Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
askebytroll

Bensin eller diesel vilket tjänar man på i beg båt?

Rekommendera Poster

Har idag en 8,5m båt med 5,7l bensinare.
Vi funderar på att byta till större båt med 10-15 år på nacken och de vi tittar på ligger mellan 900000-1400000.
Frågan är vad vinner vi på att välja en med dieselmotorer?
Exempelvis finns båtar enligt ovan med antingen två bensinare eller två dieslar. Samma båtmodell och årsmodell kostar ~300000 mer med dieslar i sig.
Teoretiskt kanske vi har båten i 10 år, kör ca 200NM per sommar, skiljer förbrukningen så mycket att det verkligen lönar sig att titta på diesel?
Dieslar är väl dyrare att serva per år?
Håller bensinare lika många driftstimmar?
Vad mer behöver man ta med i beräkningen?
 

Ett exempel på likande båtar med stor prisskillnad beroende på motorer:
Bavaria 37 sport 2008. 2 st VP 5,7 GXI 320 hk, 330 timmar. Pris 980000.
https://www.blocket.se/goteborg/Bavaria_37_Sport_68790655.htm?aw=1
Bavaria 35 sport 2007. 2 st VP D6 310 hk, 400 timmar. Pris 1350000.
https://www.blocket.se/goteborg/Bavaria_35_Sport_2007__Svensksald_68527395.htm?aw=1

Dvs: 2 fot mindre båt, ett år äldre, något fler motortimmar men 370000 kr dyrare. Nu vet jag att det är några utrustningsdetaljer som skiljer på båtarna men motiverar det prisskillnaden med diesel?

Hälsningar
En som inte har kunskap att meka med motorer utan låter marinan fixa allt med dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är plus med diesel är:
+ du kan köra längre sträckor mellan tankningarna (t.ex när du skall uppehålla dig i ytterskärgårdarna en längre tid)
+ mindre brandrisk
+ längre hållbarhet
Minus med diesel:
- Har läst mycket historier om problem med bakterier etc i diesel (Kanske slipper man med diesel utan RME ?)
- Något dyrare service
- Dieselllukt
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du har två ekonomiska vinster med diesel. Dels är det den lägre förbrukningen, men kör du inte mycket är den marginell. Dels är det andrahandsvärdet, vilket du själv noterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många trådar om detta, men en tredje aspekt kan vara möjligheten att få båten såld den dagen det är aktuellt.

 

På en så stor/ny/dyr båt skulle jag tro att skillnaden i andrahandsvärde håller i sig någorlunda väl och då handlar det ju mest om räntekostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många trådar om detta, men en tredje aspekt kan vara möjligheten att få båten såld den dagen det är aktuellt.

 

På en så stor/ny/dyr båt skulle jag tro att skillnaden i andrahandsvärde håller i sig någorlunda väl och då handlar det ju mest om räntekostnaden.

Kan bara hålla med Flipperskeppare.

Jag skulle aldrig köpa en så pass stor familjebåt med en bensinmotor och ännu mindre med två men det är min personliga åsikt.

Jag tycker dock att en bensin V8 låter mycket trevligare men jag skulle inte köpa en....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom nackdelen med att en 37 fots båt med bensinare är väldigt svårsåld så blir ofta effekten också att folk drar sig för att köra båten

De flesta säger så här när de köper. Jag har si och så mycket pengar att köpa bensin för nu när jag valde denna billigare båten framför den dyrare med dieslar

Oftast hör man senare att samma folk inte vill åka lite hit och dit för det kostar så mycket i bränsle...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom nackdelen med att en 37 fots båt med bensinare är väldigt svårsåld så blir ofta effekten också att folk drar sig för att köra båten

De flesta säger så här när de köper. Jag har si och så mycket pengar att köpa bensin för nu när jag valde denna billigare båten framför den dyrare med dieslar

Oftast hör man senare att samma folk inte vill åka lite hit och dit för det kostar så mycket i bränsle...

