Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DCAle

Båtköparhjälp

Rekommendera Poster

Tjena! Vi är en familj som vill köpa en daycruiser på ca 7 meter som vår första båt. Vi har noll erfarenhet av båtar sedan tidigare och frågan är nu hur man gör för att inte köpa grisen i säcken.

 

Vi tänker oss en budget på drygt 100000. Är det värt att ta hjälp av en besiktningsman (om sådana finns)? Det som känns läskigast är risken att motorn är körd och man måste inleda sitt ägande med att renovera den. Nån som vet vad en besiktningsman tar för en kontroll av båt inför köp?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min fru var i ett liknande läge när vi 2013 köpte en dc, visserligen inte vår första båt. Vi anlitade en besiktningsman vilket kostade 5000:- Eftersom vi nu efter snart 4 säsonger och ett flitigt båtåkande fortfarande är mycket nöjda känns det som väl använda pengar. Det finns en förening för aultoriserade besiktningsmän där du kan se om du har någon i närheten.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av besiktningsmän (har anlitat två) är att de inte bryr sig så mycket om motorn.

Jag har förstått att det krävs en hel del demontering av delar för att kunna avgöra skicket på en båtmotor.

Oftast handlar det istället om en provkörning för att kontrollera att inga missljud förekommer och en koll av olja och allmänt utseende.

Man står alltså risken att köpa en motor som kan gå sönder närsomhelst även om man anlitar besiktningsman.

Köp en båt med hyfsat ny motor som ser bra ut, dvs inget oljeläckage, ingen olja eller annat skräp under motorn, dokumenterad service som oljebyten och impellerbyte årligen och som det finns reservdelar eller serviceställen till i din närhet. Ta med en kompis, eller någon som är van att serva motorn ifråga, och låt dem bedöma det allmänna skicket både på motor och båt och spara in kostnaden för besiktningsman.

Kanske ska du också köpa båten av ett företag så du får garanti, eftersom du inte har någon erfarenhet av båtar?

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack båda för era tankar. Supersvår fråga, ska se om jag hittar en vän som kan motorer, bör gå. Ska också kolla närmare på vad som ingår i en normal besiktning.

 

Längtar till nästa säsong!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besiktningsmän dömmer ut en motor som är äldre än 5 år i princip och kollar bara båtens skick. 

 

Mitt tips till er är att ta båten på en relativt lång åktur (minst 20 min) där ni låter motorn jobba ordentligt för att kunna se om den överhettas. 

 

sedan stänger ni av motorn och kontrollerar att den är lättstartad även när den är som varmast. 

 

Kontrollera att växlarna går i lätt även när motorn är avstängd och att drevet ser helt och fint ut. 

 

Kontrollera att motorn inte dör när växeln läggs i (bra tomgång) och att den går direkt ner till tomgångsvarvtalet när växelspaken ligger i idle. 

 

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också att motorn håller oljetrycket och inte går varm när ni drar av efter det att ni kört en rejäl tur så att motorn blivit riktigt genomvarm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt för 100000 då känns en besiktningman ganska överkurs. Som sagt är motorn lite äldre så är det inte mkt mer att göra än att kolla utsidan samt att den håller temp, oljetryck och att olja ser bra ut. + provkörning utan konstigheter. Visst man kan ta komp test också om man vill. I övrigt tycker jag att man i en äldre båt ska gå igenom skicket noga, helst vara två som tittar på båten och sen efter att man provkört och tittat på båten sätta sig ner och gå igenom sina intryck. Därefter bedömer man om vill köpa båten och vad man är beredd att betala. Lägg ett bud och sätt säljar/köpar bollen i rullning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också att motorn håller oljetrycket och inte går varm när ni drar av efter det att ni kört en rejäl tur så att motorn blivit riktigt genomvarm.

 

Att oljetrycket ligger lägre på tomgång när motorn är varm jämfört med kall är helt normalt för v-8:or. Det viktiga är att det inte sjunker till under minvärdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...