Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
gurre87

Lägsta hastigheten er båt planar?

Rekommendera Poster

Har kommit på att för att få lugn färd på sjön så måste stäven ner och då går det alldeles för snabbt i större vågor.

Så optimalt vore o hitta en någon båt som planar mellan 10-15knop.

 

När planar eran båt och vet ni någon som planar redan vid 10-15knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på båtstorleken också. Tänker du dig en DC-båt som går att bo i eller en liten styrpulpet eller snipa? Min Draco är 7,45 lång och har skarp bottenvinkel vilket gör att den går mjukt även i större vågor i planingsfart (20 knop och snabbare) och blir det för blött och skumpigt så kan jag köra i halvplaning mellan 12-15 knop och trycka ner fören med trimplanen. Inte så ekonomiskt kanske men kör man med sjön i sidan blir färden lite behagligare då. Båten väger ca 2500kg fulltankad utan besättning och packning. Generellt gäller väl att ju plattare botten desto lättare planar båten och mer stötigt i hög sjö om man kör fort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ju tänkt mig en styrpulpetare på max 6.5m så din vikt kommer jag inte i närheten av.

Så då kanske det blir svårt att hitta någon som går bra om de måste va platta i botten för att plana vid låg hastighet.

 

Bella 600br har de sagt planar vid låg hastighet.

Redigerad av gurre87

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite osäker om jag håller med. Min båt är relativt lätt - 2500kg på 32 fot. För att få tilräckligt kraft för att flytta på vågorna, dom stora, ger jag gas och trimmar fören ner. Det gör att jag klyver vågorna.

 

Kör jag saktare så blir det mer stöt och lyft av fören.

 

Men detta beror på vad som menas med "stora vägor" och "alldeles för snabbt". Osäker om jag tycker att 20 knop är alldeles fåor snabbt på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man säga att ju plattare botten desto tidigare planar båten. Äldre Flipper-båtar har ett "flippersteg" i aktern som fungerar som ett fast inbyggt trimplan och gör att de planar tidigt. Hade en 620C tidigare som planade runt 16 knop. Jag saknar det idag då jag måste upp i 26 knop för att nuvarande 29-fotare ska plana ordentligt. Det tycker jag är för snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man säga att ju plattare botten desto tidigare planar båten. Äldre Flipper-båtar har ett "flippersteg" i aktern som fungerar som ett fast inbyggt trimplan och gör att de planar tidigt. Hade en 620C tidigare som planade runt 16 knop. Jag saknar det idag då jag måste upp i 26 knop för att nuvarande 29-fotare ska plana ordentligt. Det tycker jag är för snabbt.

Ja precis går det en del vågor så kanske man inte vill köra 29knop. De är det jag menar. Min planar vid ca 18knop men är helt platt i botten o är som att sitta på en stjärtlapp i en puckelpist när det går vågor

Redigerad av gurre87

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Flipper 640 planar relativt ok vid 18knop. Är det vågor kör jag antingen 18 eller 30-32knop. Kör man runt 30 når båten med sin längd över vågtopparna i Stockholms skärgårdssjö.

 

Värt därför att även ta med längden i beräkningarna. En lång båt går betydligt bättre i sjön än en kort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Makro redan är inne på är lösningen på ditt problem trimplan. Kör man ofta i hög sjö behöver man kunna "ställa" båten rätt, både i längsled och sidled.

 

De flesta båtar i 6 metersklassen även med skarp V-botten kan fås att plana med ett hyfsat horisontellt gångläge redan neråt 12-14 knop med fullt intiltad motor och fullt nerställda trimplan. Det går oxå avsevärt mindre soppa på detta vis än om man kör samma fart utan trimplan med näsan i vädret.

 

Sen finns det en risk att köra såhär i hög och kort motsjö då båten gärna vill genom vågen istället för över den vilket kan bli en blöt upplevelse :)

 

Köra båt i hög sjö är nåt man lär sej med erfarenhet och övning men en skarp V-botten, powertrim och trimplan är en god hjälp på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan verkar ju en stor hjälp på vägen så de måste nog båten ha.

 

Intressant att du ändå måste upp i 30knop med en 6.4m lång båt för att nå över 2 vågor samtidigt.

Jag hoppade kunna göra det i 15 knop med en 6.3 styrpulpet men de är nog att glömma då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft en Ryds 510MC, den planade vid 14-15knop utan trimplan och med motorn normalt trimmad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den når över i lägre hastigheter också, men dunsar i landningarna. Går det fortare blir resan mjukare och båten håller sin linje genom vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 700 -88

Planar redan vid 9-11 knop med Vp 151/290.

Och den går SNÅLT...... ;)  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9-11 knop det låter härligt. Det skulle frugan tycka om, smyga fram längs kusten stadigt och billigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en Flipper 700 skulle plana o 9-11 knop tror jag faktiskt inte på. Den lär halvplana i den farten och så rättar du till anfallsvinkeln med trimplanen. Men även när du gör det så är den fortfarande i halvplaning och drar upp massor av svall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kliver över planingströskeln vid ca 16 knop men fortfarande inget bra körläge, krävs att man kommer upp i 19 knop för att båten ska börja kliva ur vattnet, går bäst vid +20 knop.

 

Då båten är tung och 24° V så har den en rejäl tröskel dvs fören upp i luften före 14-15 knop så tar det några sek. att kliva över. Den börjar även falla igenom vid avdrag runt 17 knop.

 

Så farter mellan 8-19 knop går bort.

 

Som Eld skriver, det här att båtar (ej gummibåtar) planar vid 9 knop tror jag inte på även om dessa är platta i arslet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktigt liten, lätt och plattbottnad båt kan plana vid 10 knop men inte en fullvuxen bobåt.

 

Min 5m båt med 24 graders skrov som enligt uppgift ska väga 800kg (antagligen minst 1000kg i praktiken) börjar lyfta fören så smått när jag passerar 5 knop och planar i 18. Fast den har inte bra gångläge förrän man passerat 20. Sänker man till 16-17 så trillar den igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...