Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
T-strom

Maxi 909, 999, Comfortina 32 eller annat?

Rekommendera Poster

Har tidigare seglat Albin 78 och Omega 30 och har efter några års uppehåll från seglingen bestämt mig för att köpa båt med pinne igen. 

Valet står väl egentligen mellan ovanstående båtar, kan ni ge input på fördelar och nackdelar med dessa? Finns kanske någon som seglar en själv som kan övertyga mig om att köpa just den modellen. 

Hustruns krav på båt var att det skulle gå att stänga om sig i vardera sovutrymme. Och att slippa krypa in i aktern(som på Omega 30). 

Jag har lusläst Gelins 500 segelbåtar i test så koll på mått och hans åsikter har jag redan.  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar man boende komfor mellan dessa så är valet lätt, 999. Men sedan så är väl det inte den snyggaste båten av dessa - där vinner comfortinan.

Glöm inte titta på övriga 33 fotare såsom Scanmar , Nova (efter 1988 om ni vill stänga till akterkabinen) samt contrasten (den är dock ovanlig med akterkabin - finns i flera layouter).

Sedan till kommer det "nyare" båtarna från Bavaria mm

När vi bytte båt så var det boendet som avgjorde båtvalet så för oss blev det en 999.

 

/ Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar man boende komfor mellan dessa så är valet lätt, 999. Men sedan så är väl det inte den snyggaste båten av dessa - där vinner comfortinan.

Glöm inte titta på övriga 33 fotare såsom Scanmar , Nova (efter 1988 om ni vill stänga till akterkabinen) samt contrasten (den är dock ovanlig med akterkabin - finns i flera layouter).

Sedan till kommer det "nyare" båtarna från Bavaria mm

När vi bytte båt så var det boendet som avgjorde båtvalet så för oss blev det en 999.

 

/ Tomas

 

Jodå, har koll på de flesta av 80-talsbåtarna. Är bara det att dessa tre faller mig i smaken mest. Sen är det ju alltid tillfället och objekt som avgör. Motor, segel och övrigt skick är ju rätt så väsentligt tycker jag. 

Har inte riktigt fastnat för Bavariorna än dock... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 999:a, det som skiljer den mest från 909 är 999:ans enorma stuvutrymmen i akterluckor och SB Bänk. Ståhöjden är mkt bra, och den är snabb utom på kryss, där är den normal.

 

Nackdel 999 är att det kluckar och slår svårt då det kommer vågor akterifrån i hamn pga. platt horisontellt skrov akterut. 909:an är bättre. 

 

Comfortinan är visserligen är aningen långsmmare än 999:an utom på kryss, men den är tydligt styvare. Plus är att den har blyköl (Järnkölar är värdelöst om man vill ha slät botten, de rostblommar för  eller senare och det tar massor av besök under våren för att epoximåla flera gånger, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa osv. För även småblommor! Rena plågan!) Sen har den smalare akterspegel än 909/999 så man får inte plats med så stor badplattform. På min 999:a kan jag lägga en liten gummibåt på tvären på badplattformen så den inte bromsar i svag vind.
 

909/999 har manuellt fastplastad basinredning, gediget gjort. Comfortinan tror jag har en som är ditlagd med lager av spackellimmassa, vidhäftningen måste inspekteras (med endoskopkamera?), sägs kan spricka upp vid grundstötningar men som inte syns. Då. 

 

 

 

 

Pratar man boende komfor mellan dessa så är valet lätt, 999. Men sedan så är väl det inte den snyggaste båten av dessa - där vinner comfortinan.

Glöm inte titta på övriga 33 fotare såsom Scanmar , Nova (efter 1988 om ni vill stänga till akterkabinen) samt contrasten (den är dock ovanlig med akterkabin - finns i flera layouter).

Sedan till kommer det "nyare" båtarna från Bavaria mm

När vi bytte båt så var det boendet som avgjorde båtvalet så för oss blev det en 999.

 

/ Tomas

 

Jodå, har koll på de flesta av 80-talsbåtarna. Är bara det att dessa tre faller mig i smaken mest. Sen är det ju alltid tillfället och objekt som avgör. Motor, segel och övrigt skick är ju rätt så väsentligt tycker jag. 

Har inte riktigt fastnat för Bavariorna än dock... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-strom: Vad blev det för båt? Är själv inne på bl.a. samma modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kompletteringar till Belona23

 

Vi har ju en Comfort 32, samma skrov som Comfortina 32.

 

Båten (Comfort 32) är både trygg och pigg tycker jag.

Inga större överraskningar om man har för mycket segel (seglar bara dåligt) eller när man får vindvridningar och/eller vindbyar vid segling med spinnaker.

