Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Liber

Ansluta AIS till Lowrance plotter

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har köpt en Garmin 300 AIS mottagare och försökt att koppla ihop den med min Lowrance HDS 7m plotter. Tyvärr efter några dagars försökt har jag gett upp. Det funkar inte. Har någon tips som kan hjälpa mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat allt precis som det står i instruktionen både för plotter och ais.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så AIS:en skickar i samma baud-rate som plottern är inställd på att te emot, för AIS bör det vara någonstans kring 38400.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du har köpt till och kopplat en egen power switch till AIS, som du har kopplat på gula ledning på AIS?

 

Baud rate är viktigt!

 

Jag tycker det borda vara nogon GPS koordinater inn i AIS - hur gör Lowrance med detta inn till AIS? Har du kollat hur plotter handterar vad den skickar ut på NMEA?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lowrance manual s43 - NMEA0183 setup.

Meny "Serial Ports" Baud rate 38400

Meny "Serial Output" ställ på "ON"

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plotter ser inte AIS enheten, jag har testa på både 38400 baud rate och på lägre.Det ända jag kan tänka mig som jag inte har gjord är någon sort inställning i plotter som jag missar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har kopplat orange/vit sladd på AIS til batteri minus, så ställs baud rate til 4800. På AIS. Då måste Plotter ochså ha 4800 på "serial ports".

 

Om du inte har kopplat orange/vit sladd til något - då kommuniserar den med 34800.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...