Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
joejjeman

Lämplig VHF till mig?

Rekommendera Poster

Ska skaffa en fast VHF för att få vara med på trollingtävlingar.. den enda funktionen jag vill att den ska ha är egentligen GPS så jag slipper koppla ihop den med resten av systemet.. 

 

så räcker det att vhfen har gps för att kunna sända ut nödsignal eller måste man skaffa ett mmsi nummer också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha ett MMSI + licens från PTS (Post och telestyrelsen). Kostar 200kr/år och givetvis behörighet att använda VHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste som sagt ha licens från PTS. När du beställer den får du både anropskod och ett MMSI-nummer. Dessutom måste du skaffa dig ett SRC (Short Range Certificate) för att få använda radion. (Hette tidigare VHF-certifikat men ett gammalt VHF-certifikat gäller inte för en modern DSC-radio.) Det är en endagskurs med efterföljande prov. (Du måste dock plugga lite i förväg för att klara provet.)

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan gå kurs gratis på nätet och boka tid hos en provförättare och skriva provet. Baggis. Minns inte vad provet kostade. 160kr... klingar i bakhuvet men kan ha varit både mer eller mindre... gäller ju trots allt for ever.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är i liknande situation, men har precis blivit med egen segelbåt (var tyvärr allt för länge sedan) som behöver rustas upp och ordnas speciellt på el-, navigations- och kommunikationssidan.

 

Har själv precis börjat med att köpa en VHF (litar inte på att mobilen alltid skall fungera), och valde en enkel liten fast modell med GPS.

 

Kanske denna Ray52 (samma som Ray50, men med just inbyggd GPS) även kan vara något för dig att kika på:

http://www.happyangler.se/sv/bat/vhf-radior-och-vhf-tillbehor/raymarine-ray52-vhf-telefon-med-gps-mottagare/p/2775196/

http://www.seasea.se/instrument/vhf-ais/vhf-fast/raymarine-vhf-ray52-gps

 

Behöver nu ta ett SRC, och har köpt boken "VHF till sjöss" ifrån Stockholm Radio.

 

Fanns det några fler bra tips på hur man enklast och billigast lyckas ta ett SRC på västsidan (ifrån Kungsbacka till Lysekil)?

 

Redigerad av martinot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cobra har en hygglig VHF med inbyggd GPS, MR F-77

Provet kostar 450kr. Kurs är oftast onödig, det går bra att läsa själv och göra övningsfrågorna. Bokstaveringen tränar man på bilars nummerskyltar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om jag skaffa en med gps o beställer från pst så kan man ta kursen när de passar.. för de nekar väl inte hjälp i en nödsituation även om man inte har certifikatet..

 

 

Raymarine 52 ser intressant ut men verkar ej finnas i lager någonstans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog själv Ray52 för att jag förutom inbyggd GPS har som krav, att nu när jag bygger upp ett nytt båtsystem ifrån grunden, ser till att all utrustning jag införskaffar kan prata med varandra genom båtnätverk (NMEA2000).

 

Behöver du inte det så hade ju bhemac ovan ett utmärkt förslag med Cobra. Finns här till bra kampanjpris just nu: http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vhf/stationar-vhf-med-ais/vhf-cobra-mr-f-77-med-inbyggd-gps

 

Sedan om det är mer intressant så har jag själv någon gång funderat med att komplettera med en handhållen utrustning som tex denna: http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vhf/handhallen-vhf/icom-ic-m91d-barbar-vhf-med-gps

 

Nackdelen är att du inte har samma max uteffekt som på en stationär (5W istället för 25W), men å andra sidan så är det en fördel att man enkelt kan flytta den till vilken båt man vill utan fast montering (även om det självklart också kan vara ett minus om man inte har en fast station i varje båt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cobra har en hygglig VHF med inbyggd GPS, MR F-77

Provet kostar 450kr. Kurs är oftast onödig, det går bra att läsa själv och göra övningsfrågorna. Bokstaveringen tränar man på bilars nummerskyltar!

 

Bra tips om att träna med nummerplåtar - tar till mig denna. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog själv Ray52 för att jag förutom inbyggd GPS har som krav, att nu när jag bygger upp ett nytt båtsystem ifrån grunden, ser till att all utrustning jag införskaffar kan prata med varandra genom båtnätverk (NMEA2000).

 

Behöver du inte det så hade ju bhemac ovan ett utmärkt förslag med Cobra. Finns här till bra kampanjpris just nu: http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vhf/stationar-vhf-med-ais/vhf-cobra-mr-f-77-med-inbyggd-gps

 

Sedan om det är mer intressant så har jag själv någon gång funderat med att komplettera med en handhållen utrustning som tex denna: http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vhf/handhallen-vhf/icom-ic-m91d-barbar-vhf-med-gps

 

Nackdelen är att du inte har samma max uteffekt som på en stationär (5W istället för 25W), men å andra sidan så är det en fördel att man enkelt kan flytta den till vilken båt man vill utan fast montering (även om det självklart också kan vara ett minus om man inte har en fast station i varje båt).

 

Förra året bestämde jag mig för att byta bärbar VHF. Kravet var DSC och inbyggd GPS. Den bästa jag kunde hitta var Simrad/Lowrance. Tidigare har jag haft Standard Horizon's bärbara som fungerat utmärkt så HX870 var klart intressant men Simrad HH36 hade några fördelar.

 

Det fungerar faktiskt väldigt bra med handapparat, jag har gjort ett flertal förbindelseprov mot Stockholm Radio inkl DSC-anrop. Min stationära apparat är oftast inte på. Räckvidden är begränsad, ja. Men DSC gör ju att man väcker de flesta båtar i närområdet.

 

http://www.ssbilbehor.se/simrad/vhf-ais-ljud/simrad-hh36-handburen-vhf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en fast installerad VHF som är kopplad till AIS och plotter/GPS via NMEA2000. Då har jag full DSC-funktionalitet i radion och kan även göra typ selcalls till andra fartyg med AIS via plottern, en väldigt smidig och tekniskt intressant lösning som jag dock aldrig använt.

 

Utöver det har jag en liten enkel Cobra bärbar VHF som sitter innanför dörren i sin laddare. Tanken med den är att dels ha en backup men också att ha en radio att ta med sig om man måste överge fartyget. Kan ju också vara bra att kunna söka hög terräng för bättre mottagning. 5 watt räcker för övrigt mycket långt så länge som inget är i vägen.

 

Jag har inte ansett mig behöva GPS eller DSC-kapabilitet i min bärbara VHF, detta eftersom jag normalt bara använder min stationära enhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"När man styr från aktern?" Är det olika mottagningförhållanden beroende på var man håller till när man styr eller var själva styrsystemet (ratt, spak, rorkult e.dyl.) finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Standard Horizon GX3000 fast vhf med en extralur, VH-310 vid styrplatsen samt en extra högtalare. Det är ett suveränt arrangemang, kan styra allt från luren. På båten föredrar jag trådbundna fjärrkontroller, de trådlösa brukar försvinna hos mig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...