Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nozzen

Vad är BRB punktmarkering utanför Hinsholmen GBG?

Rekommendera Poster

Någon som vet vad det svart/röda märket med två svarta klot betyder utanför Hinsholmen? Googlade fram 3fotsgrund markering och punktmarkering. Men det säger mig inget. Någon som kan förklara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står på grundet, det enda märke du inte kan passera riktigt nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den betyder att du kan passera på valfri sida.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha så det är alltså ett grund där, kan man gå på de med en fritidsbåt eller enbart djupgående båt? Ser inget om att det är ett grund på Eniro på sjön eller mitt plotter nämligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den exakta definitionen är:

"Punktmärke är förankrat på hinder av begränsad omfattning kring vilket det finns fritt vatten"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser  visserligen lite märkligt ut, men pricken står på/strax norr om den tungan som sticker ut från grundflaket i söder. Djupet är noterat som 3,2 m. De allra flesta prickarna av den typen brukar va borrade fast i hälleberget.

 

Det hände nåt med sjökortsklippet, klicka på det så öppnar sig hela i en ny ruta.

 

post-106994-0-03350500-1473071506_thumb.png

 

Vad är det för skillnad mellan en fritidbåt och en djupgående båt!?

 

En båt som skall in till Hinsholmskilen bör väl knappast ha ett större djupgående än 2 meter.

 

Det finns ju ett par lurigare uppgrundningar som står som 1,9 meter.

 

Pricken står nog för att markera tungan som sticker ut, för båtar som går i den lite djupare rännan  från fyren Smörbådan och in till Fiskebäcks hamn. Båtar med 4 meters djupgående och kanske också 5.

 

Min egen uppfattning att sjökorten på västkusten är ganska bra och innehåller inga större fel, men det gäller ju att läsa korten.

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha skrev: En båt som skall in till Hinsholmskilen bör väl knappast ha ett större djupgående än 2 meter.
Men märket avser inte färdvägen in till Hinsholmskilen utan N/S-gående i leden från Smörbådan.
[Om minnet inte sviker så fanns där tidigare på samma plats ett rödvitt "mittleds-märke". Vid fartygs möten om natten tvingades väl södergående då ur vita fyrsektorn. Litet dumt, fast kanske var det två vita sektorer på var sida märket på den tiden??]

Haha, fast för oss med fritidsbåt säger nog märket knappast mer än... gör som du vill men krocka för tusan inte med mitt hårda stål? :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha skrev: En båt som skall in till Hinsholmskilen bör väl knappast ha ett större djupgående än 2 meter.

Men märket avser inte färdvägen in till Hinsholmskilen utan N/S-gående i leden från Smörbådan.

[Om minnet inte sviker så fanns där tidigare på samma plats ett rödvitt "mittleds-märke". Vid fartygs möten om natten tvingades väl södergående då ur vita fyrsektorn. Litet dumt, fast kanske var det två vita sektorer på var sida märket på den tiden??]

 

Haha, fast för oss med fritidsbåt säger nog märket knappast mer än... gör som du vill men krocka för tusan inte med mitt hårda stål? :-)

 

Det är väl ingen led som är huggeni sten över huvud taget på sjön.

 

Var det just om det sjömärket och trådskaparen lägesbestämde det söder pom Hinsholmskilen. Nu har jag aldrig varit i Hinsholmskilen med båt, men väl med bil ett par gånger och tittat på båtar som varit till salu.

 

Skulle jag gå från eller till Hinsholmskilen, skulle jag med all sannolikhet gå den vägen, och jag skulle misstänk att de flesta gör så. Enligt sjökortet finns det ju i princip två vägar in till Hinsholmskilen - varav denna är den ena. 

 

Vägen mellan Jonsholmarna går väl den också, även om den på kortet ser lite makligare ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut hos Eniro idag, jag tror Sjöfartsverket gjort något fel.

post-80529-0-71861900-1473084262_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Er det mulig med en svenskevits her: man har vært på sjøen og sett ett sjømerke, men det må være feil fordi det ikke er merket i kartet. Dere tror altså mer på kartet enn på det som dere ser i virkeligheten i Sverige. Hvordan kan dere unngå å krasje med andre båter - de synes jo ikke i kartet!

