Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
aftersun

Tömma toalett

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag har en nyköpt båt och där toaletten aldrig är använd. Det finns ett "waste-uttag" för tömning i hamn vilket man ska göra enligt uppgift, men även en pump för tömning i havet vilket man inte ska göra.

 

Under våra övningar för att lära oss har vi nu fyllt tanken med sjövatten och färskvatten. Detta har vi försökt tömma med wastepumpen ut i havet men det fungerar inte. Motorn på pumpen startar men det händer inget. Vad kan vara galet här? Vi är fullt medvetna om att "avfall" inte ska tömmas på sjön och i detta fall handlar det inte om avfall. Nu har vi bara skapat ett begär över att lösa problematiken med pumpen.

 

Tack på förhand!

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert en ventil någonstans för att skifta mellan tömning i sjön el sugtömning,kolla även om du har en ventil på bordgenomföringen ut,kanske är stängd..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om föregående tips inte funkar...

 

Är det en ny nyköpt båt måste det finnas en instruktionsbok och i den bör det stå hur saker och ting ombord fungerar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är två år gammal och det stod inte i instruktionsboken. Jag vet att det finns ett par ventiler, ska försöka ta ett foto och lägga upp här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att följa avloppslangen från tanken och se var den tar vägen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer två bilder på hur det ser ut när jag öppnar däcksluckorna.

 

post-107716-0-71635000-1472498186_thumb.png

 

post-107716-0-40835500-1472497938_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den är bara böjd uppåt och går ner precis bakom, du ser t.o.m. ventilen på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du ska följa den vita slangen från pumpen. Där den går ut, finns en ventil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, sudda ut frågetecknen, dina antagnden stämmer.

Pumpen är nu en impellerpump med inbyggd kvarn, den modellen är inte speciellt bra som tömningspump, det hade varit bättre om den varit placerad mellan toan och tanken. Det hade fungerat bättre här med en stor elektrisk (eller manuell, om du kommer åt pumphandtaget) membranpump.

Impellerpumen har en dålig självsugningsförmåga, det gäller att den ligger under tankens lägsta nivå. Trots att den troligtvis har en kvarn kan det ha fastnat "någonting" (gissa vad...) i pumphuset. Membranpumpar är självsugande på ett helt annat vis, och i dessa blir det bra flöde i pumpkammaren, så allting sugs med och pumpas ut.

-Jo jag vet, dessa säljs som "tömningspumpar" men jag hävdar ändå att membranpumpar är bättre till det ändamålet.

 

Jag läste i en anna tråd där en kille köpt en Vindö 22, där någon pump var polvänd, och sonika gick baklänges, det kan du ju kolla. Röd kabel till plus, svart till minus.

 

Men det är nog så att du får plocka ur pumpen ur båten, skuva isär den och rensa, inte trevligt jobb, men nödvändigt. Kanske finns det en renoveringssats att köpa till den.

 

Det är ju en klar vinst om fekalier och annat mals sönder innan det hamnar i tanken, jag har svårt att förstå vitsen med att mala då det skall ut i det fria. Därför anser jag att en sådan här pump gör sig bättre mellan toan och tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra, stort tack för tipsen!

Toaletten är aldrig använd så det bör inte ha fastnat något i pumpen tycker jag men impellern kanske har fastnat på något vis. Jag letade upp manualen till pumpen och fann att jag kunde m.h.a. en skruvmejsel vrida baktill för att lossa en fastsatt impeller.

 

Ska även kontrollera polerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra, stort tack för tipsen!

Toaletten är aldrig använd så det bör inte ha fastnat något i pumpen tycker jag men impellern kanske har fastnat på något vis. Jag letade upp manualen till pumpen och fann att jag kunde m.h.a. en skruvmejsel vrida baktill för att lossa en fastsatt impeller.

 

Ska även kontrollera polerna.

Ok, ett spår för skruvmejsel i motoraxeln, ja försök att vrida där. Det kan ju vara så att det blivit en mekanisk tröghet i motorn eller själva pumpen på grund av för lång tids inaktivitet.

 

Det kan ju naturligvis vara någon kabelanslutning någonstans som är bruten eller en säkring som är trasig, kanske det är fel i strömbrytaren till pumpen eller dess anslutningar. Så kolla att du har spänning fram till pumpen.