Jag har diesel i min egen båt men, jag vet av egen erfarenhet att soppan inte är det som kostar mest, säg att du kör 300 dist. på 1 sommar med dubbla dieslar(i mitt fall kad43) som drar 2,5-3 lit/dist 750-900 lit(x12:30kr på min tapp)ca10-11 tusen på en säsong.

Har du dubbla V8 or bensin så lägg på 50% till, 15-16 tusen.

Räkna på vad båten kostar i räntor, underhåll, vinterplats, sommarplats, försäkring, nya prylar som man alltid köper till vart år mm, mm så är inte bränslet den stora posten, sen är en bensinare mkt billigare i underhåll och den dan motorn är slut så köper du ett långblock för en 4 del av vad en dieselmotor kostar, kan du dessutom få båten med bensinare 30% billigare så blir ju siffrorna ännu bättre!

Men, MEN båtar över 40 fot,där gäller nog tyvärr bara dieslar pga dessa båtars tyngd och dieslars mer kraft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det stämmer att en bensinare är 30% billigare än en diesel så har du 300 000:- över till de högre bränslekostnaderna. Det räcker ju en bra bit...

 

Risken är kanske att man (du? ) köper en större båt istället och då blir kalkylen istället rätt usel och resulterar sannolikt i det bet'eende som Capitan beskriver.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt till, är tillgång till bensin kontra diesel på sjömack. Här nere i skåne har bensin nästan helt försvunnit. Fylla 700 liter med dunkar är jobbigt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda mack på västkusten mellan Göteborg och Hunnebo jag upplevt inte har bensin är den på Dyrön. Finns säkert fler platser men någon uppenbar brist på bensinpumpar har jag inte upplevt.

 

I stort sett alla utombordare går ju på bensin och då båtar på upp mot 7-8 meter finns med dessa och fler och fler bobåtar kommer med utombordare så vore det väldigt konstigt om det slutade säljas på mackarna...

 

Gällande TS fråga så hade jag tidigare en bensinare och det kändes inte som ett problem, dock var det en Bayliner 2855 med en 7,4 MPI. Att ha dubbla 5,7 V8 på 320 hk i en Bavaria 37 låter dels klent och även törstigt även om man kommer ner i pris på båten. 

 

Räntekostnaden på den dyrare båten är något man inte tänker på. Dessutom, oavsett kostnad för underhåll etc, så tror jag folk drar sig för att stoppa kortet i automaten när tanken skall fyllas ännu en gång för en tiotusing när det väl kommer till kritan precis som Capitan skrev.

 

Jag bytte båt till Bavaria 32 Sport med dubbla D4-225 och även om jag övervägde bensin så gick jag för diesel. Att dieslar är dyrare i underhåll har jag inte förstått hur folk tänker kring. Reparationer - visst, men i underhåll är det ett par filter och olja som skall bytas, precis som på en bensinare. Dessutom slipper jag köpa tändstift för en tusenlapp inför var och varannan säsong.

 

Fördelen med diesel är dessutom att du får turbo och ibland även kompressor vilket gör att även om min nya båt nästan väger dubbelt så mycket så ger turbotrycket en rejäl knuff upp i plan. De större gröna klumparna med kompressor borde slå bensinarna på fingrarna i acceleration varje dag i veckan på en 37 även med mindre hästkrafter då vridmomentet är ett helt annat.

 

 

Angående andrahandsvärde: Tror nog diesel är lättare att få sålt, men om dom faller snabbare eller långsammare än bensinare vet jag inte om man kan säga. Dom ligger konstant högre tills priserna möts i nollpunkten. Din bensinare för 600k kanske ligger på 400k om några år. Din dieselbåt för 800 kanske ligger på 600. Pengarna du förlorar för att ha roligt är de samma men procentuellt är det ju en skillnad...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt till, är tillgång till bensin kontra diesel på sjömack. Här nere i skåne har bensin nästan helt försvunnit. Fylla 700 liter med dunkar är jobbigt.....

