Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Totteb

Felmeddelande Volvo Penta D3 - "Kolla Motorn"

Rekommendera Poster

Hej, har en Volvo Penta D3, 190 hp från 2008. I somras fick jag felkoden: "kolla motorn", det var efter ett par timmars körning varpå jag kollade instruktionsboken, stängde av motorn och när jag startade igen var varningen borta. Ett par veckor senare händer samma sak igen när jag drar barnen i en ring efter båten. Efter omstart funkar allt som det ska igen.

 

Nyligen lastar jag båten full i folk och startar motorn utan några felsignaler, när jag lämnar hamnen och slår på gas och turbon kickar in börjar motorn att varna. Kolla motorn.

 

Jag går in till hamnen igen lastar ur och stänger av. Jag switchade evc:n till OEM Mode och fick koderna:

 

MID 128

SID 27

FMI 1

 

Nu är varningen kvar och jag vill inte köra med båten innan jag vet vad det är. Är det någon som vet vad det betyder? Vad är det som måste åtgärdas? Skulle vara så uppskattat om någon kunde bistå med upplysningar? Motorn har endast 130 timmar på klockan och jag trodde att motorn var som ny när jag köpte den :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Se bifogad fil från verkstadshandbok.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

MID.pdf

Redigerad av batelektriker
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hade nyligen samma kod på min D3a.

Staget från vakuumklockan in till turbon gick trögt och kärvade lite, så jag smörjde upp och motionerade de lite. Dock måste du ut å dra på lite för att den skall känna av att den går riktigt igen. Koden försvinner sedan när du stängt av och startat upp motorn igen.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hade nyligen samma kod på min D3a.

Staget från vakuumklockan in till turbon gick trögt och kärvade lite, så jag smörjde upp och motionerade de lite. Dock måste du ut å dra på lite för att den skall känna av att den går riktigt igen. Koden försvinner sedan när du stängt av och startat upp motorn igen.

 

Lycka till!

 

Jaha, kan inte nog beskriva min tacksamhet till Maringuiden och alla aktiva medlemmar. Gick ner i båten med en burk 5-56 och en u-nyckel. Sprayade staget och "motionerade" det sedan genom att pressa u-nyckeln upp och ner mot staget. Gjorde loss och gick ut ur hamnen och och i planing. Friläge, stängde av och slog på....varningen är numera borta. Fantastiskt. Tack igen :)

 

För andra med problemet finns det en sprängskiss här; https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744550-25-9405.aspx

 

Staget är beläget rakt nedanför siffran 23.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Hade nyligen samma kod på min D3a.

Staget från vakuumklockan in till turbon gick trögt och kärvade lite, så jag smörjde upp och motionerade de lite. Dock måste du ut å dra på lite för att den skall känna av att den går riktigt igen. Koden försvinner sedan när du stängt av och startat upp motorn igen.

 

Lycka till!

Jaha, kan inte nog beskriva min tacksamhet till Maringuiden och alla aktiva medlemmar. Gick ner i båten med en burk 5-56 och en u-nyckel. Sprayade staget och "motionerade" det sedan genom att pressa u-nyckeln upp och ner mot staget. Gjorde loss och gick ut ur hamnen och och i planing. Friläge, stängde av och slog på....varningen är numera borta. Fantastiskt. Tack igen :)

 

För andra med problemet finns det en sprängskiss här; https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744550-25-9405.aspx

 

Staget är beläget rakt nedanför siffran 23.

Härligt att de hjälpte!

Alltid skoj och hjälpa till :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hoppas jag skulle kunna få lite hjälp här. Jag har en D3 190 som sitter i en Westline 24 sport. Jag får upp felkod check engine torqe reduced. På verkstaden som för övrigt även gjort en stor service så alla filter etc är byta säger att min turbo strular. Detta tycker jag är märkligt för när jag köpte båten 2017 satt en ny turbo på den och har nu gjort ca 40 timmar. Jag har även efter detta kolla igenom och byt alla filter igen samt uppdaterat med ett sportluftfilter(tips från något forum) Men jag får fortfarande upp samma larm. Kollat i EVC och detta är felkoden: MID128, SID28, FMI0. Någon tipsar om att sätta en KCR box för att få bort dessa trubbel. Är det någon som testade detta? Fungerar det. Vill ju inte köpa en i onödan. Kanske tom någon som man kanske skulle kunna få låna och testa innan man tar upp båten?

 

Tacksam för alla tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också samma felkod om vnt regulatorn på en penta d3. Lite svårt att se på bilden pga solen men det sitter ett litet stag med en bult i monterad på höger sida av kompressorn. Den verkar vara helt fast. Bulten ser ut som att den borde röra sig ner i hålet på delen under (jag har ingen aning om vad det är för del och jag hittar den inte i sprängskissen). Är jag rätt ute eller är det en helt annan del som ska motioneras?

PXL_20210619_100011361.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivning av gammal tråd..

@Makro skrev om denna funktion för ett tag sedan, minns inte vad den tråden hade för rubrik.

Det är en slags ventil eller spjäll som regerar turbons tryck, enligt uppgift är det vanligt att den fastnar och måste ”motioneras” för att kunna fungera som den skall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...