 

Jag har sett lösningar där man måste trycka på två åtskilda strömbrytare, en med vänster och en med höger hand, för att tömningspumpen skall starta, för att inte tömma av misstag i hamn eller nära badplats... Så kolla det också.

 

I en båt jag fixade med hade nån tidigare ägare kopplat en länspump till innerbelysningens krets, "cabin light" så den funkade bara då den strömbrytaren var påslagen... klart helt opraktiskt! Även lanternorna var kopplade dit. Ägaren kopplade ingenting...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mycket bra, stort tack för tipsen!

Toaletten är aldrig använd så det bör inte ha fastnat något i pumpen tycker jag men impellern kanske har fastnat på något vis. Jag letade upp manualen till pumpen och fann att jag kunde m.h.a. en skruvmejsel vrida baktill för att lossa en fastsatt impeller.

 

Ska även kontrollera polerna.

Ok, ett spår för skruvmejsel i motoraxeln, ja försök att vrida där. Det kan ju vara så att det blivit en mekanisk tröghet i motorn eller själva pumpen på grund av för lång tids inaktivitet.

 

Det kan ju naturligvis vara någon kabelanslutning någonstans som är bruten eller en säkring som är trasig, kanske det är fel i strömbrytaren till pumpen eller dess anslutningar. Så kolla att du har spänning fram till pumpen.

 

Jag har sett lösningar där man måste trycka på två åtskilda strömbrytare, en med vänster och en med höger hand, för att tömningspumpen skall starta, för att inte tömma av misstag i hamn eller nära badplats... Så kolla det också.

 

I en båt jag fixade med hade nån tidigare ägare kopplat en länspump till innerbelysningens krets, "cabin light" så den funkade bara då den strömbrytaren var påslagen... klart helt opraktiskt! Även lanternorna var kopplade dit. Ägaren kopplade ingenting...

 

 

Bra tips, dock startar ju pumpen och brummar på så fort jag trycker på wasteknappen vilket borde innebära att elinstallationen så långt är okej. Möjligen att polerna är vända så det ska jag kontrollera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att motorn brummar? Det skall bröla rätt högt, är det ett elektroniskt brummande kan något ha fastnat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att motorn brummar? Det skall bröla rätt högt, är det ett elektroniskt brummande kan något ha fastnat.

 

Svårt att beskriva ljudet. Det brölar nog ganska högt men det låter inte som en poolpump liksom med ett jämnt konstant ljud även om poolpumpen också har en impeller som verkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att motorn brummar? Det skall bröla rätt högt, är det ett elektroniskt brummande kan något ha fastnat.

 

MAD-Magazine-Don-Martin-Shipwrecked.jpg

 

 

 

 

Peter vill väl ha en onomatopoetiskt (ljudhärmande ord) beskrivning i bästa "Don Martin stil". ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Bara en lite undran.

Du är säker på att du har "vatten" kvar i tanken?

Väldigt vanligt att flottören i tanken fastnar om inte toaletten används frekvent!

 

Har du kört en sväng efter tömningsförsöket?

 

Anledningen att jag frågar är att allt ser ju korrekt ut och jag gillar enkla lösningar :)

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Bara en lite undran.

Du är säker på att du har "vatten" kvar i tanken?

Väldigt vanligt att flottören i tanken fastnar om inte toaletten används frekvent!

 

Har du kört en sväng efter tömningsförsöket?

 

Anledningen att jag frågar är att allt ser ju korrekt ut och jag gillar enkla lösningar :)

 

Mvh Thomas

 

Yes, man ser nivån i tanken då den är halvt genomskinlig. Inget töms ut. Märkligt det här. Kanske kan vara impellern i alla fall? Ska försöka skruva på baksidan för att dra runt den ett par varv om det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impeller ger sig med tiden men då brukar den ha gått lite. Om inte någon på varvet försökt pumpa ut muttrar eller likn.

Är allt öppet och det ändå inte går ut något, kolla impellern, jag kan försäkra att det är betydligt trevligare nu än i framtiden ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är elspolning så sätt igång pumpen o handspola med vredet på toan mot spolning till tanken, funkar på vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är elspolning så sätt igång pumpen o handspola med vredet på toan mot spolning till tanken, funkar på vår.

 

Det är inte elspolning, ytterligare ett mycket bra tips!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var jag ute igår och kontrollerade allt utan resultat. Polerna var rätt. Jag provade att sätta igång pumpen och handskpola med vredet på toaletten mot spolning till tanken. Jag vred några varv på baksidan för att dra runt den lite.

