Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frippe-fixar

Kylvätskan expanderar ut ur expansionskärlet – AQD40

Rekommendera Poster

Hej,

har problem med att kylvätskan expanderar (Volvo Penta AQD40). T.ex. efter en 1-2 timmars tur på ca 2800 varv och ca 80 graders temp så har det läckt ut ca 3-4 dl kylvätska genom hålet och locket på expansionskärlet. Men expansionskärlet är fortfarande helt fullt (över max). Även om jag suger ur kylvätskan, till miniminivån, innan jag startar så fylls den upp. Om jag håller mig på max 1500 varv så är temperaturen ca 70 gr och kylvätskan kokar men den läcker inte så mycket.

 

Jag antar att jdet är läckage i värmeväxlaren, d.v.s. det kommer in sjövatten. Kan det vara något annat problem?

Kan det vara ett ”enkelt” problem som packningar i värmeväxlaren? Eller är det troligare att det är en spricka/hål i värmeväxlaren mot sjövattensidan?

Finns det något man kan göra själv för att konstatera vad felet är innan jag monterar bort hela värmeväxlaren och skickar den på reparation?  

En annan fråga: Vad är det som gör att kylvätskan cirkulerar i kylsystemet (färskvattensidan)?

Tar gärna emot tips på företag i Sthlms trakten som reparerar Volvo Penta värmeväxlare.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det bli om topplockspackning en är kass så kompression trycks in i glykolvatten. Övertrycket får locket på expansionskärlet att öppna och släppa ut vätskan. Verkar som en kokning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen topplockpackningen och i värsta fall måste toppen åtgärdas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är ju 40-motorerna kända för läckande insatser i värmeväxlaren. Ta ur insatsen och provtryck den hos någon firma som reparerar kylare. Jag har haft 40-motorer med detta "fel". I dessa fall höll sig drifttempen på normala nivåer.

 

Men som sägs här ovan så finns det även exempel på sprickor i toppen där kompressionen trycker ut vatten. Jag har varit med om en sådan också... I det fallet byttes hela paketet till AD41P/DP-E. Om det är så att toppen är spräckt anser jag att motortempen borde vara högre. Så var det i mitt fall där tempen gärna ville över 100°C.

 

Gällande Din fråga om vad som får kylvattnet att cirkulera så har Din motor en kylvattenpump för det interna färskvattnet https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-26-18337.aspx och en sjövattenpump för det externa sjövattnet https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-26-18318.aspx

 

Bland andra kan Sankt Anna här på forumet en hel del om Penta-knotorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har problem med att kylvätskan expanderar (Volvo Penta AQD40). T.ex. efter en 1-2 timmars tur på ca 2800 varv och ca 80 graders temp så har det läckt ut ca 3-4 dl kylvätska genom hålet och locket på expansionskärlet. Men expansionskärlet är fortfarande helt fullt (över max). Även om jag suger ur kylvätskan, till miniminivån, innan jag startar så fylls den upp. Om jag håller mig på max 1500 varv så är temperaturen ca 70 gr och kylvätskan kokar men den läcker inte så mycket.

 

Jag antar att jdet är läckage i värmeväxlaren, d.v.s. det kommer in sjövatten. Kan det vara något annat problem?

Kan det vara ett ”enkelt” problem som packningar i värmeväxlaren? Eller är det troligare att det är en spricka/hål i värmeväxlaren mot sjövattensidan?

Finns det något man kan göra själv för att konstatera vad felet är innan jag monterar bort hela värmeväxlaren och skickar den på reparation?  

En annan fråga: Vad är det som gör att kylvätskan cirkulerar i kylsystemet (färskvattensidan)?

Tar gärna emot tips på företag i Sthlms trakten som reparerar Volvo Penta värmeväxlare.  

 

Hej,

jag föreslår att du gör följande. Fyll upp glykol till max, så att du ser själva glykolen i expansionskärlet. Därefter startar du motorn med locket till expansionskärlet av. I detta läget observerar du ifall det kommer luftbubblor, med andra ord, du letar efter luft som kommer efter att topplockspackningen har gett sig. Det ser ut som om det bubblar i expansionskärlet.

 

Mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget direkt svar att ge, men följer gärna med andras svar här!

Min motor (md21) har liknande fasoner.

Dock så finns inget expansionskärl på min maskin, borde det kanske nångång ha funnits? Nippeln från korken som vanligtvis brukar leda till kärlet ser ut att eventuellt ha gått av i nåt skede, så i värsta fall har förra ägaren ryckt på axlarna och rivit ut kärlet...

