Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jolsta

Backslag AD 21

Rekommendera Poster

Hej allesammans Har ett problem som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Sjösatte min snipa för ett par dagar sedan och märkte då till min stora skräck att backslaget på min AD 21 inte fungerade. Istället för back gång fick jag en långsam gång framåt när backslaget stod i läge för backgång. Har pratat med en del folk och satt en del motorkunniga på det men behöver tips och råd....hjälp!!! Mvh Jolsta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du kollat självklarheter som att handtaget/reglaget, vajer och vajerfäste är ok. Menar du att backen inte går i fast reglaget på backslaget står i backläge? Eller är det så att reglaget inte går att föra till friläge och över i backläge? I så fall är det stor risk att backslaget nupit och då är det nog bara att riva och renovera för dyra pengar är jag rädd. Vi råkade ut för detta häromåret och det slutade med att vi beslutade byta hela drivlinan med motor och allt när vi insåg hur illa underhållet alltihop varit av förra ägare till båten... Hoppas att det är ett enklare fel i ditt fall och lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej nidelv Helt riktigt jag har kontrollerat vajer mm och allt ser okej ut. även manövermekanismen som är synlig ser ok ut, dvs det koppar ner i kulhålet på läge back. Dess bättre fick jag ett tips från en marina i östergötland att jag skulle kolla manövermekanismen under, dvs backplungen om den var sliten, och där har jag nu hittat grejer. Där var det fullständigt igengrott men skit så backplungen hade ingen möjlighet att falla ner i rätt läge....har rengjort idag och nu ligger det i källaren i vitsprit, ska smörja och prova imorgon att sätta allt på rätt plats igen... spännande, jag håller tummarna... Mvh Jolsta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen... Nu har jag gjort rent och smörjt upp manövermekanismen. Och nu går det bakåt som aldrig förr...!!!! Nu blir det ut i pingst om vädret tillåter.. mvh Jolsta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att det löste sig! Trevlig båtsommar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör lite VM i trådlyft bara för att samla information om samma problem. 

 

Gäller en Albin 25 ad21-motor. 

 

Exakt samma problembild för oss. Fick en manövermekanism på köpet av båten och av manualen förstod jag något så när hur den fungerar. Demonterade, rengjorde den med olja och tandborste och satte ihop den igen. Jag kunde föreställa mig att den skulle fungera. 

 

Tog sen loss den befintliga. Med denna började propelleraxeln slumpvis rotera och armen med kulan låg inte centrerat. Så fort jag tagit loss den flög kulan sin egen väg och vart fjädern tog vägen är ännu ett mysterium. 

 

Hur som helst trillar inte backplungen ner ordentligt på denna och själva tappen är sliten. Ser ut som en avslagen tand. 

 

Satte dit min nytvättade manövermekanism istället och nu slutade axeln rotera slumpvis, liksom att kulan verkar hitta rätt och tydligt. 

 

Har inte vågat provköra backen än, med tanke på det äventyr vi hade att lägga till i helgen. Tror någon får ha båten i lina medan jag backar och är beredd att trycka stopp. 😄

 

Hur som - tack för tipset. Är det inte detta som var mitt fel, så var det verkligen tid att byta ut den ändå. 

 

Ska riva det sunkiga donet och kolla om det eller delar av det, går att rädda. 

Redigerad av Adec530Spiggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...