Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Blaster86

Problem starta Evinrude 6hp, hjälp tack

Rekommendera Poster

Har köpt en Evinrude Fisherman 2-taktare 6hp från kanske 60-70 talet och behöver hjälp med att felsöka den. Förra ägaren hade haft den stående i garaget ngr år, men fick igång den med startgas. Dock hade han ingen extern bensintank, så han hade inte kört den.

 

I min ägo har jag nu försökt två dagar att få igång den utan framgång och är tacksam för hjälp. Har ej kunnat få igång den med hjälp av startgas, men genom att droppa in ngr ml bensin i förgasaren så fick jag den att snurra i någon sekund iaf. Har försökt felsöka så gott jag kan, bensin kommer fram till bensinpumpen. I min frustration så öppnade jag upp denna, vilket kanske var dumt då jag inte är helt hundra på att jag fick ihop delarna rätt men tror iaf det. Kommer bensin genom slangen som går till förgasaren när man drar i startsnöret, inga stora mängder men lite iaf. Vet inte hur mkt som ska komma.

 

Kollar man på tändstiften, som jag köpt nya, så verkar de helt torra. Och det verkar också som att de ger en gnista, testade dem mot en jordpunkt och det kom en gnista. De gamla som satt i förr var geggiga, så gjorde rent dem och även dessa verkade helt torra efter att man dragit några gånger. Kommer ingen bensin fram till själva motorn? Kan man testa detta på något sätt? Kan detta vara problemet och vart är mest troligt att stoppet är?

 

Är det rekommenderat att kolla förgasaren, vad jag förstått när man läser på så verkar mkt problem sitta i denna och att man ska rengöra denna. Är detta svårt?

 

Mycket tacksam för all hjälp och tips jag kan få, tack på förhand

 

Bilder kan skickas om det underlättar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är högst troligt att det är förgasaren som kleggat igen.

Det är inget svårt att rengöra en förgasare men det kan vara lämpligt att ha koll på hur eventuella luftskruvar o.s.v står inställda innan du skruvar ur dem. Sätt mejsel på skruven och skruva in tills de bottnar, räkna varven och notera. När du sedan sätter tillbaka gör du tvärtom.

Munstyckena i förgasaren är av mässing så använd en mejsel som passar riktigt bra i spåret så du inte drar sönder något.

Tvätta och blås med tryckluft i alla kanaler och munstycken.

Redigerad av sigge_1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blaster: Du tänker rätt!

Kolla gnistan, kolla bränsletillförsel!

Följ Sigges råd.

Men om du blåser förgasaren med tryckluft se till att du inte glömt nån liten packning eller så som du blåser bort, det gjorde nämligen jag, det var visserligen förknasaren till en motorgräsklippare, men i alla fall en stor irritation, packningen gick att köpa ny, och kostade hälften av vad portot kostade...

 

LUFT!

Tro det eller ej, men förbränningsmotorer skall ha luft också! kolla att den får det.

Choken! chokespjället? det stryper ju lufttillförseln, stiften blir blöta om chokspjället är öppet för mycket eller för länge.

 

Tändförställningen?

Gasreglage och tändförinställningen brukar vara ihoplänkade på sådana här tvåtaktare.

Kolla att det funkar.

 

Men följ noga bränslets väg och se om det överhuvudtaget förgasas i förgasaren, på din beskrivning verkar det inte så.

 

Gammal bensin?

Gammal bensin funkar dåligt, speciellt om den är oljeblandad, köp ny!

 

Modern bensin?

Det är ju inte säkert att denna motor är anpassad till den bensinen man idag kan köpa...

Men den borde ju i alla fall starta på sådan soppa.

 

Bränslefilter?

Sådana brukar finnas, kolla att det inte är igensatt.

 

Bränsleslangar?

Hur ser dom ut, torrsprickor?

Bra om man kan blåsa även dessa slangar och dess anslutningar.

