Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Hur tänka med batterierna?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jaha då var det dags att göra något åt batterierna ombord på den nya baylinern. Allt är orginalkopplat på båten som är från 2000 vilket innebär 2st batterier på cirkus 100ah vardera som är helt slut. Dessa är kopplade till en batterikomkopplare med lägena 1,2, BOTH eller OFF.

 

Istället för att köpa flera 100ah med batterierna är min tanke att direkt byta ut den ineffektiva kylen mot en kompressorkyl istället. 

 

Det som till en början gör mig lite förvirrad är att det batteri egentligen är ett dedikerat startbatteri utan står omkopplaren på "1" så drar alla förbrukare ström från batteri "1" men OCKSÅ startmotorn till båten. Vad jag förstår är tanken att man ska koppla om till batteri "2" när man ska starta båten. Lite omständligt men vad jag förstår sänker man livstiden på förbrukarbanken om man också låter den starta motorn så då får det väl vara så då. (jag vill inte göra för stora ingrepp nu och koppla om allt för mycket då jag fortfarande håller på och lär mig båten.

 

Till detta finns ett separat 100ah batteri till bogproppen som är kopplat med ett skiljerelä.

 

Min tanke är att koppla 100w solcell på bogproppens batteri och också låta det driva kylskåpet och sedan låta ett nytt 95ah AGM batteri driva resten av hushållselen. Därtill addera batteri "2" som får agera startbatteri, här funderar jag på ett AGM 70Ah eller liknande.

 

Motorn är en 6.2l (383) Mercruiser och den verkar vilja ha minst 90Ah batteri med cca runt 600 om man ska följa manualen. Men varför är Ah så viktiga? Tycker gott det borde räcka med 70Ah med 700+cca men vad säger expertpanelen?

 

Min prioritering är att inte ha fler batterier än nödvändigt då de både skäl plats och väger en hel del. Bogproppen kan ju inte dra många Ah de gånger den används och jag räknar med att 100Ah batteriet mycket sällan eller aldrig ska gå under 50% med en 100w solpanel till och motordrift/landström åtminstone varannan dag.

 

Orginalladdaren som sitter i båten, en Flyback 15-3, verkar fungera som den ska och laddar batterierna individuellt så den tänkte jag behålla så länge den hänger med.

 

Kommentarer på detta, lite röriga inlägg?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska ha ett dedikerat startbatteri som är kopplat direkt till motorn via en huvudbrytare och innan den en rejäl huvudsäkring. Jag tycker att ditt bogpropellerbatteri ska vara kopplat direkt till startbatteriet, alt. via ett skiljerelä.

 

Jag tycker att du ska ha en separat förbrukarbank som ska vara kopplad till alla förbrukare via en huvudbrytare och innan den en rejäl huvudsäkring. Endast värmare, länspump och ev. kylskåpet ska var kopplat direkt på batteriet via separat säkring. Solpanel ska vara kopplad direkt på förbrukningsbanken via en bra regulator.

 

Sen kan det vara bra att ha en möjlighet att sammankoppla start- och förbrukningsbank under ex. vinterförvaring (så solceller underhållsladdar alla batterier) samt om något dragit ur startbatteriet och man vill kunna nödstarta från förbrukarbank. Sitter batterierna nära varandra behöver det inte vara svårare än en startkabel.

 

Att byta till en kompressorkyl verkar vettigt. 

 

Jag förstår inte varför du skulle vilja ha ett batteri till kyl och ett annat till resten av förbrukare?

 

Jag valde att ha separat AGM-batteri till bogpropp som inte agerar förbrukningsbatteri. Tanken är att alltid ha full fräs på bogen även när man dragit ur förbrukarbanken i naturhamn. Samma tanke på ankarspelet som i min båt går direkt på startbatteriet.

 

Finns många åsikter om detta och det är inte nödvändigtvis så att en är rätt och en annan är fel. Detta är min åsikt!  :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanarna har tydligen ett annat sätt att tänka på då det gäller det elektriska.

kanske man förlitar sig på elverk (som lätt blir till "elvärk") och ständig tillgång till landström.

 

Erfarenhetsmässigt så vet jag att det bara är förvirrande med flera batterigrupper.

På detta forum råder det ju emellanåt delade meningar, men jag förespråkar endast två grupper.

