Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikael_matsson

Kontrollera ventilspel, md11c.

Rekommendera Poster

Att kontrollera ventilspelet hör till vanliga serviceåtgärder som ska göras med ett visst intervall, av aukt. verkstad enligt boken.

 

Men i verkligheten, hur ofta gör ni det och hur stor operation anser ni att det är? Kör man på tills motorn går sämre eller står folk och pillrar i sär topparna på vårkanten bara för att?

 

Jag tror jag sett en arbetsbeskrivning på hur det görs, så ska jag väl göra det så printar jag ut en sån och ser till att göra rätt.

Men er uppfattning, är det något som tar en timme som man gott kan göra då och då? Eller är det ett hästjobb man låter bli så länge motorn går bra?

En fingervisning om vad det kan kosta att lämna till VP-verkstad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade precis in min båt imorse hos en aukt VP mek. Visserligen en helt annan motor än din (KAD44) men har förstått att man inte bör hoppa över kontrollen på den här motorn ialla fall. Det här med att motorn låter OK behöver inte vara någon garanti - låter det mindre om ventilerna kan det vara lika illa eller värre.

 

Enligt min manual skall kontroll/justering ske var 200:e timma. Hur många som sen gör det låter jag vara osagt. Jag tänker dock inte äventyra det.

 

Prismässigt räknar jag med ett gäng tusenlappar (6-8 kanske) tyvärr, då just KAD44 har 24 ventiler och en del som måste demonteras innan. Din motor borde vara väsentligt billigare att justera. Ring runt och fråga olika verkstäder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för den infon, det ger en fingervisning iaf.

Min motor är mycket lättåtkomlig i båten och jag har ganska ok grundkunskaper i att meka, så jag skulle tro att jag klarar det själv. Men det tror man ju ibland innan man stöter på märkligheter man inte sett förut...

Ville mest bilda en uppfattning om detta är något som bara skrivs i boken, men i praktiken går en motors livslängd utan justering.

Jag har ingen aning om när det gjordes tidigare så det kanske är dax att ta tag i det i vinter då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att justera ventilspelet brukar inte vara särskilt svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog yttest få som kollat ventilspelet. På större maskiner gör man det ofta och nog hittar man någon ventil som behöver justeras.

Å andra sidan verkar ju fritidsbåts motorerna gå rätt bra ändå. Men det skadar inte att kolla ventilspelet en gång per år.

Samma gäller spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog rekommender att kolla det. Vår gamle Yamnar hade så stort spel att en stötstång helt sonika hoppade av. Vi hade själva inte kört så mycket men då motorn är +35 år gammal och detta inte är den första båten den är i så kan den ha körts rätt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På dom bilar och båtar jag haft var det bara att lyfta på ventilkåpan, vrida på vevaxeln och justera. Verktyg: skiftnyckel, skruvmejsel och bladmått. Skiftnyckeln kan med fördel bytas ut mot ringnyckel. Vad är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På dom bilar och båtar jag haft var det bara att lyfta på ventilkåpan, vrida på vevaxeln och justera. Verktyg: skiftnyckel, skruvmejsel och bladmått. Skiftnyckeln kan med fördel bytas ut mot ringnyckel. Vad är problemet?

Om ventillyftarna är hydrauliska kan man skippa bladmåttet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska vara försiktig med att baxa maskinen med startmotorn vid ventiljustering, den kan dra igång baklänges, inte kul.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Man baxar inte en MD 11 med startmotorn. Man drar svänghjulet runt för hand tills ventilerna vippar på en cylinder och drar sedan runt ett helt varv för justering. Märk hjulet med en bit tejp t. ex. Motorn kan inte starta baklänges!

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...