Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
fotomarkus

AQ130 VP270 blev plötsligt pulserande trött

Rekommendera Poster

Hej,

 

Fick äntligen tag på en Ockelbo T17 DL som jag varit sugen på. Provkörde den innan köp och den gick väldigt fint, särskilt till skillnad mot en annan jag provkört innan.

 

Drar hela historien från hemtransport i fall något där kan vara orsaken:

 

Körde hem 15 mil i spöregn som fortsatte över natten.

I går sjösatte jag och en kompis, sen var vi ute på havet i säkert 30 minuters effektiv körning och allt var frid och fröjd. Därefter börjar motorn att pendla i gången, den gick ner och till slut la den av helt. I början gick den att starta igen men med samma symptom vid körning, bäst gick den just ovanför tomgången, alltså med lite drivning. På tomgång och högt varv la den av.

 

Eftersom vi hade tankat i 20 liter 95 oktan utan blyersättning, var nog 30 liter i den innan, så misstänkte vi att den behövde bly. Väntade en halvtimme medan vi hämtade blyersättning och tömde i, därefter gick den bra vid start men efter en kort körning på 300 meter var symptomen tillbaka och sedan la båten av och blev otroligt svårstartad igen.

 

Fick bli bogserad tillbaka till hamn vilket så klart inte känns skoj med en nyköpt båt som utlovades att gå problemfritt.

Dock blev det sent i går så i kväll ska jag tillbaka och undersöka men hjälp mig, vad kan felet vara?

 

Det vi i alla fall såg i går är att bränsle finns i behållaren vid bränslepumpen. Oljan i motorn är svart och fin.

 

Tack på förhand!

 

Redigerad av fotomarkus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering från kvällens felsökande:

 

Provade först att köra tryckluft in i bränsleröret till förgasarna för att se om något kunde sitta i vägen där.

Gav inget resultat.

 

Inget vatten i vattenavskiljaren, lite smuts i filtret dock. Vet nån förresten hur tätningsringen ska sitta i/under glasbehållaren? Hade svårt att få tillbaka den vettigt då den verkar för stor. Fick det inte riktigt tätt igen.

 

I alla fall provades även att koppla bränsleslangen direkt i en bensindunk. Det gav heller inget resultat.

 

Och där är vi nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först så måste du fixa filtret så det blir tätt, inget annat än det. Livsfarligt med bensinångor i motorrummet/båten.

 

Hur ser stiften ut, kolla så det inte är vatten i cylindrarna. Brytare och konding kan också vara en felkälla, även så tändspolen och övriga tänddelar.

 

Några liter soppa utan blyersättning spelar ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt ut packningen i vattenavskiljaren. Dom sväller av bensinen och är svåra/omöjliga att återanvända.

Testa sen med startgas för att avgöra om felet är elektriskt eller bränslerelaterat. Startar den på startgas så är felet bränslebrist. Startar den inte så är det troligen ett el fel.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt ut packningen i vattenavskiljaren. Dom sväller av bensinen och är svåra/omöjliga att återanvända.

Testa sen med startgas för att avgöra om felet är elektriskt eller bränslerelaterat. Startar den på startgas så är felet bränslebrist. Startar den inte så är det troligen ett el fel.

/Claes

 

Vet du eller någon annan vilka mått det SKA vara på packningen? Tog slarvigt nog inte med mig den hem men vill försöka se om jag får tag i en packning i dag innan jag åker till båten igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får bli till att klippa ut en packning själv ur ett ark jag hittade på Biltema, hittade ingen färdig packningsring.

 

Men ska glaskoppen fyllas med bränsle innan jag monterar tillbaka eller klarar bränslepumpen att suga bränsle ändå? Tänker om det måste vara fyllt där innan för att skapa rätt flöde eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är glaskoppen tät så skall pumpen dra in bränsle utan hjälp.

 

Svårt att tipsa om något som inte Rascal nämnt som början på felsökningen, sedan gnista, bränsle, kompression.

 

Att titta på tändstiften är bra, sura, blöta(vatten) helt torra (inget bränsle) osv.

 

Vad är det för förgasare som sitter på motorn, är det 2st Stromberg 175CD2 (konverterad bilmotor) eller är det original solex?

 

Är det skräp i tanken som virvlats upp vid transporten?

 

Redigerad av rickardp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UPPDATERING

 

Efter felsökande såg vi att bakre förgasaren (solex) flödade över, ett litet skräp hade fastnat i nålventilen och efter det startade motorn och verkade gå som en klocka. Körde då några repor utanför hamnen på fullgas och tomgång, gick fint.

 

I dag var vi därför hoppfulla och skulle prova en längre tur. Startade fint, gick bra i cirka fem minuter på nära fullgas, därefter dog den sakta för att till slut stanna. Fick i gång den men gick som tidigare med pendlande varvtal, vi tog oss tillbaka.

 

Upprepade proceduren med förgasaren och nålventilen även om den inte såg ut att flöda. Nu startar motorn igen, tänder väldigt lätt. Dock pendlar varvet vid lite gaspådrag. Har även provat med soppa direkt från dunk.

 

Vad tror ni? Sitter det mer skit nånstans i förgasarna?

 

Utöver ovanstående har jag bytt tändstift även om de gamla inte visade tecken på några fel. Bränslepumpen suger soppa också.

 

Fick tips om att bränslefiltret kanske är igensatt men då tycker jag inte att den borde gå lika risigt med slangen rätt ner i dunken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska byta resterande avtänddelarna också, inte bara stiften. Glöm inte tändspolen.

