Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BertL

Vilken båt vill jag ha?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en motorbåt, men har svårt att bestämma mig för vad jag skall börja titta på. Vill framförallt använda båten för kortare turer (från några timmar till några dygn) längt kusten på Gotland, men kanske också i insjöar på fastlandet. Har tidigare haft en Flipper 620. Båten gjorde ca. 30 knop, vilket kändes som en bra hastighet, fast jag inser att det kan bli för dyrt att köra en lite större och tyngre båt i den hastigheten. Flippern passade bra i insjöar, men slog så hårt i vattnet kring Gotland att resten av familjen inte ville följa med ut. Det var huvudskälet till att jag tröttnade och sålde den. Kanske skulle en båt med spetsigare v-form passa bättre? Andra nackdelar var att båten saknade toalett och akterruff. Skulle gärna vilja ha en mer övernattningsbar båt med sovutrymmen för 4-5 som kan stängas och värmas upp vid behov (att sova under kapellet lockar inte). Det bör också finnas plats för 2-3 personer att ligga och sola på båten. Dessutom är det viktigt att båten går att sjösätta i en vanlig slip och den skall helst gå att dra med en vanlig personbil, fast en traktor går nog att ordna om det behövs (däremot knappast en kran). Sällskapsutrymmen är ett plus, men oftast går vi nog iland och äter etc så det är nog inte lika viktigt. Har funderat på en större Flipper (850 tex) eller kanske en Nimbus 26 eller liknande, fast då går det långsamt. Vill inte ha en alltför stor och tung båt, eftersom jag vill kunna förvara den i ett befintligt utrymme (gränsen går någonstans kring 8 meter, tror jag). Eftersom det främst är jag själv som är båtintresserad i familjen vill jag inte lägga för mycket pengar på en båt. Under 200.000 kr vore bra. Tacksam för idéer om vad jag bör tänka på för att få ordning på mina prioriteringar och förslag på intressanta båttyper att titta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tolkar uteblivna svar som att mina önskemål är orealistiska.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 717c känns ju väldigt praktisk för sin storlek. Börjar bli riktigt prisvärda nu känns det som. Men ska du åka 30 knop kanske det blir svårt. Men å andra sidan antar jag att när du säger åka fort så Vill du plana vilket borde ge en marschfart på kring 20 knop. Windy 27 annars om du inte är rädd för lite äldre båt, finns en med en kad42.

Forbina 8000 skulle oxå funka, dock är det bara dyra lycksökare ute nu.

 

Satsa på nordiskt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tolkar uteblivna svar som att mina önskemål är orealistiska.

 

Önskemål kan man ha, men frågan är om du egentligen vet vad du vill ha? Fast det var ju din frågeställning å andra sidan :-)

 

Om vi säger så här...jag personligen blev aningens matt när jag läste alla krav. Vilket område är du minst motvillig att kompromissa på? För oavsett vilken båtmodell man kommer på tror jag att det faller på något eller några av dina krav.

 

Om du kan tänka dig att åka amerikanskt och daycruiser så är ju SeaRay 240 Sundancer väldigt vanlig. Tycker jag ser den överallt här i Sthlm i alla fall. Jänkarna är flitiga på att klämma in mycket boendekomfort på relativt få fot. Vet dock inte hur dom går i sjön och några lättviktare ser det inte ut att vara.

 

Oavsett...borde gå att få ett bra ex för 200-250'. Men då är det ju det här med förbrukning - då jag gissar att alla är bestyckade med bensin-åttor. Och om du vevar upp en sådan på trailer vetifasen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har lite svårt att få ordning på mina prioriteringar. Viktigt är ju att få med familjen - främst frun och två döttrar i övre tonåren resp 20-årsåldern - ut på sjön. Det förutsätter att båten inte slår för mycket, att man ändå kommer någonstans (det finns ju ingen skärgård runt Gotland) och att det finns en viss bekvämlighet med toalett med handfat (och gärna dusch). Skall man övernatta behövs två separata sovutrymmen, varför jag läst på en del om dubbelruffade båtar. Fast de är ju relativt långsamma. Tror annars att planlösningen i Nimbus 26 eller 2600 skulle passa bra. Dessutom skall det gå att bada och ligga och sola på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få nogon form av prioritet på dina funderingar:

 

Hotel slår alla båtar på komfort. Vad gäller säng, bad och frukost.

