Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Makro

Någon som testat att köra på EcoPar bränsle?

Rekommendera Poster

Det var längesen jag såg någon diskussion om miljöbränslet EcoPar här på forumet, det kanske bara är SSRS och företag som använder det? Priset idag ligger ju trots allt på ca 20 kr/lit. Men för den som åker snipa och segelbåt borde det vara värt extrapengen för att slippa dra i sig stinkande dieselavgaser. Nu åker jag planande båt med drev så jag störs inte av avgaser mer än när jag ligger still men det verkar ju lite lockande att prova särskilt som det utlovas oförändrad eller något höjd effekt samt eventuellt lägre förbrukning och bättre smörjande egenskaper förutom miljövinsten i lägre co2 och den personliga hälsan.

Har någon provat hade det varit intressant att höra vad ni har för åsikter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt att detta nämndes på nyheterna just nu. Men om det är ett problem kan man ju undra varför inte skatten sänks på miljöbränslen? Är det för att vi båtägare ska stå för kostnaden och bli påtvingade att montera på katalysatorer och partikelfällor på gamla motorer istället?

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/cacnerframkallande-batavgaser-i-ny-studie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju vara alla gamla tvåtaktare som står för lejonparten av utsläppen. Även en gammal fyrtaktare lär ju släppa ut oerhört mycket mindre oförbrända kolväten än en gammal tvåtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtaktarna är säkert de sämsta marinmotorerna ur miljösynpunkt men de flesta båtarna man ser längs farlederna under semestern är ju inombordare (tycker jag) men det finns ju även gott om bensindrivna inombordare, alla kör ju inte diesel. Men det hindrar ju inte att man försöker minska mijöpåverkan på de sätt som ändå finns tillgängliga.

 

Men du har nog rätt där Eld-

Från Q8´s info om alkylatbensin:

"Från äldre 2-takts utombordare i Sverige släpps varje år stora mängder giftiga kolväten ut i vattnet. I Sverige är det cirka 50 gånger mer än de synliga oljeutsläppen från fartyg! Med alkylatbensin i din äldre utombordare kan du minska de skadliga utsläppen med hela 80-90 %. Miljövinsten med att gå över till alkylatbensin är extra stor om du brukar köra i vikar och grunda vatten där ekosystemet är särskilt känsligt. Med alkylatbensin slipper du själv ifrån de mest illaluktande och hälsoskadliga avgaserna." (SPBI.se/faktadatabas)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna tanka ecopar i snipan. Men marinvarianten säljs ju bara på en enda mack i sverige, nere på västkusten.

Så det går ju tyvärr inte.

Lillbåten med 8hk 2-takt tankar jag med aspen alkylatbensin. Det finns att tanka på tapp bara nån km härifrån på land, så jag har några dunkar jag fyller upp på våren till båt, gräsklippare och röjsåg.

Enligt en studie från chalmers är det betydligt mindre miljöskadligt att köra en 2-taktare på aspen än en lika stark 4-taktare på vanlig 95-oktan.

Givetvis är aspen i en 4-taktare ännu lite bättre.

Jag har tjötat på båda sjömackarna i stan att de borde sälja aspen på tapp. Det är många småbåtar med 2-taktare här.

 

 

Både dieselsnipan och lillbåten drar så lite så kostnaden per liter bränsle är totalt ointresant. Förmodligen gäller det flertalet båtar här i trakterna då de flesta är små, seglande eller deplacerande.

Så mackarna skulle nog kunna sälja både aspen och ecopar med förtjänst, men de verkar ointresserade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan tanka Ecopar både på Mollösund och Styrsö men det kanske är långt till båda? Och visst är två tankställen på hela västkusten lite väl glest. Att mackarna inte satsar på det är väl förmodligen för att bränslena är så pass dyra att inte så många köper? Så en skattesänkning på miljöbränsle hade nog gjort susen. Varför betala 20kr litern istället för 12,50 om man inte måste?