 

Grupp 1, startmotor, bogpropeller och ankarspel, om du har ett sådant.

Dessa "tunga förbrukare" går ju endast då motorn är igång (undantag startmotorn då...).

Grupp 2 Alla övriga förbrukare, inklusive kylskåp. Denna grupp laddas också av solpanelen, förutom av generatorn via skiljerelä eller liknande.

 

Om du har ett separat batteri intill bogpropellern, så betrakta det som det tillhörde grupp 1.

 

Generatorn laddar båda grupperna.
Landstömmen laddar båda grupperna via var sin laddare eller laddare med två kretsar.

Solpanel laddar bara grupp 2.

 

Sådana där batterifrånskiljare med 1, 2 samt 1+2 gillar jag inte, det är lätt att glömma den i läget 1+2 när man kommer i hamn och då förbruka båda grupperna.

Bättre med en enskild batterifrånskiljare för varje grupp.

 

50W solpanel ger ett ganska bra tillskott till ett snålt kylskåp, jag har haft Isoterm ASU och en 50W panel, funkar hyggligt, man går visserligen litet back, men ingen större förlust. Troligtvis får du en liten överkapacitet med 100W solpanel.

Solpanelerna är rätt så billiga nu, kolla gärna min tråd om hur jag gjorde.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/83491-solpanelprojekt/

 

Jag har god erfarenhet av "golfbilsbatterier" dessa är på 240Ah, men bara på 6 volt varför man seriekopplar två, visserligen gammaldags syra/bly batterier, men man får flest Ah per krona. Dessa tål djupa urladdningar och då de har låg inre resistans laddas de snabbt upp igen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska ha ett dedikerat startbatteri som är kopplat direkt till motorn via en huvudbrytare och innan den en rejäl huvudsäkring. Jag tycker att ditt bogpropellerbatteri ska vara kopplat direkt till startbatteriet, alt. via ett skiljerelä.

 

Jag tycker att du ska ha en separat förbrukarbank som ska vara kopplad till alla förbrukare via en huvudbrytare och innan den en rejäl huvudsäkring. Endast värmare, länspump och ev. kylskåpet ska var kopplat direkt på batteriet via separat säkring. Solpanel ska vara kopplad direkt på förbrukningsbanken via en bra regulator.

 

Sen kan det vara bra att ha en möjlighet att sammankoppla start- och förbrukningsbank under ex. vinterförvaring (så solceller underhållsladdar alla batterier) samt om något dragit ur startbatteriet och man vill kunna nödstarta från förbrukarbank. Sitter batterierna nära varandra behöver det inte vara svårare än en startkabel.

 

Att byta till en kompressorkyl verkar vettigt. 

 

Jag förstår inte varför du skulle vilja ha ett batteri till kyl och ett annat till resten av förbrukare?

 

Jag valde att ha separat AGM-batteri till bogpropp som inte agerar förbrukningsbatteri. Tanken är att alltid ha full fräs på bogen även när man dragit ur förbrukarbanken i naturhamn. Samma tanke på ankarspelet som i min båt går direkt på startbatteriet.

 

Finns många åsikter om detta och det är inte nödvändigtvis så att en är rätt och en annan är fel. Detta är min åsikt!  :)

 

Du och Georg säger i princip samma sak om jag tolkar era inlägg rätt och i princip håller jag med er. Det är vad jag är van vid från min Flipper 700 och som känns naturligt. Någon tanke måste ju amerikanarna ha med att göra på detta sätt och som sagt, jag vill inte göra några stora förändringar just nu då allt med båten just nu är väldigt nytt och det blir smärtsamt uppenbart att meka med amerikansk bo-båt är något helt annat än alla lättåtkomliga skrymslen som finns på en flipper 700 :) Så, anledningen till varför jag skulle vilja koppla bogproppens batteri på kylen är tudelad.

 

1. Jag vill göra minsta möjliga ändringar i systemet tills att jag känner att jag har en bättre förståelse hur allt fungerar

2. Jag vill använda mig av de tillgängliga Ah som finns i båten så mycket som möjligt för att inte behöva köpa och förvara onödiga vikt och massa i form av extra batterier.

