Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rolle85

Propeller till Yamaha 60hk 2-takt?

Rekommendera Poster

Jag har standardpropellern till en yamaha 60hk 2-takt från 1998. Ena bladet har fått sig en liten törn och den ser tråkig ut i övrigt. Finns det någon hemsida där man kan leta fram vilken propeller jag ska ha. Finns det propeller som ökar hastigheten till denna något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En äldre motor gör att det är svårt att säga att det er nogon möjlighet för att få upp hastigheten. Ny propell i sig bör ge nogot bättre prestanda, men om motorn är kass så hjälper inte ny prop...

 

Kolla på dom siffrorna som finns på den propellern du har. Köp ny Black Max propeller från Mercury med Hub kit till Yamaha med samme pitch. Det är snabbaste propeller på denna storleken motor.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka med propellertrim istället. Dessa gamla 2t snurror har bra med klipp än idag... Finns mycket piratpropellrar som levererar bra fart.

 

Är det rostfri eller alu som sökes?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, piratpropeller ger inte samme hastighet.

 

Visa mig en test der det är så!

 

Använd Black Max alu propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inget behov av att backa upp mitt påstående med ett test...

 

En propeller är en kompromiss och beroende på skrov och motorkombinationer kommer olika propellrar var optimala. Jag tror absolut att Black max är en bra propp... Att den alltid skulle vara bäst på 60hk är dock inte lika troligt. Det finns garanterat stålproppar som levererar bättre resultat.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, piratpropeller ger inte samme hastighet.

 

Visa mig en test der det är så!

 

Använd Black Max alu propeller.

Är det inte Pitch, diameter och varvtal som ger fart oavsett vem som tillverkar?

Vidare bör en propeller beräknas utifrån den specifika båten och motorn den skall användas för och inte plockas på motorn på en höft.

Det finns avsevärda vinster med korrekt utförd propellerberäkning.

 

"Visa mig en test der det är så".. Läran om hydromekanik är lite vassare än en test för att nå optimalt resultat på en båt, det kan bli rätt många propellrar innan man når resultatet av en korrekt  utförd propellerberäkning...;)

 

Mvh

Micke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har senaste åren prövat 4 olika propellrar på min Flipper 640 och skillnaderna är långt större än vad man tror vid en första anblick:)

 

Gångläget, prestanda och komfort har förändrats drastiskt. Min senaste propp lyfter båten ordentligt och ger bra prestanda överlag, men lysande i intervallet 30-45knop.

 

Flippersteget gör att den har tendenser att överplana över 45knop, men det är nog inte lätt att komma bort ifrån med en propeller utan att tappa något annat.

 

En udda egenskap är att den slirar något upp till 28-30knop innan den fäster.

 

Om man lägger sig på 26knop sjunker varvet efter 10-15 sekunder och farten ökar någon knop.

 

Detta är den enda avarten som kommit med att välja en högfartspropp. Den är också rätt tung pga sin diameter, så man får vara bestämd när man växlar och acceptera ett relativt högt ljud när växeln går i.

 

Modellen är Turning Point Speed Zone och jag är medveten om att det inte är något premiummärke, men för mig har den levererat över förväntan. Den gör nog ett ännu bättre jobb på ett vassare skrov med mer effekt och fart.

 

 

Nej, piratpropeller ger inte samme hastighet.

 

Visa mig en test der det är så!

 

Använd Black Max alu propeller.

Är det inte Pitch, diameter och varvtal som ger fart oavsett vem som tillverkar?

Vidare bör en propeller beräknas utifrån den specifika båten och motorn den skall användas för och inte plockas på motorn på en höft.

Det finns avsevärda vinster med korrekt utförd propellerberäkning.

 

"Visa mig en test der det är så".. Läran om hydromekanik är lite vassare än en test för att nå optimalt resultat på en båt, det kan bli rätt många propellrar innan man når resultatet av en korrekt  utförd propellerberäkning... ;)

 

Mvh

Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej, piratpropeller ger inte samme hastighet.

 

Visa mig en test der det är så!

 

Använd Black Max alu propeller.

Är det inte Pitch, diameter och varvtal som ger fart oavsett vem som tillverkar?

Vidare bör en propeller beräknas utifrån den specifika båten och motorn den skall användas för och inte plockas på motorn på en höft.

Det finns avsevärda vinster med korrekt utförd propellerberäkning.

 

"Visa mig en test der det är så".. Läran om hydromekanik är lite vassare än en test för att nå optimalt resultat på en båt, det kan bli rätt många propellrar innan man når resultatet av en korrekt  utförd propellerberäkning... ;)

 

Mvh

Micke

 

Självklart Micke!

 

Men du pratar vi vel om en 60hk. Eller?

Men jeg uppfattar at få har gjort bärakningar om hydrodynamik på sitt skrog, och sen gjör dom fluid dynamics beräkningar för sen att gjuta och polera fram en unik propeller til egen båt og motor. Bland dom som har en 60hk.

