Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
petter_b

Byta till LED

Rekommendera Poster

Tänkte byta alla lampor och lanternor till LED och har fått för mig att man skulle behöva en "stabilisator" som ser till att spänningen håller sig runt 12v i alla lägen.

 

Nu börjar jag undra om jag fått det hela pm bakfoten. Dels verkar led-lamporna vara märkta med 8-30v och dels finns det inget vidare utbud av "stabilisatorer" på marknaden.

 

Är det bara att byta ut lamporna utan någon annan åtgärd? (förutom för lanternorna då man ska byta hela "armaturen")

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ät bara att byta lampor, ingen stabilisator behövs.

Ledkungen har lampor som ger ett fint glödlampsaktigt ljus.

 

Jag har även kopplat in IKEA:s 12 V tavelramsbelysning som pentrybelysning direkt på båtens 12 V-system utan problem. Livslängden kanske sjunker från 30 000 timmartill 10 000 timmar, men det räcker nog till både min och nästkommande ägares livstid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare...bara att byta.

Jag bytte ut alla till sommaren och som Mackey, satte jag även dit platta biltemaled för hemmet i min targabåge. Inte märkt några konstiga flämtningar eller sånt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LED-lamporna har ju en inbyggd spänningsstbilisator, det är därför de är märka med "multivolt".

Vad som kan vara lurigt är att du inte kan polvända en lysdiod som du kan med en glödlampa. Om LED-lampan inte lyser, vänd på den eller byt plats dess kablar så funkar det. Det kan ju vara så att dina amaturer är felkopplade som det är nu. Jag råkade ut för det med en av mina läslampor när jag bytte till LED-lampor i dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare angående spänning och stabilisator i ledlampor...

 

Men...

Inte lagligt att stoppa i LED i befintliga armaturer. LED är vad jag läst mig till bara ok om armaturen/lanternan är godkänd/såld så.

 

Men.... jag har själv stoppat i LED överallt  :P  Antar det bland annat är för (spekulerar nu) att spollampor kan rotera i armaturen och påverka ljusbilden då led inte har 360° ljusflöde från ljuskällan. Själv har jag fixerat led-spollamporna i mina lanternor för att förhindra rotation då mina spollampor har 2 sidor. Vissa har 4 sidor, vilket borde minska risken för felaktig ljusbild. Kanske finns fler orsaker jag inte känner till.

 

 

Men jag antar att du i din sista mening menar att du ska byta hela armaturerna och kände till detta och vill vara laglig....  :)

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet finns det inte något generellt förbud eller någon lag mot att sätta in ledlampor i gamla armaturer.

 

När det gäller lanternor är dessa typgodkända med viss ljuskälla och man får inte byta ljuskälla.

 

Det finns två tydliga orsaker till att byte till led i lanternor är olämpligt.

1) Ljusbilden blir ofta felaktig.

2) Färgen blir ofta felaktig.

 

Ljusbild och färg är ju det viktigaste med en lanterna så det är ju rätt dumt att ändra på dessa...

 

Ett blått ljus med dragning mot grönt är ju inte självklart att uppfatta som en lanterna och om man uppfattar det som en lanterna är det ju dumt att den röda och blågröna lanternan inte syns alls om man är på kollisionskurs.

 

Fundera på om det ens är värt att byta till led i lanternorna? Hur många timmar seglar man i mörker eller nedsatt sikt?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana här LED som har inbyggd regulator och kan matas med typ 6-30 volt har den nackdelen att de i varierande grad skapar radiostörningar, speciellt illa för VHF. 

En del spollampsersättare avsedda för endast 12V klarar alltså inte alltför hög spänning långvarigt. Jag bytte till ett antal sådana för några år sen. På smällkalla vintern med landströmsladdare med temperaturreglerad spänning som kom över 15 volt i kylan (visste jag inte då) och jag lämnade båten nån vecka med dessa LED lysande. När jag kom tillbaka hade ungefär hälften av dem förstörts.