 

Avvägningen känns då rätt rimlig, kylen är den enskilt största förbrukaren och tillsammans med en solpanel borde det fungera bra med ett 100Ah batteri. Resterande förbrukare dvs lampor, tv, laddare samt pump drar kanske 10-20 Ah per dygn  och kommer inte göra speciellt stor påverkan på ett 95Ah AGM batteri.

 

Gerogh_Ohm: Kan inte du länka direkt till de där Golfbatterierna, du har ju pratat om de flera ggr tidigare och länkat till bl.a. batterilagret men jag lyckas bannemig inte hitta dom :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, en sån där batterifrånskiljare: Fungerar den åt "båda hållen"? Dvs om spänningen på bogproppens batteri överstiger 13,4v (Solpanelen laddar ett relativt fulladdat batteri) öppnas då kretsen så att övriga batterier också laddas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där batterifrånskiljarna (=huvudströmbrytaren) är helt mekaniska, de har inga elektriska begränsningar, inga smarta funktioner.

 

Men du kanske menar exempelvis Biltemas skiljerelä?

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/

"Separerar startbatteri och förbrukningsbatteri i 12 V-system. Lämplig i båt och husbil. Gnistskyddat. Kontinuerlig belastning: max. 125 A. Inkopplingsspänning: 13,3 V. Urkopplingsspänning: 12,8 V. Mått: 68 x 68 x 55 mm."

 

Det är litet svårt att navigera på Batterilagrets hemsida.

Nu hittade jag detta:

http://www.batterilagret.se/product/1558-190-ah-20h-forbrukning-deka-6v.aspx

190Ah, desto bättre! 1775 kr x 2. Det var nog någon hundralapp billigare än vad jag gav i våras.

Det är tydligen dagspris på batterier, och det förefaller som om varusortimentet ändas under kort tid.

 

"Golfbatterier" är något annat, det är små ackar avsedda för golfvagnar. Golfbilsbatterier är avsedda för sådana där elektriska golfbilar. Men en Golf-bil är antagligen en VW Golf, icke att förakta.. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som startbatteri räcker säkert ett 70 Ah på 700 CCA. 10 sekunder och 400 A vid start (bara en gissnong) ger en förbrukning på 1,1 Ah. Utan laddning kan du starta båten mer än 30 gånger.

 

Sedan är tänket att "sprida ut" förbrukningen helt rätt så att inte ett bateri laddas ur onödigt mycket.

Jag skulle nog lägga ihop alla batterier förutom startbatteriet i en bank med tiden när jag förstått hur systemet är byggt.

 

Vi håller jämna steg med en 50 W panel som vi riktar mot solen nästan hela tiden, vilket motsvarar en 100 W panel som ligger platt på däcket. Förbrukarna är de samma som du beskriver, förutom tv som är skönt att slippa, tycker vi. Förbrukningsbanken är 2x80 Ah, men storleken på batteribanken påverkar ju mest hur länge man kan vara ute i mulet väder utan att ladda.

 

En kompressorkyl kommer att göra susen och kanske lite extra isolering. 5 cm bör du försöka få dit, frigolit, liggunderlag eller cellgummi.

Led-lampor sparar också en hel del, om inte annat slipper man tjata på att lamporna ska släckas när de inte behövs.

 

Macke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...biltema 95ah agm kostar bara någon hundralapp till och då får man dessutom 4 års garani, eller missar jag något?

 

Såklart menade jag biltema skiljerelä, någon som vet om de funkar åt "båda hållen"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll det enkelt. Ett startbatteri, det håller hur länge som helst. Ett eller flera förbrukningsbatterier, ju fler desto bättre. En stor batteribank kan laddas snabbare, strömmen räcker längre och man behöver inte ladda ur de lika mycket vilket ger bättre livslängd.

Ett eget batteri till bogpropellern är bra, man slipper långa, grova och dyra kablar. Det är ju också en reserv. Det är stora strömmar men få amperetimmar.

Använd AGM batterier, framförallt till förbrukning. Det är de bästa och modernaste blybatterierna, de kan laddas hårdare, tål djupurladdningar bättre (men undvik). Behöver inget underhåll, vatten, utjämningsladding. Lägre självurladdning. Dessutom är de bäst för stora uttag, typ mikro mm.

