Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
steff8

Parsun 5hk Startade perfekt efter uppehåll, tvärdog sedan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Förra vintern bar jag in Parsun och tänkte att jag skulle sköta den enligt konstens alla regler lite senare. Det där senare tillfället inträffade aldrig, så jag var orolig att det inte skulle starta nu i sommar. Det gjorde den dock, startade på första försöket fungerade hur bra som helst i cirka 20-30 minuter. Sedan dog den mitt ute i vattnet och sedan dess har jag inte fått liv i den.

 

För att vara lite systematisk så har jag försökt följa felsökningsschemat i manualen efter min något begränsade förmåga. Kort sammanfattat så har hittar jag inga fel, har bytt bensin och tändstift. När man drar i den så ger den inte ett ljud i från sig. 

 

Nedan är felsökningsschemat för vad man ska göra när den inte startar och vad jag gjort:

 

1. Fuel tank is empty - Fill tank with clean, fresh fuel. Var inte problemet, men har fyllt med ny bensin
2. Fuel is contaminated or stale - Fill tank with clean, fresh fuel. Har fyllt med ny bensin
3. Fuel filter clogged - Replace with recommended type. Ser inte ut att vara något fel såvitt jag kan bedöma.
4. Fuel pump has malfunctioned - Have serviced by your dealer. Ingen aning om hur jag kollar detta?
5. Spark plug(s) fouled or of incorrect type - Inspect spark plug(s). Clean or replace with recommended type. Fungerade bra först, har ändå köpt ny av rätt typ.
6. Spark plug cap(s) fitted incorrectly - Check and re-fit cap(s). Osäker på hur de ska sitta, har skruvast fast tändstiftet för han och tryck dit tändhatten så långt in jag kan. 
7. Ignition wiring damaged or poorly connected - Check wires for wear or breaks. Replace worn or broken wires. Tighten all loose connections. Har känt och tittat lite men kan inte se något som glappar.  
8. Ignition parts are faulty - Have serviced by your dealer. Ingen aning om hur jag kontrollerar.
9. Engine stop switch lanyard is not attached - Attach lanyard. Den röda plast/gummihatten på dödmansgreppet har vittrat sönder, men bör väl inte påverka?
10. Engine inner parts are damaged - Have serviced by your dealer. Ingen aning om hur jag kontrollerar.
 
Någon som har några bra tips?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollar om du har en ordentig gnista?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollar om du har en ordentig gnista?

Nej det har jag inte gjort. Tänkte åka dit imorgon igen, då kan jag testa. Har inte riktigt hittat något smidigt sätt att göra detta. Brukar försöka hålla tändstiftet mot motorn, samtidigt som jag drar men det är inte alltid lätt att se gnistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är gummiblåsan på bränsleslangen ok?

 

Reparerade en Parsun i sommar, där backventilrna låg lösa i gummiblåsan.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är gummiblåsan på bränsleslangen ok?

 

Reparerade en Parsun i sommar, där backventilrna låg lösa i gummiblåsan.

 

 

 

Kalle

Jag använder den inbyggda tanken, så just det problem har jag nog inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir ju frågan: har du öppnat bensinkranen?

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logisk fundering av Pentax med bensinkranen!

 

När du kollat bensinkranen så är en bra början att undersöka om det är gnista eller bränsleproblem.

 

Startgas är mycket bra vid felsökning. Duscha lite startgas direkt in i förgasaren och prova att starta. Startar den med startgas så är det troligen bränslerelaterat problem. Startar den inte med startgas (eller tänder till) så är det troligen något med tändningen.

Då kan man få lite vägledning och söka vidare i alla fall   :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6. Spark plug cap(s) fitted incorrectly - Check and re-fit cap(s). Osäker på hur de ska sitta, har skruvast fast tändstiftet för han och tryck dit tändhatten så långt in jag kan.

 

Har du dragit fast stiften med en nyckel eller bara för hand?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir ju frågan: har du öppnat bensinkranen?

 

 

 

 

Kalle

Jepp, den är i öppet-läge. Har testat lossa på bensinslangarna lite varstans i motorn och det rinner överallt. Har utgått från att det betyder att bensinen kommer fram, men kan ha missat något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logisk fundering av Pentax med bensinkranen!

 

När du kollat bensinkranen så är en bra början att undersöka om det är gnista eller bränsleproblem.

 

Startgas är mycket bra vid felsökning. Duscha lite startgas direkt in i förgasaren och prova att starta. Startar den med startgas så är det troligen bränslerelaterat problem. Startar den inte med startgas (eller tänder till) så är det troligen något med tändningen.

Då kan man få lite vägledning och söka vidare i alla fall   :)

 

Låter som ett bra tips. Ska testa detta. Tackar!

 

 

6. Spark plug cap(s) fitted incorrectly - Check and re-fit cap(s). Osäker på hur de ska sitta, har skruvast fast tändstiftet för han och tryck dit tändhatten så långt in jag kan.

