Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
grubbe

motorbåtköp, hjälp, ångest

Rekommendera Poster

Är Spekulant på en motorbåt i Danmark 80 mil hemifrån. Det är en firma och båtförmedlare med lokal och stort lager. Var nere och titta på den och skrev kontrakt men det gick inte betala den med IBAN överföring(pengarna drogs inte direkt från mitt konto) så jag fick inte ta med den.

 

Dansken ringde någon kille på en svensk båtfirma i malmö som sa jag kan swischa pengarna till honom istället.  Jag pratade med denna kille i telefon. Har kollat upp honom, verkar seriös och det är någon båtagent firma han har.

Hur säkert är det? Är det lugnt ifall  att betalning swischas till denna svenska båtagent swisch konto eller finns det några fallgropar? Jag funderar på be skriva om kontraktet isåfall hos den danska firman och att det står att betalning sker till dennes swisch konto? Annars kan väl dansken säga jag inte betalat även fast jag har båten hemma?

 

Andra alternatvet är att jag måste åka ner igen med kontanter(urdålig kurs mot överföring) eller betala i förskott när jag inte fått kontraktet vi skrev i handen utan bara en kopia fick jag. Jag har ingen lust att betala i förskott när det handlar om nästan 100 000 kr.

Dom tar ju inte visa kort heller annars hade det inte varit några problem alls.

 

Och vad händer om jag drar mig ur och åker hem när kontraktet är skrivet?  Har ju inte betalat någon handpenning ens.

 

Andra saker som hände:

 

Han skrev fel skrovnummer på kontraktet 2 ggr så jag fick rätta honom

Passagerar stolen var lös i båten och jag fick prisavdrag på den.

Registreringsbeviset till trailern var en kopia och ägaren var ett danskt namn och inte den som är säljaren på mitt båtkontrakt som var typ arabisk. jag måste ha original registreringsbevis för att omregistrera trailern enligt transportsstyrelsen. .

Båten verkar ha stått länge och varit svårsåld, lyckades pruta 14000 kr och det är ett bättre pris än motsvarade båt i sverige, ca 15000 kr lägre.

 

Motorn gick bra på tomgång först, under körning 10-15 min, sen i hamn tyckte jag den knackade mer på tomgång. Inte som en diesel men den knackade lite. Problem? Det är en 4-takt 70 hk utombordare från år 2000. 

 

Jag har hållt på med den här affären i mer än 1 mån nu då dom svarar segt på mail, dåliga på svara i telefon emellanåt och sen hade dom semester nu i juli och låg bemanning. Sen det danska språket....

Jag kan inte så mycket om båtar och det är mitt första båtköp men jag vill verkligen ha denna båt då nästan inga i sverige har 4-takts motor eller 80-trailer.

 

Hjälp mig hur jag ska gå tillväga och vad mer jag bör tänka på i denna affär.

Redigerad av grubbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swich kan max föra över 5000kr per dag om jag inte minns fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker redan du själv svarat på frågan.

Avstå från det köpet...!

På det du skriver, förefaller ju inte den firman vara så där överdrivet seriös...

 

Men du vill gärna ha just den båten, det framgår ju tydligt.

Du kan ju ta reda på vad din bank tar för avgift för att utfärda en internationell bankväxel, det torde ju vara det säkraste sättet att betala.

 

Sedan skall man nog inte tro att man kan reklamera, kolla över båt och trailer en gång till ordentligt, och räkna med att få åtgärda både det ena och det andra själv.

 

Vad är det förresten för någon båt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swich kan max föra över 5000kr per dag om jag inte minns fel...

Det går att ändra den gränsen tillfälligt närhelst man vill efter inloggning med mobilt bankid, åtminstone på SEB. Tror att gränsen på SEB går vid 150 000 kr, men den kan variera mellan banker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betala, ångra dej, skyll dej själv.. eller avstå...