 

Så upptäckresor i hyfsat komfort med fram och tilbaks samma dag, eller, övernattningsresor med hotel, eller, övernattning över flera dagar i båten.

 

Jag tror dom står i ordning i vad som det är enklast att ha med familjen på...

Redigerad av AlfaAlfa
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få nogon form av prioritet på dina funderingar:

 

Hotel slår alla båtar på komfort. Vad gäller säng, bad och frukost.

 

Så upptäckresor i hyfsat komfort med fram och tilbaks samma dag, eller, övernattningsresor med hotel, eller, övernattning över flera dagar i båten.

 

Jag tror dom står i ordning i vad som det är enklast att ha med familjen på...

 

Lösningen med hotell vore bra, men det faller tyvärr på att det inte finns några hotell på de platser vi vill besöka och att att de hotell som finns på Gotland brukar vara fullbokade under hela båtsäsongen. Man vill ju kunna åka ut när man känner för det, inte boka många månader i förväg. Men visst är det möjligt att jag kommer att prioritera bort akterruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

26 fot amerikansk båt med midcabin är ett förnuftigt val. Midcabinen är i princip ett extra rum i båten där dina barn kan hänga och sova. Med 24 fot blir nog förpiken för kort att sova bekvämt i.

Amerikanska båtar har djup V-botten och går ofta bra i sjö, men kräver istället relativt stora motorer.

För 200' räcker det nog till en 26fot runt -95.

Redigerad av -PLM-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Bella Falcon 26 har väl nästan alla egenskaper du önskar! Hög marschhastighet och ganska vasst smalt skrov som går fint i sjön. Kapellet slipper du också. Du lär dock behöva traktor eller bil/SUV/pickis med lågväxel för att dra upp den, även om du sen säkert kan dra den vidare med vanlig bil.

 

Detta exemplar är riktigt välutrustat och går säkert att få lös för dryga 200 tkr.

 

 https://www.blocket.se/lulea/Bella_Falcon_26__89_valutrustad_68505347.htm?ca=1_9&w=2

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska kunna ta upp och traila med personbil kommer du inte kunna tillfredsställa alla dina krav. Är det ett måste?

 

Bella Falcon har väl bara 2+1 koj, sen får man bädda ner dinetten? Den har dock ett skrov som är så långt från Flipper 620 man kan komma. Flipper 717C är bra förslag tycker jag. I stickkojen kan två sova med lite god vilja. Askeladden 705 kunde vara en kompromiss också, och även Draco 2400 om du vill prioritera uppträdande i sjön.

 

Jag tycker du ska skippa akterruffade och som andra föreslagit hellre kika på båtar med midkabin eller stickkoj. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

26 fot amerikansk båt med midcabin är ett förnuftigt val. Midcabinen är i princip ett extra rum i båten där dina barn kan hänga och sova. Med 24 fot blir nog förpiken för kort att sova bekvämt i.

Amerikanska båtar har djup V-botten och går ofta bra i sjö, men kräver istället relativt stora motorer.

För 200' räcker det nog till en 26fot runt -95.

 

"Hänga och sova" får mej att tänka på en slags sele jag såg på 80-talet dom hade med under långa tågresor i Kina.

Dom krokade i hatthylland och selen stödde upp axlar, huvud. Med såna kan ju så många som får plats sittane runt ex. salongsbordet... hänga å sova..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en annan aspekt på detta med fart och förbrukning också. Gjorde väl egentligen bara en lite längre tur med Flippern, men då tog bensinen slut på hemvägen. Vi hade en enorm tur att träffa några vänliga människor som hade en dunk till hands och som sedan blankt vägrade ta betalt för den. Men i alla fall; vi behöver nog åka minst ett par-tre landmil för att komma någonstans, så motorn får inte dra för mycket bensin/disel per mil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja rekommendera dig en amerikansk Dc.

Fördelarna är ju att du ofta har bra soldynor i fram, ofta bra badbrygga.

Dusch, kök toalett m.m.

