Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Marina95

Martec sötvattenkylning Yanmar 2QM20

Rekommendera Poster

Köpte i början av sommaren en segelbåt med en Yanmar 2QM20 från 1977. Motorn går perfekt och har inte överhettat (kokat), men har haft bekymmer med att varningslampan för kylvattentemp alltid glöder/lyser svag under gång. Skulle kunna vara fel på givaren/lampan, men tänkte ändå se över kylsystemet. När motorn var runt 10 år installerades Martec sötvattenkylning (http://www.martec.se/shop/31500/art18/13621718-e4e631-2QM20.pdf). Testade idag att köra pumpen utan att ha motorn igång (bara att slå på tändningen) och cirkulationen fungerar då, men verkar finnas luft i systemet och ibland upphör cirkulationen helt under upp till kanske 7-8 sekunder. Detta blir bättre när pumpen har fått gå en liten stund. Nivån sjunker då i expansionskärlet, från precis över maxlinjen, till lite under. När man stänger av pumpen ökar nivån igen. Någon som vet om det är meningen? Vad kan problemet vara annars? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är troligtvis två fel på samma gång. Dels har du luft i systemet. På slutna system med expansionsköärk skall man ej öppna locket med mindre än att det har kallnat helt. Fyll på vätska å klämm slangarna så man pressar ut luften. Upprepa tills rätt nivå uppnås. Om det inte sekr har du läckage.

Det andra, lampan lyser svagt, kan vara så enkelt som ett glapp i givaren. När Thallatha å jag seglade en båt för något år sedan upp till Härnösand så fick larm/tjut å lampan töändes. Hittade en tillfälligt plats att knyta på å iväg till verkstad. det var givaren som var fel. Vi körde utan den å extra koll på mätaren.

Men har du "tur" så reagera din givar pga för lite vätskenivå å då blir det lokalt varmare just där kansek.

 

Men kolla att fylla på ordentligt. Å öppna inte locket när det är varmt. Då försvinner trycket i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marina95 skrev: Nivån sjunker då i expansionskärlet, från precis över maxlinjen, till lite under. När man stänger av pumpen ökar nivån igen. Någon som vet om det är meningen?

Tja, inte precis meningen - men en nog så rimlig konsekvens av cirkulationspumpens jobb. Alltså inget att oroa sig över.

[Trycket vid A blir lägre när pumpen startas, och högre vid B. (Det är ju själva meningen med pumpen att skapa en tryckskillnad som cirkulerar runt vattnet i systemet.) Expansionskärlets nedre anslutning sitter nära A och trycket sjunker nog en smula även där. Går att mäta tryck i enheten "centimeter vattenpelare" som vid C. Behövs bara en pytteliten skillnad i trycket för att en fri vattenpelare skall sjunka 1 cm enligt sajten HÄR.]

Vill förtydliga detta med att öppna expansions-kärlets lock som Ruskpricken skrev om...
Trycket sjunker naturligtvis till omgivningens ifall locket öppnas med varm motor, men det låter sig göras. Varning: bara om glykolvattnets temperatur inte överstiger hundra grader, i annat fall störtkokar det och far upp och skållar!

[Martecs plastlock till expansions-kärlet har två ventiler enligt skissen, övertrycksventilen pyser UT  luft så att övertrycket blir max runt lämpliga 1 ATÖ (kokpunkt ca 110 grader). Undertrycksventilen släpper istället IN luft så vakuum undviks - ifall locket måste öppnas vid varm motor. Kan ju bli undertryck som suger ihop gummislangarna annars när motorn svalnar.]
post-86835-0-80033200-1472388804_thumb.jpg
Angående avluftning så sägs i manualen att avluftnings-slangen överst i bild kan ge luftbubblor många minuter efter installation. Inget sägs (?) om att man behöver klämma på slangar för att jaga ut luftbubblor. Vid varm motor är normalt trycket i systemet ca 1 ATÖ (ATmosfärs Övertryck), vid läcka pyser alltså luft UT och inte in. Ett inte ovanligt fel är att avgaser läcker in via minimal otäthet hos topplocks-packningen, är ju typ 24 ATÖ i cylindern så avgaser tränger lätt in. Blir snabbt smutsig glykol i så fall, så kolla gärna dess utseende med misstänksamma glasögon.   

