Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
guzztav

Täta glasfönster efter renskrapning

Rekommendera Poster

Stort tack för alla svar och synpunkter! Ska kolla upp denna MSP lite närmare. :)

 

Guzztav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?

Menar du att sikas msp är sämre än andra fabrikat?

 

 

Nej; nu rör du till det igen.

Jag skrev att jag tycker Sikaflex inte funkade bra, och Sikaflex är PU. Säljs som marintätning.

Jag skrev också att jag slutat med Sika, och då menar jag produkterna generellt - det är en ren prisfråga.

 

För att förtydliga;

I marinbutiker säljs Sikaflex 290, 291, 292 och 295 vanligtvis och dessa är vad jag kan förstå polyurethanbaserade.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror sikaflex är varumärket.... sen levererar dom "sikaflex- silikoner, msp:n, pu, och några lösningsmedelsbaserade produkter.

Men då förstår jag att du inte manar sika:s msp eller andra produkter generellt som "sämre" utan just pu generellt i det här fallet.

Egentligen, funktionsmässigt, spelar det nog ingen roll vilken ts väljer. Han har ju en ram över och det räcker som uvskydd.

MSP och andra modifierade typer tar ju ständigt marknad an pu. Jag använder åxå själv alltid msp.... men det beror mer på att jag har bra kontakter än dom stora produktfördelarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikas silikoner brukar heta Sikasil är min erfarenhet, inte Sikaflex.

 

Måste erkänna att jag inte detaljstuderat Sikas produktprogram, utan håller mig till det som finns i större byggvarhuhus för privatpersoner samt båttillbehörsbutiken och kanske en och annan fd biltillbehörsfirma som numer säljer allt möjligt till varierande kvalitet och pris. Det är ju så de flesta av oss här på forumet får tag på våra produkter till vära älskade båtar gissar jag och det blir ju lättare om man håller sig till det istället för smala proffsproduktlinjer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aa. Så kan det vara. Varumärket kanske e bara sika.

Sikaflex kanske är flexibla sikaprodukter. Tror jag sett både msp å pu som heter sikaflex... men kan ha fel.

Om alla typer heter sika i förnamn oh anna ändelse per produkttyp... ex sikadil, sikaflex, sikamsp osv... så förstår jag förrvirrongen jag kanske ställt till med.

No cow on ice, den här gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början av denna tråd länkade jag till Sikas hemsidas pdf-samling av marinprodukter. Men ni kan hitta pdf-dokument om alla deras andra produkter om ni klickar lite. SIKA är varumärket ja, som Bostik eller vad som helst.

Marinprodukterna är som ni kan läsa i pdf-erna pulyuretanbaserade. Själv kände jag inte till att de hade dåligt UV-skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag kom jag på en sak. I Airmar's beskrivningar av inombordsmontering av ekolodsgivare så rekommenderar den GE® Silicone I eller II. Kollar man så är detta i stort sett samma som akvariesilikon. För några år sedan rekommenderade man epoxi för att fästa röret om jag inte missminner mig, nu säger man alltså silikon. Epoxi anses idag mycket hälsovådligt och nu avråder  Airmar från att använda det.

Det som är intressant är åndå att Airmar, som är ganska stora oc troligen vet vad de sysslar med, säger silikon.

http://www.airmar.com/uploads/InstallGuide/17-217-01.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...