Om barnen vill kan du med en sådan båt kanske få med dom genom vattenlek som gör att de uppskattar att vara på sjön ? (Dyrt som f..., men kanske något de uppskattar, och allt annat ungdomar gör kostar ju ändå en slant)

Redigerad av Salty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang bränsle så är båtarna i storleken 24-26 ofta trailerbara beroende på om du har tillgång till korrekt bil. Bränsletank ofta 200-300 liter så planera tankningen och har du närmare full tank kommer du ha möjlighet att köra en bra bit.

 

Vi har haft en Dc i 2 sommar. Känns som en kul båt. Vi kör 5-6 knop ca 70 / 75 % av tiden övrigt kör vi ca 23-25 knop.

Bränsleförbrukning är strax under 2 liter distansen.

 

Helnöjd med båten, och jag har full respekt och förståelse för de som inte gillar amerikanska utan nordiska båtar. Vi alla olika smak

Redigerad av Salty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att jag måste tänka om en del! Vad gäller detta med trailer efter bil tror jag att jag redan från början skrev att jag säkert kan få någon att hjälpa mig med en traktor ifall det skulle behövas. Men båten måste gå ner i en vanlig slip som främst är anpassad för relativt små båtar. Då är det viktigare att båten får plats i förvaringsutrymmet och att den kan gå med åtminstone 20 knop eller så utan att det kostar så mycket att man drar sig för att ta ut den på en långtur.

 

Har hittills främst tänkt nordiskt, eftersom de flesta verkat rekommendera det, och särskilt läst på om akterruffade båtar. Tyvärr har det mesta som är utförligt skrivet några år på nacken. Har till exempel ofta svårt hitta planskisser som visar hur sovutrymmena ligger i nyare båtar. Tycker själv Nimbus 26 verkade trevlig, fast den är idag antagligen väl gammal, och har främst läst om liknande båtar. Inser att jag bör vidga mina vyer. Men vilka är då nackdelarna med de amerikanska båtarna som gör att så många vill ha nordiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att jag måste tänka om en del! Vad gäller detta med trailer efter bil tror jag att jag redan från början skrev att jag säkert kan få någon att hjälpa mig med en traktor ifall det skulle behövas. Men båten måste gå ner i en vanlig slip som främst är anpassad för relativt små båtar. Då är det viktigare att båten får plats i förvaringsutrymmet och att den kan gå med åtminstone 20 knop eller så utan att det kostar så mycket att man drar sig för att ta ut den på en långtur.

 

Har hittills främst tänkt nordiskt, eftersom de flesta verkat rekommendera det, och särskilt läst på om akterruffade båtar. Tyvärr har det mesta som är utförligt skrivet några år på nacken. Har till exempel ofta svårt hitta planskisser som visar hur sovutrymmena ligger i nyare båtar. Tycker själv Nimbus 26 verkade trevlig, fast den är idag antagligen väl gammal, och har främst läst om liknande båtar. Inser att jag bör vidga mina vyer. Men vilka är då nackdelarna med de amerikanska båtarna som gör att så många vill ha nordiskt?

Nackdelarna vad jag känner till och hört är, bränsletörstiga, plastiga. (Jag uppskattar hellre mer plast som är i god ordning än 70/80 tals trä som för mig upplevs som betydligt äldre och krävs bra underhållsarbete för att se fint ut)

 

Att de har stora kapell som kostar mkt pengar (stämmer) men ger också en bra komfort när hela familjen är med.

 

Nordiska båtar är byggda för norden, men USA Dc går ofta fint, med värmare och ankarspel enligt mitt tycke.

 

Ofta har amerikanska båtar ludd på väggar och golf i ruffen som lätt ser slitet ut. Gäller alltså att hitta en båt som är väl omhändertagen både båt och motor.

Vissa Fabrikat har under åren levererats med bristande kvalité i material. Men har båten haft en bra ägare så är sådant ofta uppdaterat och ändrat.

 

Fördelarna med USA båtar är att motorerna ofta tillhör de som är billiga och enkla och skruva med när något går sönder( Jag är inte en sådan person som kan skruva med allt än)

 

Nordiska båtar har generellt högre beg värde, Mao köper du en amerikansk Dc får du ofta färre år och timmar på motorn samt flera år nyare båt med modernare inredning (Enligt mitt tycke, smaken är ju som bak...)