Och dessutom förbjudet att transportera i bilen eller på släp i så stora mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu håller jag till i Stockholms skärgård. Det kanske finns mackar som inte säljer bensin men jag har ännu inte stött på någon sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på västkusten kan man beställa soppa direkt med tankbil, bensin eller diesel, bara att välja.

Vissa kvantiteter är ju ett krav för att få ut tankbilen, men det är ju inget problem om man är flera båtar.

 

Mvh Andréas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig går gränsen för bensinare någonstans kring storleken på vår egen båt (Bavaria 28 sport). Tänkte först beställa med V8 men efter mycket funderande ändrade vo ordern till D4 300. Framförallt av följande skäl

Brandsäkerhet (vet att alla inte håller med om detta men jag känner mig inte helt bekväm med att sova med 500liter bensin)

Löpande driftskostnader (vill absolut inte hamna i något läge där man drar sig för att åka båt pga löpande bränslekostnader)

I vårt fall även prestanda då i princip alla man talar med säger att båten planar betydligt lättare och klarar last bättre med D4 tack vare både kompressor och turbo.

Andrahandsvärde, framförallt på några års sikt när skatter på bränsle kanske höjts ännu mer.

Lättsåld. Även om man inte får igen hela merkostnaden för diesel så blir båten betydligt lättare att sälja.

 

En 37 fotare med dubbla V8 skulle jag personligen aldrig ens fundera på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicekostnaderna skiljer ju mycket beroende på motor och vem som gör service. Till mina kad 42 kostar servicesatserna på Drevia.se ca1000kr/st, till en D6 kostar den 3000kr. Köper man olja på rätt ställe går den få för ca 30-40kr/l. D6 rymmer nästan dubbla mängden mot en äldre kad.

Kör själv på 2,5l/nm fullpackat i ca28knop.

Jag värderar att det känns "billigt" när man väl är ute och kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förutom nackdelen med att en 37 fots båt med bensinare är väldigt svårsåld så blir ofta effekten också att folk drar sig för att köra båten

De flesta säger så här när de köper. Jag har si och så mycket pengar att köpa bensin för nu när jag valde denna billigare båten framför den dyrare med dieslar

Oftast hör man senare att samma folk inte vill åka lite hit och dit för det kostar så mycket i bränsle...

Jag har diesel i min egen båt men, jag vet av egen erfarenhet att soppan inte är det som kostar mest, säg att du kör 300 dist. på 1 sommar med dubbla dieslar(i mitt fall kad43) som drar 2,5-3 lit/dist 750-900 lit(x12:30kr på min tapp)ca10-11 tusen på en säsong.

Har du dubbla V8 or bensin så lägg på 50% till, 15-16 tusen.

Räkna på vad båten kostar i räntor, underhåll, vinterplats, sommarplats, försäkring, nya prylar som man alltid köper till vart år mm, mm så är inte bränslet den stora posten, sen är en bensinare mkt billigare i underhåll och den dan motorn är slut så köper du ett långblock för en 4 del av vad en dieselmotor kostar, kan du dessutom få båten med bensinare 30% billigare så blir ju siffrorna ännu bättre!

Men, MEN båtar över 40 fot,där gäller nog tyvärr bara dieslar pga dessa båtars tyngd och dieslars mer kraft.

Vet inte om du råkade svara på mitt inlägg av misstag då svaret inte är särskilt relevant till vad jag skrivit

 

Oavsett om bränslekostnaden inte är den stora delen av båtägamdet så blir det ändå så att folk drar sig för att köra när det sitter dubbla bensinare i båten kontra dieslar

Båtlivet kostar mycket som det gör och efter att man precis tankat för 10000-20000kr så det kanske inte så kul att fräsa hit och dit för ca 4-5 liter/distans. I detta läget mitt i sommaren så tänker de flesta inte att bensinen inte är den tunga biten av båtägandet utan de ser vad bensinen kostar just då

 

Ett bra exempel.

Förra året råkade jag komma över en 33 fots Sea Ray billigt. Där satt dubbla 7.4 BB bensinare som sörplade i sig närmare 5 liter per distans. Åker ofta ut med båten till restauranger och äter.

