Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
gurre87

Vad behövs för att starta båttävling?

Rekommendera Poster

Är sugen på att starta båttävling där jag bor för det händer inget alls med det marina.

Men innan man bara startar ett event på Facebook så kan jag tänka mig att det finns lagar och säkerhet som måste följas?

 

Tanken är att man åker en förbestämd runda och sen tillbaka till staden och alla äter och har trevligt. Och alla får sin tid så det blir en tävling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte bara va det extrema stora båtarna som ska köra utan gärna de mindre båtarna oxå så frågan är hur många M man ska göra rundan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kör från Kalmar till tex en stor boj utanför Borgholm och sen tillbaka. Har inte bestämt sträckan alls ännu.

 

Men tävlingen ska ju va när det är varmt och skönt men helst inte fullt i hamnen sen nör man ska träffas alla o äta o sånt.

 

Det kan ju komma vilka båtar som helst så några hastigheter är ju svårt att säga men -70knop kan man väl gissa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det väl bättre att runda slottsbredans fyr

 

Räknar du med båtar som går i 70 knop, så vill det nog till att attrahera de ekipagen via ett upprop på Facebook.

 

Sträckan är ju ca 30 -35 distansminuter.

 

Sen vette katten om inte hela Kalmarsund behöver avlysas och det kan du knappast få tillstånd till.

 

Den typen av båtar som du funderar på, har ju en hel del tävlingar.

 

Det går en här lokalt.

 

http://www.svera.org/files/doc/inbjudan_smogen_2016.pdf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är tävlingen tänkt att gå till? Är det ren fart, eller är det ett "kunskapsmoment"?
Man kan t ex tänka sig två lite olika långa banor (skiljer ett par M) som skall köras på så lika tid som möjligt; minst fel i procent vinner. Eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kom gärna med förslag. Runda någon fyr eller nått vore kanon.

 

Tanken är att du ska göra sträckan på snabbast tid. Men jag vill liksom ha med folk i vanliga båtar med 50hk oxå som åker ut med sina barn o kör oxå. Så sträckan får inte vara allt förlång. Då vill ingen köra pga bensinkostnad eller för liten båt.

 

Men samtidigt ska det va tävling och fint pris till vinnaren och dokumenterad varv tid.

Redigerad av gurre87

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade och slottsbredans fyr ligger ju kanon.

 

Det ska vara nästan gratis att vara med och pengarna fördelas på de första 3st i mål.

Och sen bokar man upp någon restaurang i Kalmar som man äter på när alla kommit imål.

Givetvis ska det släppas en film oxå. Det ska va drönare vid starten och videokameror som står så skalleöarna och sen om man kan få tillstånd att ha en vid fyren som de rundar. Även vid Stora rör eller revsudden kan man rigga videokamera.

Redigerad av gurre87

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet - vi som trivs på sjön - vi har ju koll på de fyrarna vi seglar förbi.

 

Tänk dig glida fram mellan Haparanda och Krokstrand - ca 2000 distansminuter med en medelfart på 3 knop.

 

Då hinner man uppleva en hel del på vägen.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det står tydligt på eventet att inget område är avlyst dvs det är inte avstängt och allmän sjövett och lokala hastighetsbestämmelser gäller.

 

Men man måste ändå då godkänt från högre makter eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du är bekant med hur farleder och omgivningarna ser ut från Kalmars Hamn och upp till fyren Sillåsens fyr.

 

Den sträckan är det definitivt inte lämpligt med en tävling med motorbåtar som gör upp mot 70 knop ur många synpunkter. Är väl inte lämpliga för nån typ av tävling över huvud taget. Möjligtvs kajaker som kan hålla sig utanför den smala farleden.

 

Vad gör ni om ni skulle möta 10 segelbåtar som kryssar och alla motorbåtarna skall väja för varje segelbåt. Dom som kör den typen av båtar har ju i regel, ingen som helst aning om segling och kan ju inte förutse vad som kommer att hända.

 

Men väjningreglarna gäller ju ändå, och tävlingsförarna är ju i princip ändå alltid väjningsskyldiga.