 

Sedan är tvåtaktare ofta individualister, det som gäller för en motor gäller sällan för en likadan..

 

Kämpa på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, då har jag att göra idag. Några frågor dök dock upp för mig som inte är så erfaren.

 

Om jag får en gnista när jag håller stiftet mot en jordpunkt borde väl inte felet sitta i gnistan?

 

Hur kollar man att den får luft? Chokespjället öppnas/stängs bra när man drar ut choken.

 

Hur kollar man om gasreglage och tändförinställningen är ihopkopplade?

 

Hur kollar man att bensinen förångas?

 

Ledsen många frågetecken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, då har jag att göra idag. Några frågor dök dock upp för mig som inte är så erfaren.

 

0 Om jag får en gnista när jag håller stiftet mot en jordpunkt borde väl inte felet sitta i gnistan?

 

1 Hur kollar man att den får luft? Chokespjället öppnas/stängs bra när man drar ut choken.

 

2 Hur kollar man om gasreglage och tändförinställningen är ihopkopplade?

 

3 Hur kollar man att bensinen förångas?

 

4 Ledsen många frågetecken...

Jag tar mig friheten att numrera dina funderingar.

 

0. Nej, man tycker det. sedan kan ju gnistans kvalitet variera. Erfarenhetsmässigt så föredrar jag Bosch tändstift.

Sedan gäller det ju att bränsle/luftblandningen verkligen lyckas ta sig in i förbränningsrummen, cylindrarna.

 

1. Finns det någon luftrenare? och hur ser den iså fall ut?

Kan vara svårt på en motor med startsnöre, men annars lägger man ju handen ovanpå förgasarens insug och känner om det blir något undertryck samtidigt som startmotorn drar runt, i ditt fal får du väl ta hjälp av någon som kan dra i snöret, så du kan känna efter.

 

2. Jag vet inte hur det ser ut på just din motor, men gasreglaget brukar vara ihopkopplat med en länkarm som i sin tur flyttar "tändplattan" under svänghjulet några grader vid gaspådrag. 

 

3. Du använder näsan, lukta ned i förgasaren, man kan även använda ögonen, kolla ned i förgasaren om du ser en bränsledimma, även detta är ju klart enklare på motorer med startmotor.

 

5. Nej det skall du inte alls vara! Förhoppningsvis startar detta en diskussion som leder till att du får igång din motor, och hjälper andra också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till slut kom motorn igång efter att ha gjort rent förgasaren ordentligt samt gått igenom alla tips ni gav. Hittade inget uppenbart stopp eller klet, men startar lätt när man har gasen på startläge. Tack för all hjälp.

 

Dock kommer nu nästa problem. Gasreglaget har flera lägen, tyvärr så har lappen med text försvunnit men vad jag läst på så står det fast, start, slow typ. För att kunna starta motorn måste man ha reglaget på start, vilket är ungefär 4/5 och fast är 5/5. Så länge reglaget är på 4/5 går den på tomgång och man kan dra upp till 5/5 och då varvar den på rejält. Till saken hör också att det tar några sekunder för den att komma upp i varv när man vrider upp reglaget Dock så stannar motorn om man drar ner minsta lilla under 4/5 (dvs startläge). Den dör alltså när man försöker köra med lägre tomgång. När man lägger i framväxeln så är det samma sak, går inte köra lägre än 4/5 och drar man upp till 5/5 så varvar den inte upp. Dock bara kört med stillastående båt. Men svårt tänka mig att det går speciellt snabbt att köra med den på segelbåten. Dvs det går inte att maxa med motorn och inte heller köra på tomgång/långsamt, men går dra på väldigt mycket med tomgången. Vad skulle detta problem kunna vara? Till saken hör också att det tar några sekunder för den att komma upp i varv när man vrider upp reglaget och dessutom ryker den andra mycket.