 

Det är alltså lite pest eller kolera över vad man väljer. Vill man gardera sig kan man alltid lägga in spänningsbegränsare i elcentralen för belysningsanslutningarna. Se:

http://www.sxk.se/content/sp%C3%A4nningsbegr%C3%A4nsning-f%C3%B6r-led-lampor

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana här LED som har inbyggd regulator och kan matas med typ 6-30 volt har den nackdelen att de i varierande grad skapar radiostörningar, speciellt illa för VHF. 

En del spollampsersättare avsedda för endast 12V klarar alltså inte alltför hög spänning långvarigt. Jag bytte till ett antal sådana för några år sen. På smällkalla vintern med landströmsladdare med temperaturreglerad spänning som kom över 15 volt i kylan (visste jag inte då) och jag lämnade båten nån vecka med dessa LED lysande. När jag kom tillbaka hade ungefär hälften av dem förstörts.

 

Det är alltså lite pest eller kolera över vad man väljer. Vill man gardera sig kan man alltid lägga in spänningsbegränsare i elcentralen för belysningsanslutningarna. Se:

http://www.sxk.se/content/sp%C3%A4nningsbegr%C3%A4nsning-f%C3%B6r-led-lampor

Ja du har rätt.

Men det har hänt en hel del.

Jag provade Biltemas LED-lanternor, den första generationen när den började säljas för en del år sedan, hade läst på SXK-forum att den skapade radiostörningar, provade i båden som då stor på land, och dessa lanternor störde inte bara VHF-radion utan även vanliga FM-rundradio, varvid dessa lanternor lämnades tillbaka.

Jag köpte ungefär samtidigt LED-lampor till läslamporna i ruffen, dessa störde också VHF, men jag tänkte som så att dom nog aldrig är tända samtidigt som man har VHF-radion igång så dom fick vara kvar.

 

Nu har Biltema kommit med ett par generationer till med lanternor, och i det EU-dokument som man kan läsa på hemsidan försäkras att dessa inte stör olika radioapparater eller annan elektronik enligt EU-standard.

Bryggsnack IRL hemmavid bekräftar detta.

Så köpte jag en annan båt, och monterade LED i läslamporna där också, en senare generation, som ger mer varmvitt ljus, och dessa stör inte någon radio.

 

I förra båten behöll jag glödlamporna i alla lanternorna (som hade reducerats till två, kombinerad sb/bb och runtomlysande kombinerad topp/akter), jag tänkt som så att de gånger lanternorna är tända går också motorn (motorbåt). Möjligen kunde jag haft en LED-ankarlanterna, men sådan saknades på den båten.

 

post-89760-0-87510300-1471588981.jpg

 

post-89760-0-94884100-1471589128.jpg

 

Kolla placeringen av sidolanternan!

 

Anledningen till att lanternarrangemanget gjordes om var att sb- och bb-lanternorna satt så himla dumt ovanför skarndäck, så man slog i smalbenen i dem när man passerade. Så en röd/grön kombilanterna sattes på topplanternans plats, och en rundlysande högst upp i den lilla masten.

 

Nuvarande båt har en salig blandning med lanternor av olika fabrikat, med såväl LED som glödlampor, något måste göras, det är Aquasignal i sb och bb lanternorna, akterlanternan är en Hella, och topplanternan vet jag inte, troligtvis Aquasignal, men osäker, så kan man ju inte ha det, det skall vara enhetligt!

 

 

Måhända skiter jag denna gången i riktigheten angående ljusbild och färg... Jag har riktigt ljusstarka intensivvita LED-lampor, en cylinder, men massvis med lysdioder monterade hela varvet runt, så det kan tänkas att sådana hamnar även i sb- och bb-lanternorna.

