bo_fredrik 0 Postad 28 Augusti , 2016 Hej Igår kväll blev min kad42 överhettad och det kokade/läckte friskt ur expansionskärlet. Det skedde i samband med att jag ökade till 3600 varv. Dessförinnan hade jag tuffat på i ca en timme på ca 1800 varv/80 grader. Jag saktade givetvis ned direkt och kunde då se temperaturmätaren sjunka igen.. Dock inte tillbaka till normalt. Några minuter senare kunde var jag vid brygga och kunde stänga av. Jag kollade impeller och vattenfilter som båda såg bra ut. Fyllde upp med färskvatten igen när den svalnat helt. Verkade ok först, men värmen stack opp igen nästan direkt vid gång (1000 varv). Så det var bara att stänga ner igen. Inga läckage eller trasiga remmar. Motorn är helrenoverad hösten 2013. Vad kan detta vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 652 Postad 28 Augusti , 2016 Jag hade nog som nästa steg blåst bakvägen i inloppsslangen, eller kanske bäst, tagit på mig cyklop och våtdräkt för att utifrån kontrollera kylvattenintaget, i drevet eller om du har båt med rak axel, i bottengenomföringen. Det växer ju mycket havstulpaner och en hel del alger nu i augusti. För du har väl naturligtvis redan kontrollerat att kranen till kylvattenintaget (om du har en sådan) är ordentligt öppen!? Nästa steg hade jag kontrollerat termostaterna. Föresten, har du VPs original sjövattenfilter? Dessa är inte speciellt bra, det inre locket kan spricka, och då läcker det in luft. Dessutom är det väldigt lätt att skruva på locket snett i fel gängor, då läcker det också in luft. Om det inre locket är spräckt kan man ersätta det med två lock från sådana där plasburkar som man brukar få gratis av lösgodisbutiken, skär till runda bitar av detta med det gamla locket som mall, montera i filterburken, lägg litet propelleraxelfett i gängorna och se om du får en gynnsammare motortemp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser