Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mange249

Någon som har erfarenhet av Mavimares hydraulstyrningar?

Rekommendera Poster

Har som beskrivits i en annan tråd problem med styrningen på min Flipper. Funderingarna går kring vad jag skall ersätta den med om den nuvarande inte går att laga.

 

Kikar jag runt verkar det finnas några alternativ(hojta till om jag missat något).

 

Seastar verkar vanligast.

 

LS Pompe är det jag har idag.

 

Jag har inte sett att Ultraflex har någon för 200hk som är det jag behöver.

 

Sedan dyker det upp ett alternativ jag inte sett tidigare, Mavimare.

Har någon erfarenhet av deras styrningar? De har en spännande modell där slangarna ansluts på sidan som är rätt lockande.

 

Hög kvalitet och gärna möjlighet till service/renovering är ett plus.

 

Styrningen behöver klara minst 200hk och 50knop.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska också köpa hydraulstyrning till min 115hk Yamaha. Men för mig lutar det åt Baystar som nu säljs till rimligt pris hos Hjertmans, Erlandssons brygga tex. Kollat på den?

 

Sen säljer även SeaSea en billigare variant.

Redigerad av batrookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag har försökt läsa på lite har tyvärr en del inte verkat så nöjda med Baystar. Den anses av vissa vara en billigare och lite sämre variant av Seastar som görs av samma företag.

 

Problemet för mig är att många styrningar är specade för max 150hk eller 40knop. Det kostar ju tyvärr en del att köpa nytt och jag vill gärna att det skall hålla ett tag:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sleipner är bäst! Men troligtvis även dyrast. Kan vara litet svårare att få tag i då de stora kedjorna inte alltid har detta varumärke i sitt sortiment.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Mavimares kit GE75+ ett extra kit till flybridge av Flotec marin.

Jag är helnöjd, bra pris och även bra beskrivning och rejäla grejor, allt som jag behövde till monteringen följde med i kiten.

Jag fick också bra support av Håkan på Flotec, rekommenderas varmt...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jannelu: Hur länge har du haft kiten? Kul att höra att det verkar vara bra grejer. Blev som sagt hooked på deras kit med anslutningar på sidan. Sjukt smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mina prylar i början av Juli.

Som sagt, rekommenderas starkt.

Jag har dock inget att jämföra med eftersom dom gamla styrpumparna var från början av 80-talet och väl använda men allt känns väldigt solitt och av bra kvalitet, skillnaden är ju som natt och dag jämfört med dom gamla pumparna.

Jag monterade in en begagnad Raymarine autopilot samtidigt som styrningen och det tog nog 4-5 kvällar, men vilken känsla att slippa sitta och styra hela tiden.

Nu är det bara till att lägga ut kursen i gps:en och sen luta sig tillbaka, bästa prylen i båten tillsammans med ankarspelet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra!

 

 

Verkar inte vara många som haft Mavimarestyrning när jag säkt runt på nätet och även här:)

 

Står just nu mellan Seastar och Mavimare. Nån som har något att säga om Seastar?

 

Pratade med Geeca som säljer LS och det kommer att bli klart dyrare att gå den vägen, även om det kit han pratade om verkade stabilt.

Positivt är att min gamla styrning verkar gå att laga för rimliga pengar. Negativt är att han avrådde från att köra den på min kombo, så den får hamna i Bustern istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...