Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
theboat

max stigning på proppar till en sea ray 260 sundancer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en sea ray 260 sundancer med en mercruiser 5,7l efi och bravo 3. I dagsläget sitter det mercury marine proppar på i rostfritt med 22P i stigning, 

 

Jag undrar om det finns någon där ute som testat proppar med högre stigning på samma båt/drivlina alternativt snarlika båtar? 

 

Jag undrar om det blir för höga påfrestningar för motorn att köra proppar med högre stigning tex 30p och om det finns andra nackdelar för motorn/drevet när det är en så pass stor och tung båt som ska förflyttas på.

 

All info och erfarenheter uppskattas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få en riktigt utförd propellerberäkning för din båt istället för att prova dig fram, det tjänar du på i längden.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en sea ray 260 sundancer med en mercruiser 5,7l efi och bravo 3. I dagsläget sitter det mercury marine proppar på i rostfritt med 22P i stigning,

 

Jag undrar om det finns någon där ute som testat proppar med högre stigning på samma båt/drivlina alternativt snarlika båtar?

 

Jag undrar om det blir för höga påfrestningar för motorn att köra proppar med högre stigning tex 30p och om det finns andra nackdelar för motorn/drevet när det är en så pass stor och tung båt som ska förflyttas på.

 

All info och erfarenheter uppskattas.

Det är uppnått maxvarv med proppen som styr stigningen, motortillverkaren rekomenderar ett varvtal för en V8 oftast mellan 4400-4800 om det är en efi, allt annat är skadligt för motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få en riktigt utförd propellerberäkning för din båt istället för att prova dig fram, det tjänar du på i längden.

 

Mvh

Micke

Tyvärr är det enda sättet att få rätt propeller är att prova sig fram.

Eller att höra vad andra kör med på likadana båtar med samma typ av motor.

 

Propellertrim rekommenderade mig 14" på en av mina flytetyg men det visade sig att 17" passade mig bättre

fick självklart byta tills jag hittat rätt stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkark vara ett genska stort steg från 22-30! Rent teoretiskt så kommer båten skutta lätt upp i planing men kommer inte att kunna varva ur som den ska, såvida du ligger på rätt varvtal med din 22P propeller idag.

 

Hålla på att byta propeller fram och tillbaka för att hitta rätt känns även det jobbigt, så börja med att kolla på "propellerskolan" för att få ett riktvärde. Sen skulle det vara kul att höra varför du vill ha så stor stigning klart?

 

http://www.drev.se/propellerskolan

 

Själv har jag en sliten 19P på min Chris Craft och ska byta till våren, eftersom den kaviterar vid pådrag och har svårt att komma upp o plaing med lite folk i. Börjar med att gå över till rostfritt och provar nog 4 blad först innan jag går vidare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Kolla som tidigare skrivit vad du har för max varv. Ligger du inom ramarna tycker jag du ska vara nöjd.

Med 30p skulle förmodligen inte båten orka upp i plan och vara långt från rekommenderat maxvarv på wot.

 

Säg att du varvar 4500 idag med dina 22p. Med 30p skulle det teoretiskt bli -1600vpm.

Motorn skulle orka varva "max" 2900vpm.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...