 

Har du dragit fast stiften med en nyckel eller bara för hand?

 

 

Bara för hand. Ska testa med nyckeln också att det sitter ordentligt.

Redigerad av steff8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det första du ska kolla är om det kommer någon gnista på tändstiftet, eller i vart fall om du får stötar när du nuddar tändkabeln (obehagligt!).

 

Har du inte gnista så är det något elfel som tändstift, tändkabel, magnet/brytarspetsar, stoppknapp/dödmansgrepp och så vidare.

 

Har du gnista så är istället felet någonstans på bränslesidan som förgasare, bränsleledning, bränslepump, bränslekran etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det första du ska kolla är om det kommer någon gnista på tändstiftet, eller i vart fall om du får stötar när du nuddar tändkabeln (obehagligt!).

 

Har du inte gnista så är det något elfel som tändstift, tändkabel, magnet/brytarspetsar, stoppknapp/dödmansgrepp och så vidare.

 

Har du gnista så är istället felet någonstans på bränslesidan som förgasare, bränsleledning, bränslepump, bränslekran etc.

 

Tack! Alla verkar iaf eniga om att det antingen är elfel eller något med bränslet. Ska testa gnistan och trixet med startgas i förgasaren härnäst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker också att det första du ska kolla är om det kommer någon gnista på tändstiftet, eller i vart fall om du får stötar när du nuddar tändkabeln (obehagligt!).

 

Har du inte gnista så är det något elfel som tändstift, tändkabel, magnet/brytarspetsar, stoppknapp/dödmansgrepp och så vidare.

 

Har du gnista så är istället felet någonstans på bränslesidan som förgasare, bränsleledning, bränslepump, bränslekran etc.

 

Tack! Alla verkar iaf eniga om att det antingen är elfel eller något med bränslet. Ska testa gnistan och trixet med startgas i förgasaren härnäst. 

 

 

Uppdatering.

Testade med startgas i luftintaget till förgasaren. Motorn startade och gick då i några sekunder. Antar då att problemet är med bränsletillförseln. Upptäckte även att det var snustorrt i slangen mellan bränslepumpen och förgasaren, men bensin i slangen in i bränslepumpen. Nu är planen att titta lite i manualen och på youtubevideos för hur man rengör pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick inte så bra som jag hoppats. Skruvade upp bensinpumpen och kunde inte se något som såg konstigt ut. Allt såg ut att vara helt och rent. Fortsatte därefter med förgasaren och den var också hel och ren. Hade hört att flottören kunde fastna av gammal bensin, men fanns inga sådana problem. Det kom även bensin in i förgasaren.

 

Den startar fortfarande och går i några sekunder på startgas. Tänkte nog kolla gnistan lite noggrannare vid nästa försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Uppdatering

 

I manualen jag fick till båtmotorn står det att man ska använda tändstift br6hs. På själva motorn sitter dock en liten klisterlapp där det står bpr7hs. Enda skillnaden jag kunde se på www.sparkplug-crossreference.com är att bpr7hs har "projected" tipconfiguration, jag antar att 6 och 7 är mm. Förstår inte varför det står olika i manual och på motorn, tror ni att det spelar någon roll?

 

Har använt br6hs innan, testade nu med nya bpr7hs. Motorn startade i princip på första försöket och gick i någon minut innan jag stängde av den. Den rök en del men det verkade lugna ner sig efter ett tag. På andra försöket startade den också smidigt, men sedan dog den efter 30 sekunder. Tog ur tändstiftet och det var väldigt sotigt (torrt, ej kletigt som det även ska kunna bli ibland). Sedan ville den inte starta igen, testade att rengöra tändstiftet samt sätta i ett nytt men inget hjälpte.

 

Läste lite och förstod det som att sotiga tändstift kan bero på att det kommer för mycket bensin i förhållande till luft. Funderar nu på om jag kan ha pajjat något när jag skruvade loss förgasaren. Plockade dock inte isär förgasaren helt utan tog loss den genom att lossa chokekabel och gaspådragkabeln, sen skruvade jag upp botten så att man kunde se flottören. Där var allt rent och fint så jag satte ihop det igen. Vad tror ni? Kan jag ha förstört choken på något sätt, eller spännt åt gaspådragskabeln för mycket? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar likna en dagbok. Men kan vara bra för egen del så att jag kommer ihåg vad jag gjort. 

 

Uppdatering

Skruvade loss den inbyggda tanken. Satt ett litet filter i botten på tanken som det var lite skräp i som jag rensade ur. Passade även på att titta över alla slangar/förgrening fram till bränslepumpen men allt såg fint ut. Därefter startade den finfint. Dog dock när jag tryckte in choken igen. Förstår jag det rätt så kan det bero att motorn får för mycket luft, alltså tvärtom problemet med för mycket bensin som sotiga tändstift tydde på. Tändstiftet var inte sotigt den här gången utan såg rätt fint ut. Kom inte heller någon bensin när jag skruv upp "dräneringsskruven" på förgasaren. Fick inte igång den sedan. 

