Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flippy

Ta bort irriterande startsignal, Sea Ray 270SD

Rekommendera Poster

På min Sea Ray 270SD ljuder en signal 2-3 gånger när tändningen slås på. Antar att dettá är för att varna om att snart startas motor.

 

Detta är mycket irriterande, speciellt om man vill slå på tändningen av annan orsak än att starta motorn. I såväl gästhamn och naturhamn för man en del ilskna blickar när signalen ljuder...

Är det någon som har, eller har tips på hur man kan antingen koppla bort denna eller få den att låta lite mindre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brutalmetoden är ju den att leta reda på summern, eller mer korrekt den "akustiska signalgivaren" och klipp kablarna till denna! Man kan ju naturligtvis också koppla in en strömbrytare. 

 

Troligtvis har väl den akustiska signalgivaren även andra larmfunktioner, den skall väl kanske larma om motortemperaturen blir för hög, om oljetryck eller laddning fallerar?

 

På min förra båt med Volvo-Penta klistrade jag fast en liten bit rundklippt motorrumsisolering ovanpå den akustiska signalgivaren (som där sitter i panelen) på, visst det tutade då också, men något tystare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enig med Georg-Ohm, och har gjort likadant: Tejp över summern så ljudnivån är låg men tillräcklig, och sedan satt den på en strömbrytare (som normalt alltid är på, men kan stängas av vid behov).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett burklock i plast som passar så exakt över summern att det sitter fast.

 

Oerhört irriterande signal medans man glöder maskinen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så ä r det väl på de flesta "moderna" motorer.

 

Även från min motorpanel tjuter det när jag skall starta motorn, men jag har den fördelen att jag hör lite dåligt - trotts hörapparater.

 

När jag läste frågeställningen slog det mig en "dum och krånglig" tanke.

 

En liten timer eller liknade elektronisk anordning som bryter bort summern när man slår på tändningen och som kopplas bort när motorn starta och summern skall tystna.

 

Men man måste ju va säker på att den verkligen inte kopplar bort summern permanent. Det kan ju va förödande om oljetrycket tex försvinner och man inte märker det .....................

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så ä r det väl på de flesta "moderna" motorer.

 

Även från min motorpanel tjuter det när jag skall starta motorn, men jag har den fördelen att jag hör lite dåligt - trotts hörapparater.

 

När jag läste frågeställningen slog det mig en "dum och krånglig" tanke.

 

En liten timer eller liknade elektronisk anordning som bryter bort summern när man slår på tändningen och som kopplas bort när motorn starta och summern skall tystna.

 

Men man måste ju va säker på att den verkligen inte kopplar bort summern permanent. Det kan ju va förödande om oljetrycket tex försvinner och man inte märker det .....................

Senare motorer, eller snarare panler från Penta har redan den funktionen, men jag vet inte om den egentligen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min summer ljuder ett litet tag efter att motorn startat.

 

Varför vet jag inte, men kanske tar det en liten stund att bygga opp oljetrycket!? eller nåt annat

 

Skulle man ha nån sån elektronisk summertystare, skulle summern nog ljuda en liten kort stund, så att man vet att den fungerar.

 

På min förra båt, hade jag ur motorn, för att komma åt att bygga en kylbox. För att inte förstöra den fina inredningen, tog jag ur motorn och rev skottet på styrbords sida och byggde kylboxen genom det hålet.

 

Samtidigt flyttade jag instrumentpanelen till motorn till ett ställe där den satt mer skyddad. Tidigare hade jag vid ett flertal tillfällen kommit åt startnyckel med foten och krökt eller brutit av den.

 

I samband med denna flytt slutade summern att fungera. Då det som vanligt på våren var bråttom, vi hadetidig semester (för en gångs skull) och vi hade tänkt segla till Limfjorden, Danmark.Struntade jag i att felsöka och få summern att fungera.

 

Hade ju haft båtar med dieselmotorer i över 25 år utan nån varningssummer och det hade aldrig varit nåt problem.

 

Just det här året blev det problem. En lång historia, men vi tar den korta versionen.

 

På hemvägen, under motorgång, stoppade motorn plötsligt och gick sen inte att rubba. Den hade skurit pga brist på smörjolja. Hade larmet fungerat, så hade jag nog kunnat åtgärda problemet innan motorn skar.

 

Jag skulle kunna tänka mig att elektroniken fungerar som så. När man slår på tändningen, går summerspärren in. När man trycker på startknappen, släpper spärren så att summern tjuter. Alternativ att  spärren släpper när man släpper startknappen.så att summern i alla fall gjör ett litet tjutande

 

Problemet kan ju va att om inte summern tjuter, så tänker man nog inte på det.

