Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
moggep

Limma ihop teak till grabbräcken

Rekommendera Poster

Hej forumvänner

 

Grabbräckena på min Albin 25 börjar bli väldigt slitna. De är troligen slipade många gånger och har blivit lite tunna.

Eftersom jag inte kan hitta nya som är likadana, så tänkte jag tillverka nya själv.

Här där jag bor så finns ingen som har så tjocka teakplankor som jag behöver. Kan man köpa 12mm teakplankor på Biltema och sedan limma ihop dem. Jag tänker att tre st bör bli lagom tjocklek. Sedan använder jag de gamla räckena som mall och sågar ut.

 

Vad ska jag använda för lim för att det ska bli hållbart?

Finns det risk att limmet släpper och att de delar på sej i limskarvarna?

 

De jag har idag är bara oljade, men jag har tänkt att lacka de nya i många lager för att behålla lystern. Det bör väl även skydda limskarven mot fukt?

 

Tror ni på idén, eller är det bättre att lägga ner mer jobb på att hitta tjockare teakplankor istället?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det är svårt att limma i teak, träet är så fett i sig så det svårt att få det att fästa.

En klassiker är väl Araldit. Annars funkar Cascos polyuretanlim.

Jag provade i våras "No More Nail" för utomhusbruk, och den fogen håller ännu...

Jag har även limmat mahogny och ek med samma lim, känns som det sitter.

Jo jag har faktiskt tätat en hydraulslang med detta lim också, men då med hjälp av en slitsat plastslang och en massa slangklämmor.

Jag limmade en gång teak med epoxylim, njae... det håll väl någon halvår, sedan släppte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att fixa tjockare teak!

 

Väldigt tråkigt om det spricker när du lagt ner pengar och arbete.

 

Finns det ingen av dom som säljs färdiga som passar?

 

Min åsikt är väl bäst att tillägga, teak utvändigt obehandlat, utan tvekan snyggare med silvergrå teak än flagrad lack.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det är svårt att limma i teak, träet är så fett i sig så det svårt att få det att fästa.

En klassiker är väl Araldit. Annars funkar Cascos polyuretanlim.

Jag provade i våras "No More Nail" för utomhusbruk, och den fogen håller ännu...

Jag har även limmat mahogny och ek med samma lim, känns som det sitter.

Jo jag har faktiskt tätat en hydraulslang med detta lim också, men då med hjälp av en slitsat plastslang och en massa slangklämmor.

Jag limmade en gång teak med epoxylim, njae... det håll väl någon halvår, sedan släppte det.

Ska man använda araldits, anaerob, cyanoakrylat, pu, akrylat eller epoxy-lim?

Eller kan man ta vilken "araldit" som helst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Watski har grabbräcken från 326 mm till 2485 mm.

 

Kolla här om inte något går att få att passa. Det är kanske enklare att flytta några hål än att göra nya grabbräcken.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak utomhus kan man limma med lamineringsepoxi, det håller. Polyuretanlim håller inte utomhus. Travar man ribb på varandra så att limskarvarna blir horisontella så kommer det att hålla många år. För bäst hållbarhet bör man lacka, vilket ger en del underhåll.

Pratade med en kille i våras, han skulle byta sina grabbräck mot rostfritt. Hemskt tänkte jag. Men han hade naturligtvis rätt, håller i evigheter utan underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att skarvarna blir vertikala. Men jag tänkte oxå att många laget lack borde ju skydda. Rostfritt funderade jag på, men min fru avfärdade den tanken. Hon har givetvis rätt. Det passar inte alls på vår båt.

Men nu kanske jag har hittat ett ställe som säljer räcken som passar. Ska kontakta dem om mått osv.

Tack så länge för alla tips. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Araldit, så vet jag inte vilken typ man skall använda, minns bara att farsan på 60-talet hade nått tvåkomponentlim, som han limmade allt ombord med.

Jag kan förnimma den doften... Det var ett flygplan på förpackningen iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan du ha kommit andra, bättre lim på femtio år..? ;-)

Jag tror på att leta rätt på grabbräcken som passar. Även Erlandssons Brygga har ett stort sortiment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 2 veckor sedan gav jag bort två nya grabbräcken som förra ägaren, till min numera sålda vega, köpt.. tror det var i vegashopen... eller vad den heter.

Albin 25 är ju väldigt lik vega å viggen.

