Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andreasroman

volvo penta gå ej som den ska vid gas!

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Det år såhär att jag precis köpt ny båt med en volvo penta aq 171a i. 

När jag startar upp den går den som den ska på tomgång ungefär 850 varv per minut, sedan när jag gasar snabbt upp på höga varv funkar det utmärkt och den varvar som den ska men däremot när jag ligger på tomgång och ska gasa långsamt till högre varv dör den vid gaspådrag. uppsättningen är 2 st solen 44 pai förgasare.

 

Jag har bytt packningar, tändstift men får det inte att fungera. 

 

vad kan detta bero på? 

 

tacksam för svar! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långsamt?

 

Utan att kunna dessa Solex låter det som att du har ett mindre internt läckage i accpumpen (-arna). När du gasar snabbt hinner det inte läcka utan soppan sprutar in som den ska, vid långsamt pådrag fungerar inte accpumparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par olika satser när man renoverar. Den billigare innehåller inte membranen med fjädrarna. Om du bytt dessa skulle jag letat tjuvluft med startgas...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långsamt?

 

Utan att kunna dessa Solex låter det som att du har ett mindre internt läckage i accpumpen (-arna). När du gasar snabbt hinner det inte läcka utan soppan sprutar in som den ska, vid långsamt pådrag fungerar inte accpumparna.

hur långsamt, alltså från 800 varv till 2000 varv på 2 sekunder liksom en normal gasning liksom.

 

grejen är att jag har bytt membran i båda förgasarna så det borde vara tätt, sett några som lägger tätningmassa runt om kanske ska prova de. vad kan de mer vara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par olika satser när man renoverar. Den billigare innehåller inte membranen med fjädrarna. Om du bytt dessa skulle jag letat tjuvluft med startgas...

okej jag beställde den här http://www.misab.se/artikel.php?kid=4-544-550-914-916&sok=&id=2587

 

så jag har alltså bytt membran men inte fjäder innanför.

 

testat men startgas runt hela insuget men verkar inte läcka någonstans.

 

bränslepumpen har jag inte kikat på! återkommer om de!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt sats, så rätt delar är bytta.

hejsan! kikat på pumpen men inget fel där vad jag har hittat. däremot lyfte jag på fördelarlocket och märkte där att det var lite slitet så nya grejer är beställda! Dock har jag en fråga innan elen går in i fördelarlocket var kommer elen ifrån? haft lite småstrul med min generator den vill inte ladda upp batterierna. kan det vara så att den genererar för lite ström? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte om du har växeln i och kör på tomgång för att sedan sakta öka gaspådraget....

 

Har själv ingen erfarenhet av dessa motorer men vet att en bekant hade bekymmer med en brytare som kände av att man hade igång motorn och växeln i neutral och sedan la i växeln och då slog elektroniken (en brytare) av tändningen av en kort stund. Så om han la i växeln mycket försiktigt så kunde motorn dö. La han däremot i växeln med en bestämd knyck så fungerade den perfekt. 

 

(Vet dock ej vilken motor han hade i sin båt)

Redigerad av Micke_Boat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, en dålig generator ska normalt inte påverka tändningen (så länge som batterierna är någotsånär uppladdade). När spänningen i batterierna sjunker kommer dock tändningen att sluta fungera till slut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Micke_Boat skriver om en säkerhetsgrej, en liten mikrobrytare i reglaget som förhindrar att man kan starta motorn om växel ligger i. Jag har sett och hört att denna brytare kan spela ett spratt, det var visserligen ingen Penta motor/reglage, men brytaren hade gått sönder och bröt strömmen till motorn och startmotorn/solenoiden, det var inte det första man tänkte på så felsökningen blev långdragen.

 

Detta låter ju som ett fel i förgasare eller bränsletillförseln.

Accelerationspumpen är redan omnämnd, huvudmunstycket kan det också vara, där det kan fastna smuts.

Har du något bränslefilter (klart att du har det!) kolla det så att det är god genomströmning där.

Sedan kan du kolla att choken uppför sig som den skall göra, jag vet att just solexförknasare med automatchoke kan strula.

 

Men icke för ty, kolla tändspole, brytarspetsar och kondensator, om du nu inte har elektronisk brytarlös tändning. 

Om du ser brännmärken på brytarspetsarna är kondensatorn kass. Du hade ju beställt nya delar, och det är så att tändspolar och kondensatorer förbrukas snabbare i varma motorrum.

 

Tändspolen är försörjd med plus från tändningslåset, minus får den från brytarspetsarna, den jordas i motorblocket med brytarspetsarnas hjälp var gång den skall generera en gnista, då uppstår det en induktion i spolen, ja "spolarna", det är två spolar som är lindade inuti varandra, det är många meter koppartråd där...