Jag skulle inte köpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stilla påstende från en vars svärfar kommer från Danmark: avstå köp.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Det jag undrar mest är med betalningen så det inte blir några problem om jag överför dom till killen med svenska båtfirman. Om vi skriver ett tillägs dokument eller ett nytt kontrakt där det står jag betalar till denne borde väl funka rent juridiskt?  Jag vill inte bli blåst på den fronten liksom

 

Vissa säger jag bara ska avstå köpet, är det pga av motorn,  betalningen, trailern el vad menar ni? Ja kommer bryta kontraktet om dom inte ger mig rätt original trailer regbevis det är en sak som är säker.

 

Jag har ju redan skrivit kontrakt, vad händer om jag struntar i betala och hämta den och bara åker hem nu?!

 

Det är en uttern 5500 dc.

Jag har varit tittar på 2 andra i sverige fast med 2-takts motor och jag tyckte dom var i samma halvslitna skick interiörtmässigt som den danska och 2-takt vill jag inte ha, stank t om moppe i 20 knop fart och vibrerade mycket mer än 4-taktaren. Sen tänker jag på miljön.

Redigerad av grubbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxbeloppet för Swish går att ändra till 250.000.

Men allvarligt, du säger att båten är 15k billigare än motsvarande i Sverige, har du provat att pruta på dom båtarna i Sverige?

På mig låter det som om båten inte är i spec bra skick och handlaren verkar inte särskilt seriös, är han seg att ha att göra med nu så vänta tills du köpt båten och nåt strular..

Det finns nog en bra anledning till att båten är svårsåld..

Lugna ner dig lite och vänta tills det dyker upp nåt liknande i Sverige istället är mitt råd.

Båtsäsongen är ju nästan över och nu kan du pruta rejält.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Det jag undrar mest är med betalningen så det inte blir några problem om jag överför dom till killen med svenska båtfirman. Om vi skriver ett tillägs dokument eller ett nytt kontrakt där det står jag betalar till denne borde väl funka rent juridiskt?  Jag vill inte bli blåst på den fronten liksom

 

Vissa säger jag bara ska avstå köpet, är det pga av motorn eller betalningen eller vad menar ni?

 

Jag har ju redan skrivit kontrakt, vad händer om jag struntar i betala och hämta den och bara åker hem nu?!

 

Det är en uttern 5500 dc

 

Vad som händer om du skiter i att köpa beror på vad som står i kontraktet så lite svårt att säga, men du kan ju alltid åka hem och bara lägga över till dansken att hålla kontakten, du kan ju inte genomföra betalningen, inte ditt fel..

 

Iaf så skulle jag aldrig betala pengarna till någon annan än den som säljer båten.

Hela upplägget är grymt oseriöst så därför bör du avstå.

Säg till honom att det är så struligt med betalningen så du backar ur och se vad han säger eller så bara skit i det och åk hem

Även om nu kontraktet är upplagt så att det är bindande så måste dansken dra det via domstol mm vilket inte är särskilt troligt att han orkar.

Du ska nog vara glad om det om du kan komma ur det här utan att köpa båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lita på magkänslan. Känns det inte 100% rätt - avstå. Är säljaren seg och småknepig innan affären är ihamn så kan du väl bara gissa hur det blir vid en eventuell reklamation. 

 

Motor som inte är 100% vid provkörning med en handlare är en varningsklocka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stilla påstende från en vars svärfar kommer från Danmark: avstå köp.

Jag har gjort några få affärer med danskar och jag förstår varför de kallas för "Nordens araber". Inget ont om araber och inte om danskar heler, men i affärer är svenskar väldigt olika danskar och araber.

 

Oj, lite föll bort...

Se till att allt är rätt och riktigt innan du betalar så blir det troligen inga problem, men räkna inte med att det som sagts har något värde. Det enda som gäller är det som finns skrivet.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En överföring mellan banker tar max 2 bankdagar. Däremot kan det ta upp till någon ev några timmar innan det dras från ditt konto beroende på din Banks rutiner ( min fru betalar fakturor på ett stort bolag)

 

Så vad hände med din första betalning? Stoppade du den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna på magkänslan samt ta del av de råd som du fått här och antagligen av andra som du diskuterat med - vad är slutsatsen av det när du kokar samman alla synpunkter och erfarenheter, låt det bli ditt beslut ifrågan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill framhålla en aspekt som inte nämnts än. Varför går det inte att göra en enkel banköverföring? Det i sig låter rätt skumt. Har säljaren kontoret på fickan? Jag skulle tänka till två ggr baserat på risken med en person som inte ens kan ta emot en enkel banköverföring.

