Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Fredrik

Hur fungerar en spridare?

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Jag har tagit bort spridaren från en VP MD5'a och försöker förstå var bränslet sprutar ut. Det finns ju inga hål eller skåror där bränslet kan komma ut. Tar gärna emot tips på bra ställen i Mälartrakten som utför justering/provtryckning av spidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Renoverade min spridare i småland nyss. Längst fram på spetsen ser du 4 ytterst små hål som gör att dieseln blir till en dimma under högt tryck. Prata med marinverkstaden. De kanske skickar den. jag betalade knappa 1100:- inkl. moms för ett nytt fjäderpaket ny spets och självklart ett test i speciell rigg för ändamålet. Hörde att bosch har spetsar som är billigare än penta. Motorn går som en dröm nu, mot tidigare när spetsen var helt igensotad. Gör ett komp.prov när ändå spetsen är borta. Tar 10 minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lotta

Hej! Hur gör man ett komp.prov?? ~*~ Lotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lotta

Hej! Hur gör man ett komp.prov?? ~*~ Lotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man använder en kompressionsprovare som man skruvar fast i hålet för spridaren. Om man sedan drar runt motorn på startmotorn så får man ett utslag på komp.provaren vilket tryck kolven lyckats åstadkomma i cylindern. Viktigt är att man har jämnt mellan cylindrarna. Erfarenhetsmässigt så vet man också ungerfär hur mycket man bör ha. Ojämnt eller lågt tryck tyder på sliten motor eller felaktig del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Lagavulin! På vilket sätt går motorn bättre? Har knacket minskat? Jag har en VP motor men det sitter en Bosch spridare (original). Har verkligen VP egna spridare eller är det som vanligt att det tar en Bosch del och stoppar i en Volvo kartong och lägger på några procent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Den var tidigare orkeslös på lite hårdare belastning och rök pga oförbrända dieseldroppar. Nu är den som vanligt igen och har inga problem att marscha 5-6knop. Mkt erfaren motormekare sade att det finns olika spridartillverkare och det finns nog ingen anledning att ifrågasätta detta. Bra blev det i alla fall. Kompprovet talar om om kolvringarna/fodret är slitna. Kanske tom om ventilerna skall slipas in. Ingen expert på området. Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya spridaren (ny spets & nytt fjäderpaket som justerats till korrekt spraybild) och 1100:- fattigare/lyckligare.

post-6118-1394234406,9565_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser kurvan ut efter 10 sekunders vridande på startmotorn. Kommer inte ihåg enheten på det hela. Kurvan ligger mitt i spannet mellan en ny och sliten motor.

post-6118-1394234407_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bengan

Även Volvo Pentas spridare är Bosch. Värdet vid kompressionsprov står i verkstadshandboken, för en diesel vanligtvis mellan 20 och 25 bar. Det är alltid ett väldigt gissande i såna här forum. Läs på först om ni vill veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När trycket kommer upp i ett visst värde öppnar plötsligt ventilen i spridaren och under en kort puls sprutar dieseln ut ur de små knappt synliga hålen längst ute i spetsen. Är spridaren dålig så släpper ventilen förbi diesel och den får ingen puls utan kissar hela tiden då trycket ökar. Svartrök och lite sämre effekt.

Han som renoverade mina spridare visade hur det fungerade. Han satte en renoverad spridare till en handpump. Med den ökade han trycket och spridaren började då att pulsa ut diesel och lät som en kulspruta.

Han monterade en orenoverad på samma sätt och den pulsade inte alls utan sprutade stråle hela tiden.

Troligen har detta inte så väldigt stor betydelse för effekten men akterspegeln och miljön tar stryk av svartröken. Kanske även plånboken mår sämre då det nog får betala för lite mer diesel.

Jag kan tänka mig (bara en spekulation) att en kass insprutningspump kan harmoniera dåligt med en bra spridare. Om trycket från insprutningspumpen aldrig orkar upp till öppningstrycket för spridaren kommer ingen diesel alls vilket inverkar menligt på funktionen. Eller m.a.o skiten startar inte. En annan nackdel med en bra spridare är att den kan bli svårare att lufta. Man kan bli tvungen att lätta på dieselrören framme vid spridaren om luftpelaren i röret förhindrar att spridaren öppnar. Dieseln jojjar bara fram och tillbaka.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ringde Bosch, deras art:nr för en spridare till min md17 är 0433271036, och mekonomen säljer dom, jag ringde till mekonomen och den var inga problem o hämta hem, skulle komma imorgon, kostade 481kr inkl moms, jag tror WOlv o Ränta tar det dubbla o lite till..

post-23012-1394234935,4426_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur Pentas spridare sitter fast i maskin men behövs det inte bytas värmeskyddstätning också? 

Var några år sedan man meckade diesel men då var det noga att byta tätningen och dra spridaren med moment.

 

J.R  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På t.ex. MD 11 / 17 är spridaren med två pinnbult dragna ned i en kopparhylsa som kyls av cirkulationen i topplocket. För tätning så kylväskeinträngning ej sker till förbränningsrummet behövs att rätt moment används vid montering.

 

(för MD 11 / 17 är det 2kpm enligt handboken men det varierar säkert då lite olika konstruktioner används på andra motorer)

 

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...