Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
gurre87

Vaxar ni en precis ny båt? Och vad säger ni om denna?

Rekommendera Poster

Hej

 

Tänkte köpa en helt ny plastbåt och läste att man ska vaxa den det första man gör för då håller den sig fin och man slipper polera.

Kollade på denna produkt men det känns ärligt talat som vanligt våtvax som jag köpt på biltema.

Jag har kört med det på bilen 1 gång var 14dag och tycker att bilen är glatt och fin i alla fall.

 

Om man inte har kunskapen eller ork att polera och allt som verkar ta flera dagar så tror ni detta är ett alternativt som skyddar skrovet?

 

http://www.waxdog.se/product.php?id_product=874

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara roligt bara för att det är glatt. Tror man på hokuspokus och man har oändligt med pengar så köp-köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaxar du 24ggr/år..!!!

Då spelar det ingen roll om det, mot förmodan, skulle vara nån kvalitetsskillnad. Det lär inte hinna slitas bort, oxidera eller ta nån annan skada. Jag som tycker det är slit med våtvax... vaxade friborden 3somrar sedan... kommer nog inte vaxa nästa vår heller. Tvättar med vattenbasafettning och en gång med bilschampo med vax...

Bilen vaxar jag aldrig.

Imponerad av "mint-condision"- prsoner, känner flera.. fattar inte var ni får er tid, lust och ork från..

Lycka till. Båten din lär vara blank å fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man får sålt sin båt när den inte längre än helt ny så är det nog ganska klokt att polera och vaxa den inför varje säsong ja. Sol och salt sliter på plasten som oxiderar och blir matt och det bromsas självklart om man sköter om båten.

 

Som köpare funderar man ju självklart om den tidigare ägaren inte ens orkat sköta om ytan, hur har han då skött om resten av båten? Det är ju skillnad på "mint condition" och att totalt strunta i att vårda sin båt...

 

Att polera och vaxa en båt runt 30 fot tar ju inte mer än en dag så varför inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis.. den dagen kan jag prioritera bättre... ex. Till att sköta funktion före ytlighet... fast liiite avis blir man ju på blanka båtar å bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man får sålt sin båt när den inte längre än helt ny så är det nog ganska klokt att polera och vaxa den inför varje säsong ja. Sol och salt sliter på plasten som oxiderar och blir matt och det bromsas självklart om man sköter om båten.

 

Som köpare funderar man ju självklart om den tidigare ägaren inte ens orkat sköta om ytan, hur har han då skött om resten av båten? Det är ju skillnad på "mint condition" och att totalt strunta i att vårda sin båt...

 

Att polera och vaxa en båt runt 30 fot tar ju inte mer än en dag så varför inte?

En dag.. en gång per år eller mer sällan.. nu tänker jag högt och ser till min prio.. båten är viktigare för mej även ytmässig än bil.. båten sköter jag dock ibland.. åtminståne tvättar och schampovaxar. Bilen kör jag genom tvättmaskin nån gång per år... det känns åxå som slöseri med tid... så dotter eller son får göra det när dom lånar bil... vilket blir mer sällan nu... när dom bara behöver vid dragkrokbehov.. TS vaxar ju bilen 26ggr/år... skulle jag följa den trenden i jämförelse och vaxa båten enl min prio så skulle det ju kräva minst 1-2 dgr varje vecka.. allt e relativt. Snyggt hur som helst med blanka, helst gamla, bilar och båtar...

Skitig motorcyckel däremot... klarar jag inte av... kanske därför jag inte har nån längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis.. den dagen kan jag prioritera bättre... ex. Till att sköta funktion före ytlighet... fast liiite avis blir man ju på blanka båtar å bilar.

 

Skulle precis trycka för knappen att man gillar ett inlägg, när jag fick se de sista orden;"   fast liiite avis blir man ju på blanka båtar å bilar." Pga de sista orden avstod jag för att gilla inlägget.  ;)

 

Är syftet med en båt att man skall vaxa och polera den så kan det kvitta för min del. 2 ggr i månaden är ju nåt fruktansvärt överdrivet.  Syftet med mitt båtägandet är att ha båten i sjön och använda den.

 

Jag brukar polera min båt med Ultra Glozz varje gång jag har den på land - dvs en gång om året eller nån gång  vart annat år. Förra vintern när jag för en gång skull hade båten på land hela vintern, passade jag på att laga i alla gelcoatskador och sen köra över hela båten med Abralon och därefter vaxa och polera med Ultra Glozz.

