Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Chocken

Motortemperatur AQAD40B

Rekommendera Poster

Hej

Har en AQAD40B som under normalt varvtal 3000 varv har en temperatur på ca 70grader. Pressar jag motorn lite upp till 3150-3300 så ökar temp till 90 grader. Den kokar aldrig men vad är normal temp på en sådan motor?

Vid 3000 varv liggar jag på drygt 20 knop o i övre varvtalen 20,5-22 knop.

Upplever i övrigt inga problem med motorn och vi har kört ca 550 distans den här säsongen. Dock tar den ca 1,5 liter glykol per säsong...?

 

Motorn sitter i en Flipper 850

 

Mvh

Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 41:a ligger mellan 83 och 90 grader på mätaren beoende på hur jag kör (tänk på att vad mätaren visar och vad som är sant inte nödvändigtvis är samma sak. När man väl lärt känna sin motor, som jag gissar att du gjort, handlar det mer om att upptäcka förändringar mot vad som är normalt. Om din motor alltid har betett sig på detta sätt och om den går som den ska behöver du knappast oroa dig.

 

1,5 liter är ju mer än ingenting men inte mycket. Själv tappar jag cirka en liter på 300 timmar, har inte hittat något läckage utan tänker mig att min motor är så att den svettas lite. Här handlar det återigen om trender, har din motor alltid gjort detta och du inte har vitrök (svårt att se på drevbåt dock), vatten i oljan/kölsvinet eller liknande så är det förmodligen helt i sin ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...