Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Min gissning Getryggen!

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller möjligtvis Getryggen.

 

Då är det Hästvam man ser i bakgrunden

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska böjt "blankvatten" bakom båten i ditt utzoomade foto i inlägg #28. Diskade du måhända några tallrikar ca halvtimmen innan du begav dig upp på berget innan fototillfället?
Strömriktningen i bilden är tydligt vänstergående att döma av det böjda blankvatten, nordgående skulle f.ö. passa med min tidigare teori om att fotot tagits ungefär från väster mot öster. För strömriktningen längs bohuskusten är väl oftast nordlig.  
[Konstigt egentligen hur några få urdiskade fettpartiklar kan ge så tydliga vågdämpande blankspår. (Inte bensin, sådant blir nog regnbågsfärgat.) Hmm... man vet när grannbåten har käkat färdigt och diskat bara genom att kolla blankvattnets tydliga utbredning?]
Börjar nästan - bara nästan - tro på att äldre tiders råd för oceanfarare att nyttja de legendariska oljepåsar som i nödsituationer sades läcka lagom för att dämpa större och farligare vågor??
Ps. tack för tipset om hundars fästinghalsband, hade ingen aning. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur det var med disken, eller vem som diskade minns jag inte. Men ett intressant fenomen i vattenytan iallafall.

Men båten ligger vid den nordöstra lilla viken, med sandstranden på Getryggen, Hästvam eller Hästvom, hästmagen är ön mittemot. Om jag läst rätt var Ove först! Thalattha en minut senare.

Varsegod, lägg ut en ny klurig bildgåta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här kommer en bild från våra stora insjöar var?

post-66141-0-47515100-1472848866_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det Vadstena, fint att ligga i vallgraven, rekommenderas. Din tur med ny bild!

 

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-106994-0-05774100-1472888073_thumb.jpg

 

Solnedgång över en fågelarts boplats.

 

Fåglarna besjungs av Taube, fast på den platsen visan beskriver är det bara blaskigt gytjevatten.

 

Vattnet på bilden passar bättre ihop med saltstänkta sjömän.

 

Efter att jag tagit bilden väntade mig en blytung sömn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trutarna är j musikaliska fåglar, då det tillhör "moz-arterna"... (Storvitziern Aron Jonasson)

Jag har dålig koll på vilka fjäderfän Taube sjöng om, förutom nån tärna som dök.

 

Måseskär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassisk musik är nog mer nåt för min gode vän "Ruskpricken".

 

Själv vill jag nog ha min musik harmonisk, melodisk, rytmisk - vilket ju inte betyder att den är absolut fast  i sin takt. Fermat, är väl inte nåt uppskattat musikaliskt tecken i  den del av den moderna musiken som vi gamla stofiler betecknar "Dunka-Dunka".

 

Taube skriver ju om många fåglar i sina sånger. Både duvor, gökar, änder, örnar och måsar och tärnor - ja, säkert några till

 

post-106994-0-30200000-1472890819_thumb.jpg

 

När jag så småningom vaknade upp ur en god natts söm på denna tragiska plats, där så mycket har offrats, hade nog fågeln som gett namn åt skäret i nord väst, för länge sen börjat "dyka i sin vik".

 

Det låg lite i din gissning på Måsekär, men det är inte den platsen som jag åsyftar. Byxorna som hänger på tork, blev blöta, när jag slog runt med gummibåten, när jag skulle kliva iland i Måsekär lilla hamn, tidigare på den dagen vi kom till platsen jag efterfrågar.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fermat är skit, särskilt som man spelar i grupp och alla har olika uppfattning om hur lång fermaten det skall vara.

För icke musikaliska forumsdeltagare kan vi väl berätta att en fermat när en viss markerad not skall hållas ut längre än dess värde, men denna längd överensstämmer inte med taktarten, som en punkterad not gör..

Taktbyte från 4/4 till 7/8 efter en fermat är spännade, och i kombination med tonartsbyte... Bör undvikas.

 

Nej, jag funderar, är vi i mellersta Bohuslän, utanför "de stora öarna" alltså. På "Bästkusten"?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man gör tempovariationer i låtar är ju helt nödvändigt.

 

"Taktbyte från 4/4 till 7/8 efter en fermat är spännade, och i kombination med tonartsbyte..."

Det låter väldigt intressant. En scoutledarkompis ville för så dä 20-30 år sen spela en låt som heter "Heljärtat", när vi satt och lirade på kvällarna, efter att de små rara scouterna gått och lagt sig.

 

Vi träffas regelbundet även  nuförtiden, men under mer civiliserad former. Har äntligen lärt mig att kompa "Helhjärtat" flytande, men nu vill inte kompisen ens kännas vid låten. Den är så besvärlig -för honom - så lät det aldrig för när låten var besvärlig - för mig.

 

Helhjärtat går i 5/4 takt. Dvs man spelar 3/4 första halva takten och sen 2/4 på den andra halvan av takten.