 

Induktioner är rätt otrevliga, och sådana vill man inte ha ut bakvägen i båtens elsystem, och inte över brytarspetsarnas gap, för då bildas det en gnista där, därför finns kondensatorn, som är kopplad parallellt med brytarspetsarnas kontaktpunkter. Om kondingen är kass så får man en gnista och brytarspetsarna förtärs, dessutom stör denna gnista radion, man kan ofta höra detta i gamla bilar eller kanske båtar, att man hör ett knattrande ljud som följer motorvarvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, en dålig generator ska normalt inte påverka tändningen (så länge som batterierna är någotsånär uppladdade). När spänningen i batterierna sjunker kommer dock tändningen att sluta fungera till slut.

Javisst, detta märks framförallt vid kallstart, vi kanske inte använder båten i minusgrader...

Men startmotorn drar en himla massa ström vid startförsök, och om batteriet är dåligt laddat så räcker inte strömmen till tändsystemet, det är väl mer ett vinterbilproblem, men om startbatteriet är bara halvdåligt så för du problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Det år såhär att jag precis köpt ny båt med en volvo penta aq 171a i. 

När jag startar upp den går den som den ska på tomgång ungefär 850 varv per minut, sedan när jag gasar snabbt upp på höga varv funkar det utmärkt och den varvar som den ska men däremot när jag ligger på tomgång och ska gasa långsamt till högre varv dör den vid gaspådrag. uppsättningen är 2 st solen 44 pai förgasare.

 

Jag har bytt packningar, tändstift men får det inte att fungera. 

 

vad kan detta bero på? 

 

tacksam för svar! 

Hej förutsätter att du har original foggarna kvar. Har du kollat vakumledningarna till chokarna? Du har två slangar går till förgasarna från insugsröret. Kolla så de är täta och inte läcker, samt att de är påskjutna på klockorna, just de problem du beskriver hade jag på min 171 a, Kolla också så vakumklockorna är hela till choke automatiken. Suger det tjyvluft där så, blir den gnisslig vid smygkörning, men går bra på snabba gaspådrag. Kolla också så mängden luft och bränsle är rätt inställt. Lycka till i ditt letande, delger bara ett par tips, du kan ta kontakt med Ingemar på drevdelar.se, han är en nestor på dessa motorer, då han tävlar med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort precis samma resa som du och tröttnade på allt strulande och slängde ut Solexarna och stoppade in en Weber istället, ett av mina bättre beslut.

 

Mitt tips är att ringa MISAB och kolla vad de rekommenderar för din AQ171.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Det år såhär att jag precis köpt ny båt med en volvo penta aq 171a i.

När jag startar upp den går den som den ska på tomgång ungefär 850 varv per minut, sedan när jag gasar snabbt upp på höga varv funkar det utmärkt och den varvar som den ska men däremot när jag ligger på tomgång och ska gasa långsamt till högre varv dör den vid gaspådrag. uppsättningen är 2 st solen 44 pai förgasare.

 

Jag har bytt packningar, tändstift men får det inte att fungera.

 

vad kan detta bero på?

 

tacksam för svar!

Hej förutsätter att du har original foggarna kvar. Har du kollat vakumledningarna till chokarna? Du har två slangar går till förgasarna från insugsröret. Kolla så de är täta och inte läcker, samt att de är påskjutna på klockorna, just de problem du beskriver hade jag på min 171 a, Kolla också så vakumklockorna är hela till choke automatiken. Suger det tjyvluft där så, blir den gnisslig vid smygkörning, men går bra på snabba gaspådrag. Kolla också så mängden luft och bränsle är rätt inställt. Lycka till i ditt letande, delger bara ett par tips, du kan ta kontakt med Ingemar på drevdelar.se, han är en nestor på dessa motorer, då han tävlar med dem.

 

Hej! Ja Orginalförgasare är kvar! Har ej kollat på vakuum ledningarna! Tyckte bara dom verkade väldigt slappa och från början hängde en lös. Men vet ej om de är korrekt? Klockorna ursäkta men förstår inte ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockor= vakuumdosor...

Sedan blir det ju aldrig absolut vacuum men några bars undertryck iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Det år såhär att jag precis köpt ny båt med en volvo penta aq 171a i.

När jag startar upp den går den som den ska på tomgång ungefär 850 varv per minut, sedan när jag gasar snabbt upp på höga varv funkar det utmärkt och den varvar som den ska men däremot när jag ligger på tomgång och ska gasa långsamt till högre varv dör den vid gaspådrag. uppsättningen är 2 st solen 44 pai förgasare.