 

För mig som har elektrisk stopp på motorn, skulle man ju kunna ju kunna koppla det hela så att tjuter inte larmet, så stoppar motorn.

 

Hängsle och livrem. 

 

Sen strider ju denna tanke mot den filosofi som jag hyllar mest - KISS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min summer ljuder ett litet tag efter att motorn startat.

 

Varför vet jag inte, men kanske tar det en liten stund att bygga opp oljetrycket!? eller nåt annat

 

Skulle man ha nån sån elektronisk summertystare, skulle summern nog ljuda en liten kort stund, så att man vet att den fungerar.

 

På min förra båt, hade jag ur motorn, för att komma åt att bygga en kylbox. För att inte förstöra den fina inredningen, tog jag ur motorn och rev skottet på styrbords sida och byggde kylboxen genom det hålet.

 

Samtidigt flyttade jag instrumentpanelen till motorn till ett ställe där den satt mer skyddad. Tidigare hade jag vid ett flertal tillfällen kommit åt startnyckel med foten och krökt eller brutit av den.

 

I samband med denna flytt slutade summern att fungera. Då det som vanligt på våren var bråttom, vi hadetidig semester (för en gångs skull) och vi hade tänkt segla till Limfjorden, Danmark.Struntade jag i att felsöka och få summern att fungera.

 

Hade ju haft båtar med dieselmotorer i över 25 år utan nån varningssummer och det hade aldrig varit nåt problem.

 

Just det här året blev det problem. En lång historia, men vi tar den korta versionen.

 

På hemvägen, under motorgång, stoppade motorn plötsligt och gick sen inte att rubba. Den hade skurit pga brist på smörjolja. Hade larmet fungerat, så hade jag nog kunnat åtgärda problemet innan motorn skar.

 

Jag skulle kunna tänka mig att elektroniken fungerar som så. När man slår på tändningen, går summerspärren in. När man trycker på startknappen, släpper spärren så att summern tjuter. Alternativ att  spärren släpper när man släpper startknappen.så att summern i alla fall gjör ett litet tjutande

 

Problemet kan ju va att om inte summern tjuter, så tänker man nog inte på det.

 

För mig som har elektrisk stopp på motorn, skulle man ju kunna ju kunna koppla det hela så att tjuter inte larmet, så stoppar motorn.

 

Hängsle och livrem. 

 

Sen strider ju denna tanke mot den filosofi som jag hyllar mest - KISS

Jag har råkat ut för samma sak. Summern bortkopplad. Oljetrycksmäteraren visade fel. Inget oljetryck och motorn rasade. 50.000 kr + en vecka borta på semestern bara för att föregående ägare inte orkade lyssna på summern i 10 sek. Självklart mitt fel också som inte åtgärdade felet innan semestern - men som sagt, hör man den inte så tänker man inte på den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg och kommentarer. För att summera så med för det mer eller mindre risker med att koppla bort den helt och hållet.

Det får bli att leta upp den och dämpa ljudet.

Redigerad av Flippy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det finnas någon juridisk finurlighet till att ljudet är så pass högt och genomträngande som det är?

 

Jag har letat monteringsanvisningar till utombordsmotorer i helgen och då snubblade jag över något oväntat. Om jag minns rätt så var det att när man slår på tändningen och innan startmotorn aktiveras så ska det komma ett varningsljud från motorn i vissa länder och denna ombyggnadssats med en summer under motorkåpan gör detta. Något sådant läste jag, men jag minns absolut inte i vilket sammanhang eller vilken sida.

 

Men det kan verka logiskt att det ska komma ett varningsljud om motorn startas från ett annat ställe en direkt på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har råkat ut för samma sak. Summern bortkopplad. Oljetrycksmäteraren visade fel. Inget oljetryck och motorn rasade. 50.000 kr + en vecka borta på semestern bara för att föregående ägare inte orkade lyssna på summern i 10 sek. Självklart mitt fel också som inte åtgärdade felet innan semestern - men som sagt, hör man den inte så tänker man inte på den

 

 

 

Av skadan blir man vis - men inte rik.

 

Skillnaden i våra upplevelser är att det var jag själv som var orsaken till att summern inte fungerade och att jag struntade i att åtgärda problemet.

 

Dessutom var det i slutet på min semester. En dagsetapp kvar till hemmahamnen.

 

Sen fick jag en härlig seglingsdag, när jag en vecka senare seglade hem båten.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo så ä r det väl på de flesta "moderna" motorer.

 

Även från min motorpanel tjuter det när jag skall starta motorn, men jag har den fördelen att jag hör lite dåligt - trotts hörapparater.

 

När jag läste frågeställningen slog det mig en "dum och krånglig" tanke.

