Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
otyg

Billigt ?

Rekommendera Poster

Billigt är väl en rätt relativ fråga?

Låter väl i vissa sammanhang som lite pengar för något med den beteckningen. Kan vara väldigt mycket för ett specifikt objekt med densamma.

Sen beror det ju inte endast på skick mm. utan även betalningsförmåga hos ev. köpare.

Tar det 30 sekunder att tjäna ihop pengarna eller tar det 2 månader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigt är väl en rätt relativ fråga?

Låter väl i vissa sammanhang som lite pengar för något med den beteckningen. Kan vara väldigt mycket för ett specifikt objekt med densamma.

Sen beror det ju inte endast på skick mm. utan även betalningsförmåga hos ev. köpare.

Tar det 30 sekunder att tjäna ihop pengarna eller tar det 2 månader?

 

Jag tror att TS ville ha en bedömning av hur priset var i förhållande till andra Nimo 22 Inte en filosofisk utläggning om vad billigt kan vara.

 

Micke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Billigt är väl en rätt relativ fråga?

Låter väl i vissa sammanhang som lite pengar för något med den beteckningen. Kan vara väldigt mycket för ett specifikt objekt med densamma.

Sen beror det ju inte endast på skick mm. utan även betalningsförmåga hos ev. köpare.

Tar det 30 sekunder att tjäna ihop pengarna eller tar det 2 månader?

Jag tror att TS ville ha en bedömning av hur priset var i förhållande till andra Nimo 22 Inte en filosofisk utläggning om vad billigt kan vara.

 

Micke

Dåså... du kargjorde ju och redde ut en hel del. Då e väl frågan besvarad eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigt är väl en rätt relativ fråga?

Låter väl i vissa sammanhang som lite pengar för något med den beteckningen. Kan vara väldigt mycket för ett specifikt objekt med densamma.

Sen beror det ju inte endast på skick mm. utan även betalningsförmåga hos ev. köpare.

Tar det 30 sekunder att tjäna ihop pengarna eller tar det 2 månader?

Oj ,det var tydligen en väldigt komplicerad fråga att svara på ?

Men varför i hela friden måste du göra frågeställningen mer komplicerad än den är.

Är summan 45000 :- ett bra pris eller inte för ovan nämnda båt ?

Finns det andra båtar på blocket i samma storlek som är mer prisvärda ,för ungefär samma summa ?

Redigerad av otyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Det kan vara skitbillig eller svindyrt beroende på skick, efterfrågan mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns ju som grymt mkt båt för väldigt lite pengar... fast det verkar ju fortfarande vara köparens marknad. Hur känner du själv? Har båten varit ute länge? Finns det många liknade till salu? Hur står sog denna i jämförelse? Hur är skicket? Är det precis den typ av båt du är ute efter?

Vad är alternativen?

Hur ska du använda båten?

Har du provkört?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Det kan vara skitbillig eller svindyrt beroende på skick, efterfrågan mm.

Jaja, vare sej denna båten eller andra båtar är värda ett skvatt, så länge dom är osålda.

Finns det ingen köpare så finns det ju alltid prutmån,Ett värde uppkommer ju först när varan är såld.

Tar man en vackert-väder-båt så säljs dom idag lättare än båtar med ruff och kapell. Trots våra regniga somrar .

Dock är jag ute efter en båt där jag kan sitta skyddat under somrarnas regniga dagar och som inte går i snipafart.

Volvos V6 motorer vet jag inte mycket om. Men värdet på denna Nimo 22 borde rimligen vara högre än likvärdig båt med tex saltvattenkylda b20 eller b30 motorer ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns ju som grymt mkt båt för väldigt lite pengar... fast det verkar ju fortfarande vara köparens marknad. Hur känner du själv? Har båten varit ute länge? Finns det många liknade till salu? Hur står sog denna i jämförelse? Hur är skicket? Är det precis den typ av båt du är ute efter?

Vad är alternativen?

Hur ska du använda båten?

Har du provkört?

Har mailat honom.

Och det ska inte finnas några fel, båten går jämt och fint och inga oljeläckor eller annat.

Dock sa han att det sitter fel utväxling på båten,vilket gör att båten går ngt långsammare än den borde ,26 knop istället för ca 30 knop.

Får han inte sålt den i höst så skulle han sälja den till våren med bytt underväxel och rätt utväxling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den ser fin ut och håller med om ditt resonemang om att båten ska vara trevlig även vid sämre väder.

Jag vet inget om den modellen och vad de brukar kosta. Men av bilderna att döma ser den allmänt välvårdad ut vilket såklart är ett bra tecken.

Personligen tycker jag detta är den bästa årstiden för båtköp. Man hinner känna på den i vattnet några veckor innan upptagning, så vet man om det är något man vill åtgärda under vintern. Och man har något att se fram emot till våren då man redan känner sin nya båt lite.

 

Åk och provkör den. Känns det som rätt båt och säljaren är vettig så skulle jag tro att det är ett bra köp.

Men ett litet varningens finger för en gammal motor. Dessa riskerar alltid att kunna bli dyra i slutänden. Men verkar den tät (även invändigt, kolla oljan), lättstartad (både kall och varm), inga missljud och allmänt stark och pigg så... Ja då skulle jag nog slå till om "vill ha" känslan infinner sig. Ångrar du dig skulle jag tro att du blir av med den till våren ganska lätt för dom pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som "rätt" pris utan att ha sett och känt på båten.

 

Aq175a motorn är i regel skottsäker framförallt när den är sötvattenkyld. Avgaslimpor och knän bör tas i beaktning, när är dessa bytta.

Drevet är inte original till den motorn utan en äldre modell, vilket också säljaren i princip medger när han skriver fel utv.

Utv går att kompensera till en viss mån med en annan propeller.

 

Jag har en sötvattenkyld aq175 i min båt, den har 1100 timmar på nacken nu, visst så finns det ålderskrämpor, men den knallar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimo22 såldes även som halvfabrikat den här ser väldigt välvårdad ut och verkar ha ett bra kapell, kapell är dyrt om du inte kan sy själv. Känns den rätt efter provkörning så är det inte mycket att diskutera. Mkt båt för den pengen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller farten med den typen av båt så ligger du ändå inte o kör fortare än +20 knop så om den gör 26 eller 30knop är egentligen rätt ointresankt. Viktigare att den lätt går upp i plan och har bra ork.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mej sålde en likadan för 12000.....................

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min inställning är att om en säljare säger att det inte finns några fel på en begagnad vara så är säljaren antingen inte så insatt i sin produkt eller så ljuger han.

Alla båtar har fel, även de helt nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...