[Cirkulationen i huvudkretsen upphör inte då luftbubblor rycks med i vattenflödet, alltså när  "pinke/skvaller-strålen" tvärs exp-kärlet översta del får avbrott. (För huvuddelen av vattenflödet går ju inte via den klena avluftningen, däremot söker sig ju gasbubblor uppåt. Kallas väl "självavluftning"?)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marina95 skrev: Nivån sjunker då i expansionskärlet, från precis över maxlinjen, till lite under. När man stänger av pumpen ökar nivån igen. Någon som vet om det är meningen?

 

Tja, inte precis meningen - men en nog så rimlig konsekvens av cirkulationspumpens jobb. Alltså inget att oroa sig över.

[Trycket vid A blir lägre när pumpen startas, och högre vid B. (Det är ju själva meningen med pumpen att skapa en tryckskillnad som cirkulerar runt vattnet i systemet.) Expansionskärlets nedre anslutning sitter nära A och trycket sjunker nog en smula även där. Går att mäta tryck i enheten "centimeter vattenpelare" som vid C. Behövs bara en pytteliten skillnad i trycket för att en fri vattenpelare skall sjunka 1 cm enligt sajten HÄR.]

 

Vill förtydliga detta med att öppna expansions-kärlets lock som Ruskpricken skrev om...

Trycket sjunker naturligtvis till omgivningens ifall locket öppnas med varm motor, men det låter sig göras. Varning: bara om glykolvattnets temperatur inte överstiger hundra grader, i annat fall störtkokar det och far upp och skållar!

[Martecs plastlock till expansions-kärlet har två ventiler enligt skissen, övertrycksventilen pyser UT  luft så att övertrycket blir max runt lämpliga 1 ATÖ (kokpunkt ca 110 grader). Undertrycksventilen släpper istället IN luft så vakuum undviks - ifall locket måste öppnas vid varm motor. Kan ju bli undertryck som suger ihop gummislangarna annars när motorn svalnar.]

attachicon.gifmartec.cirk.tryck.jpg

Angående avluftning så sägs i manualen att avluftnings-slangen överst i bild kan ge luftbubblor många minuter efter installation. Inget sägs (?) om att man behöver klämma på slangar för att jaga ut luftbubblor. Vid varm motor är normalt trycket i systemet ca 1 ATÖ (ATmosfärs Övertryck), vid läcka pyser alltså luft UT och inte in. Ett inte ovanligt fel är att avgaser läcker in via minimal otäthet hos topplocks-packningen, är ju typ 24 ATÖ i cylindern så avgaser tränger lätt in. Blir snabbt smutsig glykol i så fall, så kolla gärna dess utseende med misstänksamma glasögon.   

[Cirkulationen i huvudkretsen upphör inte då luftbubblor rycks med i vattenflödet, alltså när  "pinke/skvaller-strålen" tvärs exp-kärlet översta del får avbrott. (För huvuddelen av vattenflödet går ju inte via den klena avluftningen, däremot söker sig ju gasbubblor uppåt. Kallas väl "självavluftning"?)]

 

Tack för svaret. Hade missat ett ord i min beskrivning dock, vattnet sjunker från precis över maxlinjen, till precis under minnivån. Vi talar alltså om kanske en halvliter vätska och 10-15 cm. Så när pumpen inte går rinner vatten tillbaka till expansionskärlet. Verkar helt enkelt som att allt vatten rinner tillbaka till lägstanivån i systemet, fast det är väl en rimlig konsekvens av att luft kommer in i systemet (på fel ställe)?

 

Glykolen ser relativt ren ut (i alla fall med tanke på att jag inte vet hur gammal den är) så förhoppningsvis är det inte felet, vore skönt att slippa att byta topplockspackningen

Redigerad av Marina95

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är troligtvis två fel på samma gång. Dels har du luft i systemet. På slutna system med expansionsköärk skall man ej öppna locket med mindre än att det har kallnat helt. Fyll på vätska å klämm slangarna så man pressar ut luften. Upprepa tills rätt nivå uppnås. Om det inte sekr har du läckage.

Det andra, lampan lyser svagt, kan vara så enkelt som ett glapp i givaren. När Thallatha å jag seglade en båt för något år sedan upp till Härnösand så fick larm/tjut å lampan töändes. Hittade en tillfälligt plats att knyta på å iväg till verkstad. det var givaren som var fel. Vi körde utan den å extra koll på mätaren.