 

Dessutom gäller ju den lagstiftning som reglerar verksamheten på sjön, med väjningsregler mm

 

Jag vet inte om du läste den länk beträffande Stockholms län jag delgav dig. Skulle misstänka att det gäller samma i ditt område. 

 

För evenemang (uppvisningar eller tävlingar) på vatten söks tillstånd till offentlig tillställning hos polismyndigheten. Däremot krävs inget formellt tillstånd från Länsstyrelsen. Dock kan det ibland av sjösäkerhetsskäl vara aktuellt att Länsstyrelsen meddelar sjötrafikföreskrifter om avlysning (avstängning) av visst vattenområde för annan sjötrafik, helt eller delvis.

 

Jag tror faktiskt att det är en väldig dålig ide att anordna en sån tävling i de farvatten. Men ni har ju fritt vatten mellan Öland, Gottland och Borholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få med familjer och sparsamma kan man ju lägga in andra moment än att köra långt och snabbt som exvis:

snålkörning

man över bord övning

något praktiskt navigationsmoment

teorifrågor

etc, etc

så behöver inte själva körströckan bli så lång, kostsam och långtråkig för barnen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså det är ju smala farleder men det är ju till för tankfartyg till hamnen.

Du har ju 10ggr bredare område som håller minst 1.5m djupt upp till Borgholm och djupare än så går knappast några motorbåtar.

 

Man hoppas ju att alla kan köra båt vet hur man väjer för en segelbåt som går i 7knop.

Jag är ute väldigt ofta och trafiken går inte att jämföra med Västervik eller Stockholms skärgård. Man ser sällan ens 2st segelbåtar i följd här.

Tanken är ju att man inte kör i högsäsong heller så man stör den vanliga trafiken för mycket.

 

Absolut läste jag din text men var går gränsen. Förstår att man inte kan spärra av utan att meddela. Och blir det inte över ett visst antal så kanske det är lugnt.

Redigerad av gurre87

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hoppas ju att alla kan köra båt vet hur man väjer för en segelbåt som går i 7knop.

 

 

 

 

Det skulle man ju kunna hoppas, Men det är ju inte alls säkert att man har så mycket koll överhuvud taget. En båt i 70 knop förflyttar sig 2 160 meter på en minut.I den farten har man nog praktiskt taget ingen koll på nåt  annat än den egna båten - om ens det.

 

Du skulle ju kunna lägga ut ett par bojar norr om Bredgrund som start och mål och sen kunna runda remmaren Solidsgrundet. Då kunde ju Knugen få nåt att titta på - om han är där. Det blir ca 24 distansminuter.

 

Men polistillstånd måste du nog ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du är bekant med hur farleder och omgivningarna ser ut från Kalmars Hamn och upp till fyren Sillåsens fyr.

 

Den sträckan är det definitivt inte lämpligt med en tävling med motorbåtar som gör upp mot 70 knop ur många synpunkter. Är väl inte lämpliga för nån typ av tävling över huvud taget. Möjligtvs kajaker som kan hålla sig utanför den smala farleden.

 

Vad gör ni om ni skulle möta 10 segelbåtar som kryssar och alla motorbåtarna skall väja för varje segelbåt. Dom som kör den typen av båtar har ju i regel, ingen som helst aning om segling och kan ju inte förutse vad som kommer att hända.

 

Men väjningreglarna gäller ju ändå, och tävlingsförarna är ju i princip ändå alltid väjningsskyldiga.

 

Dessutom gäller ju den lagstiftning som reglerar verksamheten på sjön, med väjningsregler mm

 

Jag vet inte om du läste den länk beträffande Stockholms län jag delgav dig. Skulle misstänka att det gäller samma i ditt område. 

 

För evenemang (uppvisningar eller tävlingar) på vatten söks tillstånd till offentlig tillställning hos polismyndigheten. Däremot krävs inget formellt tillstånd från Länsstyrelsen. Dock kan det ibland av sjösäkerhetsskäl vara aktuellt att Länsstyrelsen meddelar sjötrafikföreskrifter om avlysning (avstängning) av visst vattenområde för annan sjötrafik, helt eller delvis.