 

Ikke rart dere manøvrerer som dere gjør :-))))

Redigerad av AlfaAlfa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut hos Eniro idag, jag tror Sjöfartsverket gjort något fel.

attachicon.gifBRB.png

 

Det är inte sjöfartsverket som gjort nåt fel, utan de som använder sjöfatsverkets databas. I det här fallet Eniro - man får vad man betalar för.

 

Den norska utprickningen är perfekt.

 

Har man också goda ögon kan man hitta prickarna som gömmer sig mellan alla djupsiffrorna i sjökortet.

 

post-106994-0-49243600-1473085499_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Er det mulig med en svenskevits her: man har vært på sjøen og sett ett sjømerke, men det må være feil fordi det ikke er merket i kartet. Dere tror altså mer på kartet enn på det som dere ser i virkeligheten i Sverige. Hvordan kan dere unngå å krasje med andre båter - de synes jo ikke i kartet!

 

Ikke rart dere manøvrerer som dere gjør :-))))

 

Så är det i Sverige, här är det kartan som gäller. I synnerhet om kartan utfärdats av en myndighet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser  visserligen lite märkligt ut, men pricken står på/strax norr om den tungan som sticker ut från grundflaket i söder. Djupet är noterat som 3,2 m. De allra flesta prickarna av den typen brukar va borrade fast i hälleberget.

 

Det hände nåt med sjökortsklippet, klicka på det så öppnar sig hela i en ny ruta.

 

attachicon.gifHinsholmen.PNG

 

Vad är det för skillnad mellan en fritidbåt och en djupgående båt!?

 

En båt som skall in till Hinsholmskilen bör väl knappast ha ett större djupgående än 2 meter.

 

Det finns ju ett par lurigare uppgrundningar som står som 1,9 meter.

 

Pricken står nog för att markera tungan som sticker ut, för båtar som går i den lite djupare rännan  från fyren Smörbådan och in till Fiskebäcks hamn. Båtar med 4 meters djupgående och kanske också 5.

 

Min egen uppfattning att sjökorten på västkusten är ganska bra och innehåller inga större fel, men det gäller ju att läsa korten.

 

"De luriga uppgrundningarna på 1,9 m" finns ej.

Har under > 25 år kört över där utan att se dom på lodet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Thallatha skrev: En båt som skall in till Hinsholmskilen bör väl knappast ha ett större djupgående än 2 meter.

Men märket avser inte färdvägen in till Hinsholmskilen utan N/S-gående i leden från Smörbådan.

[Om minnet inte sviker så fanns där tidigare på samma plats ett rödvitt "mittleds-märke". Vid fartygs möten om natten tvingades väl södergående då ur vita fyrsektorn. Litet dumt, fast kanske var det två vita sektorer på var sida märket på den tiden??]

 

Haha, fast för oss med fritidsbåt säger nog märket knappast mer än... gör som du vill men krocka för tusan inte med mitt hårda stål? :-)

 

Det är väl ingen led som är huggeni sten över huvud taget på sjön.

 

 

Vägen mellan Jonsholmarna går väl den också, även om den på kortet ser lite makligare ut.

 

 

Mellan Aspholmarna och Jonsholmen haver jag kört många ggr  på natten.

Bara att hålla mellan 75 o 80 eller 255 o 260 grader.

Det finns några belysningslampor som ger en enslinje.

post-52966-0-42750500-1473108534_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Mellan Aspholmarna och Jonsholmen haver jag kört många ggr  på natten.

Bara att hålla mellan 75 o 80 eller 255 o 260 grader.

Det finns några belysningslampor som ger en enslinje.

attachicon.gifJonsholm.jpg

 

 

För oss som är vana att läsa sjökort är det ju inget större problem att gå den vägen. Det ligger ju ett litet skär i bägge ändarna med djupt vatten intill som man ju kan styra efter. 

Idag med digitala sjökort kan man ju nästan gå var och hur som helst - för den som vågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...