Men har du "tur" så reagera din givar pga för lite vätskenivå å då blir det lokalt varmare just där kansek.

 

Men kolla att fylla på ordentligt. Å öppna inte locket när det är varmt. Då försvinner trycket i systemet.

 

Hittade en slangklämma som var dålig, men samma problem kvarstod efter att jag bytt den. Ska testa att fylla på vätska.

 

Menar du glapp i kablarna till givaren då eller att jag bör byta själva givaren? Ska försöka få tag i en mätare/visare att installera också, så att man faktiskt har koll på motortemperaturen - inte bara har en varningslampa.

 

Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Marina95 #4: Aha, nivån sjunker alltså runt 15- istället för 1-2 cm. Detta är definitivt inte normalt, måste vara rejält med gas i systemet kan jag tycka? Förmodligen och dessbättre inte avgaser för dieseln skulle i så fall sotat glykolens klara färg snabbt.
Men hur och var kan luft komma in annars, råder ju normalt övertryck nästan alltid (utom när motorn är kall)?

Kanske är nån av ventilerna i exp-kärlets lock trasig (skissen i inlägg #3) och inget övertryck byggs upp? Skulle testat att varmköra motorn litet lätt, sedan öppnat locket. Det skall då höras ett tydligt men kortvarigt pys-ljud ifall övertryck rådde innan öppnandet.
[Misstänker lockets ventiler för att de ju ligger ju högst på expansions-kärlet - som i sin tur enligt installations-anvisningen skall vara placerad så att en ca tredjedel av kärlet ligger högre än motorns högsta punkt. Alltså "ovan vattenytan" i det slutna systemets pytte-ocean. (Har "plastiga" små ventiler också, fast jag har i och för sig aldrig själv haft några problem med dessa. Dock kan väl litet skräp i den förmodat gastäta ventil-flärpen sabba hela idén med reglerat övertryck.)
Skulle alltså kollat att det faktiskt råder övertryck vid lätt varmkörd motor, kort sagt lyssnat efter pysljudet då locket öppnas! (Skriver "lätt varmkörd" för minns varningen om störtkokning/ skållning ifall locket öppnas då tempen ligger över 100 grader.)

Finns f.ö. bra verkstadshandböcker gratis online hos boatinfo.no. och just Yanmars är mina favoriter. Mycket detaljrika och relevanta.
[blev därför litet besviken när jag kollade termo-switchens spec nederst på högersidan HÄR. Va, ingen uppgift om temperatur? Haha, på nästa uppslag finns detta... och rent av en snittbild av switchens inre konstruktion. Alla motortillverkare, slarva inte så förbaskat - se och lär konsten att skriva hyfsade manualer hos Yanmar. :-)]
Ps. Själv hade jag övervägt att fixa tempmätare förutom switchens larm, kan ha sina fördelar med visarinstrument. (Kanske mät-nörddetaljer, men man kan exempelvis följa termostatens jobbande för att stabilisera motortempen. På vårkanten tycks de kärva litet har jag märkt, alltså så att tempen flaxar litet extra. Klokare personer än jag kan måhända också avgöra när det är dags att byta termostat?)
Inget särskilt dyrt med att ha både larmswitch och visar-instrument samtidigt, detta åtminstone om man väljer nåt "pirat-kit". Inte säker men i
DENNA sajt finns en original* dubbel-givare - litet dyr för att inte inkludera nåt visarinstrument. (Fast uppgiften att standard-gängan är BSP 3/8" i motorblocket är nog sånt som underlätta vidare googling efter nåt billigare och komplett "kit"?)
(*) Förmodligen avpassad för senare motorvarianten 2QM20Y där glykolkylning och visarinstrument plus larm var original, om du bläddrar i manualen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Marina95 #4: Aha, nivån sjunker alltså runt 15- istället för 1-2 cm. Detta är definitivt inte normalt, måste vara rejält med gas i systemet kan jag tycka? Förmodligen och dessbättre inte avgaser för dieseln skulle i så fall sotat glykolens klara färg snabbt.

Men hur och var kan luft komma in annars, råder ju normalt övertryck nästan alltid (utom när motorn är kall)?

 

Kanske är nån av ventilerna i exp-kärlets lock trasig (skissen i inlägg #3) och inget övertryck byggs upp? Skulle testat att varmköra motorn litet lätt, sedan öppnat locket. Det skall då höras ett tydligt men kortvarigt pys-ljud ifall övertryck rådde innan öppnandet.

