Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Olleman82

Vilken olja och hur koppla pumpen på oljestickans rör?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu är det snart dags för oljebyte på "nya" båten. Inte ett papper finns på nya motorn i båten som är en Mercruiser 6.2l MPI (383) från 2006 enligt säljaren.

 

Hela grejjen med att det inte finns några papper på motorn och en del andra konstigheter kan vi lämna därhän för tillfället.

 

MEN eftersom jag inte har någon manual (annat än fullständg verkstadsmanual på motorn som satt i innan en 7.4l cdi) så kan jag inte följa det klassiska tipset på "Läs i manualen".

 

Så vilken olja rekommenderas till denna motor? Det verkar röra sig om 25-45 eller 20-50 men ska det vara mineral, syntet etc?

 

Undrar också om någon vet vad jag använder för att ansluta oljepumpen direkt på röret för mätstickan (som är gängat) istället för att föra ner ett tunt rör. I USA verkar dessa pumpar med rätt anslutning säljas men har inte sett något sådant här...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att detta inte blir en ny "olje-kvalitetsdiskussion" eftersom det finns olika åsikter?

(Själv tror jag att de flesta moderna oljor för motorn uppfyller krav från tillverkarna)

 

När det gäller gängade slanganslutningar har jag aldrig sett sådana. Kan du inte bara testa ut vilken gungning det är och be en verkstad pressa en slang i den längd du vill ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte använda den gängade nippeln. Trä på en slang som passar tight på den lilla röränden som sticker upp ovanför gängan. Det funkar utmärkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte använda den gängade nippeln. Trä på en slang som passar tight på den lilla röränden som sticker upp ovanför gängan. Det funkar utmärkt. 

 

Detta funkar alldeles utmärkt OM röret för oljestickan går ända ner i underkant av tråget, dvs på oljepluggen.

Om röret går in i blocket ovanför kanten mellan tråg och motorblock måste du sticka ner en slang så du kommer ner i tråget helt.

Oavsett vilket alternativ får du aldrig ur precis all olja men huvuddelen och det räcker. Så mitt tips är att fylla på lika mycket som du tappar ur samt lägg till en knapp halvliter för det som finns i oljefiltret.

Vilken sort ja det kan det bli måååååånga inlägg om. Välj en marin motorolja som uppfyller kraven i manualen. En såpass ny mpi maskin hade jag kört med helsyntet på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte använda den gängade nippeln. Trä på en slang som passar tight på den lilla röränden som sticker upp ovanför gängan. Det funkar utmärkt. 

Läste det på något amerikanskt forum också, kan vara svårt att få till en slang som är så grov som också passar mot pumpen men det är ju ett alternativ, absolut.

 

Efter idogt googlande verkar gängan vara 3/4" GHT (Garden hose thread) som tydligen verkara vara en egen standard utöver BSP och NPT. Hursomhelst bör en standard krankoppling 3/4 fungera...

 

 

Suveränt, tack! Oljan är således Quicksilver 25w-40, den är inte sååå dyr så kan lika gärna köpa den så undviker vi mer oljediskussion :)

 

 

Tack, hittade den också efter fortsatt googlande. Har pumpen men inte adaptern och det är rätt jobbigt att pumpa med den. Är faktiskt inne på något så enkelt som en borrmaskinspump då jag bara utgår ifrån att om servicemanualen säger att man ska suga via den gängade oljestickans rör då går det också så långt ner som det behöver göra för att man ska få med sig merparten av oljan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stick ner en tunn slang i botten och pumpa med vacuumpump. Det är bara drygt 4 liter. Ingen idé att krångla till det i onödan.

 

Vad gäller olja - jag hade kört med Quicksilver mineralolja. Motorn har ett par år på nacken, och du vet inte vad tidigare ägare använt för olja. Har hört att - om man går från mineral till syntet - så kan det bli problem, men inte tvärtom.

 

Å andra sidan hör man så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...