Den vägen kan vara undersökningsvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Araldit, så vet jag inte vilken typ man skall använda, minns bara att farsan på 60-talet hade nått tvåkomponentlim, som han limmade allt ombord med.

Jag kan förnimma den doften... Det var ett flygplan på förpackningen iallafall.

 

När jag byggde min första plyfa på i slutet på 1960-talet, i min morfars garage, limmade jag med cascofen.

 

Min morfar nallade av limmet och limmade allt möjligt med det, i tron att, det var det bästa limmet som fanns - för allt. Jag minns att han limmade stenar, skalmen på sina glasögon och även ett ben på köksbordet.

 

Dessutom var han en riktig kladdpelle - precis som jag. Han fick lim över allt runt där han limmade. Limmet blev ju knallrött när det härdade. det såg bedrövligt ut - fast benet på köksbordet höll.

 

Sågade isär ett teakbord, som har suttit i förpiken på min båt, som kombinerat bord och mellanläggsskiva i kojen.

 

Limade fast kantlisterna igen med epoxy med iblandat limpulver. brukar grunda limmytorna med ren epoxy, men väldigt försiktigt så det inte blir nåt överskott.

 

Tänke och mätte fel, så jag fick såga bort ytterligare en bit när jag limmat klart, så de hela lister jag hade blev för korta, så jag skarva i en liten bit. har ibland tittat lite misstänksam på de små bitarna, men de sitter fortfarande kvar.

 

Teak är som sagt svårt att både limma och lacka - om man vill att det skall hålla.

 

Förslaget att limma dem på höjden i stället för på bredden är nog ganska vettigt - om man måste limma ihop flera bitar. Då håller skruvarna ihop teakribborna.

 

Bäst är naturligtvis att köpa en färdig handräcke. Dom brukar ju nästa inte kosta vad materialet kostar för en annan. 

 

Nog katten borde det finnas firmor som säljer teakbitar av större format.

 

Om man är i Stockholm så finns ju Pondus snickeri på Kungsholmen. Det finns en firma i Upplands Väsby som brukar stå på Båtmässan. 

 

Här hemma i Kungshamn hade vi en snickerifabrik - en gammal gubbe och hans son - där man kunde köpa matrial. Tror dom la ner firman för nåt år sen. Så vanliga snickerifabriker som sysslar med lite av varje. Vi har ett företag i Bovalstrand (1,5 mil från Kungshamn) som tillverkar dörrar. Dom använder ju mycket teak.

 

Dels får man inte va för blyg när man frågar om man kan få köpa och dels bör man inta en ödmjuk attityd.

 

Ju mindre företag, desto lättare brukar det va - om inte ägaren är en riktig gringubbe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag kommer ihåg det var Cascofen ett bra lim men å andra sidan så lyste ju solen hela somrarna också, som jag kommer ihåg det. ;)

 

Så himla hopplöst är det inte att limma teak men man måste noggrann och man måste göra på lite annat sätt än när man limmar furu.

 

Något man kan fundera på är att modern teak inte alls är den var förr, betydligt mjukare nu för tiden. Vilket gör att den går lättare att limma men även att den inte alls kommer att hålla utomhus lika länge. Antagligen är färdiga grabbräcken gjorda av den sämsta och mest lättbearbetade teaken. 

Själv har jag kämpat med mig själv och känner att jag skulle klara av att ha grabbräck i rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade för några år sedan med en gubbe som varit med i många år, även efter sin pensionering, på ett av Orust båtbyggerier. Han berättade att de vintertid eldade i värmepannan med större spillbitar av teak och mahogny... Så nog kunde jag plocka vad jag ville i bingen bakom bandsågen. Man passa på innan chefen kommer tillbaka från sin lunch.... det kan ju bli kallt även denna vintern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade räcken som passar på denna sida:

http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html

 

Besparar mej en massa jobb. :)

 

Men jag är fortfarande inne på att lacka dem istället för olja. Rekommenderar ni 2-komp eller alkydbaserad lack/fernissa? Spontant så känns det som om 2-komp borde klara utomhusmiljön bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkomponentsfernissa, alla gånger. Trä rör sig, inte tvåkomponentsfernissa - det är för plywood i min bok. Minst sju lager, sedan mattslipa och lägga på ett eller två nya lager varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade räcken som passar på denna sida:

http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html

 

Besparar mej en massa jobb. :)

 

Men jag är fortfarande inne på att lacka dem istället för olja. Rekommenderar ni 2-komp eller alkydbaserad lack/fernissa? Spontant så känns det som om 2-komp borde klara utomhusmiljön bättre.