 

Om vi antar att det var för mycket bensin men de sotiga tändstiften, och för lite bensin när choken trycktes in igen så antar jag att problemet är något med att bensintillgången är ojämn. Ska nog kolla choken/förgasaren och att ingen slang klämt sig när jag montera fast tanken igen nästa runda.

Redigerad av steff8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering

Jag tror inte bensinen kommer fram till förgasaren. Testade att "dra runt" motorn. Dvs dra i repet ett antal gången. Då ska det väl komma bensin till förgasaren? Kom iaf inget när jag skruva upp dräneringsskruven i botten på förgasaren. 

 

Försökte därför se ifall pumpen fungerar, dock lite osäker på hur man gör detta.

 

Tog bort slangen som satt i utgången på pumpen och drog i repet, då spottar pumpen ut bensin.  

Sedan testade jag när slangen satt kvar i pumpen men drogs ut ur förgasaren så att det blir ett par decimeter slang efter pumpen. Då kommer det ingenting när man drar, utan det verkar som att bensinen rinner tillbaka till pumpen. Osäker på om detta är fel eller inte. Det går även att blåsa mer eller mindre rakt igenom pumpen om det säger något.

 

Får läsa på lite om pumpar. Avvaktade med att titta på förgasaren denna gången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla backventiler i bränslepumpen, kolla så dom inte läcker "bakåt" nålventil i förgasaren så att den öppnar och släpper fram bränsle, lite svag konstruktion för att ställa in flotörnivån på dom där motorerna, men det är nog en senare fråga när du fått igång motorn.

Kolla även backventilerna i blåsan på bränsleslangen, reparerade en för ett tag sedan där båda backventilerna låg lösa i blåsan.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla backventiler i bränslepumpen, kolla så dom inte läcker "bakåt" nålventil i förgasaren så att den öppnar och släpper fram bränsle, lite svag konstruktion för att ställa in flotörnivån på dom där motorerna, men det är nog en senare fråga när du fått igång motorn.

Kolla även backventilerna i blåsan på bränsleslangen, reparerade en för ett tag sedan där båda backventilerna låg lösa i blåsan.

 

 

Kalle

 

Redigerade mitt inlägg ovan, sedan jag läst på att TS har inbyggd tank, men redigeringen kommer inte med.

Så TS får bortse från sista stycket i mitt inlägg.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Skulle absolut ha gjort ett test av tändningen med lång gnista. Busenkelt och säger så mycket om energin i den genererade gnistan.

Man kan köpa en speciell testare enligt högerbilden nedan men en lämplig lång skruv i tändhatten funkar också. Rigga ett gnistgap på... tja 7 mm. (Tejpa fast tändhatt så skruvändan ligger 7 mm ifrån motorns gods. Dra i startsnöret, får du mot förmodan ingen gnista så minska efterhand gapet till du får gnista.)
Här en liknande test på en gammal motorsåg där ett utböjt gammalt tändstift ger ca 4 mm gnista...YouTube.

Att motorn startar med startgas kan som sagt tyda på bränsleproblem men nu har du ju dubbelkollat det mesta(*). Startgas är mycket mer antändligt än bensingas så även halvkass tändsystem kan antända och starta motorn. Går alltså att lura sig själv att undersöka bränslerelaterade saker, men med gnisttestet får man bra besked om energin.
post-86835-0-61593500-1474021288.jpg

*) Men tydligen inte gjort rent munstycken, det är ju i deras pyttehål som skräp kan fastna? Särskilt huvudmunstycket kan vara känsligt för det ligger ofta i förgasarens botten dit tunga skräppartiklar ansamlas. Håll upp emot ljuset och kolla att det lilla hålet är runt o fint. Skulle dock först gjort det busenkla gnisttestet - och om det indikerar bra tändenergi sedan börjat misstänka skit i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett missriktat försök till att spara pengar tvingades vi leva med en 15 hk Parsun på en liten däcksrib på jobbet.

 

Vill minnas att den var inne tre gånger på garantiåtgärd just för att den stannade efter att ha gått "fint" en stund så att man kom lagom långt bort för en stärkande roddtur tillbaka.

 

Åtminstone två av gångerna var det läckage i flottören som var orsaken.

Flottören fylldes sakta med bensin tills den tillslut inte flöt alls. Gick ju bra på fullgas men drunknade och dog såfort man släppte på gasen. Var sedan omöjlig att starta tills den stått någon vecka och sedan samma visa igen.

 

Vissa döda ting är helt enkelt oåterkalleligt besatta.

Det bästa är tyvärr att gräva ner den någonstans där det inte finns så mycket människor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...