Alla tänker nog inte som du vad det gäller kostnaden för bränsle?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten på Mälaren, Västerås. På ecopars hemsida visas bara ett tankställe för marinbränslet i hela sverige och det är nånstans på västkusten. Men den kartan de har kanske är förlegad. Vet någon om det finns här i mälardalen så skvallra gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker den här frågan till liv igen och ställer samma fråga som TS; någon som testat hälla Ecopar i båten..? Och finns det risk för biverkningar om man häller det i en båt med en gammal encylindrig Penta från 1980..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft kontakt med säljare på ecopar i mitt arbete med reservkraft, och allt ska vara guld och gröna skogar förutom en sak, priset. Å andra sidan har väl miljön ett pris kan ju jag tycka och funderar ev. På att kolla intresset för att beställa en tankbil till klubben då de säljer som minst 1m3 , problemet ligger väl i att de flesta redan bunkrat och fyllt inför vintern.

 

Jag har varit i kontakt med ett flertal bolag som kör ecopar i sina dieslar och har gjort det under mer än 5 års tid utan minsta problem, och ska inte vara några problem att köra på gamla motorer. (Enligt säljaren)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag seglar och gör av med kanske 10-15 liter bränsle per år känns prisskillnaden mot vanlig diesel inte som en större grej. Pratade med en kille som körde vattenbilningsaggregat i ett p-garage, likaså en bobcat. De tyckte bränslet var kanon, jätteskillnad på avgaser. Inga problem med prylarna.

 

För min del vore det skönt att slippa sotet på akterspegeln samt göra lite för miljön. Samtidigt vill jag inte hälla något i tanken som pajar matarpump, spridare eller något annat skoj; motorn är gammal och inte byggd för moderna bränslen tänker jag, men samtidigt kanske det är just var den är då den är så enkel..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Provat Ecopar i ett par äldre motorer, och hittills har jag inget att anmärka på förutom priset. Helt klart bättre bränsle än alla tänkbara RME dieseloljor. Luktfri hantering av bränslet och inga sura avgaser. Toppen för tex segelbåtar som gör av med små mängder. Ingen direkt ny produkt tror jag, tyskarna använde syntetisk diesel redan på 40-talet. Själv föredrar riktig olja från Polen, gör någon knops skillnad på min båt med det bränslet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med dieselbakterier och Ecopar?

Vad jag läst mig till skall det inte finnas några sådana problem. Produkten är fullständigt lagringsbeständig, vilket skulle vara en av fördelarna.

Jag blir ju alltid lite orolig när saker och ting är lite för bra, och bortser man från priset och att det verkar nästan omöjligt att hitta någon som har detta på tapp, så låter det så. Och det är därför det är intressant med erfarenheter av fullskaleprov.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med Ecopar sedan jag bytte motor i vintras, det har enbart varit fördelar så här långt.

* Luktlöst och trevligt bränsle vid hantering, påminner om paraffinolja.

* Känns bra att välja ett så miljövänligt bränsle som möjligt, man vill ju gärna att kommande generationer kan njuta av skärgårdarna.

* Ingen risk för dieselbakterier och igensättning av filter.

* Jag betalade drygt 15 kr/l senast jag tankade, billigare än att tanka vanlig diesel på sjömack sålunda.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själva bränslet EcoPar miljövänligt?

 

Jag har fått för mig att EcoPar baseras på fossila produkter, men det kanske har ändrats.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ecopar är gjort av naturgas.

Är själv på väg att ta hem Ecopar i cistern för ett större test i maskiner och en bogserbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon koll på dagspriserna för ecopar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lodka:

Ecopar är gjort av naturgas.

Är själv på väg att ta hem Ecopar i cistern för ett större test i maskiner och en bogserbåt. 

Naturgas är ungefär lika miljövänligt som olja. :(:(:(:(

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
19 minuter sedan skrev Mackey:

Naturgas är ungefär lika miljövänligt som olja. :(:(:(:(

 

Mackey

Fördelen med ecopar är att närmiljön förbättras för dom som jobbar i närheten av avgaserna, samt att bakterieproblemet i bränslet är ett minne blott. Känsliga människor i en fullpackad gästhamn uppskattar nog att slippa röken med. Det ska heller inte göra något att kasta en hink ecopar i sjön. Testat Ecopar lite i blygsam skala tidigare med gott resultat. Regeringen har beslutat att from 1 Juli ska inblandningen av ex RME ökas i dieselloljan och på sikt ska blankdieseln försvinna helt. Alla enorma problem RME dieseln orsakat kommer därmed öka, därav mitt personliga intresse av Ecopar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur står det sig mot HVO?