 

Brukar ju lite på skämt och lite på allvar säga, att det jag gör på båten får aldrig se värre ut än skepparn.

 

När varvsägaren kom för att hämta båten för sjösättning sa han; "Nu får du allt se till att snygga till dig själv, så att båten inte behöver skämmas för dig"

 

Att jag skulle avstå de två behandlingarna med Ultra Gozz som ju tar en av de få dagarna jag har båten på land varje vår skulle jag inte kunna tänka mig. En vaxad och polerad yta håller sig renare längre.

 

Sen är det ju inte fel att man gör ren båten ordentligt när man tar upp båten på hösten och lägger på vax redan då.Då är den bättre skyddad under vintern, skiten äter sig inte lika mycket fast och det mesta av vårjobbet är redan gjort.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag någon gång får råd att köpa en helt ny båt så skulle det första jag gjorde vara att tvätta skrovet, polisha och sedan vaxa ordentligt med något riktigt bra medel som ger en hård och glatt yta som jag sedan bara behöver underhålla varje år och som inte skulle börja oxidera så länge jag äger båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poleringen gör man för att verkligen göra lacken ren, eller gelcoaten i det här fallet. Då blir den blank. Polering sker med rubbing om ytan är i dåligt skick, cleaner om den är normalmatt efter ett/något års poleringsuppehåll, eller polish om ytan redan är helt ok och man bara vill få till slutglansen (tänk olika grad av slippapper ungefär).

Därefter lägger man på vaxet som ett skydd, det stänger porerna så smuts har svårare att fastna.

I ditt fall är ju båten helt ny och därför behövs ingen polering, det vore bara onödigt slitage. Så att lägga på vax nu innan båten används är absolut en bra idé. Men att lägga 360kr på en sprayflaska skulle jag låta bli.

Jag skulle ta sonax eller 3M's flytande vax istället, inte polish, cleaner eller hokuspokusprodukt som påstår sig göra både polering och vaxning.

 

Vid normal polering och vaxning är polering minst 80% av jobbet. Vaxet stryker man sen bara på med en trasa, sen stryker man av det med en annan trasa. Själv gillar jag microfibertrasor så jag kör sådana, men ett örngott funkar också.

De vaxer jag nämnde är erkänt riktigt bra från bilvärlden och funkar lika bra på båt. Men de är inte larvigt dyra.

 

Vaxa aldrig en skitig lack/gelcoat, då vaxar du bara fast skiten hårdare.

Så vill du vaxa men ej polera så har du bara en chans, nu när båten är helt ny!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Ja så om båten är ny då så bara stryker jag bara på vaxet utan att gnugga eller polera och sen torkar jag av det.

Sen kommer det sitta på, känns lite för lätt.

 

Men ser bara problem med allt det andra. Polera med maskin, håller du för länge på samma ställe med fel grovhet på pappret så har du fuckat upp hela ditt skrov.

Har du linjer på skrovet i annan färg lär de oxå smetas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaxar du med vad som helst så ofta... kommer plasten klara sig, vara som ny, forfarande efter många år.

Jag skulle ta det billigaste mest lättjobbade som gick att hitta.

Sen funkar det säkert minst lika bra med dom tungjobbade... om det finns såna skillnader numera.

Minns när jag var liten grabb... då var även vax samma konsistens som skokräm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med ett proffs idag.

 

Han sa att man kan aldrig få tjockare och bättre yta även om man vaxar oftare. För vax löser vax.

Så du kan inte få bättre skydd än direkt efter 1 vaxning.

 

Jag hade hoppats på att man kunde bygga på flera lager om man gjorde det ofta men det sket sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med ett proffs idag.

 

Han sa att man kan aldrig få tjockare och bättre yta även om man vaxar oftare. För vax löser vax.

Så du kan inte få bättre skydd än direkt efter 1 vaxning.

 

Jag hade hoppats på att man kunde bygga på flera lager om man gjorde det ofta men det sket sig

 

Jo du kan få ett bättre skydd. Lägg på vax direkt efter torrsättningen men polera inte. Det kan man göra innan sjösättning. Det skyddande vaxlagret är många gånger tjockare då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Ja så om båten är ny då så bara stryker jag bara på vaxet utan att gnugga eller polera och sen torkar jag av det.

Sen kommer det sitta på, känns lite för lätt.