 

Två skiljereläer, ett till förbrukning, ett till bog. En eller flera solpaneler till förbrukningsbatterierna, de gör underverk. Till mitt ankaspelsbatteri har jag en solpanel på 20W, har aldrig behövt ladda på annat sätt.

Till startbatteriet har jag en 10W panel med regulator, kanske onödigt men batteriet underhålls även vintertid.

Till förbrukning har jag tre Biltema AGM 95Ah, blir ett fjärde snart. Bästa batterier jag någonsin haft.

--

Mackey: Blir det MC-batteri till nya motorn?

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog ett MC-batteri så att vi får plats att bygga ut förbrukningsbanken och kanske framförallt för att visa att det går (eller inte).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En liten reflektion.

Jag har ett dedikerat startbatteri (12v 110 Ah)som endast går till starten samt 2st 12v 230 Ah som förbrukningsbatteri.

 

Min tanke när jag kopplade detta var att start batteriet alltid skall vara fräscht efter att ha kört BP vilket kan ge rätt rejäla urladdningar vid tillläggning..

 

Att ligga och lufsa tomgång för att återställa startbatteriet till full laddning i en knökad hamn är inte alltid helt populärt även om jag har en god sång i motorn  :rolleyes:...Vissa människor med telefonstolpe mitt i båten verkar ha ringa förståelse för det här med gött ljud i maskin enligt min erfarenhet... :D  

 

För att ladda så har jag en solpanel på 200w som ger bra med kräm, Victron Multiplus 12/3000/120 laddare/Inverter är för landström och 230 "offgrid"..Vidare har jag alltid med ett litet bensindrivet ( 1100W/230v)elverk för nödsituationer.

Strömbrytare är 1, 2, 1+2, och Off.

Jag har kopplat så att jag kan dedikera solpanelen till enbart startbatteri, enbart förbrukningsbatteri alternativt båda eller off utan att koppla in huvudströmbrytaren på endera.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En liten reflektion.

Jag har ett dedikerat startbatteri (12v 110 Ah)som endast går till starten samt 2st 12v 230 Ah som förbrukningsbatteri.

 

Min tanke när jag kopplade detta var att start batteriet alltid skall vara fräscht efter att ha kört BP vilket kan ge rätt rejäla urladdningar vid tillläggning.

...

 

Mvh

Micke

En liten reflektion från en med telefonstolpe som också gärna framför miljöstörande farkoster. :)

 

En bogpropeller använder man ju bara undantagsvis när det inte går att klara sig utan eller när man själv har kört i diket - bildligt talat. Om det skiter sig rejält kanske bogisen används i en minut och den drar 250 A (4 hk). Det blir 4 Ah.

 

Jag tycker inte det finns någon anledning att göra några särskilda installationer för att ladda det batteri som bogpropellern är kopplad till för att återladda 4 Ah.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas skiljerelä har tre anslutningar, två med skruv och mutter, en klen kabel.

Den skruven som är rödmålad misstänker jag skall kopplas dit där generatons eller solpanelen laddar, den utan röd prick är till det sekundära batteriet. Den klena kabeln är minus. Så vitt jag kan förstå leder anslutningen mennan de båda skruvarna ström åt båda hållen, men jag har faktiskt inte testat, kanske skall göra det. Den medskickade bruksanvinsningen är kortare än den tyska elektromuzikgruppen Kraftwerks samlade texter, men samtidigt något längre än texten till "The Champs" melodi "Tequila"....

Kanske finns det information i nån PDF-fill på Biltemas hemsida? Ja angående skiljereläet då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, alla verkar rätt eniga men om jag nu vill använda de tillgängliga Ah som redan finns. Finns det några direkta nackdelar att låta bogproppens batteri också agera förbrukningsbatteri annat än att det blir "rörigt" samt det uppenbara att bogproppen riskerar att inte fungera om man inte har koll på batteriet hela tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bt skiljetecken, http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf

 

Röd prick till minus på startbatteri, eller jord.

Svart prick till plus på startbatteri.

Övrig prick till plus på förbrukningsbanken.

 

Man kan koppla omvänt också om man vill, så att startbatteri laddas av solcellerna när solen skiner.

