Jump to content
Wednesday 17 July 2024
BertL

Vilken båt vill jag ha?

Recommended Posts

Wingan: Det är klart att man skulle kunna ha en sådan attityd som köpare, men kan tänka mig att många inte har det och det är nog knappast skojarna man skrämmer bort med sådana formuleringar i annonser. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan Flipper 850 vara ett bra alternativ? Den har ju akterruff och ofta dieselmotor och är trots det ofta snabb nog. Men hur är den ute i Östersjön? Slår den som Flipper 620?

Jag har inte kört en 850 i sjö utan bara läst om dem vill jag först säga, men är inte de flesta äldre Flipperbåtarna utom 717 och någon mer modell med liknande skrov ganska stötiga i sjö? Har inte båten någon större tyngd och mindre än, låt säga 20° bottenvinkel blir det helt enkelt lite stampigt i sjögång. Vinsten är ju lättplanande båt och kanske mindre bränsleförbrukning? Undantag finns ju alltid. Eller är jag helt ute och seglar nu :) Här kan du läsa mer: http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20090428/flipper-850-familjebat

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makro: Precis! Det är stötigheten som oroar mig lite. Annars verkar ju Flippern uppfylla de flesta av mina önskemål (till skillnad från Nimbusen är den ju i regel snabb nog, dessutom verkar prisnivån mer rimlig; Nimbusbåtar är ofta orimligt dyra med hänsyn till motorns ålder). Har kommit fram till att jag inte utan vidare vill släppa önskemålet om två väl avskilda sovutrymmen. Hade som jag skrivit tidigare en Flipper 620 som jag fick göra mig av med därför att familjen inte ville följa med ut; de tyckte att det "slog" för mycket när vi var ute på sjön. Skall ju använda båten i vattnen runt Gotland och det är ju inte inomskärs precis.(Det andra stora problemet med den båten var avsaknaden av en avskild toalett. Visst, vi hade en portabel toalett i båten, men inte lika trevligt att använda en sådan inne i ruffen. Det kravet uppfyller de flesta lite större båtar.) Det största problemet när det gäller att hitta en lämplig båt är nog motorns ålder. Nästan alla är mer än 20 år gamla. Okay, jag kan köpa en båt med en väl fungerande äldre motor, men då måste priser vara därefter och det kravet kanske Flipper 850 uppfyller, men knappast Nimbus 2600.

Edited by BertL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, gillar den modellen. Ser mycket trevlig ut och förbluffande mycket utrymme på 8,2 m. Fast de börjar bli gamla och då hänger det som du antyder på motorn. Sedan är Luleå förstås väl långt från Uppsala, för att nu inte tala om Gotland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I vattnen runt Gotland hade jag inte skaffat en båt där skrovet har prioriterats för att kunna nyttja liten motor framför sjöegenskaperna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej personligen hade jag gått för ett mer v-bottnat skrov. Men det verkar inte finnas så många planande båtar med akterruff runt 200000kr med den designen, eller?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

PLM: Tänker du på Flipper 850?

 

Bland annat.

Men även en djupt V-bottnad båt som de amerikanska i den storleken kommer att slå en del i de vattnen du kör.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många tips om Fjordar!

Vi köpte en 815 SSE i somras och är förbluffade över alla utrymmen och de trevliga egenskaperna i sjön. Visst, våran hade en optimal motor i form av en VP KAD 300 med DPG-drev så den är i princip okänslig för belastning.

För en barnfamilj är den otroligt bra med sin gigantiska midkabin och rymlighet i ruffen.
Breda skarndäck med mantåg, mkt plats på rufftaket för solbad under färd och att man sitter högt med god överblick över båten.
Massor av stuvutrymmen under durkluckorna.
Gott om plats i motorrummet för service.

Nackdelar är en toa som funkar i nöd-fall.
Pentryt i ruffen men annars hur funkis som helst och den raka soffan i aktern som man kan dra ut till en dubbelsäng/solbädd men inte ha som U-soffa om man föredrar det. 
Max bekväm ståhöjd i ruffen är 182 cm.

 

Som sagt en doldis med många goda egenskaper.