Sedan att ligga och dra på nästan max en längre tid är inte speciellt nyttigt för motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först låter det ju bränslerelaterat, men efter att ha läst allt, så funderar jag också på brytarspetsar och kondensator, även tändspolen. Gamla tändspolar och kondensatorer är värmekänsliga och då värmen stiger i motorrummet kan de symptom som du beskriver uppkomma. Och sedan kan motorn gå bra igen då du ventilerat ut motorrummet på den varma luften... Kontrollera också om brytarspetsarna har några brännmärken på kontaktytorna, i såfall är kondensatorn kass. Om du har en radio i båten kan du ställa in den på MV eller LV och höra om det finns några knattrande störningar, Det är gnistorna som uppstår mellan brytarspetsarna du hör, men även i viss mån de från tändstiften. Gnistor mellan brytarspetsarna skall man inte ha, dessa skall kondingen äta upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först låter det ju bränslerelaterat, men efter att ha läst allt, så funderar jag också på brytarspetsar och kondensator, även tändspolen. Gamla tändspolar och kondensatorer är värmekänsliga och då värmen stiger i motorrummet kan de symptom som du beskriver uppkomma. Och sedan kan motorn gå bra igen då du ventilerat ut motorrummet på den varma luften... Kontrollera också om brytarspetsarna har några brännmärken på kontaktytorna, i såfall är kondensatorn kass. Om du har en radio i båten kan du ställa in den på MV eller LV och höra om det finns några knattrande störningar, Det är gnistorna som uppstår mellan brytarspetsarna du hör, men även i viss mån de från tändstiften. Gnistor mellan brytarspetsarna skall man inte ha, dessa skall kondingen äta upp.

 

Det du säger om värmen låter intressant. En duktig mek har kollat på tänddelarna och inte hittat några brännmärken eller så, det ser bra ut, men å andra sidan var motorn sval då.

 

I går ville meken byta bränsleslang mellan bränslefiltret och bränslepumpen, den var ganska smal och han tyckte att den gick alldeles för trögt att blåsa igenom. Teorin var då att motorn har gått bra en stund eftersom flottörhusen hinner fyllas under tiden man puttrar ut från hamnen, och sen räcker det bränslet en stund när man drar på mer gas men efter någon minut blir det för lite bränsle och då dör motorn.

 

Jag förstår inte varför problemet skulle ha uppstått just nu men det känns värt att prova den nya slangen i alla fall, i går kväll blev det för sent för en provtur så det får bli till helgen. Vid bryggan gick dock motorn utan bekymmer på tomgång och olika varv men det var ju utan växel i så vi får se hur det går när den får belastning.

 

Återkommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När barnen var små ratade de dom där smala sugrören som man köpte i 100-pack på ICA, det skulle vara samma innerdiameter på sugrören som de man fick på Mc Donalds. Din motor är väl lika törstig på bensin som barnen på kall hallonsaft... Ja en metafor alltså...

 

Men anslutningarna på bränslepumpen och förgasarna har väl en 8mm anslutning? inte har väl någon krängt på en klenare slang? En gammal VW-buss som jag mekade med hade en spolarslang av plast mellan pump och förgasare, och den var inte bara för trång, den var stel och spröd också. En klar brandrisk. Troligtvis hade man tagit hjälp av varmluftspistol för att få den slangen på plats...

 

Men gamla slangar kan liksom våra blodkärl drabbas av åderförkalkning, alltså beläggningar och förträngningar invärtes. Så ett slangbyte är väl aldrig fel och inte speciellt dyrt.

 

Om du köper ny bränsleslang, så köp sådan av bra kvalitet, exempelvis Semperit som dom har på Mekonomen, finns i flera dimensioner. Varning för Biltemas lågprisvariant!

Undvik slang som är omspunnen med textilfläta, den kanske är mer hållbar mot nötning, men man ser inte om den fått några torrsprickor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När barnen var små ratade de dom där smala sugrören som man köpte i 100-pack på ICA, det skulle vara samma innerdiameter på sugrören som de man fick på Mc Donalds. Din motor är väl lika törstig på bensin som barnen på kall hallonsaft... Ja en metafor alltså...

 

Men anslutningarna på bränslepumpen och förgasarna har väl en 8mm anslutning? inte har väl någon krängt på en klenare slang? En gammal VW-buss som jag mekade med hade en spolarslang av plast mellan pump och förgasare, och den var inte bara för trång, den var stel och spröd också. En klar brandrisk. Troligtvis hade man tagit hjälp av varmluftspistol för att få den slangen på plats...

 

Men gamla slangar kan liksom våra blodkärl drabbas av åderförkalkning, alltså beläggningar och förträngningar invärtes. Så ett slangbyte är väl aldrig fel och inte speciellt dyrt.

 

Om du köper ny bränsleslang, så köp sådan av bra kvalitet, exempelvis Semperit som dom har på Mekonomen, finns i flera dimensioner. Varning för Biltemas lågprisvariant!

Undvik slang som är omspunnen med textilfläta, den kanske är mer hållbar mot nötning, men man ser inte om den fått några torrsprickor.

Faktum är att slangen från filtret var smalare och hade trätts in i den grövre slangen som gick vidare till pumpen. Den klenare slangen var riktigt tajt att få på filtrets anslutning, särskilt när den vid ett tillfälle sprack och vi fick korta den.

 

Med din info låter det ju inte omöjligt att slangen kan ha ställt till problem, vi får se vid nästa provkörning helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter ju amatörmäsiigt, strypt bränslemängd med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...