 

Borde inte vara bränsletillförseln, pumpar man på blåsan så blir det ingen skillnad. Men kanske är bränslepumpen?

 

Kan det vara nått med kylningen och behov att byta impeller? Ser ingen tydlig vattenstråle som kommer ut från motorn, vilket borde betyda att kylningen är dålig och impellern dålig. Kan detta skapa problemet?

Redigerad av Blaster86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg tändstiften ut efter ett tags körande, ena helt sotigt och andra mest lite blött. Det översta var det blöta. Tänder den bara på en cylinder?

post-109721-139462_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu felsökt lite mer. Det kommer fortfarande gnistor från båda tändstiften när man tar av dem en och en. Däremot har jag testat att starta motorn och ta bort en av kablarna till tändstiften, när man kopplat bort det till det sotiga tändstiftet går det inte att starta motorn, men kopplar man av det andra så kommer motorn igång och kör precis som tidigare. Är det så att en cylinder inte fungerar och att den bara kör på en och därför inte klarar full gas/lågt varvtal? Hur kan man fixa det? Eller är det så att de är seriekopplade så att om man kopplar bort det första så funkar inte andra, men kopplar man bort andra så funkar fortfarande första...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändstiften är ju inte ihopkopplade på,det sättet, det är ju meningen att tändstidten skall ge gnista var gång kolven passerat övre tändläget.

Hur är det med topplocket och dess packning, det är inte så att kompressionen läcker ut för en av cylindrarna?

Det är ju aluminium, och dessa kan slå sig om motorn nån gång gått utan kylvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du får en gnista på tändstiften i "fria" luften betyder inte att tändstiften orkar att generera en gnista då bensin och luft trycks in i cylindern och komprimeras. Snabbläste texten och såg inte att du hade bytt tändstift. (kan ha missat detta i texten).

 

1: Om du inte har bytt så är det bra att börja med det, då tändstift ändå är förbrukningsvara och bör bytas ibland.

 

2: Om du får samma fenomen med nya tändstift så kan man prova att byta plats på de två tändspolarna för att försöka identifiera om felet flyttar sig. (byt styrsignal samt tändkabel)

Om felet flyttar sig så är det en defekt tändspole.

 

Om felet kvarstår på samma cylinder då man har bytt plats på tändspolarna så kan det vara CDI/tändboxen.... men det kan även vara styrsignalen IN till CDI/tändboxen.

 

3: På vissa boxar så kan man då byta plats på insignalen men då måste man även se till att byta styrsignal på utgående sida av CDI/styrboxen som går till tändspolen. Annars blir tändningen helt fel !!!

 

Är du osäker så skippa steg 3 så du inte ställer till något och kopplar fel, du kan ha löst felet innan du kommer hit med nya stift bara   :D

 

Hoppas jag förklarade så det blev begripligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag har inte kollat topplocket och packningen, får se om jag kan göra det. Dock med min kunskap vet jag inte vart jag hittar den... Här är en hemsida med den motorn, ser man vart topplocket och dess packning är?

http://www.leeroysramblings.com/OMC_6hp.htm

 

Micke_boat, har inte bytt tändstift då jag inte lyckats få tag i de på 2-3 olika marinaffärer. Fick tag i 2 av annat märke som skulle vara kompatibla, men verkade inte fungera. Dock ser de gamla fräscha ut ändock. Men alltid bra att göra det enklare först. Ang tändspolarna, är det kabeln som går och kopplas på tändstiften? Du menar att bara korsa dem så de går till den andra och vise versa? Går inte att skada nått om man gör så?

Redigerad av Blaster86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln som går till tändstiften kommer från tändspolen. Du kan inte bara byta plats på kablarna som går till tändstiften för då får du fel tändinställning. Du måste isåfall koppla bort ingående signalkablarna och byta plats på på de två tändspolarna och även byta plats på tändkablarna så att rätt stift får tändsignal vid rätt tidpunkt, annars startar den aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...