 

Vi köpte vår för 185 000 inkl trailer, en 98.

Motor renoverad och hade gått ca 80 timmar (1 säsong)

Upplevde att jag lyckades hitta en för mig nyare båt med motor som fått en del kärlek.

 

Vi är helnöjda med vårt val.

 

Mvh

Salty

Redigerad av Salty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Verkar som att jag måste tänka om en del! Vad gäller detta med trailer efter bil tror jag att jag redan från början skrev att jag säkert kan få någon att hjälpa mig med en traktor ifall det skulle behövas. Men båten måste gå ner i en vanlig slip som främst är anpassad för relativt små båtar. Då är det viktigare att båten får plats i förvaringsutrymmet och att den kan gå med åtminstone 20 knop eller så utan att det kostar så mycket att man drar sig för att ta ut den på en långtur.

 

Har hittills främst tänkt nordiskt, eftersom de flesta verkat rekommendera det, och särskilt läst på om akterruffade båtar. Tyvärr har det mesta som är utförligt skrivet några år på nacken. Har till exempel ofta svårt hitta planskisser som visar hur sovutrymmena ligger i nyare båtar. Tycker själv Nimbus 26 verkade trevlig, fast den är idag antagligen väl gammal, och har främst läst om liknande båtar. Inser att jag bör vidga mina vyer. Men vilka är då nackdelarna med de amerikanska båtarna som gör att så många vill ha nordiskt?

Nackdelarna vad jag känner till och hört är, bränsletörstiga, plastiga. (Jag uppskattar hellre mer plast som är i god ordning än 70/80 tals trä som för mig upplevs som betydligt äldre och krävs bra underhållsarbete för att se fint ut)

 

Att de har stora kapell som kostar mkt pengar (stämmer) men ger också en bra komfort när hela familjen är med.

 

Nordiska båtar är byggda för norden, men USA Dc går ofta fint, med värmare och ankarspel enligt mitt tycke.

 

Ofta har amerikanska båtar ludd på väggar och golf i ruffen som lätt ser slitet ut. Gäller alltså att hitta en båt som är väl omhändertagen både båt och motor.

Vissa Fabrikat har under åren levererats med bristande kvalité i material. Men har båten haft en bra ägare så är sådant ofta uppdaterat och ändrat.

 

Fördelarna med USA båtar är att motorerna ofta tillhör de som är billiga och enkla och skruva med när något går sönder( Jag är inte en sådan person som kan skruva med allt än)

 

Nordiska båtar har generellt högre beg värde, Mao köper du en amerikansk Dc får du ofta färre år och timmar på motorn samt flera år nyare båt med modernare inredning (Enligt mitt tycke, smaken är ju som bak...)

 

Vi köpte vår för 185 000 inkl trailer, en 98.

Motor renoverad och hade gått ca 80 timmar (1 säsong)

Upplevde att jag lyckades hitta en för mig nyare båt med motor som fått en del kärlek.

 

Vi är helnöjda med vårt val.

 

Mvh

Salty

 

Det här forumet har tyvärr allvarliga bekymmer med att inte hela inläggen kommer med. Irriterande!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tittade på flera Nimbus 26, 2600 som sannolikt hade varit praktiska med förvaring m.m

 

Men det kändes som.att man betalade oerhört mycket för märket.

 

Kändes inte alls prisvärd att lägga de pengarna ägarna önskade med motorer ifrån tidigt 80 tal.

Kan vara att de håller länge, men kan också vara nära slutet.

 

Vi resonerade att vi tror att de bör bli någon korrigering på värdet på dessa båtar inom kanske 5 år.

Kvaliteten kostar men många börjar bli gamla nu och frågan är vad kommande båt köpare vill ha. 8)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Har fått en del att titta närmare på! Finns det fler konkreta tips om jänkare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Har fått en del att titta närmare på! Finns det fler konkreta tips om jänkare?

Det finns flera, och en del kanske man ska akta sig för har jag hört. Framförallt eftersom okända märken blir svårare att sälja en dag.

 

Några märken, men eftersom jag inte känner till dem mer än till utseendet kan jag inte säga om de är bra köp eller ej. Jag har gillat planlösning och utseende.

