Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Bjorng85

Varvräknare

Rekommendera Poster

Hej! Har varvräknarstrul. Faria mätare på en penta 7.4gl med en s.k modul under tändspolen där givarsladden går in. Har provat byta mätare. Samma fel. Mätaren gör en "bakåtvolt" när jag startar så nån form av kontakt har jag. Funderar på att leda om och koppla direkt på minus på tändspolen men men innan jag börjar tänkte jag kolla om ni har nån check idé? Mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har input här? Jag funderar på att prova att dra en ny sladd från - på tändspolen till varvräknaren som test.. Vettigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har input här? Jag funderar på att prova att dra en ny sladd från - på tändspolen till varvräknaren som test.. Vettigt?

Ja en tillfällig testkabel låter förnuftigt att börja med.

 

Det är i allmänhet, på bensinmotorer, så att varvräknaren känner av pulsen från brytarspetsarna, eller liknande om du har elektronisk tändning, och då översätter denna puls till varv per minut.

Att varvräknaren rycker till då du slår på tändningen är rätt normalt, det brukar de göra, jag misstänker att de reagerar på någon puls som uppstår i elsystemet eller internt i varvräknarens elektronik.

 

Så det är alltså kabeln dom går till tändspolens minussida du skall knoppa av och leda till varvräknaren, kolla om det finns en kabel redan där som trillat var först.

 

Men det finns ett alternativt till, det kan vara så att varvräknaren tar pulsen från generatorn istället! (vanligt på dieselmotorer, men kan förekomma på bensinare också) en anslutning märkt med "W" är en varvtalsberoende växelströmspuls från generatorn. Kolla detta också!

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

provade minus på direkt på tändspole. ingen action. hittar ingen w på generator.

 

Några andra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att varvräknaren är anpassad för signal från den där modulen, och inte från brytarspetsarna, och att modulen inte lämnar denna signal... en teori.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hör dig. har dock två olika Faria mätare för bensinmotorer och dom borde fungerar generiskt tycker man? Eller ska ja köpa en enkel på biltema att prova med tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... prova den andra "räknaren" först.

 

Biltemaräknarna är billiga, de funkar, men är känsliga för störningar, jag har sådana i diverse bilprojekt.

Dessa är anpassade till brytarspetsarnas signal. Men dom fladdrar lätt då brytarspetsar och kondensatorn är slitna. Vilket då ger en indikation på att dessa skall bytas.

Jag har en stor sådan biltemaräknare, och har märkt att den är känslig för "atmosfäriska störningar" typ störningar från när relän faller, om mobiltelefonen ligger intill och ringer, när man manövrerar garageporten med sändaren, den kan i bland balla ur då startmotorn går. Gissningsvis kanske en sändande VHF radio stör den i båten. Jag har även i annat fordon VDO 80mm varvräknare, denna är mer stabil och störs inte av dessa saker, men även den ger ostabilt värde om brytarspetsarna eller kondingen är dåliga, vilket inte är så konstigt.

 

-Man får ju det man betalar för.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...