Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
yamarin650

Mercury propeller släpper i vattnet!

Rekommendera Poster

Mercury optimax135 propellern kan släppa när jag kör konstant fart 25kn!

Hade Alu och båten planade inte ens nu en 3 bladig stålpropp och den hoppar ur vattnet men kan släppa ute på havet!

Finns det nån sorts slir i drevet på så pass stor motor?

Nåt som kan bytas isåfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget "slir" i drevet, men propellernavet är ofta av gummi och kan släppa mot den yttre hylsan/avgasröret. Sätt två motstående färgmärken, ett på t.ex. propellermuttern och ett på hylsan. Framkalla felet och kolla om märkena flyttas inbördes, om så är fallet kan en propellerverkstad fixa navet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför planade båten inte med alupropeller? Har det fungerat tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag bytte från 135 Mercury till 135 Mercury Optimax och flyttade upp den ett hål på akterseglade och körde samma propp men motorn bara spann i vattnet så jag köpte en QuickSilver stålpropp a41 17 p !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du 100% säker på att du köpt rätt rigglängd? Det låter märkligt att den inte ens skulle plana med aluproppen pga släpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste kolla om motoren står högt. Det som sker måste vara ventilation, dvs att när propellbladen går nära vattenytan drar dom när luft. Denna luft mixar med vatten och det slirar. Olika propellrar ger olik grepp som motvärkar denna ventilering.

Men så ska det inte vara på en "vanlig" båt.

 

Det som händer i 25 kn är samma. Det händer då i sväng, med lite trim etc. det blir inget bra.

 

Så kolla hur botten på skrovet och antiventilationsplattan rakt över propellern är i linje. Plattan ska vara nogot - typ 2 cm-  över skrovets botten.

 

Dette med hög motormontering är lite roligt. En motor måste ha en propeller som ger kraft i vattnet genom att det blir en vattenstråle som et kon akter från propellern. Men man vill ochså ha lågt motstånd i vattnet, både skrov och motor. Så hög montering av motor kan ge lägre motstånd. Men utan den kraften av propellern får man lågt motstånd, men ingen hastighet. Så "tilräckligt" med vatten till propellern måste man ha, men vad som är "tillräckligt" är beroende på båt, propeller, vikt och mycket mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den understa plattan ska ligga +/- 2 cm från båtbotten,lite efter tycke och smak och framför allt kombination båt/motor. Nu snackar jag om fritidsbåtar.

 

Ligger plattan 5-7 cm över båtens botten är det inte alls konstigt om propellern suger luft och tappar greppet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ligger 6-7cm över botten och med rätt propp biter det grymt bra.

 

Allt beror på kombo av båt, motor och propp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

5-7cm låter otroligt högt.

Ligger ca. 2.5cm över med min 225:a och då är det på gränsen att den tappar fästet på full gas och max trim på motorn.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket handlar om propellern. Jag hade först en Laser 2 som följde med motorn, men den tappade direkt när man började trimma ut. Sen vart det en Stiletto som hade större diameter vilket är ett krav för att få grepp. Den hade dock stor bladarea och elefantöronform som gjorde den lite trög i hög fart.

Då snubblade jag över en begad högfartspropp TP Speed Zone med stor diameter och lite smidigare blad. Detta gav bättre lyft och ännu bättre grepp.

 

Jag kan nu trimma ut långt utan att tappa grepp. Det som händer är snarare att balansen blir fel och båten blir orolig och börjar dra i sidled när jag trimmar ut för långt. Med bättre styrning hoppas jag att kunna pressa lite till nästa år. Nu vill den som sagt dra i sidled och jag tror att styrningen har en del skuld i det.

 

Högsta hålen på vattenintaget ligger i nivå med lägsta punkten på akterspegeln, så jag har installerat en vattentrycksmätare för att hålla koll på kylningen.

 

Monteringshöjden är väldigt lyckad för mig. Båten går lätt i alla farter och med nuvarande propp beter den sig trevligt.

 

Enda klagomålen är väl den snabba tomgången pga hög pitch och att den slirar något innan proppen "hookar" under 30knop. Efter 10-15 sek när den greppat funkar det dock bra. Man märker det på att farten ökar någon knop och varvet går ner ca100varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grepp ges oftast med cupning. Detta är den lilla spoiler biten på bladen. Både att bladet avslutas med nogot som ser ut som en matsked på endan. Sen att det längsmed avslutnign går en vipp eller spolier enda inn til trummen på propellern.

 

GRep for man själklart med att antingen sänka motor eller högre dia på propeller för att få mera vatten på propellerblad. Men om man jämför två annars lika propeller så är det cup som gäller.

 

Sidled kraft: när man lyfter en motor upp ur vattnet vill propeller till slut att inte vara i vattnet i hela diametern. Detta betyder att propellerns blad slår sig genom vattnet og sen går ur vattnet innan dom igen slår sig genom vattenytan. Eftersom propellern roterar åt höger så vill dessa slag der propellern går genom vattenytan och påföljande kraft få styrbord/höger sida av motorn att vridas in mot aktern, motsatta håll som propellern pressar vatten bort ifrån.