Min bedömning är att Comfortina 32 har liknande egenskaper.

 

Om man bryr sig om SRS-tal så är Maxi 909 sämst och Maxi 999 "bäst" av de tre.

 

Prismässigt tycker jag man får mycket båt för pengarna oavsett vilken av ovanstående båtar man tittar på. Maxi 999 är dyrast och Comfortina 32 billigast, men utrustning och skick påverkar givetvis mycket både uppåt och nedåt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så har vi diskussion om pris kontra dörr och prestanda? Men sammantaget så beror ju priset även på skick och utrustning. Generellt anser jag att nyare båtar är mer prisvärda...

 

Visserligen måste du ut med mer pengar / om du inte kan dela båt med en kompis / men å andra sidan får du säkert igen mer pengar om 5 år? Plus att en nyare båt seglar bättre i akterlig vind, större akterkoj, nyare segel, bättre elinstallation, kanske ankarspel osv osv. Allt är nog nyare generellt?

 

Plus att den nyare är snabbare om du väljer samma antal fot! Du kan lätt gå ner 3 fot i storlek tror jag.

 

Jag har inte seglat 909 eller 999 annat än några timmar. Möjligen fick jag intryck att den seglade på bättre än Comforten ( och då har jag haft en 32:a i många år plus en Comfortina 35 i två år)

 

Men om inte seglingen är lika viktig som bekvämlighet så slår moderna båtar lätt dessa gamla.

Jag har seglat så många att jag tycker jag kan påstå det, Bavaria 33, 39, 46. Jeanneau 36 och 379. Mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är just bekvämlighet som är viktigast och gärna praktisk eftersom vi har 4 barn och det är viktigare att man kommer ut och bor bekvämt än att den seglar bra.

 

Dock ligger fortfarande Bavaria 35 ca 100kkr mer än Maxi 999 eller Comfortina 32.

 

Såg att en del Maxi 999 och Bavaria 35 har dubbla akterkojer vilket känns trevligt då man slipper bädda om varje dag.

 

Hur länge kan man räkna med att en inombordare i dessa bätar håller? Jag tänker att en del Maxi 999 har originalmotorn vilket betyder att den är iallafall 30 år gammal.

En Bavaria 35 från början av 90-talet är snart 30 år också. Har igen erfarenhet av inombordare sedan tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 30 år gammal motor kan hålla 5, 10, 15 eller 20 år, men kommer att kräva relativt dyra renoveringar längs vägen.

 

Vi pensionerar vår MD11 från 1980 nu (36 år gammal), inte för att den inte fungerar utan för att det är för dyrt och/eller tidskrävande att göra en behövlig renovering. Senaste motorrenoveringen gjordes 1994 om jag är korrekt informerad.

 

En ny motor kostar ca. 65 0000:- kr plus ca. 20 000:- kr för installationen om du inte gör den själv.

Troligen kan du ganska lätt renovera drevet så att det håller i 25 år till.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, även jag har varit intresserad av de båtar du nämner. Valet föll istället på en Dehler optima 101 från 1986 som vi tycker är en mycket lyckad båt, med linjerna på rätta stället och en stark konstruktion, att den sedan seglar skapligt är ju inte heller någon nackdel. tyvärr är det järnköl på båten och jag funderar just nu om jag ska lägga ner ett lite större jobb med att epoxibehandla hela Kylen suck.

 

När det gäller motor så har vi alltid gått en hel del för motor vid bland annat transportseglingar och därför satt ett stort värde på en väl fungerande motor och på vår nuvarande båt är motorn bara några år gammal. Jag tänker dock att en hyfsat ny motor inte i och för sig behöver vara någon garanti för att den fungerar bättre. Ett dåligt handhavande kan ju snabbt bryta ned en motor. Som alltid gäller det väl att syna detaljerna. Om motorn startar och låter bra,om avgaserna är av rätt nyans och om allt är exemplariskt underhållet då skulle åtminstone jag känna mig trygg, En nyare motor med dessa tillhörande egenskaper är dock värd mer än en 30 år gammal eftersom den har framtiden framför sig.

 

Med facit i hand och efter att ha provat lite olika båtar,så skulle jag sätta ett stort värde på en båt med dubbelkoj i aktern, just för att kunna hålla salongen uppbokad. Det mesta fungerar när man har en stark drivkraft att komma ut på sjön men idag är jag glad för lite större utrymmen.

