Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sealfie

Jofa 485 - vatten i skrov?

Rekommendera Poster

Tjena! Köpte en Jofa 485 för en tid sedan billigt. Noterade att den hade en lagning från en tidigare grundstöt under vattenlinjen långt fram som hade börjat gå sönder/läcka igen (var fuktigt där). Båten har stått på land i 2 år. Jag misstänker att det är vatten i dubbelskrovet pga den här lagningen. Hur kontrollerar jag detta på enklaste sätt? Jag har inte hittat något ställe där det går att se ner i dubbelskrovet. Och om det är så, hur får jag ut vattnet på smidigaste sätt?

 

Det sitter en länspump längst bak under golvet som jag får använda ibland när det har regnat. Ev vatten från dubbelskrovet lär väl inte läcka dit eller?

 

Obs: Har inte haft båten i vattnet än.

 

//Ny på båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo, på sådana här båtar brukar det finnas ett "schakt", en lägsta punkt, lagom stor för att man skall kunna få ned ett öskar däri eller montera en manuell eller elektrisk länspump.

 

Det är meningen att regnvatten eller vatten som stänker in i båten skall rinna hit, där det kan ösas ur eller pumpas upp.

 

Det är vanligt att denna lägsta punkt finns under aktertoften, eller strax framför denna.

 

Det är ju jättesvårt att inspektera den skadan du beskriver inifrån, möjligen kanske du kan använda en färdig, dyr inspektionskalera, endoskop, eller fästa en webkamera, eller en gammal videokamara på en lång pinne och föra in den mellan skroven, under durken, samtidigt som den är uppkopplad mot en TV eller bildskärm. En lampa måste man ju fästa på denna pinne också... tja se det som ett kul experiment. 

 

Annars får du väl lägga upp båten uppochned på bockar, slipa bort den gamla lagningen och göra om den, rätt och riktigt.

Det finns andra skribenter här som kan förklara detta bättre än vad jag kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Jofa Winth 485 under några år och gjorde endel jobb på den, bla byggde ny akterspegel pga fukt. Den hade skumfyllda utrymmen under kojerna i fören och under britsarna i aktern. Skrovet hade ingen skumfyllnad påbse men skadan kanske är långt fram där skummet finns? Vi tog ur skummet i aktern och det vägde "bly", det var dyngsurt. Sen plastadevi igen toften. Om skummet är blött kommer plasten inte fästa. Öppna lite mer ochkontrollera inan du böjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!!

 

Skadan är under golvet i fören, dvs inte under kojerna utan under golvet mellan kojerna. Enklast att göra ett hål i en av britsarna i aktern och kika kanske?

 

Ska kika på det där med dyvika också! Men kanske inte hjälper så mycket om det är skum som är vattenfyllt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...