 

Men ser bara problem med allt det andra. Polera med maskin, håller du för länge på samma ställe med fel grovhet på pappret så har du fuckat upp hela ditt skrov.

Har du linjer på skrovet i annan färg lär de oxå smetas ut.

 

För dig råder nog en hel del begreppsförrvirring.

 

När man polerar använder man inga papper.

 

Skulle jag köra med papper - slippapper - så skulle jag slipa bort gelkoasten på en liten stund.

 

Läs det som Mikael Mattson skrev

 

Själv använder jag sen några år Ulltra Glozz - lätt jobbat och ett bra resultat.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/vax-och-rubbing/ultra-glozz/ultraglozz-superpolish-500ml

 

Efter att jag tvättat av båten, lägger jag på Ultra Glozz och kör över ytan vått med en skumgummirondell typ

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Polersvamp-2000017830/

 

Detta blir ju typ polish - rengöring av skrovet.

 

Sen lägger man på ett nytt lager Ultra Glozz med en trasa/trassel  på en liten yta på skrovet och låter det torka. Är man van så anpassar man ju ytans storlek efter temperaturen och hur mycket man klarar av att polera.

 

När ytan är torr polerar man över ytan med en lamullshätta..

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Polerhatta-2000017831/

 

Kör alltid med polermaskin, utan på vissa ytor jag inte kommer åt - där blir det vanligt gammalt hederligt trassel.

 

Polermaskinen skall ha en låg hastighet och du skall aldrig hålla den still på en fläck. Man har ju maskinen i ständig rörelse.

 

Att va för överambitiös är aldrig bra. Man kan göra mer skada än nytta.

 

När en ny båt byggs, är det ju vax i formen, för att  det nya skrovet skall lossa från formen. Så en ny båt har ett lager vax på sig redan när den knäcks ur formen. Det är inte omöjligt att man på fabriken polerar över ytan för att fördela kladdet (vaxet) lika.

 

Sen skulle det inte förvåna mig om båtförsäljaren polera över skrovet när han får in det. Många människor är oerhört dumma. En blank skrovsida får många att jubla. Att det sen inte finns utrustning ombord som ens klara först färden - det bryr man sig i regel inte om.

 

En vanlig frågetällning här på MG är; "Jag köpte en ny båt igår - hur gör jag för att montera en stereo"

 

Jag tror aldrig jag har sett frågan; "Jag köpte en ny båt i går - vilken ankarutrustning behöver jag" 

 

Vist kan du lägga på ett lager av nån form av vax. Stryka på och torka av - sen polerar du ordentligt till våren.

 

Men kångla inte till saker och ting för mycket.

 

Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete.

 

Bottenfärgen vaxar du inte. Bottenfärgen är till för att förhindra att att olika organismer växer fat på botten. Havstullpaner tex

 

Kappseglare som inte har nån bottenfärg, skulle möjligtvis kunna vaxa botten. Å andra sida skall ju botten ha en viss ojämnhet - ytterst liten - för att skrovet skall släppa vattnet på det mest optimala sättet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Då kanske man ska köpa det ultra glozz verkar som det fungerar som polish och slutvax då.

 

Man måste kanske skaffa maskin eller pallar man att köra hela båten för hand?

Jag har tänkt köpa utan bottenmålning för minskad bränsle kostnad högre toppfart och slippa jobbet med vattenlinje som jag aldrig fattar hur folk får jämt.

 

Då borde kag ju kunna vaxa botten oxå då som segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med ett proffs idag.

 

Han sa att man kan aldrig få tjockare och bättre yta även om man vaxar oftare. För vax löser vax.

Så du kan inte få bättre skydd än direkt efter 1 vaxning.

 

Jag hade hoppats på att man kunde bygga på flera lager om man gjorde det ofta men det sket sig

 

Förr eller senare är ju vaxet bortslitet eller bara tappat sin funktion som det gör förr eller senare av olika orsaker.

Om du vaxar ofta kommer detta aldrig att ske. Vaxar du båten lika ofta som du vaxar din bil så blir ju effekten detsamma att du i princip tvättar bort förra faxet med det nya men du kommer aldrig få ett vax som är "slut" på ytan.

Trodde du menade att det är så du kommer att göra, inte lägga på så många lager på en gång så det räcker i typ 10 år.

Gör som du gör med bilen så kommer båten se lika ny ut som din bil gör efter lika många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...