 

Batteriet till bogpropellern skulle jag koppla till förbrukningsbanken för att minimera risken för djupurladdning. Enda nackdelen har du själv kommit på.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...klippt

 

En kompressorkyl kommer att göra susen och kanske lite extra isolering. 5 cm bör du försöka få dit, frigolit, liggunderlag eller cellgummi.

Led-lampor sparar också en hel del, om inte annat slipper man tjata på att lamporna ska släckas när de inte behövs.

 

Macke

Det är ju aldrig fel att tilläggsisolera kylen, om man har plats. Men minst lika viktigt är det att se till att det där elementet vad-det-nu-heter.. där värmeväxlingen sker är riktigt eller snarare rikligt ventilerad. Man brukar rekommendera en tjockare ventilationsslang mot kompressorn som leds ner i kölsvinet, låter iofs som ett tips mer tillämpbart på "telefonstolpsbåtarna", när nu ändå dessa benämnde så i denna diskussion. Det är ju så att kylskåp förbrukar mer energi ju större temperaturskillnaden mellan skåpets innertemp och dess yttertemp är, för att nu upplysa om självklarheter.

I min förra båt stod kylskåpet i en slags "hurts", som utgjorde fundamentet till förarplatsens stol. Under denna "hurts" var stickkojen belägen, varför ventilation nedåt inte var möjlig. Men jag satte en 52mm hålsåg i borrmaskinen och tog upp några hål in i innerlinern och uppåt. Hade även en datafläkt där under någon säsong, men osäker på om den fläkten gjorde nån nytta mer än att föra oväsen, den var f.ö. kopplad till kyskåpets fläkt..

 

LED-lampor är ju aldrig fel, kanske är det så att det går åt mer (finger-)kraft att släcka dem än att de får lysa dygnet runt..?

Jag har ju noterat att några av Biltemas armaturer har en lysande strömbrytare, jag har en sådan under byssans överskåp med en stark röd lysdiod, samt en över handfatet på toan med en blå lysdiod, dessa lysdioder i dessa strömbrytare utgör ju då en ledbelysning om natten, så att man hittar strömbrytarna till LED-belysningen. Här har vi skillnaden mellan särskrivning och hopskrivning, om ens med binde-sträck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bogbatteriet är placerat långt från husbatterierna och man kopplar ihop dessa grupper kommer bogbatteriet bli laddat sist. Bogpropellrarnas effekt brukar specas runt 10,5V, det är den spänning det blir när bogen körs. Något högre med en större bank men tillräckligt för att plottern ska starta om etc. Mycket bättre att ha ett separat batteri. Vill man koppla ihop med annat batteri så är det startbatteriet man ska koppla ihop med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller delvis med Bhemac att det är lite svårare än att bara koppla ihop batterierna, men...

 

...hur stor laddningen blir beror ju på hur man kopplar in batterierna, http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

 

Jag orkar inte dra mig till minnes hur man räknar på detta, men om man ex.vis kopplar in solpanelen på batteriet som står vid bogpropellern så jämnar nog laddningen mellan sol och motor ut sig någorlunda på en motorbåt.

 

Det löser ju inte problemet med att spänningen sjunker, men det kan man lösa med ett BT-relä som man sätter så att det kopplar bort bogpropellerns batteri när spänningen på detta sjunker, om det klarar strömmen förstås. Med rätt dimensionerade kablar borde man inte få så hög ström från förbrukningsbanken till bogpropellerns batteri, men nu håller jag nog på att bygga en julgran...

 

Mackey

 

PS

Det är ju inte så stor vits att koppla ihop batteriet till bogpropellern med startbatteriet eftersom man använder väldigt, väldigt lite energi ur båda dessa batterier. Det man vill är ju att få en stor förbrukningsbank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det med försörjning av bogpropeller, så är det bättre med två feta kablar från startbatteriet, via säkring till bogisen, än att ha ett tungt batteri som kan avge vätgas i förruffen. Förvisso får ju en del båtar bättre gångegenskaper av mer tyngd i förskeppet, men det finns bättre sätt att fixa det på än att ställa dit ett batteri.

 

Sedan är jag också av den bestämda uppfattningen att en solcellspanel enbart skall ladda båtens förbrukarbatterier, det som vissa här kallar "husbatterierna".

