Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bobba

Kommer den plana?

Rekommendera Poster

Hej! Har idag en liten 270cm rib som släpjolle, med en 5hk 2-taktsmercury. Den planar med en mig och vår 5-åring, min inte när frun är med. Jag kikar nu på att byta upp mig till en 8hk 2-takt och undrar då givetvis om det räcker för att plana med två vuxna och ett barn? Vad tror ni, kommer det funka eller måste jag upp till 9,9hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har idag en liten 270cm rib som släpjolle, med en 5hk 2-taktsmercury. Den planar med en mig och vår 5-åring, min inte när frun är med. Jag kikar nu på att byta upp mig till en 8hk 2-takt och undrar då givetvis om det räcker för att plana med två vuxna och ett barn? Vad tror ni, kommer det funka eller måste jag upp till 9,9hk?

Tror inte den planar med 8hk. Har själv 6hk på 270 jolle, och med två vuxna + ett barn är det en deplacerande farkost ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar föregåendes uppfattning, min 7,5 hästars tvåtakt planar precis med mig, en 14-åring och en 8-åring. Vi alla är ganska smala. Har ingen fru att testa med men tror inte den skulle plana med en sådan också.

 

Om du släpar jollen så du slipper lyfta motorn, och det är en RIB som ju är stabil och bra, skulle jag rekommendera att du tittar på en 15 hästars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar föregåendes uppfattning, min 7,5 hästars tvåtakt planar precis med mig, en 14-åring och en 8-åring. Vi alla är ganska smala. Har ingen fru att testa med men tror inte den skulle plana med en sådan också.

 

Om du släpar jollen så du slipper lyfta motorn, och det är en RIB som ju är stabil och bra, skulle jag rekommendera att du tittar på en 15 hästars.

 

Tack för svaren. Det låter som att det kan vara gränsfall med en 8-hästars då och att man ska upp på en 9.9 för att vara säker.

 

Vi lyfter av motorn och fäller upp jollen nästan dagligen och även om jag skulle behöva styrketräning så är jag ute efter en så lätt motor som möjligt. Runt 30 kilo går nog gränsen för vad som är praktiskt. Det begränsar utbudet en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi har en 15 hästars snurra och en 2,6 meters ribb. Planar med 3 vuxna men inte om alla väger över 80. Dock en gammal 15hästars 2 taktare och vet inte hur många hästar som bor kvar.  ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi har en 15 hästars snurra och en 2,6 meters ribb. Planar med 3 vuxna men inte om alla väger över 80. Dock en gammal 15hästars 2 taktare och vet inte hur många hästar som bor kvar.  ;-)

Oj, ja då är nog inte 8hk att tänka på. Hur känns det viktmässigt med en 15-hästars på en så liten och lätt RIB?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När den väl är på är det ok. De gamla 2-takts 15 hästarna har samma motorblock och vikt som 9 eller 9,9 hästarna så vikten är detsamma. Jag sätter motorn på akterspegeln till min båt varje gång vi ska byta natthamn så det blir ett mindre gympass.  ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När den väl är på är det ok. De gamla 2-takts 15 hästarna har samma motorblock och vikt som 9 eller 9,9 hästarna så vikten är detsamma. Jag sätter motorn på akterspegeln till min båt varje gång vi ska byta natthamn så det blir ett mindre gympass.  ;-)

Jag gör detsamma med en 12,5 kg 2,5 hästare, en fyrtaktshonda, och är lika rädd varje gång att jag antingen själv skall drutta i, eller tappa motorn överbord. Än så länge har inte detta skett, i alla fall inte i det sammahanget.

Jag funderar därför på en sådan där enkel kranarm, men de som finns på marknaden är alldeles för dyra, dessutom har de för liten räckvidd för min båt och badplattform. Och smedja i rostfritt klarar jag inte av. I annan tråd hävdas det att det kan funka med enkel pinnsvets... inte vet jag...

 

Däremot hävdar jag att min 2,6 m gummibåt med mig ensam ombord, om jag sätter mig mitt i båten, och denna 2,5 hästare släpper vattnet från akterspegeln i 6,7 knop enligt GPS, men vid minsta våg eller vindby så stannar den upp.

Men detta är nog mer halvplaning, inte så som på en större båt, då aktern och fören lyfter, men inte mitt på... "bananbåt". Och motorns rigg är rätt så intrimmad, andra pinnhålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha scannat marknaden på 8-10hk utombordare i någon månad måste jag bara säga Herre gud! Priserna på begagnade utombordare är verkligen helskruvade! Det betalas 4-5-6 tkr för 9.9'or från 70-talet. Folk är inte kloka!

 

Jag fick ändå tag på en hyfsad 9.9'a och blev väl bara halvruinerad. Går som ett skott med bara mig i jollen, återstår att se hur det går med resten av familjen ombord. Kul är det i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp! Den planar, och jäklar i min lilla låda vad det går! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna beror nog tyvärr på att vi är många som har jollar och vill ha 2-takt på grund av vikt och möjlighet att plana. 2-taktare i jollestorlek har höga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...