Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Verne

Inombordare som tagit in vatten

Rekommendera Poster

Efter fem veckor utan tillsyn blir det en del vatten i en båt med dåligt kapell. Jag får inte motorn att starta och jag misstänker att den tagit in vatten någonstans. Motorn är en Mercruiser 3.0 -06 och den gick bra sist jag använde den. Min fråga är nu var den kan ha tagit in vatten och vad jag ska göra åt problemet? Sitter bränslefiltret så till att det kan ta in vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju startmotorn som blir dränkt först. Bränslefiltret och alla bränsleledningarna är ju av förklarliga skäl vattentäta. Bränslepumpen kan ju däremot, om den är elektrisk, få in vatten i de elektriska delarna och den brukar ju sitta ganska lågt.

 

Hur högt upp på motorn gick vattnet?

 

Har du ingen automatisk länspump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju startmotorn som blir dränkt först. Bränslefiltret och alla bränsleledningarna är ju av förklarliga skäl vattentäta. Bränslepumpen kan ju däremot, om den är elektrisk, få in vatten i de elektriska delarna och den brukar ju sitta ganska lågt.

 

Hur högt upp på motorn gick vattnet?

 

Har du ingen automatisk länspump?

Hm. Inte speciellt högt upp egentligen. Nedre delen av oljetråget i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan det ju inte ha kommit in något vatten i motorn. Möjligen oxid på någon kontaktyta.

 

Vad exakt är symptomen? Inget ljud alls när du vrider om nyckeln? Bara klick? Snurrar startmotorn? Har du kollat om den får bensin? Gnista på tändstiften?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...