Även om jag hade köpt båten otroligt billigt så kändes det inte rätt att lägga ca 1000kr i soppa för att åka 14 distans fram och tillbaka. Dyra middagar.

Har aldrig tänkt samma tanke tidiagre med större dieselbåtar jag ägt

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Förutom nackdelen med att en 37 fots båt med bensinare är väldigt svårsåld så blir ofta effekten också att folk drar sig för att köra båten

De flesta säger så här när de köper. Jag har si och så mycket pengar att köpa bensin för nu när jag valde denna billigare båten framför den dyrare med dieslar

Oftast hör man senare att samma folk inte vill åka lite hit och dit för det kostar så mycket i bränsle...

Jag har diesel i min egen båt men, jag vet av egen erfarenhet att soppan inte är det som kostar mest, säg att du kör 300 dist. på 1 sommar med dubbla dieslar(i mitt fall kad43) som drar 2,5-3 lit/dist 750-900 lit(x12:30kr på min tapp)ca10-11 tusen på en säsong.

Har du dubbla V8 or bensin så lägg på 50% till, 15-16 tusen.

Räkna på vad båten kostar i räntor, underhåll, vinterplats, sommarplats, försäkring, nya prylar som man alltid köper till vart år mm, mm så är inte bränslet den stora posten, sen är en bensinare mkt billigare i underhåll och den dan motorn är slut så köper du ett långblock för en 4 del av vad en dieselmotor kostar, kan du dessutom få båten med bensinare 30% billigare så blir ju siffrorna ännu bättre!

Men, MEN båtar över 40 fot,där gäller nog tyvärr bara dieslar pga dessa båtars tyngd och dieslars mer kraft.

Vet inte om du råkade svara på mitt inlägg av misstag då svaret inte är särskilt relevant till vad jag skrivit

 

Oavsett om bränslekostnaden inte är den stora delen av båtägamdet så blir det ändå så att folk drar sig för att köra när det sitter dubbla bensinare i båten kontra dieslar

Båtlivet kostar mycket som det gör och efter att man precis tankat för 10000-20000kr så det kanske inte så kul att fräsa hit och dit för ca 4-5 liter/distans. I detta läget mitt i sommaren så tänker de flesta inte att bensinen inte är den tunga biten av båtägandet utan de ser vad bensinen kostar just då

 

Ett bra exempel.

Förra året råkade jag komma över en 33 fots Sea Ray billigt. Där satt dubbla 7.4 BB bensinare som sörplade i sig närmare 5 liter per distans. Åker ofta ut med båten till restauranger och äter.

Även om jag hade köpt båten otroligt billigt så kändes det inte rätt att lägga ca 1000kr i soppa för att åka 14 distans fram och tillbaka. Dyra middagar.

Har aldrig tänkt samma tanke tidiagre med större dieselbåtar jag ägt

Huvudet på spiken! Det är precis den situation du beskriver som jag själv absolut inte vill hamna i. Oavsett vad folk säger så blir det så att de löpande bränslekostnaden är något som känns direkt i plånboken för de flesta. Många har inte möjlighet att buffra upp en bränslebudget utan tankningarna tas direkt från lönekontot. Då märks skillnaden på t ex 2,5 eller 4 liter per distans.

 

En modern 33 fotare med diesel drar ju definitivt inte mer än 2 liter...

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förutom nackdelen med att en 37 fots båt med bensinare är väldigt svårsåld så blir ofta effekten också att folk drar sig för att köra båten

De flesta säger så här när de köper. Jag har si och så mycket pengar att köpa bensin för nu när jag valde denna billigare båten framför den dyrare med dieslar

Oftast hör man senare att samma folk inte vill åka lite hit och dit för det kostar så mycket i bränsle...

Jag har diesel i min egen båt men, jag vet av egen erfarenhet att soppan inte är det som kostar mest, säg att du kör 300 dist. på 1 sommar med dubbla dieslar(i mitt fall kad43) som drar 2,5-3 lit/dist 750-900 lit(x12:30kr på min tapp)ca10-11 tusen på en säsong.