Det är ju betydligt enklare att få tag på HVO.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En del av min kundkrets består av skogsmaskinsentreprenörer, och där har dom testat HVO. Samtliga dieselvärmare i deras maskiner fick haveri efter bränslebytet. Det talades från säljarens sida om att värmarna kunde behöva separata tankar med standarddiesel, och där försvann intresset för HVO hos dom och mig.  

Ecopar däremot har funkat hittils i allt jag testat, inklusive två  Wallasvärmare, varav den ena var en fotogenvärmare. Fungerade utmärkt utan anmärkning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Priset på Ecopar ligger idag på ca 15 kr/litern exkl moms fritt levererat i gårdscistern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lodka:

Priset på Ecopar ligger idag på ca 15 kr/litern exkl moms fritt levererat i gårdscistern

 

Jag mailade med dem får någon vecka sedan och då fick jag samma pris om man ville hämta med dunkar hos Ecopar i Göteborg. På sjömack, t.ex. Styrsö är det betydligt dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-02 vid 09:40 skrev Lodka:

Priset på Ecopar ligger idag på ca 15 kr/litern exkl moms fritt levererat i gårdscistern

Skillnad på de ca 23kr man får betala på sjömacken. Men då får man ju i och för sig släpa dunkar eller skaffa egen tank och dra efter bilen eller något i den stilen, vad som nu är tillåtet?

Jag har fortfarande inte testat Ecopar men så snart det är tomt i tanken ska jag försöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt att HVO ger problem i dieselvärmare. HVO är ju nära identisk med fossil diesel, med enda skillnaden att molekylerna kommer från vegetabiliskt och animaliskt fetter och oljor istället för från råolja. HVO raffineras på nästan samma vis som råolja.

 

Jag vet att vissa biltillverkare godkänt HVO som bränsle i nyare bilar och andra inte.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur det gick med Volvo Pentas försök med HVO (Nestes HVO NExBTL)? Man slog på stora trumman 2007 för detta biobränsle och skulle göra försök med Vaxholmsbåtar. Det skrevs en hel del då, men sen har jag inte hört hur det gick eller om det blev något.

 

Här en blänkare som bygger på en pressrelease från VP (originalpressreleasen har jag som PDF men den verkar borttagen från VP's web):

http://www.batliv.se/2008/03/12/article373/

 

Sen har det väl framförts mycket kritik mot HVO p.g.a. att det (ofta?) innehåller palmolja (som huvudsakligen odlas på ett mindre miljövänligt sätt), fast det är ett politiskt snarare än tekniskt argument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-30 vid 19:36 skrev Mackey:

Naturgas är ungefär lika miljövänligt som olja. :(:(:(:(

 

Mackey


Njae, det går inte riktigt att säga sådär så länge vi använder olja. Naturgasen är ju en biprodukt vid utvinning av olja och använder vi den inte förbränns den bara "on the spot". Förbränner vi den på sådant sätt att vi använder energin istället så kanske det kan minska utvinningen en smula. 

Så, så länge vi använder olja kan vi likväl bruka naturgasen samtidigt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den gas som utvinns i samband med oljeutvinning håller jag med om att det är korkat att inte använda så länge vi fortsätter med oljeutvinning.

 

Men gasen - som bättre benämns fossilgas - utvinns till stor del ur särskilda gasfält och ibland genom sk. frackning som är en rätt kontroversiell utvinningsmetod.

 

Egentligen skulle det vara bättre att låta den mera kolrika oljan ligga kvar i backen och utvinna mera fossilgas som innehåller mera väte. Dessvärre utvinns både ock.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgaserna från en motor som går på Ecopar sägs ju lukta betydligt mindre och ska inte vara lika skadlig för närmiljön som avgaser från fossil diesel men hur är HVO i jämförelse, är det likvärdigt med Ecopar eller lika surt och illa som fossildieseln och då menar jag närmiljön och inte t.ex CO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bedömning är att lukt och direkt skadliga utsläpp beror på vilken kombination av motor och bränsle man mäter på och även på hur motorn körs?

 

Vilka skadliga ämnen som bildas vid förbränningen beror både av bränslets sammansättning och vid vilken temperatur det förbränns.

 

Jag tror inte Mercedes har godkänt HVO 100 i sina bilar utom i en taximodell där man sänkt motoreffekten något för att få mera gynsamma förhållanden vid förbränningen av just HVO.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...