 

 

Spelar man i en grupp, så är det precis som i en båt. Till syvene och sist måste det va en som bestämmer.  Tyvärr är det väldigt sällan jag får lov att bestämma.

 

Den här tunga ön i den kända, men allvarsamma ögruppen, jag ankrat upp vid på kvällen ligger dubbelt nästan dubbelt så långt fån min hemmahamn, mot vad Getryggen ligger, fast åt motsatt håll. 

 

Vadstena ligger styvt 9 ggr så långt österöver med en dragning åt nord.

 

Går man syvt 10 ggr så långt  rakt västerut, hamnar man i stort sett i inloppet till Mandal

 

post-106994-0-73419100-1472898230_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är Altarholmen.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, Altarholmen, och då är det Blysundet på andra bilden.

 

Hjärtat borde väl gå i 4/4 med omkring 60-80 bpm i vila.

Men när vi blir äldre får vi mer eller mindre önskade taktbyten.

 

"Lilla vackra Anna" är väl ändå klassikern när det gäller taktartsbyten, tre byten skall det nog vara.

"Money" av Pink Floyd byter från 4/4 till 7/8 innan gitarr- och saxsolo, för att sedan återgå till 4/4.

Den är legendraisk eftersom bandmedlemmarna aldrig kunde förklara varför man gjorde så.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det Altarholmen, eller kanske rättare sagt Grönskären.

 

Ön jag ligger på är Blysundsholmen, vid den röda pilen.

 

post-106994-0-78483600-1472909563_thumb.jpg

 

Altare är ju egentligen en offerplats.

 

I "Underrättelser för sjöfarande"kunde man år 1878 läsa följande."Kungl.Lotsstyrelsen vill härmed till sjöfarandes kännedom meddela,att sedan underrättelse ingått att samtliga vid Grönskärens lotsplats stationerade kronolotsar vådeligen omkommit,lotsuppassningen därstädes tills vidare och intill ny personal kan antagas,måste upphöra."

 

http://joh27cam94lou.bloggo.nu/Gronskaren-Altarholmens-tragedi/

 

Så var det det där med trång farled. Personligen tycker jag inte att det finns så värst många sådana för fritidbåtar.

 

Fast här börjar det väl närma sig..........................

 

post-106994-0-53919100-1472909565_thumb.jpg

 

Man fastnar för vissa saker.

 

Den där lilla filmsnutten med två "fartyg" som inte vill väja för varandra är rolig.

 

"Jag är kapten på värdens största hangarfartyg. Ändra genast din kurs 15 grader nord"

 

"Detta är ett Fyrtorn".

 

"Din tur"

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en ny lite längre söderut med ett gaska nyligen uppfört sjömärke.

 

Hälsningar Ove

 

 

post-66141-0-22213000-1472910288_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lilla Jungfruhålet ligger nära Grönskären, det kallar jag för en trång farled.

 

Ett praktfullt stångmärke.

Är det möjligen Hållsundsudde eller kanske Lastan som fått ett nytt stångmärke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lilla Jungfruhålet ligger nära Grönskären, det kallar jag för en trång farled.

 

 

 

fast finessen med lilla Jungfruhålet är att de flesta andra går Stora Jungfruhålet, men det har hänt att man kommer lite konflikt med motorbåtar som kommer från stora Jungfruhålet när man själv kommer norrifrån för motor.

 

Det "är ju högertrafik på sjön" och vissa håller stenhårt på det. En gång blev jag tvungen att följa fraledslinjen i  stället för att gå den vägen jag tänkt.

 

Det rostria peket på den båten jag hade då hade vissa likheter med en rasp, efter åtskilliga kontakter med den bohuslänska graniten och vissa blir så irriterade om man gör ett antal repor längs den blanka skrovsidan, när man inte gör så som dom absolut tycker att man skall göra.

 

Följa den linje som är ritat i kortet. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett nytt stångmärke på Hållsundsudde längst ut i Kungsbackafjorden. Märket sattes upp av Onsala Fyrförening som ersättning för ett gammalt som rasat. Onsala Fyrförening håller alla gamla sjömärken och fyrar i stånd som Sjöfartsverket inte vill sköta. Man sköter det som finns inom gamla Onsala socken. Det är tre fyrar fem sex kummel eller liknande och några prickar, all heder åt dessa gubbar i denna förening.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DSC_0005_5_zps9gv7tfta.jpg

 

Inbjuden till Bohuslän

 

?????????????????

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade ett tag på Skärhamn, men kan det va Donsö

Hur skall du ha det?

Det är en jäkla religiös skillnad mellan Skärhamn och Donsö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Funderade ett tag på Skärhamn, men kan det va Donsö

Hur skall du ha det?

Det är en jäkla religiös skillnad mellan Skärhamn och Donsö.

 

Hur det e med det religösa vet jag inte, men det är Donsö.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"I brist på bättre sysselsättning - pga mina ryggproblem - började jag Goola"

 

Jahaja, så när det ryggonta sätter in så börjar du" goola ner" dina polare ;)

 

/B

 

 

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Funderade ett tag på Skärhamn, men kan det va Donsö

Hur skall du ha det?

