Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Hextall

Dålig attityd av säljare?

Rekommendera Poster

Håller på och tittar på begagnad motorbåt. Och vissa privata säljare verkar ha en så skitnödig attityd. Dom kräver kontantinsatas eller kontoutdrag för bara en provkörning. Nu har jag inte ringt och pratat med dom men bara av att läsa annonserna så blir man irriterad. Och detta på båtar som kostar mellan 75000-200000kr.

Är detta något ni känner igen? Eller är det vanligt att säljare lackar ur för att folk åker och provkör båtar för skoj skull?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de som säljer är rätt så less på att visa båten till oseriösa spekulanter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är troligen ett bra sätt att slippa oseriösa spekulanter, men säljaren blir säkert av med en del seriösa också. Troligen ställs inga krav vid provköning om säljar bedömer att spekulanten är seriös.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längesen jag sålde något på blocket, men en kompis sålde nyss av sin tjejs bohag eftersom de skulle flytta ihop. Han sa att det var helt vidrigt. Köparna var riktigt hemska. 

Däremot tycker jag att de borde kunna ta ut dig på en provtur. Dvs. du kör inte utan dem. Du bara sitter bredvid och iaktar/lyssnar. För det är ju huvudsaken. Att observera att allt fungerar, motorn låter rätt osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ha en viss förståelse för att det ställs visa krav för att det ska bli en provkörning. När jag haft båt till salu så har det dykt upp köpare som vill komma och titta på båt. När de har kommit på vissning så har hela familjen varit med och det är väl inget konstigt med det men barnen har farit runt och petat på allt och föräldrarna har inte brytt sig det minsta, när bett dem hålla koll på barnen så har det inte alltid "landat så bra". Det har även känts som att det är en trevlig utflykt att åka och titta på båt. 

Jag brukar ställa motfrågor på mail och telefon för att få en känsla om köparen känns seriös och känns det okej så kommer vi överens om en tid som passar bägge parter.

Jag kan förstå att det ställs visa krav på köparen för det är inte alltid det är seriösa köpare som hör av sig för att titta men det är som med mycket annat de seriösa drabbas av hur de som inte är serösa beter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som säljare tycker jag det är rimligt att begära att köparen är förberedd, dvs vet lite om båttypen, har en frågelista, talar om vad de vill veta mer om? Det känns ju seriöst...

 

Men en gång har jag sålt ren kabinbåt till en familj som var nybörjare, de visste inget om teknik. Fyra personer i en familj åkte med ( skulle ändå tanka så det råkade passa med en lite längre tur, 2 ggr 22 minuter ) de ställde knappt några frågor utan bara satt där.

 

De sa inget efteråt och jag tyckte det kändes misslyckat, för dem. Nästa dag ringde frun och sa de ville köpa båten om jag hjälpte dem göra i ordning motorn för vintern! Så man vet ju aldrig.

 

Kanske man kan säga som att det blir ingen provtur på första besöket, nåt sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lade ut en Nimbus 2700 från 1984 på Blocket en måndag i våras, båten stod på land, på torsdagen hade jag handpenningen på mitt konto. Det fanns tre 2700 till och en ytterligare tillkom, som hade priser på runt 20-30.000kr mer än vad jag begärde. Jag hade medvetet lagt priset lågt.

men det var några och kollade båten, det vanliga snacket "jag har en annan båt jag måste sälja först"... etc.. Någon hade ingen aning om vad det var för båt han tittade på.

Någon tycket båten var gammal... ok, det stod ju redan i annonsen vilket år den var byggd.

Någon hade väldiga problem att gå uppför stegen (båten stod ju på land) undrar hur det  då skulle gå att gå ombord från bryggan...

 

Så såldes den till en kille från andra sidan landet, några tusenlappars prutning det hör till.

Jag erbjöd mig att sjösätta och funktionstesta allting, det var några småsaker som inte funkade, glappkontakt i en givare till septiktanken, den byttes, någon trasig glödlampa som byttes...

 

Det gick några veckor, köparen letade efter lastbilstransport, utan att lyckas, men så meddelade han att har tar hem båten på Göta kanal, jag hade lånat en båtplats, jag stod då med två båtar i rederiet, och lovade att föla med på resan en kort bit, från den lånade platsen i hamnen i sydvästra Göteborg (=V. Frölunda) till Lilla Bommen inne i älven.

Förklarade litet av båtens egenheter, visade hur allt fungerade, jag hade också skrivit en lista på vad man skall tänka på vid torrsättning och sjösättning.