På förra båten hade jag en "nödomkopplare" en vanlig enpolig omkopplare så jag kunde välja att ladda antingen förbrukarbanken eller startbatterierna, men insåg snabbt att om jag hade laddat ur startbatterierna helt skulle det ta många solskenstimmar innan jag hade tillräckligt med energi till startmotorn... Rätt så meningslöst alltså.

 

Gör så i vinter, när båten är på land, att du i lugn och ro kryper omkring i båten och tar reda på var alla kablar tar vägen. Säkerligen kan du sanera en hel del, särskillt som tidigare ägare kopplat eller kopplat bort en del grejer...

 

Satsa på bra högkvalitativa batterier till både startbatteribanken som till förbrukarbanken, i den senaste kan man aldrig få för många Ah. Sedan är det ju upp till dig och din plånbok om du köper batterier på lågpristemavaruhuset eller hos en firma som specieliserat sig på batteriteknik.

 

Solcellspanel, eller "solpanel" köper du så stor som du får plats med och som din plånbok tillåter, inte heller här kan man inte få för många Ah.

 

En "batteritankmätare" är värdefull, vi är många här som kommit på att NASAs BM-1 är bra och prisvärd.

 

Kylskåp av strömsnål variant har vi redan behandlat här.

 

Sedan, likt förbaskat, är man ändå beroende av landströmskabel och laddare ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man motorn i bak och ska dra kablar från startbatteriet fram till bogpropellern så blir det många meter 70mm2 kabel a 200kr/m. Det väger en del det också. Ett AGM batteri fram är nog både enklare och billigare.

Att ta ström från husbatterierna är obra, de är inte avsedda att kunna lämna flera hundra ampere, för vissa batterityper är det rena döden. Har man en husbank på 2-3 ggr så många Ah som max strömmen så är det inte lika illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man motorn i bak och ska dra kablar från startbatteriet fram till bogpropellern så blir det många meter 70mm2 kabel a 200kr/m. Det väger en del det också. Ett AGM batteri fram är nog både enklare och billigare.

Att ta ström från husbatterierna är obra, de är inte avsedda att kunna lämna flera hundra ampere, för vissa batterityper är det rena döden. Har man en husbank på 2-3 ggr så många Ah som max strömmen så är det inte lika illa.

Läs gärna ordentligt, jag skrev att man skall koppla bogisen till startbatterierna! detta eftersom denna drar massvis med ström och vanligvis endast används då motorn går och generaton laddar. Likadant kopplar man ett ankarspel, om man har fler än två hjänceller aktiva och dessa celler inte är ovänner, om hjärncellerna är ur bruk kopplar man ju inte alls.

Det finns ju tabeller man kan ta hjälp av då det gäller beräkning av kabelarea, om man vet hur mycket ström man behöver leda genom dessa. Visst, kopparkablar är dyra, men ändock billigare än ett batteri. Klart en del vikt blir det, men utspridd över en större yta, inte lika koncentrerat som vikten av ett batteri. Men man slipper bekymra sig över ett extra batteri i förskeppet, även om batteriet är underhållsfritt eller ej. Jag tvivlar på att man behöver så mycket som 70mm2 i en normalstor båt. Själv har jag en proffsinstallation med 50mm2 i en 30 fots båt med 4hk bogis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

En liten reflektion.

Jag har ett dedikerat startbatteri (12v 110 Ah)som endast går till starten samt 2st 12v 230 Ah som förbrukningsbatteri.

 

Min tanke när jag kopplade detta var att start batteriet alltid skall vara fräscht efter att ha kört BP vilket kan ge rätt rejäla urladdningar vid tillläggning.

...

 

Mvh

Micke

En liten reflektion från en med telefonstolpe som också gärna framför miljöstörande farkoster. :)

 

En bogpropeller använder man ju bara undantagsvis när det inte går att klara sig utan eller när man själv har kört i diket - bildligt talat. Om det skiter sig rejält kanske bogisen används i en minut och den drar 250 A (4 hk). Det blir 4 Ah.

 

Jag tycker inte det finns någon anledning att göra några särskilda installationer för att ladda det batteri som bogpropellern är kopplad till för att återladda 4 Ah.

 

Mackey

 

Njaee..