 

Mycket av det man pratar om här på forumet tycker jag är den verkliga värld. Der man har inte obegränsat med möjligheter. Men mera gör val inom propellrar bland det som finns til egen motorstorlek (dia på gir) Inte så att man pratar om att  typ gjuta egen propeller.

 

Det är inte så att pitch och dia ger en viss hastighet på båt, oavsett design på bladprofiler på propellern. Och du tar fel- det går inte att beräkna sig fram til en perfekt propeller, man måste göra test. Det går nogot på väg att göra detta med beräskningar, men ingen inom denna bransjen, helt upp til skeppsindutrien som inte gör testar i vatten för korrigeringar.

 

Inom den verklighet vi har här tycker och hoppas jag att det är nyttigt att få veta att Black Max mycket sannolikt är den bästa all round propeller.

 

Och min "visa mig en test" - är baserat på att det är inte nogon test som jag känner till där båtar inom denna storlek och motor som har varit bättre med en piratpropeller. Tyvärr. Visa gärna att jag tar fel. Det händer mycket inom propeller världen. Så om det är nogon ny propeller som är bättre så vill jag gärna uppdatera mig. Yamaha köpte ju för några år sedan Precision Propellers där dom gör mycket bra saker - och dom har tagit fram nya design som är bra. Tyvärr för dom större girhusen och HK.

 

Det är så att det är vel svårare att göra en bra all-round propeller som passar såpass bra til mycket olika båtar? Det er mycket fluid dynamics som liggar bakom att ta fram denna. Eftersom det är detta svåra med få till nogot som är ett ända stort kompromiss, men ändå fungerar bra!

 

Att ta frem en egen unik propeller är nogot jag har gjort till min båt. Kostar utav hela vida. Men jag ville inte rekommendera detta i denna tråd. Även nu efter att få höra att jag inte vet vad jag talar om...

 

Jag forsöker att ge råd inom det som är möjligt inom penning och nytta. För att de det teknisk korrekta svaret i många fall inte ger nytta för trådstarter. Som vilken propeller til en Yamaha 60hk - jeg tror fortfarande att Black Max är det mest sannolika bästa svaret. Om inte det finns ny infp om användandet av båten eller vikt eller annat.

 

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va gäller simpla aluproppar är orginal i regel bäst. Att labba med propellrar på denna typ av båt kräver att man är mer entusiast än jag :)

 

Till skillnad från AlfaAlfa tror jag dock mer på en vit Yamaha orginalpropeller. Black Max är en elefantörepropp och det brukar inte Yammas treor gilla när det gäller måttliga farter. Den vita semicleavern brukar funka väldigt bra så länge det går långsammare än 30 knop, men det är bara mina två ettöringar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb: Om vi istället kikar på en Yamaha F50-98 på Buster M från samma år? Hur ser det ut då, är det någon annan alu som rekommenderas då?

 

Gör i nuläget strax över 30knop med en piratpropp som nog inte är den vassaste i lådan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen erfarenhet av att proppa nån liten fyrtaktare men om man spekulerar lite så hamnar man nog där. En semicleaver är lättdriven o trycker upp båten snabbt i planing. Nåt en lågvarvssvag o relativt tung motor har stor nytta av. En vit orginal Yamaha hade jag nog satsat på i första hand utan att veta om den är bäst så är den definitivt inte dålig för applikationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt med på ditt resonemang. Fyrtaktarna behöver av naturen varv och nåt lättdraget är således välkommet.

 

Nuvarande propp fungerar helt ok, men får jag för lite att göra på Flippern kanske jag hissar motorn lite och proppar om:)

 

Det är alltid kul att testa, men då jag uteslutande letar begat tar det lite tid hehe...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nej, piratpropeller ger inte samme hastighet.

 

Visa mig en test der det är så!

 

Använd Black Max alu propeller.

Är det inte Pitch, diameter och varvtal som ger fart oavsett vem som tillverkar?

Vidare bör en propeller beräknas utifrån den specifika båten och motorn den skall användas för och inte plockas på motorn på en höft.

Det finns avsevärda vinster med korrekt utförd propellerberäkning.

 

"Visa mig en test der det är så".. Läran om hydromekanik är lite vassare än en test för att nå optimalt resultat på en båt, det kan bli rätt många propellrar innan man når resultatet av en korrekt  utförd propellerberäkning... ;)

 

Mvh

Micke

 

Självklart Micke!

 

Men du pratar vi vel om en 60hk. Eller?

Men jeg uppfattar at få har gjort bärakningar om hydrodynamik på sitt skrog, och sen gjör dom fluid dynamics beräkningar för sen att gjuta och polera fram en unik propeller til egen båt og motor. Bland dom som har en 60hk.

 

Mycket av det man pratar om här på forumet tycker jag är den verkliga värld. Der man har inte obegränsat med möjligheter. Men mera gör val inom propellrar bland det som finns til egen motorstorlek (dia på gir) Inte så att man pratar om att  typ gjuta egen propeller.