 

Alla var nöjda, två veckor senare fick jag ett tacksamt SMS, nu är vi framme i hemmahamnen, allt gått bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller själv på att försöka sälja min båt i förmån för ni och även om inte spekulanterna varit anstormande så har ett tiotal stycken hört av sig var av några kommit eller ska komma och titta. Kan inte i mitt liv förstå hur man som säljare kan ha dålig attityd och på så sett skrämma bort potentiella köpare.

 

Visst kan man bli less på folk som uppenbart inte är helhjärtat intresserade men har du valt att sälja själv och inte genom försäljningsuppdrag hos en båtfirma så är det väl bara att svälja stoltheten och sätta "kunden i fokus". Det har jag gjort och tänker fortsätta vara trevlig och tillmötesgående! 

 

Hela mitt försäljningskoncept går ju ut på att få bort min båt så jag kan köpa en annan som jag redan i huvudet köpt, inrett och haft min första semester i! Det kommer aldrig slå in om jag beter mig illa!

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre kan man ju möta den attityden hos proffsförsäljarna också.

"Kom inte hit och stör oss under vår arbetstid"

 

För många år sedan besökte jag tillsammans med frun och två mindre barn den "fina" båtbutiken i Långedrag, vi kom dit i en VW-bubbla, en 1203 S från -73 (mayagold metallic) som parkerades utanför skyltfönstret. Stegade in, klädsel "jeans och tröja" och två halvvilda ungar som sprang runt...

Möttes av en försäljare som förkunnade att dom nog inte hade något "objekt" till vårt "kundsegment" ja möjligen kanske dom hade något vrak, förlåt "objekt" på bakgården.

 

Att jag dagarna innan hade sålt en i staden centralt placerad fastighet hade jag ju inte berättat....

Men det blev en Nimbus iallafall, köpt på privatannons....

 

Köp gärna nån båt, men inte av oss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som köpare kan man ju ha glädje av säljare med riktigt dålig attityd.

 

Eftersom de inte lär få så många spekulanter så kan man kanske få ett hyggligt pris om man väljer att svälja stoltheten och gå med på säljarens "knasiga" villkor och spela med. Säljaren blir troligen åositiv till dig som köpate och är då beredd att sälja lite billigare till dig som fattar hur man ska bete sig (även fast det är fel).

 

Inget ont som inte har något gott med sig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att när man valt att sälja båten själv så måste ju "nöjd kund" vara i focus men samtidigt så vill man försöka slippa de som egentligen inte är så intresserade och det är ingen lätt sak. Jag har också precis som Georg_Ohm sålt båten till några som jag inte alls trodde på...

Jag sålde min förra båt i april förra året, jag följde med köparen när han körde hem båten för att visa på hur båten fungerar och för att köparen skulle kunna fråga mig direkt om det dök upp frågor, det var en resa på ca 60 distans. Det dyker fortfarande upp någon fråga antingen via telefon eller mail som jag försöker svara på.

Jag tror att om man köper båt av en seriös säljare så är det lättare att få hjälp/svar på frågor och funderingar som dyker upp.

En bra affär är den som både köparen och säljaren är nöjda med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så finns det så mycket av oseriösa köpare därute, framför allt om man annonserar på Blocket.

 

Gäller allt, inte bara båtar. Skulle nästan säga att det är en hel del psykfall som sitter och kollar på annonser att ringa på, dessa personer är inte ett dugg intresserade att köpa, vill bara prata.

 

Skulle aldrig visa eller låta någon provköra båten innan man haft några personliga möten, men även efter detta så kan man råka ut för strulputtar.

 

Är visserligen en hel del år sedan när jag sålde min förra båt. Köparna, ja det var två yngre familjer som skulle dela på båten, var på flera besök hemma hos mig. Verkade lovande men efter andra mötet, hade inte visat båten än, bara massa bilder så började jag känna, vad är detta för tramserier.

Frågade då rakt ut är ni verkligen intresserade av att köpa båt, svaret var njaä, visade sig att det var pojkvännerna som drivit på, tjejerna var måttligt intresserade. Dom sa att vi ska fundera lite, tyckte då att dom skulle leta efter någon annan båt än min.

Alltså jag offrade tid på dessa strulputtar, hade jag visat och bjudit på åktur så hade det varit ännu mer irriterande.

Båten då, jo den blev såld till ett medelålders par, smidig affär, efter div. telsamtal och mail så la dom  handpenning med båten osedd.

Var helt ärlig med det jag visste om båten, tror att köparen kände det.

 

Köpare som "sista priset kompis" går bort direkt.

 

Sedan då att som köpare upplever att jag som säljare har dålig attityd, ja det kanske man får räkna med om man själv öppnar upp taskigt och även då att säljaren kanske  blivit drabbat av ett ex antal knallhatter innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...