 

Kontraktuellt gäller att luslösa paragrafen om avbrutet köp. Du lär bli ersättningsskyldig för den ekonomiska skada du orsakar genom att avbryta. Jag är inte jurist men jag hade rent amatörssigt vidtagit två åtgärder. Jag hade refererat till strulet med betalning (att säljaren inte ens kan ta emot den betalning du försökt genomföra) och bristande kontaktsvar till att skriftligen tolka det sammantaget som att säljaren därmed inte velat fullfölja avtalet. Därmed kommer inte heller du att fullfölja. Sen hade jag dokumenterat allt strul ovan och använt det som svar på det möjligen otrevliga mail du lär få. (Står det i kontraktet att du kan betala med banköverföring eller står det ngt annat?)

 

Problemet som säljaren kan poängtera är att han förlorat en månads möjlig försljningstid samt arbetstid. Då svarar du att du förlorat en månads båttid. Hotar säljaren med stämning i ekonomiskt tvistemål, då hotar du med genstämning. Säljaren skall tycka att det skönaste är att bara bli av med dig.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swich kan max föra över 5000kr per dag om jag inte minns fel...

 

max 150000kr, går att ställa in på sin internet bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft erfarenhet av en stor men i min mening oseriös båtfirma här i stockholm. Det är tillräckligt svårt att få de att ta ansvar när något inte överensetämmer med vad som bestämts vid köp vilket bara kan bli värre med en utländsk firma. 

 

Leta ny båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att googla på firmanamnet / säljarens namn. Det kanske kan ge någon fingervisning. För övrigt kan jag bara hålla med andra - känns det tveksamt så hoppa av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Envis som jag är så köpte jag den.

 

Tog ut allt kontant och åkte ner och betalade den cash och bad om kvitto på betalning skett.

 

Det var visst en uttern 5100 dc -99, med suzuki df70 4-stroke 1998 (enligt säljaren 200 tim gångtid knappt men det vetefan) inkl trailer från år 2000, brenderup 1000 kg, kapell.

 

Den har cdspelare med högtalare, något svartvitt billigt ekolod, gps (utan plotter såg jag nu morr)

2 batterier, kompass, fendrar, ankare och någon ställning för massa fiskespön.

Den har allt jag vill ha förutom gps plottern då. Sen sa dom det var hamnkapell men det ser ut som någon pressening liknande sak. glömde kolla hamnkapellet och gps plottern.

 

Prutade ner den från 79900 danska (ca 100 000 sek) till 68000 danska( ca 86000 kr)

 

Har inte sjösatt båten än utan den står på trailer, har fått veta av försäkringsbolaget att massa trailer, motorlås och kedjor behövs till bryggan så.

Måste väl fixa sjökort också kan ja tänka mig...

 

Detta är min första båt och håller på jagar trailerlås och motorlås nu som jag inte vet hur jag ska få tag i eller montera. Båten ska i sjön i helgen iaf så man hinner köra några veckor innan vintern :-)

 

Jag ser fram emot att köra den snart. Får jag motorras direkt eller något blir jag vansinnig

Redigerad av grubbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade absolut avstått, ha lite is i magen så kommer det fina båtar nu när säsongen är över o du kan hitta klipp med motor o trailer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade absolut avstått, ha lite is i magen så kommer det fina båtar nu när säsongen är över o du kan hitta klipp med motor o trailer

 

 

För sent, TS har redan köpt och betalat båten, Vi får önska lycka till och att allt flyter på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna med rapport sen hur det gått med din båt. Önskar all lycka med båten, kommer säkert bli kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...