 

Det er inget fel med styrning, men blir mindre problem när man inte hissar motorn så högt (har med vikten av vatten på andra sidan av dom roterande blad på propellern. När propellbladen är på väg uppåt på babord sida så finns det bara nogra titalls cm vatten över propellbladen, medans på styrbord sida finns det meter på meter som ger mera motstånd)

 

Detta motverkas också med flerbladig propeller, 4 eller 5. Ock hydraulstyrning med ventiler som motverkar att den drar hjälper. Men det vill fortfarande vara mera kraft att svinga den ena vägen. Man måste ha servostyrning för att få hjälp till att bidra mot dessa krafter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min styrning har gett sig i backventilen i rattpumpen som det verkar. Båten drar babord, så det är åt fel håll mot propellerrotationen. Jag får även veva mer åt ena hållet, så ett inre läckage känns troligt.

 

Styrningen är för max 150hk och 40 knop och enligt generalagenten för styrningen är det inte att rekommendera att köra denna kombo. Förra ägaren till motorn har snålat(satt på vid köp).

 

Har kikat på en mavimare som skall tåla 300hk, så hoppas att den ordnar det hela.

 

Drömmen är att snubbla över en Tempest som vi pratat om tidigare. Tror den skulle passa perfekt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som input har jag kört med Seastar på min sjumetersbåt med DF300 där bak och det har funkat klockrent. I år byttes packboxar i gavlar då svag läcka uppstått på ena sidan efter åtta år. 50 knop med fingertoppskänsla i styrningen utan minsta dramatik. Släppa ratten är inga problem, och det drar varken på ena eller andra hållet. Nu har jag iofs hållt mig konservativ och inte hissat optimalt, då jag inte jagar toppfart, utan fokuserar på marschfart och dess bränsleförbrukning, där 30-35 knop idag är "most bang for the buck" beroende på temperatur och beväxning. Skulle säkert kunna klämma ur en hel del genom att byta propp och hissa. Dock maxar jag en del när det gäller korta sträckor men då sörplar rovan 97 liter/timme på fulla spjäll, så det smärtar..... Se detta som en input till val av styrning, med passus att Seastar är dyrare än Mavimare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till hög montering och precis styrning borde man kolla Seastar PRO. Denna har ingen glapp och rörelsen på ratten har samme effekt på kurs åt styrbord som babord.

 

Detta är mycket mera precis än standard Seastar obalancerad styrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AlfaAlfa: Har du någon uppfattning om Mavimare? Jag har haft svårt att hitta info från folk som köpt deras styrningar.

 

Seastar Pro verkar bra, men ligger tyvärr på dubbla priset mot de andra styrningarna jag tittat på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M249: Jag har ingen erfarenhet med Mavimare tyvärr.

 

Kolla go2marine.com för lägre prisar på Seastar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok öppnar gammal tråd

Om propellern slirar i vattnet ibland och det är en stålpropp a41 17p ska jag gå upp eller ner i pitch för att få mer fäste?

Jag bryr mig ingenting om hastighet osv vill bara att den inte slirar i vattnet!

Mvh Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pitchen i sig påverkar inte fästet. Du får antingen trimma ner, sänka motorn, eller buta till en propp med bättre profil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större diameter på propp ger bättre grepp...

Eller en mer kuppad propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om propellern slirar i vattnet ibland och det är en stålpropp a41 17p ska jag gå upp eller ner i pitch för att få mer fäste?

Vad menar du med att den slirar? När slirar den, i vilka situationer? Vilken motor/båt, monteringshöjd?

 

Vad har du för motor, utväxling, varv på max och hastighet på max varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan släppa i fästet mitt ute på havet vid jämn fart Mercury optimax 135 5600v ca 36 knop resten står tidigare i tråden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ventilerar propellern. Dvs den drar luft ner till propellern.

 

Du skriver att du har en A1 det ger ingen mening. Men menar du en Mercury Mirage (A41)?

 

Detta är en bra propeller till att flytta stora tunga båtar. Med elefantöron-blad och liten rake som inte ger möjlighet för mycket boglyft. Denne tål inte att lyftes högt. Då slirar den även om denna har stor dia. Så om du vill ha det bästa ut av denna propellern så ge den vatten kring propellern.

 

Om du inte vill byta propeller eller investera - sänk ner motor ett hål. Om du vill modifiera - få propellermekkare att banka in lite cupping. Men det kostar.

 

Pitch gör ingenting för slirandet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars så är inte Mirage nogon propeller til denna motor. Mirage har stor dia och store propellerblad. Det passar stora inombordare, och tyngre båtar.

 

På din blir det inte optimalt.

 

Du borde ha något med mindre dia och nogot annan bladdesign, gärna med mera rake och cuppning för att få boglyft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej funderar på en Mercury aluminium spritfrie med fyra blad eller en solas alu fyrbladig och kanske gå till en 19 p men om det blir sämre fäste i vattnet behåller jag 17p

Kan det bli bättre än en Mirage a41 17p ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, av dessa ville jag ha provat Spitfire. Annars en Solas 4bl ss propeller. Dom gör goda 4 bl ss, men deras alu är inte så bra som Spitfire - mycket grovt och onyanserat...

 

Men 17" eller 19" är lite svårt. Inte med hänsyn till slip/fäste, men rpm på motorn. Jag ville tro att denna Spitfire borde gå något snabbare i rpm än std Mirage så att 19" borde gå bra. Men om din sliar mycket nu, så blir det lite svårt att bedöma.

 

Om du har siffror för max rpm, och knop vid max så går det att göra en beräkning...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...