Har du dubbla V8 or bensin så lägg på 50% till, 15-16 tusen.

Räkna på vad båten kostar i räntor, underhåll, vinterplats, sommarplats, försäkring, nya prylar som man alltid köper till vart år mm, mm så är inte bränslet den stora posten, sen är en bensinare mkt billigare i underhåll och den dan motorn är slut så köper du ett långblock för en 4 del av vad en dieselmotor kostar, kan du dessutom få båten med bensinare 30% billigare så blir ju siffrorna ännu bättre!

Men, MEN båtar över 40 fot,där gäller nog tyvärr bara dieslar pga dessa båtars tyngd och dieslars mer kraft.

 

 

Räntor!!!!

Lånar du till dej själv med självkostnad så tjänar du ju på räntan eftersom den ligger på minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är flera som tänker just på aspekten om att det svider mer att åka med bensinare än diesel och hur många fler är det som tänker så som inte är inne på maringuiden - det borde avspegla sig i att det är svårare att sälja en stor båt med bensinmotorer och min känsla är att båtarna med bensinmotorer ligger kvar längre ute till försäljning.

  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är flera som tänker just på aspekten om att det svider mer att åka med bensinare än diesel och hur många fler är det som tänker så som inte är inne på maringuiden - det borde avspegla sig i att det är svårare att sälja en stor båt med bensinmotorer och min känsla är att båtarna med bensinmotorer ligger kvar längre ute till försäljning.

 

OM det gick att göra en enkät på maringuiden, om alla svarar, om hur många här som tänker så...

Då bör man väl få en siffra, ett förhållande, av hur många som generellt tycker/tänker så.

Kan man sen räkna på hur många båtar det finns totalt bör man få en siffra på ungefär det du frågar....

"hur många fler är det som tänker så som inte är inne på maringuiden"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste bestämma sig att man vill lägga pengar I att ha en stor motorbåt.

Vi har ifrån början sagt att när man tanker på vad det kostar att köra skall man inte ha motorbåt.

Bränslekostnaden är ca 25% av hela kostnaden för oss.

 

Bensinmotor

-Drar mer bränsle men inte så mycket mer så att det är ett argument I sig själv.

-Färre köpare men det finns alltid de som sätter en gräns för vad en båt får kosta och då är en bensinare åtkomlig

-Brandfara men jag har aldrig sett det som en stor risk om man ser till att jobba med riskerna

-Färre ställen att tanka men jag har hittat mina rutiner och det fungerar bra

-Högt varvtal skapar ljud och vibration men det gör även dieslar, dock inte samma typ av ljud

+Lätt att skruva och hitta billiga delar

+Väger inte som en diesel

+Kostar inte som en diesel binder inte capital

+Inte samma problem med bakterier andra liknande dock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, synpunkter och argument.

Trodde mig vara en som Realisten uttrycker det: "...det finns alltid de som sätter en gräns för vad en båt får kosta och då är en bensinare åtkomlig" men har efter att läst här insett att, även om jag står ut med drivmedelskostnaderna (kör ju inte jättelångt), så är nog båten otroligt svårsåld den dagen jag vill byta.
Några fördelar som tagits upp med bensinare är att de är mer lättmekade och att det går att få tag i billigare delar. Det funkar säkert bra om man tycker det är kul och intressant att meka med motorer.
För min del blir detta på minussidan då jag tycker att motorer är tunga, smutsiga och allt sitter för hårt samt att jag inte vet vilken del som passar eller ska bytas.
 

Jag tackar för era synpunkter och siktar på att köpa en båt med dieslar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservdelskostnaden finns ju där oavsett om det är bensinare eller dieslar som krånglar och om du inte skruvar själv så får du ändå betala den högre kostnaden för delarna till varvet som jag antar att du tänker anlita. Om du köper en så pass gammal båt som 15 år så antar jag att det är kad maskiner från volvo penta och reservdelar såsom turbo, intercooler, kompresor, spridare etc (som inte finns på bensinmotorer) till dom är inte billiga prylar.