Om du anser att flytta en pluskabel en halvmeter för att använda startbatteriet till start och förbrukningsbatteriet till förbrukning är en särskild installation så bävar jag för vad du anser om ett batteribyte.. ;)

 

Standarden för beräkning av Ah i ett batteri beräknas på ett uttag om 20 timmar..T.ex ett 100 Ah djupcykelbatteri kan man inte plocka ut 100 A under en timma ur, det är slut långt innan. Det beräknas till ett uttag på 5 Ah under 20 timmar, försöker man klämma ur 100 Ah till det svartnar får man ur ca 64%..

Detta är av särskild vikt vid höga effektuttag ur "små" batterier där volten rasar snabbt vid hög belastning..

Vidare bör ett startbatteri i båt vara av MCA typ ( Hög starteffekt) vilket inte lämpar sig för större effektuttag vid användningstid över 30 sekunder.

 

Min snurra är på 4.4 kw och belastar batteriet med ca 366 A i ett djupcykelbatteri.Vid 12 volt är dragkraften 96 kg vid 10,5 volt är den 80 kg..Spänningsfallet på 1 1/2 volt i ett 100 Ah batteri går mycket snabbt när man startar bogproppen, det är bara att kika på voltmetern om du inte tror mig så varför acceptera en närapå 20% effektförlust när man genom "en särskild installation" ( Flytta en pluskabel) kan öka bogproppens effektivitet med närapå 25%? ( 460 Ah istället för 110 Ah ger inte samma spänningsfall)

 

Hur tänkte du där?

 

Och din reflektion om hur man använder en bogpropp är utifrån din användning av din båt, jag kör min året om i  regn, rusk, blåst och upp till 25cm grov is...

Med 15 m/s rätt i sidan, skapligt svall och trångt och djäkligt så kan det bli en hel del mer en minuts åka, för att inte tala om när man ska vrida runt i isen...

 

Alla använder vi våra båtar på olika sätt, min är ett transportmedel som måste fungera.

 

Mvh

Micke

 

P.s Men vill ni absolut att era bogproppar bara skall arbeta med 80% av vad de är kapabla till så för all del, koppla på startbatteriet i stället för servicebatteriet..D.s

 

Redigerad av Lemk
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag läste startbatteri, jag ville bara förtydliga det olämpliga i att använda husbatterierna.

 

4hk bogpropeller det är ca 260A, 15m 50mm2 (ca 2000kr) ger ett spänningsfall på 2,8V. Säg 12,5V i batteriet (i verkligheten betydligt lägre vid den belastningen) det ger 9,7V till bogpropellern, lägre än de 10,5V som brukar rekommenderas. Men vi får drygt 700W att värma båten med, energi som vi alltså slösar bort. En fjärdedel som försvinner. Ett AGM-batteri med 4 års garanti kostar inte mer.

 

Sk "proffsinstallationer" kan man alltid diskutera, en snickare är proffs på att spika bräder men vi låter inte honom hållfasthetsberäkna takstolarna?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir alltid kompromisser.

Men man får ju också tänka på att startbatteriet ligger först i laddningskedjan och har ju litet högre spänning under tiden generatorn laddar, och generatorns laddningskrets skall ju kompensera för ett spänningsfall som en bogpropeller orsakar.

Jag har mekat en del och kopplat en del i båtar där bogproppen varit kopplad till förbrukarbatteri, dit också navigatorn varit kopplad, och den har slocknat av spänningsfallet när man kört bogpropellern, visserligen en äldre Garmin men nytt och välladdat batteri.

Men man kan ju naturligtvis ha hur många batterier som helst ombord om man får plats, men dessa skall ju alla ha en relevant laddningsström, och ju fler batterier man har desto längre tid tar det för generator, solcellspanel, landströmsladdare, kattskinn och ebonitstav, att ladda dessa till användbar nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite undrande över det du skriver...
 

Njaee..
Om du anser att flytta en pluskabel en halvmeter för att använda startbatteriet till start och förbrukningsbatteriet till förbrukning är en särskild installation så bävar jag för vad du anser om ett batteribyte.. ;)

Hur menar du?
Du skriver "Jag har ett dedikerat startbatteri (12v 110 Ah) som endast går till starten"
Vem har skrivit något om att flytta en pluskabel??????
Jag anser inte att batteriet till en bogpropellern på en Bayliner måste laddas på något särskilt vis eftersom förbrukningen inte är särskilt stor. Det räcker att låta det ladda på vanligt vis.
...

