Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chha

Motorn går orent

Rekommendera Poster

Jag tänkte höra om man kan få lite tips på åtgärd. Min motor börjar gå orent från cirka 2800 rpm. Motorn är en Penta Aq 205, en V6 bensin. Utan växel i märks ingenting och varvtal under 2800rpm är det hur fint som helst. Den orena gången upplevs som att den misständer, det är knappt så det märks på varvräknaren, bara lite men det känns att den för ett ögonbick tappar lite kraft och det hörs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar förtändningen? Dvs ändrar sig tändkurvan som den ska?

En taskig tändspole kan ju också ställa till det. Hur är skicket på övriga tänddelar?

 

Kan ju även vara bränslerelaterat.

 

Du skriver att den tappar kraft ett ögonblick, kommer orken tillbaka efter det ögonblicket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har inte kontrollerat tändkurvan. Ja kraften kommer tillbaka direkt. Bränslerelaterat har jag också funderat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar axpumpen på förgasaren som den ska? Lyft på flamskyddet och kolla så det kommer rejält med soppa ur spridarrören när du pumpar med gasen.

Att den ger sig när du fäller spaken för att sedan komma igen tyder på soppabrist av en eller annan orsak. Kan ju också vara skit i förgasaren.

 

Att det funkar obelastat säger inget då det inte går åt någon större mängd soppa i det läget.

 

För felet kommer väl när du ska dra upp i plan, för du åker väl inte omkring på varvtal mellan 2500-2800? vid dessa varv borde du inte kommit över planingströskeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Det stämmer att det uppstår på väg upp mot planing men består även i planingsläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som har tips på en bra båtmek i Gbg området, är inte sugen på att anlita en verkstad i första skedet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...