäckte axlarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Rosätra har väl annars ett väldigt gott rykte i branschen som jag uppfattat det? Vore som tidigare skribenter sagt, intressant med mer förklaring från TS.

...

Tror inte det är Rosättra Servicevarv som har det goda ryktet. Det är grannen Rosättra Båtvarv, som tillverkar Linjettbåtarna, som har ett utmärkt rykte. Verkar inte som de två företagen har mer gemensamt än namnet.

 

Det är 2 olika, Rosätra varv som tillverkar Linjärt har inget med detta att göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rosätra har väl annars ett väldigt gott rykte i branschen som jag uppfattat det? Vore som tidigare skribenter sagt, intressant med mer förklaring från TS.

Driver själv företag, dock i en annan bransch. Visst har det funnits tillfällen när man haft kunder som man absolut inte vill ha att göra med igen.

Tja vad skall jag säga, om någon förstör din egendom oavsett om du är företagare eller privatperson. Vill inte du ha det åtgärdat??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagat?

"Jag var tvungen att laga den med hjälp av ett annat företag och det kommer nog att kosta mig närmare 20.000.-."

 

Blivit tvungen..? Är det gjort?

Kommer att kosta... tyder ju på nåt som ska inträffa.

 

Fattar inte heller hur och varför axlar havererat.

Fattar inte heller varför, när man ruttnat så, själv är villig att anlita samma företag.

Tvungen ja jag vill ju ha i båten och när varvet vägrar så har jag inget annat val om jag vill ha i båten. kanske dumt men så är det.

 

Inte fått fakturan bara ungefär vad det kostar

 

Tja som jag skrev jag är nog lite blåögd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte detta varit uppe här tidigare?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm undrar när denna tråd tas bort likt min där jag varnade för en marina som till och med fick en dom emot sig gällande mitt ärende....

troligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många är dom som lagt in ett enda inlägg om hur dåligt något/någon är är utan att nånsin följa upp och förklara. 

Så bli inte alltför ledsen om vi verkar en aning skeptiska.

 

/B

Närå jag är inte ledsen för det men tror nog att du också hade ruttnat!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag vill varna för oseriösa företag inom båtbranschen.

2014 tog Servicevarvet Rosättra upp min båt på min trailer. När dom gjorde detta knäckte dom två axlar på trailern.

Enda sedan dess har jag försökt få dom att laga densamma men utan framgång. Dom kom med ett förslag om att dom skulle ge mig en axel som dom hade liggande men det hjälper ju inte upp situationen. Jag var tvungen att laga den med hjälp av ett annat företag och det kommer nog att kosta mig närmare 20.000.-.

I år försökte jag få hjälp av dom att ta upp båten ur vattnet och jag försökte nå dom per telefon men kom till en telefonsvarare . Efter några timmar fick jag följande svar via sms,  "På grund av tidigare kontakt med dig vill jag aldrig ha någon kontakt med dig i någon form på eller utanför varvet".

Jag vill nu varna er för att komma i konflikt med detta varv. Dom behandlar sina kunder på ett minst sagt obehagligt sätt. 

 

 

Många åsikter är det och jag förstår att frågorna kommer.

Axlarna knäcktes pga att dom drog släpet för snävt i stort 90grader. Detta gjorde att axlarna knäcktes.

I och med att dom erbjöd mig en axel utan montage eller hjälp med det har dom i princip erkänt sin skuld.

Jag ville inte acceptera det eftersom 2 axlar va knäckta, dessutom skulle jag sätta dit den själv. Tyvärr har jag inte den kompetensen. Varför jag bad dom om hjälp igen är väl för att det finns inte så många alternativ, i alla fall trodde jag det. Dessutom har vi haft en dialog på G som plötsligen efter mitt samtal utmynnade i detta. jag är av tron att man tar ansvar. Jag hoppa detta ger er lite svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt?

Tycker nog att en vagn, kärra, trailer ska klara av en 90 graderssväng med specad vikt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog bara hålla med Johan, är den inte rejält överlastad eller felbyggd ska det ju inte vara några problem.

Nu finns det ju många udda hemmabyggen, men ett felbyggt sådant kan man väl inte skylla firman för?

 

Återigen, bara spekulationer, men låter märkligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du inser att det ngt ljumma och distanserat avvaktande intresset beror på att de som sägs mellan raderna säger mer än det som sägs på raderna? Tvivlet har inte skingrats efter dina svar.

 

Rosättra bör inte gå i svaromål här. Sådant kan ta en ände med förskräckelse. Att gå i polemik som affärsidkare kan sällan rädda den aktuella situationen. Men det kan förstöra framtida nya kundrelationer. Vem vill bli kund hos en affärsidkare som publicerar omdömen om kunder på sociala medier. Men alla förstår att varje affäridkare har missnöjda och oberäkneliga kunder ibland.

 

 

Det är generellt svårt, på goda grunder, att få gehör för en shit storm. Det som brukar fungera, i Sverige, är antingen en nedtonad underfundighet, eller konkret fakta framlagd utan känslosås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt?

 

Tycker nog att en vagn, kärra, trailer ska klara av en 90 graderssväng med specad vikt.

eller så kanske proffsen borde inse att man inte behandlar material på det sättet. som sagt ni spekulerar också så tro mig påfrestningarna är enorma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dom dragit, släpat, kärran 90grader vinkelrätt emot "hjulriktning"???

Då förstår jag isf ts. Jag skulle polisanmäla...

Eller har dom svängt, dragit i dragkrok eller liknande, nästan vinkelrätt så kärean roterat kring sina axlar?

Det senare ska den klars utan problem, annars är lasten åt h...te.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycke vi avslutar detta ämne. Tydligen för lite information och eller för många tyckare utan kunskaper.

Hur som helst detta blir min sista insändare då detta tog större proportioner än jag tänkt mig.(mitt fel)

Tyvärr tror jag det finns en del av er som är i branschen och försvara ett inte korrekt uppträdande.

Jag kan väl säga att skulle jag som företagsledare behandla mina kunder på detta sättet skulle jag va utan jobb inom en snar framtid. Det kan ju va så att branschen är så liten och behovet så stort att oavsett hur man behandlar sina kunder så  finns underlaget kvar. Kanske någon annan utanför "dammen" som har blivit illa behandlad förstår dilemmat.

 

Som fd. marinofficer, seglare, motorbåtsägare och företagsledare tycker jag ni har rätt i frågan om att informationen kunde varit bättre från min sida men efter att ha läst era inlägg så inser jag att ni i det stora är branschmänniskor.

 

Ha en bra resterande höst med många fina kvällar på sjön.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fel (igen) TS återkom faktiskt, men nån direkt mer information, förutom lösryckta påståenden, kan jag inte se.

Så kontentan blev iaf. som jag förutspådde på ett tidigt stadium.

 

Välkommen tillbaka precis när du vill "ztam" men var lite mer specifik och öppen när du påstår saker.

 

Nya tag!

 

/B

 

Ps.

Edit: Borde kanske skrivit från början att jag varken jobbar i eller ha anknytning till branschen sen 25 år tillbaka.

Redigerad av Bosse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fel (igen) TS återkom faktiskt, men nån direkt mer information, förutom lösryckta påståenden, kan jag inte se.

Så kontentan blev iaf. som jag förutspådde på ett tidigt stadium.

 

Välkommen tillbaka precis när du vill "ztam" men var lite mer specifik och öppen när du påstår saker.

 

Nya tag!

 

/B

 

Instämmer helt. (Jobbar inte i branschen och har ingen anknytning till den heller).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...