Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
seglarfralla

dubbel eller enkel tamp till gummibåten ...

Rekommendera Poster

Vad är bästa sättet att fästa släpjollen när man har den på släp efter segelbåten. Finns ju ögla i mitten under jollen samt en ögla på varje sida under i fören.

 

Fördel med dubbel eller enkellina påverkar det motståndet i vattnet eller är det bara en säkerhetsgrej ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tamp från moderskeppet till jollen tycker jag är att föredra, tampar i vattnet är alltid en fara.

 

Ett tips är att testa med en fiske eller bagagevåg i tampen för att utreda vilken längd som ger minst motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bombard AX2. Den är väldigt lättsläpad efter segelbåt. Har klarat mig bra med enkellina i ca 15 år. Släpar den dock nästan aldrig utomskärs (packar ihop den då).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bombard AX2. Den är väldigt lättsläpad efter segelbåt. Har klarat mig bra med enkellina i ca 15 år. Släpar den dock nästan aldrig utomskärs (packar ihop den då).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har enkellina som bogserlina, men den sitter fats i båten med en hanfot. Dessutom har jag ett band som sitter fast inne i båten och är infäst i centrum på hanfoten.

 

Råkade slita loss centrumfästet på gummibåten för några år sen

 

Gummibåten är gammal och har varit med om mycket och fått en del andra skavanker. Dessutom är den väldigt liten. Funderar från och till att byta till en lite större.

 

Nu för tiden släpar jag den nästan alltid med fören upphissad på den stora båtens akter.Förr släpade jag den alltid efter i en lång lina.

 

Seglar jag över öppet hav har jag ett kapell jag kan sätta på - eller när det regnar.

 

Så länge båten är upphissad på aktern, är ju regnet inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som flera andra nämt tidigare i kommntarena. enkel lina med hanfot vid gummijollen. Detta gör att belastningen kommer på 2 dragöglor i stället för bara på 1 av dem, dessutom ligger jolllen mer still i sidled när vi drar den med detta arrangemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norsk dävert är annars något man kan överväga. En del norrmän lyfter sin gummibåt på tvären med dirken. Bifogar bild på hur det ser ut på vår båt. Vår gummibåt är rätt liten.

post-10014063-1394237789,2405_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drar jollen i alla tre fästena.

 

Min draglina slutar i en ring. Sedan har jag en separat lina på jollen. Den linan går från en fästpunkt på sidan genom ringen, till mittfästpunkten - genom den - tiibaks genom ringen och till fästpunkter på andra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norsk dävert är annars något man kan överväga. En del norrmän lyfter sin gummibåt på tvären med dirken. Bifogar bild på hur det ser ut på vår båt. Vår gummibåt är rätt liten.

 

Det finns ju sådana här för sådana båtar där det går att montera

 

http://www.navinordic.com/gummibatar/gummibatar-tillbehor/davert-weaver/davert-for-gummibat-rbd-100

 

Kompisen byggde en targabåge, där han även satte d'vertar som han hissar upp gummibåten i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Norsk dävert är annars något man kan överväga. En del norrmän lyfter sin gummibåt på tvären med dirken. Bifogar bild på hur det ser ut på vår båt. Vår gummibåt är rätt liten.

 

Det finns ju sådana här för sådana båtar där det går att montera

 

http://www.navinordic.com/gummibatar/gummibatar-tillbehor/davert-weaver/davert-for-gummibat-rbd-100

 

Kompisen byggde en targabåge, där han även satte d'vertar som han hissar upp gummibåten i

 

 

Jo, men poängen med den norska däverten är att den är gratis om man har en dirk (snöre som håller upp bommen när storseglet inte är uppe). 5000 för två rf fästen är helt åt fanders, tycker jag i alla fall. Jag har linor i två relingsfästen på gummibåten som jag knyter fast i pushpit (de säkrar i sidled och lyfter upp sidan). Drar ned dirken till årtullen på andra sidan. Drar hem dirken och gummibåten åker upp. Enkelt, gratis och inget regnvatten i gummibåten heller.

 

När jag någon gång ovanligtvis drar gummibåten efter segelbåten fäster jag i de nedre, dubbla fästena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog lite oförsiktigt jollen, en 270 lång Quicksilver, i hög fart rätt grov sjö utanför Nice för en 10 år sedan. Jollen slog runt i en surf varpå alla tre fästena rök all världens väg trots att den var kopplad i hanfot. Lyckades bärga jollen med visst besvär och kopplade med visst besvär i den grova sjön, en provisorisk lina mellan akterknaparna och runt jollen snodd några varv runt i bärlinorna som går längs pontonerna. Sen knopade jag draglina (flytande lina som inte gärna går i propellern) i den. Provisoriet fungerar fortfarande förträffligt och jag ser inte någon anledning att ändra på det. Jollen släpar lika bra även med dragpunkten någon dm över de tidigare fästena. Säkerligen betydligt starkare än ursprungslösningen.

 

Lärdomen är dock egentligen inte detta utan att inte dra jollen bakom båten i grov sjö, särskilt inte i en lång lina. Visserligen minskar släpmotståndet om jollen ligger rätt i häckvågen, men i gengäld ökar risken att kappsejsa jollen. Hade vi dragit in jollen så den legat strax bakom båten hade det troligen aldrig hänt. Eller om den varit stuvad på däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...