Lysvinkeln kan ju i alla fall inte ändras då den utgörs och begränsas av reflektorer och "deflektorer" i lanternans hus.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två sätt att mata LED. DC/DC-omvandlare eller motstånd, det senare är mindre effektivt. Med DC/DC-omvandlare lyser LEDen med samma ljusstyrka även om spänningen varierar tex när vattenpumpen startar. 

Förr kunde det hända att dessa omvandlare störde och det kan naturligtvis finnas någon enstaka men majoriteten stör inte. Som exempel har jag min "kontors vhf" som drivs med en 10 kr DC/DC-omvandlare från ett 24V system. Helt utan problem.

Man kan också nämna att de flesta LED tål ganska hög spänning, jag utredde dt här: http://www.maringuiden.se/forum/topic/71946-stabilisator-till-led-belysning/?p=499134

 

Är man inte överdrivet försiktig behövs ingen spänningsbegränsare. Jag har det till en router som ska ha 12V för säkerhetsskull. 

 

Sen det här med LED och lanternor. Detta är nästan den enda utrustning ombord där det är ett lagkrav att de ska vara godkända (av Sjöfartsverkt, det är det enda godkännande som gäller). Lanternorna är byggda för en viss typ av glödlampa och det finns inga godkända LED-lampor.

 

Precis som Mackey tycker jag att man ska fundera på om man verkligen behöver LED. Seglar man mycket på natten så köp riktiga, godkända lanternor a 429 kr/st på Biltema. Har man inte råd med det kanske man ska se över sitt båtägande.

Lanternor är viktiga. Att synas i mörkret handlar om säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtliga lampor utom två inne i båten är bytta till LED av förra ägaren.

Följden är att vi bara använder de två för att slippa känslan av terrarie...

 

Värt att tänka på, finns säkert lampor med "varmare" ljus att få tag på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senare generationer av LED-lampor har varmvitt ljus som standard, om de är kallvita brukar det framgå. Vissa typer kan man få gula, blå, orangea eller röda också. Så om vill ha en bordellstämning i ruffen väljs de röda... :P 

Iofs så var det kalla litet blåare ljuset väldigt behagligt att ha i läslamporna, kontrasten mellan det svarta bokstäverna mot det vita pappret i boken eller tidningen bra för trötta ögon.

Men dessa LED-lampor riktade ljuset framåt, varje enskild lysdiod hade en liten ingjuten lins. Armaturen var ju gammal och avsedd för 21W glödlampa, så den hade en reflektor som då inte gav LED-lampan någon vinst.

 

Det var då läslampor av mässing, och med en 21W lampa i blev dessa jättevarma efter bara ett kapitels läsning, det problemet försvinner ju med LED,

Det är ju så med traditionella glödlamor att endast 20% av den inmatade effekten blir till ljus, resterande 80% (på ett ungefär) blir till värme. Lysdioderna har ju betydligt bättre verkningsgrad.

 

Om du vill koppla en enskild standardlysdiod på 5mm till 12 volt, så är grundregeln den att man kopplar med ett 560 ohms förkopplningsmotstånd på 1/4 watt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att få ett trevligt ljus är att använda självhäftande ljuslister men de lyser mycket så dimmer rekommenderas. Se tex https://www.kjell.com/se/sok?query=ljuslist

Finns till betydligt lägre pris på eBay.

Finns ju även RGB dvs med tre färger som kan blandas till en lagom grad av porrbelysning. Eller "ytläge, slå om till rött ljus".

 

Att sätta LED-lampor i vanliga armaturer tycker jag oftast inte blir bra. Ibland är det mycket bättre att byta armatur, Biltema har tenn: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Innerbelysning/Interiorbelysning-LED-2000035567/som är riktigt bra.

I ett par fina gamla Hella armaturer limmade jag helt enkelt in typ sådana här: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/belysning/lampor-ljuskallor/led-lampor/led-modul-g4-140-lm-vit-p63637det blev bra.