 

Det är inte så att pitch och dia ger en viss hastighet på båt, oavsett design på bladprofiler på propellern. Och du tar fel- det går inte att beräkna sig fram til en perfekt propeller, man måste göra test. Det går nogot på väg att göra detta med beräskningar, men ingen inom denna bransjen, helt upp til skeppsindutrien som inte gör testar i vatten för korrigeringar.

 

Inom den verklighet vi har här tycker och hoppas jag att det är nyttigt att få veta att Black Max mycket sannolikt är den bästa all round propeller.

 

Och min "visa mig en test" - är baserat på att det är inte nogon test som jag känner till där båtar inom denna storlek och motor som har varit bättre med en piratpropeller. Tyvärr. Visa gärna att jag tar fel. Det händer mycket inom propeller världen. Så om det är nogon ny propeller som är bättre så vill jag gärna uppdatera mig. Yamaha köpte ju för några år sedan Precision Propellers där dom gör mycket bra saker - och dom har tagit fram nya design som är bra. Tyvärr för dom större girhusen och HK.

 

Det är så att det är vel svårare att göra en bra all-round propeller som passar såpass bra til mycket olika båtar? Det er mycket fluid dynamics som liggar bakom att ta fram denna. Eftersom det är detta svåra med få till nogot som är ett ända stort kompromiss, men ändå fungerar bra!

 

Att ta frem en egen unik propeller är nogot jag har gjort till min båt. Kostar utav hela vida. Men jag ville inte rekommendera detta i denna tråd. Även nu efter att få höra att jag inte vet vad jag talar om...

 

Jag forsöker att ge råd inom det som är möjligt inom penning och nytta. För att de det teknisk korrekta svaret i många fall inte ger nytta för trådstarter. Som vilken propeller til en Yamaha 60hk - jeg tror fortfarande att Black Max är det mest sannolika bästa svaret. Om inte det finns ny infp om användandet av båten eller vikt eller annat.

 

Som du kanske förstår så delar jag inte din åsikt, jag har räknat fram ett flertal propellrar med diameter upp till 2250 mm som störst, det var till en bogserbåt och den satt i en Kort nozzle och ännu har ingen klagat.. 

Att du försöker göra dig lustig över mitt råd att få en korrekt propellerberäkning till en specifik båt måhända du tycker är kul..Men faktum är att vem som helst med gymnasiematte, en miniräknare och kunskapen att hantera en tumstock kan göra en propellerberäkning som kommer att bli avsevärt billigare än att gissa sig fram genom ett antal propellrar med olika diameterar, stigning, bladarea mm..

Har man gjort alt. fått beräkningen utförd åt sig så kan man gå på den standard propeller som ligger närmast utan att gissa.

Man behöver inte göra som du antyder, gjuta och polera..

 

För att komma i rätt härad så behövs inte en specifik CFD beräkning..

Man bevöver inte ge sig i lag med Navier-Stokes ekvationer, Eulers ekvationer eller partiella differentialekvationer ej heller behöver man in och rota i potentialströmmning...

Det är inte det hokus-pokus som vissa vill ge sken av.

Det finns utmärkta tabeller som fungerar bra för beräkning av propellrar till småbåtar ( under 30 meter).

 

 

Det finns en alldeles utmärkt bok i ämnet skriven av Dave Gerr " The Propeller Handbook" vilken jag varmt rekommenderar att folk fördjupar sig i INNAN de ger sig in i påståenden om hur svårt det är..

För det är INTE svårt om intresse finns..

 

Så bäste Alfaalfa..Vilket är billigast? 3-4 propellrar eller en bok för 350 kr och och några timmars studerande och sedan köpa EN propeller? Penning och nytta nämnde du visst...

 

https://books.google.se/books?id=8w09O4hooWUC&redir_esc=y

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, men vad är då bästa propellern? Denna ena - jag tror du säkert tar den utmaningen.

 

Jeg ville ha testet flera.

 

Men gjort lite bäräkningar för att inte missat för mycket. Eftersom jag har lite svårt för att hitta bra siffror på dom tilgängeliga propellrar som finns till 60hk motor tycker jag inte detta är så enkelt. Därför denna provoserande att i så fall måste du vel gjuta nogot själv Eller vet du rake på tex Black Max, Talon, vita alu, och lite annorlunda parametrar som kann vara relevant. Jeg måste ha propellern i hand för att få veta detta. Eller i min propellerjigg för att veta vad som är parametrerna. Men om du har dessa i din databas redan så ville det vore jättehaftigt!

 

Sen är jag lite osäker på vad som är vikt mhp antalet passagerare som trådägare brukar ha i sin båt. Hur han använder sin båt, om han vill prioritera hastighet på WOT eller marsjhastighet och hur skrovet uppför sig i sjön. Jag vet jo inte nogot om skrovparametrar hellre. Så lett tycker jag inte det låter.

 

Jag ber om ursäkt om det låter alldeles tokigt...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...