Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
ErikCraft

Vad heter båtmodellen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ny på maringuiden och hoppas att någon kan hjälpa mig med att berätta vad detta är för båtmodell. Jag och min fru såg den passara genom Västervik i somras, och tyckte den var fin. Skulle gärna vilja veta mer om båten.

 

Stort tack för hjälpen! 

 

Med vänliga hälsningar,

 

Erik

post-109671-0-63101300-1471348445_thumb.jpg

post-109671-0-11881200-1471348528_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner om Draco på nåt vis... designmässigt... sååå ur den aspekten kan det åxå va nåt norskt, båtar tillverkade i samma land verkar ju ha likheter utseendemässigt. Fast vet ej.. bara en spontan gissning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner om Draco på nåt vis... designmässigt... sååå ur den aspekten kan det åxå va nåt norskt, båtar tillverkade i samma land verkar ju ha likheter utseendemässigt. Fast vet ej.. bara en spontan gissning

Ok! Draco.. Får kolla upp det. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj... båtmodellen som dyker upp är draco men de jag sett är "vanliga" ht utan den extra påbyggnaden... tänkte bara... hmmmm... kan nog åxå vara en norsk båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen Draco, det är helt säkert.

Men jag håller med om att det liknar något norskt från 60-talet :)

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligar lite vad jag menar... någonting i formen påminner om draco.

Så en micro-ledtråd kan vara att söka bland norskbygda båtar då båtar från samma land kan ha likheter.

Vad som påminner om draco..? Kan ej peka på nåt speciellt... lite "känslan" i båtformen...

Dom draco jag sett har "gansterkeps" det har inte denna... så att... kanske "inteinformation" å kanske sämre än ingen alls.... bara spekulationer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den ser Svensk ut. Liknar Oxelö 26, Orrskär 27 och Marieholms Catalina... men är inte någon av dom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade även på Fisksätra men den verkar inte matcha någon av modellerna där heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en Oxelö men ändå inte, det är något som inte stämmer med linjerna, avslutningen av Ht:en ner mot sittbrunnen är rundad, det är den inte på Oxelön

Hembygge på Oxelöskrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...