I ett par fina mässingsspottar provade jag olika LED-lampor med dåligt resultat. Det slutade med att jag limmade in MR16 spottar på 3W, den typen med tre LED. Resultat, kanon!

 

Finns det angivet vilken typ av lysdiod som används, välj den som heter 5050, klart bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtliga lampor utom två inne i båten är bytta till LED av förra ägaren.

Följden är att vi bara använder de två för att slippa känslan av terrarie...

 

Värt att tänka på, finns säkert lampor med "varmare" ljus att få tag på.

De första LED-lamporna vi köpte lös grått trots att det stod varmvitt på förpackningen, dessa fick jag inte använda i ruffen för hustrun och jag ville inte heller använda dem.

De hamnade så småningom i akterruffen i läslamporna och dioderna målades med orange eller gul tuschpenna och fick då ok ljus.

 

Jag tror jag nämnde LED-kungen tidigare, deras "lampor" har riktigt varmvitt ljus.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i båten och kollat vad som behöver köpas. Jag har väldigt många spollampor, närmare bestämt 18 st, så det kostar en del att byta. (Då har jag inte räknat med lanternorna som får vara kvar i original.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i båten och kollat vad som behöver köpas. Jag har väldigt många spollampor, närmare bestämt 18 st, så det kostar en del att byta. (Då har jag inte räknat med lanternorna som får vara kvar i original.)

 

Om du är snål och händig med lödkolven kan du bygga LED av glödtråds-spollampor. Leta på en delbar LED-list där minsta "klippbara" längden är lite kortare än spollampan. Sen bränner du sönder glödtåden i spollampan med överspänning. Sen kan du löda bitarna av LEDlist på spllampans gavlar.  

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i båten och kollat vad som behöver köpas. Jag har väldigt många spollampor, närmare bestämt 18 st, så det kostar en del att byta. (Då har jag inte räknat med lanternorna som får vara kvar i original.)

6kr/st om du kan vänta 3v

http://www.ebay.com/itm/191696723055?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag varit i båten och kollat vad som behöver köpas. Jag har väldigt många spollampor, närmare bestämt 18 st, så det kostar en del att byta. (Då har jag inte räknat med lanternorna som får vara kvar i original.)

 

Om du är snål och händig med lödkolven kan du bygga LED av glödtråds-spollampor. Leta på en delbar LED-list där minsta "klippbara" längden är lite kortare än spollampan. Sen bränner du sönder glödtåden i spollampan med överspänning. Sen kan du löda bitarna av LEDlist på spllampans gavlar.  

 

 

Intressant innovation - men med många om.

 

Har själv bytt ut de flesta av de armaturerna i båten som jag använder till LED-armaturer. 

 

Har monterat fyra längder LED-strip - i stället för ett antal lysrörsarmaturer. LED-stripsen var visserligen delbara, men varje del var  betydligt längre än den största spollampan.

 

Finns det LED-stripp som man kan dela och där delarna blir kortare än en spollampas glaskropp!?

 

Nu är väl det inte aktuellt för min del att tillverka egna spollampor. Är visserligen relativt händig med lödkolven - bara jag kan hitta den - men sen är jag inte snål, snarare slösaktig.

 

En sak som jag tänkte på. Om man skall bränna av glödtråden med överspänning, så är ju 230 Volt lätt att få tag på för envar. Dock betydande risk om man inte vet vad man sysslar med. Kanske inte lika stor för mig och tex Seawolf - som vet vad vi sysslar med.

 

Är det inte risk att det blir en "jädra smäll" (Dynamit Harry) om man tar till 230Volt växelström.

 

En vridtransformator där man kan höja spänningen till lämplig nivå, eller ett par,tre seriekopplade 12 volts batterier är kanske lämpligare!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför göra det elektriskt?

Sådan där spollampor brukar man ju kunna pilla isär ändå.

Bara att vrida, vicka litet försiktigt på socklarna så faller lampan i sär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...