 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det är ju sällan fritt från vågor när man kommer ut en bit på sjön. Flipper 620 slog för mycket i alla fall. Tänkte att 850 kanske kan vara något bättre, eftersom den är större och tyngre. Vet inte vad jag annars skall välja. En snipa blir ju alldeles för långsam. Vill inte heller ge upp tanken på en akterruff riktigt än. Tur att jag inte har så bråttom att jag måste köpa båt i höst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Provåk en 850, ingen annan kan avgöra om den är för stötig för dig. Det är precis som 620 en plattbottnad båt men den är drygt 2 meter längre och 2 ton tyngre och det gör mycket. Tycker det är en stabil båt som börjar bli riktigt vettigt prissatt, antar pga. att den kanske inte är den mest tilltalande rent estetiskt...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bobba: Var väl ungefär så jag tänkte när jag började titta på dem igen. Men nu skall jag till Gotland en vecka, sedan får man se hur många båtar som ännu är i sjön när jag kommer tillbaka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lutar åt Flipper 850 med Nimbus 2600 som främsta alternativ. Tycker om att 850 har ingång till toaletten direkt från sittbrunnen samt mer utrymme och fler sittplatser i sittbrunnen. Dessutom brukar den ha starkare motor. Å andra sidan verkar Nimbusbåtarna ofta mycket väl omhändertagna. Fast de verkar väl högt prissatta jämfört med alternativen. Undrar hur det är med kvaliteten. Hittar märkligt nog ingen jämförelse mellan just dessa, fast de för mig framstår som självklara alternativ. Det finns även andra båtar som jag nog skulle kunna gilla, men då är det inte så många till salu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Billigare båtar med separat toalett, som går att köra på trailer.........  Flipper 760, Finnsport 650 ac, Uttern 7000, finnspeed 745. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tittat på några Flipperbåtar, men ännu inte bjudit på någon. Funderar lite över valet av motor. Det är nog främst AQAD40B med 165 hkr och möjligen även AQAD41 med 200 hkr som kommer ifråga. Har hört och läst en del om att AQAD41, som även lär kallas "rökbomben" eller något liknande, kan ryka och lukta avsevärt mer än 40-varianterna och bland annat ställer särskilda krav på ventilation av motorrummet. Någon som vet hur allvarligt detta problem kan vara? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tittat på några Flipperbåtar, men ännu inte bjudit på någon. Funderar lite över valet av motor. Det är nog främst AQAD40B med 165 hkr och möjligen även AQAD41 med 200 hkr som kommer ifråga. Har hört och läst en del om att AQAD41, som även lär kallas "rökbomben" eller något liknande, kan ryka och lukta avsevärt mer än 40-varianterna och bland annat ställer särskilda krav på ventilation av motorrummet. Någon som vet hur allvarligt detta problem kan vara? 

Min erfarenhet är att Flipper850 går väldigt bra med AQAD41 och visst ryker den vid start och särskilt när den är kall. Med flipper850 vill man gärna ha en marchfart på över 20 knop då den lättar ur vattnet runt 20 knop beroende på last. Våran Flipper är alltid tungt lastad men fungerar bra med vår AQAD41. Vi hade en AQAD40B tidigare i båten med singleprop och med semesterpackning orkade den inte upp i plan. Dessutom drog den mer. Dock vet jag de som fått sina AQAD40A med duoprop att fungera bra också.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte en chaparral 27 signature i höstas som jag är nöjd med.

Båten är en midkabin liknade Sea Ray eller bayliner,dock lite bättre ;)

Marsch ca25 topp 34 knop.

Bottenvinkeln på 20 grader gör att man kan spetta på bra i lite större vågor. Något som kändes overkligt i början för mig då jag bara kört snipor och mer flatbottnade båtar förr,

 

Jag tyckte man fick betydligt mer båt för pengarna vid köp av US-båt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valldahenrik: Vad menas med "en toa som funkar i nöd-fall"? Har en familj med fyra kvinnor och då är sådant viktigt.

 

Sorry för sent svar!

 

Den är inte gigantisk. Man får plats att borsta tänderna och gå på toa med stängd dörr etc.

Men att fixa håret och sminka sig i 1 timme leder definitivt till klaustrofobi.

Men som sagt gott om utrymme för övrigt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sett och hört lite olika bud om planing och planingströskel på Flipper 850. Hur är det? Har den en tydlig planingströskel eller hur beter den sig? Är det möjligt att köra säg 25 knop eller fortare utan att båten planar (till exempel om den är tungt lastad)? (Hade en 620 tidigare och där var planingströskeln väldigt tydlig.) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har aldrig hört att en Flipper850 inte planar vid 25. Vår som jag tror är en av de mer nedlastade Flipper850 med allt vi har i vid semestern gor som bäst i runt 20 knop. Är de mindre lastade så kan det kanske ske tidigare. Men de som har testat med flödesmätare säger att runt 20 så börjar den gå billigare. Vi åker ju i snitt på 1,3 liter distansen och snittar oftast mellan 21-23 knop (AQAD41)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du inte redan sett det finns det en artikel om Flipper 850 i senaste numret av tidningen Praktiskt båtägande :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev till slut en Flipper 850, en röd 83 med en VP AQAD40B. Lite fix i sittbrunnen, annars verkar det mesta bra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till båten. Använder du facebook så finns en facebook grupp för båtmodellen. På min hemsida www.flipper850.se finns ju också lite info. Tyvärr hackades forumet och jag har inte haft tid att få ordning på den.   /Göran

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar ju gå utmärkt att traila också :-)

 

(KaptenParkas bild)

 

org_2904.jpg

 

Edited by lawea
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar vara en bättre trailer än min på bilden, men dragfordonet är klart underdimensionerat och säkert inte lagligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...