 

Mvh

 

Empirikos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Glömde säga att jag varit in och tittat på alla de båtar som du nämner och när det gäller 999 så har jag för mig att jag blev lite tveksam då det var några koder som var i kortaste laget för mig dom är 1.90, lång, jag tror det var förpikskojerna. Annars tyckte jag 999 var trevlig. En mycket bra sak med 999 är det låga insteget ner i själva båten, jag har varit nere i båtar som har en brant stege ner i ruffen, vilket är opraktiskt samtidigt som det skärmar av kontakten med den som seglar. comfortina är också mycket trevlig men där var det mer själva konstruktionen som inte kändes bra.

 

Mvh

 

Empirikos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det är fördel med en blyköl om man vill ha en sak mindre att ta hand om. Men å andra sidan spelar väll lite rost ingen roll om man inte känner att man vill få ut max fart.

 

Jag är också 190cm lång så kojen bör nog vara minst 200cm för min del. Hur är ståhöjd i de olika båtarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som talar mot Dehler optima 101 för min del är att toan är vid förpiken. Jag föredrar att ha den bak som på Maxi 999 eller som många Bavarior.

 

Dubbelkoj bak tror jag är ett måste för vår del. Jag är inne på att det gärna får finnas 2st dubbelkojen bak så ingen behöver ligga vid bordet och bädda om varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns några fler båtar i samma prisklass som uppfyller mina önskemål, mer än Maxi 999 och Bavaria 35?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mamma 33 är rätt nära, men ca 185 i ståhöjd. Dock toa vid förpiken. En liten separat och en stor akterkoj/ruff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt att en Bavaria 35 är rätt stor... Och lite dyrare?

Om du ska jämföra med en Comfort 32 eller 34 så är Bavaria 31 eller nyare 30 närmare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria 35 och Bavaria 30 verkar ligga på ungefär samma nivå eftersom 35 är 10år äldre.

 

Hur som helst har jag insett att Bavaria 35 kanske inte funkar om jag ska kunna förvara den på tomten eftersom den är ca 3.6m bred vilket kräver följebil och tillstånd för att få transporteras på allmän väg.

 

I så fall är det bara Maxi 999 kvar vilka jag tycker ligger lite högt i pris eftersom man kan få en 10 år nyare Bavaria 35 för samma pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad väger masten på en Bavaria 35, Comfortina 32 och Maxi 999 ungefär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ej exakt vikt på 999ans mast, men den hanteras av två man utan större problem (inkl furlex).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

En ny motor kostar ca. 65 0000:- kr plus ca. 20 000:- kr för installationen om du inte gör den själv.

 

Mackey

 

 

 

Nja.. du får nog räkna med minimum 30' för motorinstallation. Vi har fått offerter på allt från 30-45kkr, då den som pratade om 30 missat en del saker. Då är det inget "lull-lull" med i offerterna. Iofs "vårpris", kan tänka mig att man kanske kan komma undan billigare på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kanske 999 en tunnare mast, kan vara så? Men en Comfort-mast lyfter inte 2 man ner i mastskjulet och bär ut. Been there, Done that. Men vadå, sedan lyfter man med mastkran, samma jobb oavsett vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En ny motor kostar ca. 65 0000:- kr plus ca. 20 000:- kr för installationen om du inte gör den själv.

 

Mackey

 

Nja.. du får nog räkna med minimum 30' för motorinstallation. Vi har fått offerter på allt från 30-45kkr, då den som pratade om 30 missat en del saker. Då är det inget "lull-lull" med i offerterna. Iofs "vårpris", kan tänka mig att man kanske kan komma undan billigare på hösten.

Håller med, 20 000:- kr var min bästa offert för att byta motor och det var på hösten/vintern.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-strom: Vad blev det för båt? Är själv inne på bl.a. samma modeller.

 

Nu så, efter idogt funderande fram och tillbaka så var det en uppstickare och ej någon av de båtar som diskuterats här valet föll på. Vi har bestämt oss och lagt handpenning på en Albin Delta. Lite som jag skrev i ett tidigare inlägg så var det tillfälle och objekt som fick avgöra, och priset förstås. 

Fantastiskt välskött och med en "ny" motor som bara gått 330 timmar. Allt är fräscht och i bra skick, det enda vi planerar att göra är att byta dynor och förmodligen kyl (sitter en supercool i nu). Inte för att dynorna är dåliga men de är original och nya skulle lyfta helheten. Och supercool har jag väl aldrig hört något bra om så den åker nog på sikt den också. Alternativt komplettera med ett Isothermskåp. 

 

Just Deltan har jag sneglat på tidigare också och jag tycker storleken är bra samt att den rymmer oss fyra utan bekymmer. Förvisso har ju Curt Gelin totalsågat den i sina tester men jag tar det med en nypa salt. Har istället lyssnat med bekanta som har eller har seglat Deltan och de har varit positiva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...