Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mikael_matsson

Ekolod. Garmin striker 4, med eller utan dv?

Rekommendera Poster

Jag köpte en Garmin echo 151dv för ett tag sedan. Alltså en äldre modell men med down Vü.

Redan vid installationen visade den sig dock vara trasig så jag gick tillbaka till hjertmans med den. De skickade den till Garmin som istället för att laga skickade tillbaka en Striker 4 istället, men utan down Vü. Den är nyare och lite dyrare så dom tyckte väl det var bussigt. Men den saknar som sagt downVü och har mindre skärm, 3,5' istället för 4' samt att strikern ser mer ut som en starwarsleksak än ett båtinstrument värdigt en snipa ;).

 

Hursomhelst sa Hjertmans på telefon att dom kan köpa tillbaka den istället om jag vill betala extra för en annan, t.ex stiker 4 MED downVü. Det blir väl ca 1000kr till, surt när 151an bara kostade 1200kr med det jag ville ha. Men men, den finns inte längre så vad gör jag?

 

Kommer att montera givaren inne i skrovet i en typ plastlåda fylld med glycerin eller kanske typ atf-lolja.

Kommer downVü funktionen ens funka med en sådan installation? Givetvis enkelskrov.

 

Båten ligger i mälaren så det är sällan intressant att "se" djupare än 15m.

 

Syftet är att "läsa botten" vid trolling och gösfiske med jigg samt framförallt, att få ett hum om djupet och bottens beskaffenhet när jag går innanför 3m kurvan på sjökortet, för att lägga till i naturhamn eller ta genvägar mellan öar där sjökortet säger att det "kanske går".

Där har ju strikern en klar fördel, den kan spara rutter så har jag genat en gång kan jag ta exakt samma spår nästa gång.

 

Jag ser alltså hellre om det är hård botten eller ej, än att spana efter fiskbågar.

Skulle du betala 1000kr till för down Vü eller nöjt dig med vanliga striker 4?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder ekolod mycket då jag är fiskenörd, och det viktigaste är att ha ett bra traditionellt ekolod. Down view(Garmin) eller Down Scan(lowrance) är coolt och användbart, men för att läsa botten, hitta strukturer, ger dig det traditionella ekolodet vad du behöver. Jag har structure scan i en av mina båtar, och det använder jag endast för att få en lite bättre bild av hur ett vrak ser ut och ligger. Annars användre jag bara traditionellt ekolod. Även till vertikalfisket. Och fiskbågar ser du enligt mig bättre på ett traditionellt ekolod. Således, jag hade inte betalat extra för något Du inte kommer använda. Och den dag du behöver det, kommer du behöva minst åtta tum skärm för att ens se detaljerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det. Nu vet jag inte vad prisskillnaden kommer blir, har bara pratat som hastigast på telefon med dem. Men om det nu skulle bli ett försumbart pristillägg, kan downVü-varianten rent av vara sämre? Man kan väl stänga av funktionen och använda den som traditionellt lod på 50/77kH?

DownVü jobbar ju på mycket högre frekvenser vilket jag förstått skulle ge en extremt liten avläst bottenyta på så här grunt vatten? (högre frekvens = färre grader på "konen" den läser?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konvinkel och frekvens är inte direkt relaterade. Det finns givare med alla möjliga konvinklar på 50 eller 200 khz likväl som i de högre för down view. Vad har din givare för specificerade konvinklar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast striker 4 har CHIRP ser jag. Klart bättre finess än down view i mina ögon. Mitt råd, lägg inte extra pengar på down view.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hämtat lodet. Det blev striker 4 utan Dv.

Jag kommer montera akterspegelsgivaren inne i skrovet och då tyckte personalen att downVü var sämre.

Jag har lusläst varenda medföljande papper men hittar ingenstans vilken konvinkel givaren har.

Minns dock en föreläsning som finns på tuben (filmad på nån båtmässa) där föreläsaren visar tabeller där de högre frekvenserna har en snävare kon. Men det kanske inte var hela sanningen utan råkat vara så på grejerna han demonstrerade, vad vet jag.

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...