 

På baksidan av pumpen sitter en skruv som man kan snurra på för att dra runt ett par varv manuellt. En sak som jag märkte var att när pumpen är igång så snurrar skruven. Betyder detta bara att motorn går eller betyder det att impellern faktiskt snurrar??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte säkert att impellern går runt. Genom axeln från motorn sitter en liten pinne som ska dra runt propellern. Saknas den så står impellern stilla.

Kolla allt en gång till, sen är det nog dags att plocka isär pumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte säkert att impellern går runt. Genom axeln från motorn sitter en liten pinne som ska dra runt propellern. Saknas den så står impellern stilla.

Kolla allt en gång till, sen är det nog dags att plocka isär pumpen.

Visst, kunde inte sagt det bättre själv.

Slangarna är ju så tjocka och styva att man inte kan känna på dessa om det finns något flöde i dem, så det är bara att bita i det sura äpplet, ta på engångshandskar och skruva isär pumpen.

 

PS, använd inte din snyggaste favoritskruvmejsel! ;)  även om toan "aldrig" är använd så kanske det inte är världens trevligaste jobb ändå.

 

Om pumpen visar sig vara helt kass, så överväg att istället montera en membranpump, elektrisk eller manuell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.whalepumps.com/marine/product.aspx?Category_ID=10027&Product_ID=10016&FriendlyID=Whale-Gulper-Toilet-Pump

 

Whale Gulper är en väldigt bra elektrisk membranpump.

I förra båten hade jag två sådana en stpr, som den i länken som tömningspump, samt en mindre som mindre som länspump. Jag hade också en manuell Whale membranpump i serie med den elektriska, samt en likadan manuell som länspump. Men Whalepumparna är rätt så dyra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det? I mitt fall räcker det inte med några snälla mjuka fåtal spolningar utan ganska snabba, brölander hör jag innan den börjar pumpa......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det? I mitt fall räcker det inte med några snälla mjuka fåtal spolningar utan ganska snabba, brölander hör jag innan den börjar pumpa......

 

Väldigt snällt av dig att undra Minego.

Det hjälpte aldrig att pumpa. Jag hade den ställd i torrläge och jag kunde se att det låg lite vatten kvar i toan som inte pumpades ner i tanken. Vet inte varför det inte pumpades ner med tanke på att tanken inte är helt full.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Öppnar upp detta igen då jag febrilt försöker tömma en tank full med vatten som jag vill spola igenom.

 

Jag fick mycket hjälp senast men har lagt märke till att det finns en kraftigare uppåtgående böj på röret som går till tömningsventilen genom skrovet. Ställer denna böjen till det eller borde pumpen fixa det (se bild)? När pumpen är igång så tömmer den faktiskt lite vatten, men väldigt väldigt lite.

 

post-107716-0-17149000-1486416488_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriver vad jag tänker just nu utan att läsa på vad som sgts tidigare.

 

Böjen är absolut inget problem om den ser ut som du ritat.

Det som skulle kunna ställa till det är om slangen vikt sig.

 

Snurrar pumpen åt rätt håll?

En centrifugalpump - som det här ser ut att vara - pumpar, men dåligt, om den snurrar åt fel håll.

Kolla att plus och minus är rätt kopplat till pumpen.

Om du inte vet hur pumpen ska vara inkopplad kan du prova att kasta om elanslutningen och se om pumpen funkar då.

 

Är det fritt i slangen mellan tank och pump?

Det är ju inte jättemysigt att kolla det, men om pumpen är rätt inkopplad är det nog nästa steg i felsökningen.

 

Dum fråga kanske.

Kan luft komma in i tanken, annars blir det svårt att få ut något vatten.

 

En sak till.

Centrifugalpumpar, som du ser ut att ha, är dåliga på att suga, särskilt när det inte finns vatten i pumpen.

Går slangen från tanken bara några dm över vätskeytan kan detta vara problemet om slangen/pumpen är torr.

Kan du fylla vatten i slanen/pumpen på något sätt så pröva med det. Står du på land kan du försöka fylla baklänges med en trädgårdsslang in genom skrovgenomföringen. När pump och slang är full så bör pumpen funka.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en impellerpump med en kniv som ska finfördela det som kommer i slangen.

Ta bort och ta isär pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...