Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Cam72

Funktion Anchormatic

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett ca 30 år gammalt ankarspel från Anchormatic som förmodligen originalmonterades i min Orrskär 850 1984, detta tar in ankaret väldigt sakta ca 6-7 sek / 1m, är detta normalt? vinden hinner ta båten vid inhalning.

 

Fjärren funkar kasst med, nya batterier men jag måste ändå stå max 1 m från mottagaren för att det ska fungera.

 

Någon som har samma problem eller kanske tom har en bra lösning vore jag väldigt tacksam!

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur så pass gamla spel ska fungera men visst låter det långsamt.

På ett nyare Anchormatic (1989) som jag hade är det två hastigheter, en fram till "sköljläget" som är snabbare, och en långsammare hastighet tills ankaret är helt uppe.

Kan det vara så att spelet inte känner av att bandet passerat bägge magneterna på väg ut?

Vad gäller räckvidden på fjärren kan jag inte hjälpa dig men företaget finns väl fortfarande kvar (om än i annan regi?) så varför inte ringa och fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur så pass gamla spel ska fungera men visst låter det långsamt.

På ett nyare Anchormatic (1989) som jag hade är det två hastigheter, en fram till "sköljläget" som är snabbare, och en långsammare hastighet tills ankaret är helt uppe.

Kan det vara så att spelet inte känner av att bandet passerat bägge magneterna på väg ut?

Vad gäller räckvidden på fjärren kan jag inte hjälpa dig men företaget finns väl fortfarande kvar (om än i annan regi?) så varför inte ringa och fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anchormatic var iallafall för några år sedan väldigt snabba på att svara på e-post också.

Annars tycker jag det låter som en mekanisk tröghet, kolla att lintrumman inte hindras av någonting, att bandet inte vridit sig. Känn på otorn om den blir varm, det skall den inte bli, möjligen ljummen men inte varm. Kolla att alla anslutningarna är ok på elektronikboxen.

Sedan kan man ju undra över ett sådant ankarspels livslängd...30 år är lång tid, och just ankarspel har ju den sämsta miljön att arbeta i ombord.

 

Mottagaren till fjärren skall ha en sladdbit, möjligen vit, som är själva antennen, se så den hänger fritt. Om det går att öppna sändaren mer än bara batterifacket, så kolla att det inte kommit fukt i denna. Och mät spänningen även på de nya batterierna! Sedan kan det ju bli oxid på kontaktblecken som håller batteriet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett winchmatic och på det kan jag välja två hastigheter och jag har för mig att det ska vara möjligt även på Ancormaticsspel.

Eller så är det så som Christer skriver att det fastnat i "sköljläge".

En bekant var i kontakt med Ancormatic för att få support men de var inte så intresserade av att supporta men de ville gärna sälja ett nytt spel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, de äldre ancharomaticarna hade bara en hastighet. Även sista biten från avsköljningsläget till stopp. Motorn styrs för utrullning (baklänges) och inrullning av en kontaktor som får puls från elektroniken.

 

Funktionen är ungefär så här:

1 Tryck på "nedåt" på knappen i omkring 5 sekunder, motorn backar en bit sedan frikopplas lintrumman, fritt fall, släpp knappen.

 

2 Tryck "uppåt" håll knappen intryckt, kopplingen låser trumman och bandet spänns upp, lintrumman roterar tills den första metallbiten på bandet blir avkänd av den induktiva givaren, ankaret skall då hänga en liten bit under vattenytan.

 

3 Tryck en gång till på uppåtknappen, håll knappen intryckt, nu skall bandel lindas upp tills dess att metallbit nummer två når den induktiva givnaren, då är det stopp.

 

Jag märkte de sista åren med gamla båten att hela spelet med elektroniken var känsligt för spänningsfall, det var inte alltid det gick att spänna upp bandet om man inte startade motorn så att generatorn laddade.