 

Maxum 24 - 27https://www.blocket.se/stockholm/Maxum_2500_SCR__04_Mercruiser_5_7L__Bravo_3_68234321.htm?ca=13&w=3

 

Regal

 

Regal_2460_Commodore__00_68815861.htm?ca=13&w=3

Några nordiska som kanske kan vara intressanta?

 

Scand 7800 https://www.blocket.se/alvsborg/Scand_7800_tropic_68839022.htm?ca=13&w=3

 

Orrskär 27

 

https://www.blocket.se/alvsborg/Orrskar_27_Sista_Hostpris_66406823.htm?ca=13&w=3

 

En annan båt ifrån norden men som ligger betydligt högre än 200 är Aquador, något mindre modell men ett Fabrikat jag själv gärna skulle ha i 27-28 klassen.

 

https://www.blocket.se/stockholm/Aquador_22_HT_02_Mercruiser_4_3_EFI_69013262.htm?ca=13&w=3

 

 

Vet inte om det varit till någon hjälp men hoppas du kände att du fick några uppslag, så får du själv bilda en uppfattning om vad som passar Er 8)

 

Salty

Redigerad av Salty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Bobba skrev kan jag rekommendera Draco 2400 om du vill ha en sjövärdig båt, stickkabin och gott om plats i förpiken. Men det finns ju fler praktiska och sjödugliga båtar, t.ex Fjord 24 weekender och som nämnts vissa amerikanska båtmodeller. alla ligger ju bra till i pris. Visst är det gamla båtar men leta upp en med utbytt eller renoverad motor, jag hade tur och hittade en med diesel och då åker man i marschfart till en i mitt tycke blygsam förbrukning. Sist vi var ute och åkte i frisk vind var det nästan bara vi och segelbåtarna som gick utomskärs :P

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog ingen båt i år i alla fall. Har inte ens vågat titta på någon. I regel står det ju i annonserna att bara "seriösa köpare" är välkomna och då känner man sig inte välkommen när man inte ens vet om det är den typen av båt man vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan absolut förstå texten "endast seriösa köpare". Jag tycker säljare absolut kan kräva att spekulanter har någorlunda koll på vad de vill ha samt att de verkligen är i nära förestående köpläge och verkligen har medel (pengar). Speciellt om det handlar om lite dyrare objekt. Skulle du själv sälja något så skulle du snabbt tröttna efter att ha visat båten för 15-20 spekulanter som egentligen bara är ute efter en trevlig söndagsutflykt.

 

Är du seriöst intresserad, redo för köp samt har kokat ned intresset till ett antal modeller/ex så tycker jag att du ska nämna det när du ringer på annons. Då kan jag lova att bemötandet i 9av 10 fall blir trevligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, för mig står det mellan Nimbus 2600 etc med akterruff och ett gäng liknande nyare båtar utan akterruff. Huvudfrågan är om jag vill släppa akterruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver också en marschfart på absolut minimum 16 knop, helst mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en sökning på blocket och sätt pristaket strax över din gräns (prutmån) och se vad finns och vad du tror uppfyller dina kriterier. Sen är det bara att åka och kika på några stycken. Man vet ju sällen om man tycker om planlösning och annat förrän man sett det i verkligheten. Be säljaren att berätta vad han /hon tycker är det bästa med just den båten t.ex. Kolla på flera båtar innan du bestämmer dig, det du först trodde var helrätt kanske inte är det du söker trots allt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade att jag är för sent ute. Har varit förhindrad att titta på någon båt de senaste två veckorna och nu är i princip alla annonserna borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan Flipper 850 vara ett bra alternativ? Den har ju akterruff och ofta dieselmotor och är trots det ofta snabb nog. Men hur är den ute i Östersjön? Slår den som Flipper 620?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog ingen båt i år i alla fall. Har inte ens vågat titta på någon. I regel står det ju i annonserna att bara "seriösa köpare" är välkomna och då känner man sig inte välkommen när man inte ens vet om det är den typen av båt man vill ha.

 

Men det är väl bara att ringa på en annons, om du ser någon som skulle kunna vara intressant, och vara öppen med ditt dilemma och säga att du velar hit och dit. Vill annonsören då att du kommer så är du ju välkommen.

Svårare än så behöver det ju inte vara att skaffa dig bättre beslutsunderlag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...