Just!! Så hette den... hemsidan.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade räcken som passar på denna sida:

http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html

 

Besparar mej en massa jobb. :)

 

Men jag är fortfarande inne på att lacka dem istället för olja. Rekommenderar ni 2-komp eller alkydbaserad lack/fernissa? Spontant så känns det som om 2-komp borde klara utomhusmiljön bättre.

 

Läs tråden val av olja till teakdäck nedan, sista inlägget.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkomponentsfernissa, alla gånger. Trä rör sig, inte tvåkomponentsfernissa - det är för plywood i min bok. Minst sju lager, sedan mattslipa och lägga på ett eller två nya lager varje år.

 

Och plywood har man när man ska gjuta cement?

Jo vanlig fernissa, absolut. 

Jag hade lackade bänkar mm. Men tog bort lacken när jag halkat några gånger. Det var det dummaste jag gjort när det gäller grabbräckena, skapade betydligt mer arbete än att fernissa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Då blir det 1-komp fernissa. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade för några år sedan med en gubbe som varit med i många år, även efter sin pensionering, på ett av Orust båtbyggerier. Han berättade att de vintertid eldade i värmepannan med större spillbitar av teak och mahogny... Så nog kunde jag plocka vad jag ville i bingen bakom bandsågen. Man passa på innan chefen kommer tillbaka från sin lunch.... det kan ju bli kallt även denna vintern...

 

Jobbade på elverket i Kungshamn i många år.

 

På en arbetsvecka blir det ju mycket som skall till soptippen - återvinning fanns det inte då. 

 

Vi hade ett antal containers för järn och metall som Stena Meall tog hand om. Resten skräp la vi i ett hörn av garaget där vi hade ett par av bilarna.

 

Varje fredag slutade vi jobba ett par timmar tidigare (om det gick - och det gjorde det i regel) och städade och tvättade bilarna mm. En av gubbarna lastade skräpet och åkte till tippen. När vi var klara blev det kaffe och tårta.

 

En dag kom killen som körde till tippen inte tillbaka.Han kom precis när vi skulle gå hem. Man hade varit på tippen och tömt en container med spillbitar från ett av varven. Killen - som var lite hobbysnickare - hade tagit all mahognyn som var nåt att ha. Teaken hade han sparat till mig. Tog en bil, åkte till tippen och lastade på. Tror jag hade teak i närmare 20 år för alla dom jobben jag behövde teak till på de olika båtarna.

 

Talade med en ägare till ett annat av varven här ute som bl.a lägger mycket teakdäck och berättade väl ovanstående. Han sa ungefär; att man gör ett jobb, det bli några fina och användbara bitar över. Dem lägger man på ett ställe. Sen är det aldrig nån som kollar där, utan man tar en ny planka och lägger resten i högen. Till slut förgås man i alla fina spillbitar som  sen körs till tippen.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min morbror som var slöjdlärare tog hand om smörtunnor av teak. Det sågade han upp och gjorde fönsterkarmar till sin sommarstuga av. Fast han var ju Lysekil....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det finns en firma i Upplands Väsby som brukar stå på Båtmässan. 

 

 

 

 

Jag tror att den firman du tänker på bör vara Erlandssons Trade, men tyvärr så har den lagt ner.

Där köpte jag teak och annat för några år sedan, men i fjol när jag skulle komplettera så hade de lagt ned. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har de verkligen lagt ner?

"Butik och lager nu flyttat till Roslagen"

 

Förbaskat synd, de hade bra sortiment och bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har de verkligen lagt ner?

"Butik och lager nu flyttat till Roslagen"

 

Förbaskat synd, de hade bra sortiment och bra priser.

Köpte en badbrygga till båten där för två år sen. Då hade de utförsäljning inför flytten. 50% rabatt gjorde det värt att åka från Dalarna till Stockholm. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å shit... vilken badbrygga som gör den resan värd. Fast å andra sidan fick du ju nöjet, glädjen, lättnaden att lämna eStockolmo på köpet. (c:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å shit... vilken badbrygga som gör den resan värd. Fast å andra sidan fick du ju nöjet, glädjen, lättnaden att lämna eStockolmo på köpet. (c:

 

Nu är det ju bara 20 mil enkel resa, så det krävs inte så märkvärdig badbrygga för att det ska vara värt att åka. Men visst är det skönt att få lämna Stockholm igen... :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...