Det är en jäkla religiös skillnad mellan Skärhamn och Donsö.

 

 

Vet inte vad ni har för språkliga referenser söderöver, men om man skriver att man funderat ett tag på att det skulle va Skärhamn, men sen övergett den tanken för Donsö så är det ju Donsö jag gissar på.

 

 

 

Jag har ju jobbat en del på Tjörn och under den tiden såg jag ofta bilar med en dekal;

 

"fula fiskar, fina krabbor, 300 kyrkor men inget systembolag"

 

Att man inte hade nåt systembolag trodde jag absolut på och att det finns en hel del "Fula fiskar" på Tjörn, förvånar mig inte alls. I vilken kommun eller ö i Sverige har inte ett antal "Fula Fiskar". Sen har väl inte alla Komuner i Sverige "Fina Krabbor" mer än de längs den Bohuslänska kusten.

 

Att det skulle finnas 300 kyrkor på Tjörn ställer jag mig frågande till.

 

I brist på bättre sysselsättning - pga mina ryggproblem - började jag Goola

 

Svenska kyrkan på Tjörn har 7 kyrkor. Det kan ju ha funnits fler. https://www.svenskakyrkan.se/tjorn/vara-kyrkor

EFS - en fristående rörelse inom Svenska Kyrkan har en lokal i Skärhamn

Ekumenia är ju en sammanslagning mellan en rad olika frikyrkosamfund. Där hittade jag tre, eller om det var fem.

Pingstkyrkan på Tjörn borde ju ha ett antal lokaler, Hittede egentligen bara en, eller kanske två.

 

På Klädesholmen fanns det väl förr lika många frikyrkoförsamlingar som det fanns sillfabriker

På Åstol borde det ju finnas ett antal frikyrkor och även på Dyrön.

 

Ja det har säkert funnits ett stort antal "Bönehus" på Tjörn. men knappast 300.

 

Men dekalen var skojig och med lite snärt på slutet.Trotts att det är en "Herrans" massa år sen, kommer jag fortfarande ihåg den.

 

Låg, möjligtvis bara tillfälligt, i Skärhamn med båten.

 

Har ju barnasinnet kvar och måste alltid ha nått starkt i kaffet - annars kan jag inte dricka denna dryck.

 

Det var en fruktansvärt varm dag och jag skyndade mig upp till ICA för att inhandla detta livets nödvändigheter, Ett par liter 3%-ig standardmjölk (sån där blask som lättmjölk i kaffet "är ingenting för stora starka svenska karlar, Det skall va 3 slag i takten 3 slag ........ Nej det där var ju en helt annan sång - vilken då!?)

 

Svängde runt hörnet på ICA för att komma in i skuggan och rusade in genom första dörren för att nå lite svalka.

 

Döm om min förvåning, när jag helt plötsligt stod inne på ett systembolag, som ju inte skulle finnas på Tjörn.

 

Man kan ju konstatera att på Tjörn finns det väldigt många Fula Fiskar, FIna Krabbor, så dar en 25 kyrkor och bönehus och minst ett systembolag.

 

Sen om det är så stor skillnad i det religiösa mellan befolkningen i Skärhamn och på Donsö - de vette katten.

Religiositeten har dessvärre många ansikte. Alla är inte så vackra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Religiositeten har dessvärre många ansikte. Alla är inte så vackra"

 

Nä, jag promenerade nyss förbi Hallelulejabussen 777, den är då rakt inte vacker.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"...men kan de va Donsö" uppfattade jag som en fråga, ävensom det saknades ett fårgetecken.

 

Men Donsö är riktigt. S/S Bohuslän var på besök igår. Abonnerad av ett bröllopsällskap.

Donsö ligger inte i Bohuslän.

 

Ni får väl slåss om vinsten, eller lägg ut varsin bildgåta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger Tommy så gärna vinsten.

 

/B

 

PS. särskilt som jag inte klarar av att lägga in bilder :)

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elaka tungor sa att förr fanns det bara två olika efternamn i Donsö telefonkatalog, av de var hälften släkt med Sten Allan och alla gick i kyrkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger Tommy så gärna vinsten.

 

/B

 

PS. särskilt som jag inte klarar av att lägga in bilder :)

 

Du får maila bilderna till mig så kan jag lägga in dem - jag har inte så mycket annat att göra.

 

Nu är väl mitt svar ganska typiskt för mig. Jag uttrycker mig ganska ofta så där, som det verkar, lite tveksamt.

 

Jag var helt säker på att det var Donsö, efter den där lilla tankevägen via SKärhamn.

 

Pontonbryggor på andra sidan hamnen.

 

Vi var där sommaren 2014 och låg i dom pontonbryggorna. Tog bilder men kan inte hitta dem.

 

I väntan på Bosse får ni gissa på den här,

 

post-106994-0-16621300-1473022181_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...