Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Torgny-3055

Kritande gelcot

Rekommendera Poster

Hallå grabbar

Har ett litet problem med gelcotn på däck. Vet vad som måste göras

 

Tänkte höra om någon har några bra tips som kanske förenklar jobbet lite.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Antar att du menar att gelcoaten på däck kritar och att du vet att du måste dels rubba i halkskyddsmönstret, dels vaxa det med "non-slip wax"?

Min erfarenhet är att det är ett riktigt slitgöra och att det tar tid. Har tänkt använda en tandborste för att komma ner i halksyddsmönstret men då tror jag att jag måste värma på skaftet för att kunna bocka det en aning. Annars sliter man ner knogarna. Bara en sak jag tänkt när jag gjort detta, ingen erfarenhet. Har bara använt trasor (funkar) och en rotborste (funkar dåligt då den är för hård).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låter den "kritande" gelcoaten vara på däck,skulle aldrig orka pilla med sånt terapiarbete

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högtryckstvätt med varmt vatten och turbomunstycke!

Denna spolar bort all gammal vax och annan hårt sittande smuts.

Men var vaksam på att alla högtryckstvättar inte tål varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wash n wax... är en produkt jag fått från en firma. Vit som mjölk. Blandas 1/10--1/20. Svabba ut. Låt verka 10 min. Skölj av. Blir som nytt. Lätt att hålla rent. Håller lätt en sommar. Vissa ytor kan bli hala. Sen kan du ju vaxa efter om du vill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå grabbar

Har ett litet problem med gelcotn på däck. Vet vad som måste göras

 

Tänkte höra om någon har några bra tips som kanske förenklar jobbet lite.

Torgny

Hej hade samma funderingar som du i våras. Hittade ett mycket bra medel på de jissel i gbg. Tvätta av båten, lägg ut medlet på begränsad yta. Ta en nagelborste eller mjuk rotborste arbeta i cirklar jobba runt medlet, fortsätt vidare så hela däcket blir genomarbetat. Skölj nu av allt med ljummet vatten och gnugga rent med ren svamp. Skölj igen och tvätta nu med svamp och ett bra båtschampo, skölj låt torka.

Efter detta lägger jag på ett halkskyddsvax från Le fant jobbar med det på samma vis borste gnida ut medlet jobba in det. Låt torka, ta nu och borsta bort allt överflöd ytan blir nu blank. Klart ! Resultatet blir kanon lite jobb Ja men blir fint, stått sig hela sommaren på våran båt.

Angående högtryckstvätt använd inte det på däcket strålen är som en kniv fel vinkel för högt tryck och du löper risk med att gelcoaten släpper, och det blir som svarta prickar i däckmönstret. Hur vet jag det? Jo har lärt mig av egen erfarenhet sabbade ett däck på en båt för länge sedan, blev ett otroligt jobb att ligga och lägga i ny gelcoat. En varning för högtryckstvätt på skrovlet. Använd mjuk borste och båtschampo på däck, är min syn på saken bäst att tillägga.

post-72207-0-25348500-1472566107_thumb.jpg

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...