 

Jag tillverkade en egen "fjärrkontroll" den bestod i en återfjädrande tvåläges omkopplare inbyggd i en liten elektronikbox, men en lång treledad kabel, inkopplad parallellt med den ordinarie omkopplaren. Senare blev det även en trådlös billig fjärrkontroll inköpt på Tradera.

 

Jag gillade detta ankarspel starkt!

Nuvarande båt har ett Lewmar Pro-Fish, det är jag inte alls lika nöjd med.

Om jag skulle göra en nyinstallation så skulle jag valt ett ankarspel av samma sort igen, men då installerat på sådant vis att det gick att ha 5m kätting mellan ankaret och bandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för svaren!

 

Kan hålla med om att dom inte var direkt serviceminded när jag ringde, det lät ungefär så här " eh ja du, nja alltså nej, kanske för att det är gammalt, MEN du vet dagens spel har 5 hastigheter osv osv..." Men men

 

Jag tänkte jag skulle få lite snurr på spelet då dom verkar vara av god kvalitet, kan konstatera att jag bara har 1 metalllbit för att få ankaret i sköljläge.

 

Skall kolla batterispänning i helgen, jag vet att batterierna är gamla och generatorn laddar väl inte Max på tomgång?

 

Det sitter ingen "tråd" på mottagardosan skall ta isär den och se om lödkolven kommer till användning, fjärren har jag kollat och kan inte hitta något ergat eller några lösa lödpunkter.

 

Tack för svaren

 

Fyll gärna på om fler tips trillar in...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ingen sladdbit är det en antenn av kopparfolie på kretskortet i mottagaren. Se till att det inte kommit fukt in i denna.

Ja bäst före datum har nog passeats med råge. Men det kan ju vara värt att reparera det. Det ser ju ut att vara byggt av standardkomponeneter. Jag pajade den induktiva givaren, Conrads sålde en likadan, man jag missade att beställa anslutningskabeln samtidigt...

Det kan ju vara så att ditt spel är äldre än mitt, så du har kanske bara avsköljningsläget och inget stoppläge, men det verkar ändå konstigt.

De där metallbitarna är av tunn rostfri plåt med tänder i kanterna som då skall bita fast i bandet. Det är lätt att tillverka själv.

Prova först med att kontaktlimma en stor bricka på bandet där du vill att stoppläget skall vara, om det funkar kan du ju klämma dit en bättre metallbit. Kontaktlimmet kommer inte att hålla nån längre stund.

 

Ja lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu är en ny sidepower kontroll inskarvad i systemet och jag kan stå på andra sidan båtklubben och släppa ankaret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade med nytt batteri men hastigheten är fortfarande störande låg (6sek/m)

 

Kanske får leva med det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under vintern får du demontera spelet och kolla att alla rörliga delar kan rotera lätt och fint.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ni tro att det är normalt med inhalning 6 sekunder / meter för ett så gammalt spel? I så fall kan jag lägga ner forskningarna eller är något trasigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle innebära 10 meter på en minut... Jag har ju varesig ankarspelet eller båten det var monterat i kvar, så jag kan inte klocka tiden åt dig, men det låter rimligt, möjligen litet långsamt. Vad säger firmas support?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den firman har ingen support, dom var riktigt ovilliga att pratat om ett gammalt spel då det faktiskt finns nya att köpa... Dålig strategi enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett gammalt spel från 1982, snurrar på bra. Mitt tips är att kontakta Digital Marin Strömstad. Det han inte kan om dessa gamla spel är inte värt att veta.

 

Mikael //

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde Digital marin och diskuterad länge vad felet kunde vara, skall kolla alla reläkontakter och se om trumman kärvar.

 

Mycket trevlig tillmötesgående och service fick jag!!!

 

Återkommer framöver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har någon lyckats hitta ett företag som kan serva/reparera dessa spel, efter att Digital marin flyttat till Strömstad.

T.ex. funktionen som visar utmatat/in winchat band, autostop m.m. Är nästan beredd att betala samma pengar för hjälp med detta, som för ett nytt spel...

Redigerad av bajen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...