 

Min snurra är på 4.4 kw och belastar batteriet med ca 366 A i ett djupcykelbatteri.Vid 12 volt är dragkraften 96 kg vid 10,5 volt är den 80 kg..Spänningsfallet på 1 1/2 volt i ett 100 Ah batteri går mycket snabbt när man startar bogproppen, det är bara att kika på voltmetern om du inte tror mig så varför acceptera en närapå 20% effektförlust när man genom "en särskild installation" ( Flytta en pluskabel) kan öka bogproppens effektivitet med närapå 25%? ( 460 Ah istället för 110 Ah ger inte samma spänningsfall)

Hur tänkte du där?

Nu pratar du om att flytta kablar igen...

 ​Jag har aldrig föreslag att man ska koppa ihop batteriet till bogisen med startbatteriet.
 

Och din reflektion om hur man använder en bogpropp är utifrån din användning av din båt, jag kör min året om i regn, rusk, blåst och upp till 25cm grov is...
Med 15 m/s rätt i sidan, skapligt svall och trångt och djäkligt så kan det bli en hel del mer en minuts åka, för att inte tala om när man ska vrida runt i isen...

Jag har försökt sätta mig in i hur TS använder sin båt. Det är ju trots att råd till TS vi ska ge.

Jag har svårt att se att TS kör omkring med sin Bayliner i 25 cm is...
Jag har svårt att tro at TS behöver köra sin bogpropeller mer än någon minut och då går det åt ca. 4 Ah.

 

Alla använder vi våra båtar på olika sätt, min är ett transportmedel som måste fungera.

Ja, det är klart. Det har jag full förståelse för, men det är ju inte din båt och din användning jag talar om.
...

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi utgår från Mackey's beräkning, 4hk och 1min så blir det helt riktigt 4Ah. Sen ska vi ta hänsyn till Peukert: Ett 100Ah AGM batteri (som har lägst Peukert=bäst) blir det totala uttaget ca 6Ah. Har vi istället ett "traction-batteri" dvs ett batteri som är lämpligt för små uttag under lång tid) så blir det totala uttaget ca 30Ah. Stor skillnad!

Går vi upp till 300Ah "traction-batteri" så blir uttaget ca 18Ah. Tar vi 300Ah vanliga blybatterier blir uttaget ca 10Ah. 

Det har altså viss betydelse vilken batterityp man använder.

En 20W solpanel kan återföra de 6Ah på en dag.

 

Har man behov att att åka karusell i hamnen bör man satsa på en hydraulisk bogpropeller.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var intressant.

 

bhemac, hur kommer det sig att energiuttaget blir olika ur olika batterityper?

Blir batteriet skadat eller blir bara energin "blockerad" till nästa gång batteriet laddas?

Eller

Får man tillbaks energin med tiden när någon kemisk utjämning skett i batteriet?

Eller

Är inte energin oförstörbar!! :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Energi är väl oförstörbar, men dessa "lagringsmedia" kan ju förstöras på olika sätt.

Hur mycket energi man kan plocka ur ett batteri per tidsenhet beroer ju i mångt och mycket på batteriets inre resistans, ja i princip, det finns en mängd andra variabler också. Batteriteknik, batterifysik, är ett komplicerat ämne. Jag försökte förstå detta en gång under en kurs, men lade ned det där med detaljkunskaperna. Och på den tiden jag gick den kursen fanns det inte lika många olika batterityper som det gör idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Peukert's lag som styr hur mycket energi som tas ur batteriet vid en viss belastning och det är alltså starkt beroende på batterityp. Den energi man förlorar försvinner i värme, en stor belastning ger ett varmt batteri.

Peukert effekten är viktig att beräkna när det gäller större uttag från batterier. Tyvärr uppger tillverkarna hur stor effekten är men man kan mäta och beräkna eller så använder man de närmevärden som finns.

Förr har det sällan varit intressant, vi har oftast inte tagit ut speciellt höga strömmar i en båt. Idag har vi bogpropellrar, mikro, kaffebryggare och t.o.m eldrift.

Den enkla sanningen: Ju mer batterier desto bättre!

Detta gäller blybatterier framförallt, moderna, litium baserade batterier har mycket mindre problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...