 

En liten timer eller liknade elektronisk anordning som bryter bort summern när man slår på tändningen och som kopplas bort när motorn starta och summern skall tystna.

 

Men man måste ju va säker på att den verkligen inte kopplar bort summern permanent. Det kan ju va förödande om oljetrycket tex försvinner och man inte märker det .....................

Senare motorer, eller snarare panler från Penta har redan den funktionen, men jag vet inte om den egentligen fungerar.

 

 

Min summer ljuder ett litet tag efter att motorn startat.

 

Varför vet jag inte, men kanske tar det en liten stund att bygga opp oljetrycket!? eller nåt annat

 

Skulle man ha nån sån elektronisk summertystare, skulle summern nog ljuda en liten kort stund, så att man vet att den fungerar.

 

På min förra båt, hade jag ur motorn, för att komma åt att bygga en kylbox. För att inte förstöra den fina inredningen, tog jag ur motorn och rev skottet på styrbords sida och byggde kylboxen genom det hålet.

 

Samtidigt flyttade jag instrumentpanelen till motorn till ett ställe där den satt mer skyddad. Tidigare hade jag vid ett flertal tillfällen kommit åt startnyckel med foten och krökt eller brutit av den.

 

I samband med denna flytt slutade summern att fungera. Då det som vanligt på våren var bråttom, vi hadetidig semester (för en gångs skull) och vi hade tänkt segla till Limfjorden, Danmark.Struntade jag i att felsöka och få summern att fungera.

 

Hade ju haft båtar med dieselmotorer i över 25 år utan nån varningssummer och det hade aldrig varit nåt problem.

 

Just det här året blev det problem. En lång historia, men vi tar den korta versionen.

 

På hemvägen, under motorgång, stoppade motorn plötsligt och gick sen inte att rubba. Den hade skurit pga brist på smörjolja. Hade larmet fungerat, så hade jag nog kunnat åtgärda problemet innan motorn skar.

 

Jag skulle kunna tänka mig att elektroniken fungerar som så. När man slår på tändningen, går summerspärren in. När man trycker på startknappen, släpper spärren så att summern tjuter. Alternativ att  spärren släpper när man släpper startknappen.så att summern i alla fall gjör ett litet tjutande

 

Problemet kan ju va att om inte summern tjuter, så tänker man nog inte på det.

 

För mig som har elektrisk stopp på motorn, skulle man ju kunna ju kunna koppla det hela så att tjuter inte larmet, så stoppar motorn.

 

Hängsle och livrem. 

 

Sen strider ju denna tanke mot den filosofi som jag hyllar mest - KISS

 

Volvo Pentas summer som börjar tjuta efter att man haft på tändningsnyckeln en tid fungerar helt perfekt, finns också en testknapp för summern.

 

Att ha en automatiskt stopp på en båtmotor kan bli farligt. T.ex. motorn blir varm och stannar med farligt land i lä. Bättre att kunna köra sig i säkerhet då de flesta motorer går en god stund även om de är för varma. Vakter som stannar motorn passar bäst på stationära motorer.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Volvo Pentas summer som börjar tjuta efter att man haft på tändningsnyckeln en tid fungerar helt perfekt, finns också en testknapp för summern.

 

Att ha en automatiskt stopp på en båtmotor kan bli farligt. T.ex. motorn blir varm och stannar med farligt land i lä. Bättre att kunna köra sig i säkerhet då de flesta motorer går en god stund även om de är för varma. Vakter som stannar motorn passar bäst på stationära motorer.

 

Hälsningar Ove

 

 

Det är väl det sämsta med elstopp som stoppar motorn om strömmen bryts.

 

Att mitt larm tjuter när jag startar motorn har jag inte alls ont av och är så ointresserad av teknik att jag aldrig skulle anstränga mig för  sånt över huvud taget.

 

Däremot har jag råkat ut för att motorn tjuvstannat pga att elkontakten lossat i sitt fäste. 

 

Skulle precis lägga till i hemmahamnen, när motorn stannade några meter från bryggan och gick inte att starta. Drev över hela hamnen och lyckades lägga till på utsidan en fiskebåt.

 

Återmonterade en länspumpsledning efter motorbytet. För att få ner rörpaketet, blev jag tvungen att lossa den kontakten till kabel som går till manöverpanelen. När jag satte tillbaka kontakten, fick jag tydligen inte den till att snäppa fast helt. Hade gått med båten i många timmar innan kontakten lossnade, troligtvis när vi backade upp vid hemmabryggan.  :mellow:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är fel att en dieselmotor med elstopp måste ha ström för att gå. Jag har en Vp D2 55 som också har elstopp men den måste ha ström för att stanna. På mer komplicerade dieselmotorer med commonrail så behövs det ändå ström för att de skall gå.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...