 

Jag tror faktiskt att det är en väldig dålig ide att anordna en sån tävling i de farvatten. Men ni har ju fritt vatten mellan Öland, Gottland och Borholm.

 

 

Nu e ju inte jag bekant med dom farvattnen men varför skulle det vara så omöjligt?

Samma ¨båtar som du skulle möta just då skulle du ju kanske möta ändå? Eller betyder det automatiskt att alla som "tävlar" måste lämna huvudet hemma?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså det är ju smala farleder men det är ju till för tankfartyg till hamnen.

Du har ju 10ggr bredare område som håller minst 1.5m djupt upp till Borgholm och djupare än så går knappast några motorbåtar.

 

Man hoppas ju att alla kan köra båt vet hur man väjer för en segelbåt som går i 7knop.

Jag är ute väldigt ofta och trafiken går inte att jämföra med Västervik eller Stockholms skärgård. Man ser sällan ens 2st segelbåtar i följd här.

Tanken är ju att man inte kör i högsäsong heller så man stör den vanliga trafiken för mycket.

 

Absolut läste jag din text men var går gränsen. Förstår att man inte kan spärra av utan att meddela. Och blir det inte över ett visst antal så kanske det är lugnt.

 

Tror säkert det går bra. Bara för att ni skulle köra samtidigt behöver inte betyda något. "riskerna" är väl bara mer spridda annars eftersom dom flesta ju använder sina båtar.

Kul ide med lite "trevlighets" tävling.

Kan man ställa upp med segelbåt om man kör med motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul ide med lite "trevlighets" tävling.

Kan man ställa upp med segelbåt om man kör med motor?

Du missar nog middagen om du ska köra rundan med en segelbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410 - finns ju redan massor med trevlighetstävlingar för seglare, kul om det blir så för motorbåtar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få med familjer och sparsamma kan man ju lägga in andra moment än att köra långt och snabbt som exvis:

snålkörning

man över bord övning

något praktiskt navigationsmoment

teorifrågor

etc, etc

så behöver inte själva körströckan bli så lång, kostsam och långtråkig för barnen.

 

Mackey

Jag tror också något sådant måste till. Tror (hoppas faktiskt) att få packar in frugan och barnen i familjebåten för att sedan köra maxfart i ett lopp med andra båtar. För att få det familjevänligt måste tävlingen ske på andra villkor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att man kanske äter själv innan och sen kanske loppet går vid 14, tidtagningen stänger vid 17.30. Och maten börjar serveras vid 18 och senare.

 

Har man en båt som går 18knop så tar det ca 2h. Så nu har de 3.5h på sig. Slöare båtar än så ställer nog inte upp ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske ingen barnhobby egentligen men tanken va att jag i alla fall ville ha med även de som inte har fullutrustade offshoreracers.

 

Att även de med en ryds 475 gt med en Yamaha 60 kunde hänga på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske ingen barnhobby egentligen men tanken va att jag i alla fall ville ha med även de som inte har fullutrustade offshoreracers.

 

Att även de med en ryds 475 gt med en Yamaha 60 kunde hänga på

Jag har sjukt dålig koll på motorbåtstävling, kappseglar en del. Inom kappsegling kan man ju tävla mot olika båtar eftersom det finns ett etablerat handikappsystem, men det gör det ju inte inom motorsporten på samma sätt.

 

Kort sagt - tänker du att den där Rydsen med en grill i stuvfacket och ungarnas badleksaker i ruffen skall tävla mot den fullutrustade offshore-racern i en ren farttävling..? Eller hur funkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis rätt. Och förhoppningsvis kör han med kompisar i liknande båtar som han kan tävla med.

Men startavgiften är typ 50kr.

 

Kan väl va kaxig och säga att man kom 5 i Kalmarracet med en trimmad 475gt precis före sin polare i en yamarin 53br.

Resultatlistan kommer innehålla mycket prestige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kul ide med lite "trevlighets" tävling.

Kan man ställa upp med segelbåt om man kör med motor?

Du missar nog middagen om du ska köra rundan med en segelbåt...

Avbryter såklart... middan e nog så viktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara kör o se vem som vinner fri fart på havet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...