 

För övrigt kunde en kompressionsmätare var TS till nytta, då ser man ju om något försvinner ur cylindrarna?

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man utesluta sprucken topp om tempen håller sig på rätt värde?

Vem i Sthlm servar växlare om det behövs?

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tänka på att testa om den verkar "koka" när man kör fullt med kall motor. Bubblar det över då är det ingen överhettning utan kompression som läcker ut i glykolvattnet.

Håller sig temperaturen så är det en kortvarig glädje om vattnet lämnar kylsystemet. Kan vara bra att veta att motorn behöver en viss belastning för att det ska läcka in gaser i kylsystemet. Vi kunde köra med låg fart och hanka oss till hamnen. Motorn gick sedan resten av sommaren med sjövattenkylning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som forgus31 mycket riktigt påpekar så får Du nog budgetera för lite större åtgärd inom inte allt för avlägsen framtid.

 

Jag hade en AQD40/280DP som tryckte ut ganska stora mängder vatten ur expansionskärlet. Motortempen var dock normal. Jag misstänkte att insatsen i värmeväxlaren var trasig och plockade ur den och provtryckte hemma med en cykelpump. Mycket riktigt det var flera hål i den. Jag tog insatsen med mig till en kylarfirma som kollade den och ansåg att gavlarna också var så dåliga att det var nog bäst att skaffa en ny. Jag ville dock att de skulle prova att löda den vilket de gjorde.

 

Tempen steg c:a 2-3° på grund av att jag fick offra en del kylkanaler i insatsen i samband med lödningen. Men motorn i sig gick fortfarande bra.

 

Två säsonger senare gick motortempen plötsligt upp till 100°C vid marschvarv och dryga 100°C vid maxvarv. Expansionskärlet tömdes på vatten ganska fort. Jag tog kompprov på motorn och såg att två cylindrar hade mindre kompression än de övriga fyra. Då beslutade jag mig för att byta hela paketet. Det blev AD41P/DP-E. Så här i efterhand hade jag nog lagt de sketna tusenlapparna som skiljde upp till KAD300 trots att en del säger att KAD300 är kass. 80 hk till hade nog gjort susen (de få gånger dessa kusar behövs). Jag sålde AQD40/280DP som renoveringsobjekt och fick faktiskt rätt bra betalt för paketet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för alla svar! Har nu änligen fått tid att titta mer på problemet. Det bubblar en hel del i expansionskärlet redan vid 1000 varv så då är det väl tyvärr minst topplockspackningen som måste fixas. 

 

Fler frågor: Jag ska köra någon timme till marinan och ta upp båten. Antar att jag bör köra på lågt varv. Några risker med att köra? Bör jag få problemet åtgärdat och kylvätskan påfylld innan vintern eller kan det vänta till i vår? (Expansionskärlet är fortfarande fullt trots att ca 2 liter kylvätska kokat ur).

 

Tar gärna emot tips på någon som kan fixa problemet på en AQD40. Har båten i Åkersbergatrakten.

Ungefärlig kostnad för denna typ av reparation?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kolla fryspunkten på kylvätskan? Om den är nära 0 grader, är det säkert värmeväxlaren som är trasig. Att nivån inte sjunker tyder också på detta. Om det vore gas som trycks ut i kylsystemet borde nivån sjunka. Det är viktigt att du ser till att kylvätskan klarar vintern. Annars måste du tömma systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om du är osäker på om du har läckage vid topplockspackningen eller värmeväxlare så kan jag rekommendera att du mäter ev koldioxid i kylarvätskan. Fanns iaf tidigare att köpa grejer till det på biltema, eller så smörar du för närmaste bilverkstad som möjligen lånar grejer till dig. Inte särskilt avancerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör jag få problemet åtgärdat och kylvätskan påfylld innan vintern eller kan det vänta till i vår? (Expansionskärlet är fortfarande fullt trots att ca 2 liter kylvätska kokat ur).

 

Köerna till marinmotorverkstäderna brukar ju vara kortare på hösten och under vintern så jobbet är klart innan det är dags för sjösättning....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är helt enig med Rollen i detta fall. De två scenarios som han beskriver överensstämmer helt med vad som hände med min AQD40/280DP.

 

Att köra båten med "automatisk påfyllning" av expansionskärlet är inga problem så länge inte båten blir vattenfylld... 

 

Om Du inte avser att åtgärda problemet i höst bör Du konservera båten omsorgsfullt. Du har nämligen väldigt lite glykol kvar i färskvattenkretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...