[Misstänker lockets ventiler för att de ju ligger ju högst på expansions-kärlet - som i sin tur enligt installations-anvisningen skall vara placerad så att en ca tredjedel av kärlet ligger högre än motorns högsta punkt. Alltså "ovan vattenytan" i det slutna systemets pytte-ocean. (Har "plastiga" små ventiler också, fast jag har i och för sig aldrig själv haft några problem med dessa. Dock kan väl litet skräp i den förmodat gastäta ventil-flärpen sabba hela idén med reglerat övertryck.)

Skulle alltså kollat att det faktiskt råder övertryck vid lätt varmkörd motor, kort sagt lyssnat efter pysljudet då locket öppnas! (Skriver "lätt varmkörd" för minns varningen om störtkokning/ skållning ifall locket öppnas då tempen ligger över 100 grader.)

 

Finns f.ö. bra verkstadshandböcker gratis online hos boatinfo.no. och just Yanmars är mina favoriter. Mycket detaljrika och relevanta.

[blev därför litet besviken när jag kollade termo-switchens spec nederst på högersidan HÄR. Va, ingen uppgift om temperatur? Haha, på nästa uppslag finns detta... och rent av en snittbild av switchens inre konstruktion. Alla motortillverkare, slarva inte så förbaskat - se och lär konsten att skriva hyfsade manualer hos Yanmar. :-)]

Ps. Själv hade jag övervägt att fixa tempmätare förutom switchens larm, kan ha sina fördelar med visarinstrument. (Kanske mät-nörddetaljer, men man kan exempelvis följa termostatens jobbande för att stabilisera motortempen. På vårkanten tycks de kärva litet har jag märkt, alltså så att tempen flaxar litet extra. Klokare personer än jag kan måhända också avgöra när det är dags att byta termostat?)

Inget särskilt dyrt med att ha både larmswitch och visar-instrument samtidigt, detta åtminstone om man väljer nåt "pirat-kit". Inte säker men i DENNA sajt finns en original* dubbel-givare - litet dyr för att inte inkludera nåt visarinstrument. (Fast uppgiften att standard-gängan är BSP 3/8" i motorblocket är nog sånt som underlätta vidare googling efter nåt billigare och komplett "kit"?)

(*) Förmodligen avpassad för senare motorvarianten 2QM20Y där glykolkylning och visarinstrument plus larm var original, om du bläddrar i manualen?

@Thomas-1 #6

 

Ja precis. Men luft i systemet är väl tveksamt - systemet fylls ju genom att man kör pumpen, så är inte som bränslesystemet där man behöver lufta. Sen är det väl inte lufttrycket som håller vattnet på plats i systemet, då skulle ju allt rinna tillbaka när motorn svalnar? 

 

Den gamla ägaren bytte dock alla slangar på motorn precis innan jag köpte båten. I installationsguiden så står det att slangarna är formgjutna, men minns jag rätt så är de som sitter där nu inte det. Har någon slang då hamnat för högt är det ju rimligt att vatten rinner tillbaka till expansionskärlet?

 

Ska montera en mätare/visare i vinter ;) Givaren som sitter i borde vara en sådan du länkade till - enligt monteringsanvisningen var det en sådan som följde med martec-systemet. En temperaturmätare från VDO ska då fungera (eller skulle fungera 1980...), så jag har mailat VDO och frågat om deras mätare fortfarande är kompatibla med givaren.

 

Uppskattar verkligen alla idéer och tips, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Peter Upmark på Marinspecialisten han har sålt Martec-kylare i 40 år och borde kunna förklara.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon slang i systemet som går ovanför expansionskärlet eller bara i allmänhet i en båge uppåt?

 

Den slangen eller delen av systemet kan då vara svår att lufta och kan orsaka liknande problem. Om sådan dragning finns så försök att hjälpa den mistänkta luften runt igenom att böja/vrida/justera runt delen så att luften kan åka vidare.

 

När trycket i systemet ökar så komprimeras luften och nivån i kärlet minskar. När vätskan svalnar eller trycket försviner så expanderar luften igen och nivån återgår till den högre nivån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att man måste "forcera" flödet för att få bort luft. En borrmaskinspump brukar görar susen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...