 

Om jag skulle köpa en ny båt så skulle jag direkt gå för dieslar men när det gäller begagnat så tycker jag att bensinare är att föredra om dieslarna inte är dokumenterat helrenoverade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla klyschan "det går aldrig att räkna hem en diesel" är på det hela taget ngt feltänkt.

 

Skillnaden i inköpspris för diesel gentemot en bensinmotor är inte en kostnad utan i princip ett mer- lån som du ligger ute med men som till största del betalas tillbaka till dig när du säljer båten.

 

Däremot resulterar den högre bränsleförbrukningen med en bensinmotor i en högre kostnad/utgift som du aldrig får tillbaks när du säljer båten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, synpunkter och argument.

 

Trodde mig vara en som Realisten uttrycker det: "...det finns alltid de som sätter en gräns för vad en båt får kosta och då är en bensinare åtkomlig" men har efter att läst här insett att, även om jag står ut med drivmedelskostnaderna (kör ju inte jättelångt), så är nog båten otroligt svårsåld den dagen jag vill byta.

Några fördelar som tagits upp med bensinare är att de är mer lättmekade och att det går att få tag i billigare delar. Det funkar säkert bra om man tycker det är kul och intressant att meka med motorer.

För min del blir detta på minussidan då jag tycker att motorer är tunga, smutsiga och allt sitter för hårt samt att jag inte vet vilken del som passar eller ska bytas.

 

Jag tackar för era synpunkter och siktar på att köpa en båt med dieslar :)

Ja beslutet tar du själv utifrån dina värderingar och situation.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla klyschan "det går aldrig att räkna hem en diesel" är på det hela taget ngt feltänkt.

 

Skillnaden i inköpspris för diesel gentemot en bensinmotor är inte en kostnad utan i princip ett mer- lån som du ligger ute med men som till största del betalas tillbaka till dig när du säljer båten.

 

Däremot resulterar den högre bränsleförbrukningen med en bensinmotor i en högre kostnad/utgift som du aldrig får tillbaks när du säljer båten.

Och på lånet betalar du ränta antingen i form av en riktig ränta till en långivare eller i form av utebliven avkastning på det bundna kapitalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Förutom nackdelen med att en 37 fots båt med bensinare är väldigt svårsåld så blir ofta effekten också att folk drar sig för att köra båten

De flesta säger så här när de köper. Jag har si och så mycket pengar att köpa bensin för nu när jag valde denna billigare båten framför den dyrare med dieslar

Oftast hör man senare att samma folk inte vill åka lite hit och dit för det kostar så mycket i bränsle...

Jag har diesel i min egen båt men, jag vet av egen erfarenhet att soppan inte är det som kostar mest, säg att du kör 300 dist. på 1 sommar med dubbla dieslar(i mitt fall kad43) som drar 2,5-3 lit/dist 750-900 lit(x12:30kr på min tapp)ca10-11 tusen på en säsong.

Har du dubbla V8 or bensin så lägg på 50% till, 15-16 tusen.

Räkna på vad båten kostar i räntor, underhåll, vinterplats, sommarplats, försäkring, nya prylar som man alltid köper till vart år mm, mm så är inte bränslet den stora posten, sen är en bensinare mkt billigare i underhåll och den dan motorn är slut så köper du ett långblock för en 4 del av vad en dieselmotor kostar, kan du dessutom få båten med bensinare 30% billigare så blir ju siffrorna ännu bättre!

Men, MEN båtar över 40 fot,där gäller nog tyvärr bara dieslar pga dessa båtars tyngd och dieslars mer kraft.

 

Räntor!!!!

Lånar du till dej själv med självkostnad så tjänar du ju på räntan eftersom den ligger på minus.

Alla kan inte slänga upp en mille tillen båt utsn får snällt gå till banken och låna till en viss ränta eller är du politiker med saftig lön och massor med pengar på banken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...