 

Jag har bytt packningar, tändstift men får det inte att fungera.

 

vad kan detta bero på?

 

tacksam för svar!

Hej förutsätter att du har original foggarna kvar. Har du kollat vakumledningarna till chokarna? Du har två slangar går till förgasarna från insugsröret. Kolla så de är täta och inte läcker, samt att de är påskjutna på klockorna, just de problem du beskriver hade jag på min 171 a, Kolla också så vakumklockorna är hela till choke automatiken. Suger det tjyvluft där så, blir den gnisslig vid smygkörning, men går bra på snabba gaspådrag. Kolla också så mängden luft och bränsle är rätt inställt. Lycka till i ditt letande, delger bara ett par tips, du kan ta kontakt med Ingemar på drevdelar.se, han är en nestor på dessa motorer, då han tävlar med dem.

Hej igen! Har kikat mer på motorn men fortfarande inte hittat något fel. Det är inte många som vet hur chokarna funkar heller på dessa förgasare. Så heller jag! Min fråga jag slänger ut är om man skulle kunna plugga igen denna choke? Och hur i så fall. Jag antar just nu att det är choken som strular på något sett, tycker mig se att den förgasaren choken sitter på inte riktigt hänger med vid gas.

Alternativt att köpa nytt membran om det är det som är sönder men verkar vara svårt att få tag på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen ! Har kikat vidare på mina förgasare och filat och kollat överallt och nu kan jag nästan vara säker på att det inte är någon tjuvluft där i alla fall , även kollar på choken och det sitter inget membran där bara en liten plastpackning. Har kollat alla nålar och ventiler i förgasaren även vakuumkablarna och kan inte hitta något. Tycker Dock att jag får dra ut tomgångsnålen väldigt långt för att få den att gå på 900 varv.

 

 

När jag satt och pillade så märkte jag att toppackningen var lite sliten. Kan det suga tjuvluft där ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju tre tomgångsnålar på den där, har du skruvat samma antal varv på alla tre? Annars har du lite problem: Du grundinställer genom att vrida tomgångsskruven tills den precis nuddar blecket, och sedan 1 och 1/2 varv in. Om förgasarna sitter på plats är det svårt att se när de tar i blecket, för att inte säga omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju tre tomgångsnålar på den där, har du skruvat samma antal varv på alla tre? Annars har du lite problem: Du grundinställer genom att vrida tomgångsskruven tills den precis nuddar blecket, och sedan 1 och 1/2 varv in. Om förgasarna sitter på plats är det svårt att se när de tar i blecket, för att inte säga omöjligt.

Har jag tre? Bara funnit två stycken? Men ja jag har vridit båda likadant. Och ja jag har skruvat så spjället precis tar i och sedan 1,5 varv in och då kan man höra att tomgången rusar upp något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel av mig, du skrev "uppsättningen är 2 st solen 44 pai förgasare". Då är det bara två tomgångsskruvar. Fick för mig att det var tre förgasare på AQ171.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst! det var locket på förgasare som var skevt och kanalerna var utslitna! så filade och trixade lite så nu funkar förgasarna som dom ska! Tjuvluft var alltså problemet... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Sunday, August 21, 2016 på 21:11, andreasroman säger:

Hej! 

 

Det år såhär att jag precis köpt ny båt med en volvo penta aq 171a i. 

När jag startar upp den går den som den ska på tomgång ungefär 850 varv per minut, sedan när jag gasar snabbt upp på höga varv funkar det utmärkt och den varvar som den ska men däremot när jag ligger på tomgång och ska gasa långsamt till högre varv dör den vid gaspådrag. uppsättningen är 2 st solen 44 pai förgasare.

 

Jag har bytt packningar, tändstift men får det inte att fungera. 

 

vad kan detta bero på? 

 

tacksam för svar! 

 

Kolla tändningen,,,fick själv samma fel efter byten av delarna,,,Så börja med att ställa in tändningen,,,,sätt dit strob lampan å gasa upp till ca 1500varv,,,,,,,då ska lampan blinka på ca 25-27 grader,,,om inte så vrider du tills kommer dit å låser den sen,,,fick även justera luftskruvarna efter detta,, från att dom  både är öppna ca 1,5-2 varv från början så var jag tvungen att bara ha öppet 1 varv på båda,,evter detta går motorn fruktannsvärt bra!,,aldrig stannar, aldrig hostar, startar lätt, bra acceleration,,,,,prova detta do oxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har löst sitt problem 9 sep 2016. Men bra tips ändå ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...